LiPo - насоки за подбор на правилните батерии, разработването им и експлоатацията

Прилагали ли сте до сега правилата за правилно ползване на ли-по батериите? (Прочетете ги първо)

  • Да, всичките!

    Votes: 23 41.1%
  • Да, но само някои от тях...

    Votes: 26 46.4%
  • Не, нито едно!!!

    Votes: 7 12.5%

  • Total voters
    56

niki

Потребител
Да споделя и моите наблюдения.
За моя куад моторите могат да понесат до 88А преди да се изпържат и в началото ползвах 2 х 3S Multistar 4A 10C ($40), сториха ми се слабички и едвам даваха около 40А макс.
Със 2 х 3S Zippy compact 5A 25C ($64), стана като спортен в сравнение с предните батерии а всъщност той така трябва да си е в нормален режим, така консумира малко под 60А на макс. В случая рзликата в цената и производителността е еднаква: 30% повече кинти и получаваш 30% повече ток.
3S Nanotech 2.2A 35C ползвах за глайдерчето и за PA KAtana MD но катаната ми се струва underpowered с тези батерийки а и се надуха бързо.

Сега се точа да пробвам с Gens Tattu как ще е, но още не съм решил с кой модел :)
 

nikivelikov

Новодошъл
Аз реших да се възползвам от коледната промоция на Gens Ace. Цената ще е като на Turnigy.
Когато пристигне ще проверя дали ще поддържа 70А при продължителен товар :)
 

neon

Редовен Потребител
Всеки знае, че батериите не трябва да се оставят без наблюдение, докато се зареждат, но какво се прави ако се случи нещо по време на зареждане? Ако се запали, с какво се гаси? Случвало ли се е на някой?
 

bateray

Редовен Потребител
В общи линии с нищо не се гаси... На полянта се запали една и цял пожарогасител изхабихме и тя не се изгаси докато не и свърши енергията, виждал съм клипчето където я мятат в езеро и тя пак не гасне.. Тъй че просто гледаш да няма нещо което може да се запали около нея.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Всеки знае, че батериите не трябва да се оставят без наблюдение, докато се зареждат, но какво се прави ако се случи нещо по време на зареждане? Ако се запали, с какво се гаси? Случвало ли се е на някой?
Това което гори, като се запали липо батерия е електролита, който е органичен разтворител - да кажем нещо като бензин или ацетон.
На теория би трябвало да може да изгасиш пламъците със всеги вид пожарогасител - прахов, СО2, воден.
Проблемът е че електрохимичната реакция (късото съединение), продължава докато в батерията има останал ел. заряд.
Затова на практика, е най-добре батерията да се увие в противопожарно одеало - чергата на баба също е краен вариант :).

ПП батерия много рядко се пали с пламък, най-често само пуши, ама как пуши само!
Затова е добре, всеки моделист да направи контролирано късо на някаква стара батерия, за да е по-подготвен ако стане най-лошото!
 

gogi_petrov

Новодошъл
здравейте!имам следните въпроси ?
При разреждането на батерията при полет влияели пиковото напрежение за отчитане показанията на волтметъра?
Например: напрежението на батерията в покой на моторите е 12,1 в когато натоварят моторите на макс. напрежението пада на 11,1 в,ако моторите работят 5 мин. напрежението пада на 10,9 в . когато спрем моторите напрежението се връща на 12 в. Ако в покой е 11,2 в при натоварване пада до 10,2 в . Ако в покой е 10,8 в ,при натоварване пада до 9,8 в .
Та въпроса ми е до колко може да е минимума на това пиково напрежение защото реално то пада под допустимите волтове 10,5 в и трябва ли да се следи изобщо напрежението по време на товар?
Другият ми въпрос е ако по време на полет не сме изхабили батерията до мин. а е на 80 % , при следващо зареждане нужно ли е да я доразреждаме до мин. или може направо да си я пълним направо?
Батерията ми е 16 А 10С 3S
Зарядното ми е аймакс.
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Това ще зависи от режима на работа на модела. Под товар не е проблем да падне под 10.5v стига да имаш идея на колко ще се върне в покой, за да не пре-разредиш батерията.
Ако под товар ти прави 1v разлика спрямо покой, значи имаш груб ориентир до колко да я мъчиш под товар за да не я преразредиш.

Относно зареждането, няма проблем да си се зарежда от колкото и да е %, няма нужда да се разрежда до долу всеки път.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
здравейте!имам следните въпроси ?
При разреждането на батерията при полет влияели пиковото напрежение за отчитане показанията на волтметъра?
Например: напрежението на батерията в покой на моторите е 12,1 в когато натоварят моторите на макс. напрежението пада на 11,1 в,ако моторите работят 5 мин. напрежението пада на 10,9 в . когато спрем моторите напрежението се връща на 12 в. Ако в покой е 11,2 в при натоварване пада до 10,2 в . Ако в покой е 10,8 в ,при натоварване пада до 9,8 в .
Та въпроса ми е до колко може да е минимума на това пиково напрежение защото реално то пада под допустимите волтове 10,5 в и трябва ли да се следи изобщо напрежението по време на товар?
Другият ми въпрос е ако по време на полет не сме изхабили батерията до мин. а е на 80 % , при следващо зареждане нужно ли е да я доразреждаме до мин. или може направо да си я пълним направо?
Батерията ми е 16 А 10С 3S
Зарядното ми е аймакс.
Не е правилно да извеждаш логиката че батерията ти пада примерно с 1V под товар, защото този пад зависи най-вече от това колко ток (или по-точно Ah) ти остават в батерията (т.е. къде се намираш по кривата). Освен това ще е различен за различни батерии.
От кривата ще видиш че зависимостта напрежение/разряд не е линейна и може да добиеш груба представа колко ток ти остава.

Lipo-battery-guide-Voltage-vs-capacity-used-percentage.jpg
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Това значи ли примерно, че е най-правилно да си настроя аларма на LiPo сензора в самолета, ако клетката с най-малко заряд падне под 3.7 волта да пищи "кацай, кацай" ? И втори въпрос, може ли да кажеш как точно сетваш "разработването" на батерията с PowerLab?
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Това значи ли примерно, че е най-правилно да си настроя аларма на LiPo сензора в самолета, ако клетката с най-малко заряд падне под 3.7 волта да пищи "кацай, кацай" ? И втори въпрос, може ли да кажеш как точно сетваш "разработването" на батерията с PowerLab?
Аз моите аларми ги слагам на 3.5v, на това напрежение под товар пищи и кацам, в покой в зависимост от батерията връща до 3.6-3.7, което ми е ОК.
 

gogi_petrov

Новодошъл
Благодаря!
Батерията я ползвам за лодка за захранка, сложил съм си телемитрия, с което следя постоянно напрежението от дистанционното.
Лодката ми харчи около 4,5 а на макс на моторите.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Това значи ли примерно, че е най-правилно да си настроя аларма на LiPo сензора в самолета, ако клетката с най-малко заряд падне под 3.7 волта да пищи "кацай, кацай" ? И втори въпрос, може ли да кажеш как точно сетваш "разработването" на батерията с PowerLab?

Алармите се слагат на 3.5V - за да са ефективни, ако я сложиш на 3.7 - то батерията си е на толкова като работи :) - ще ти пищи постоянно.
 

geo111

Потребител
Здравейте,
искам да заредя батерия от UPS 12v/7.2ah с IMAX i6.
в режим Pb, заряд 2а, 12v
След 5 мин пищи че е на full - 14v , с ампермера показва 1.7а !!!, а не може да завърти двигателче - четково ( за лодка за захранка )
 

Pakidanski

Редовен Потребител
Според мен му е много 2 А, а може и да е фитка самото аку. Обичайно оловните се зареждат с 10% от капацитета, което е 0.7А.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
а може и батерията от UPS (Pb) да е сдала багажа - принципно така правят. Иначе трябва да я зареждаш на 700 милиампера 1/10 от тока :)
 

geo111

Потребител
Един въпрос - след заряд на батериите в режим BALANCE , когато измеря напрежението , то никога не е еднакво за всички клетки. А четох някъде че трябва да са еднакви до третия знак
Напр:
- на клетка 1 - 3.891
- на клетка 2 - 3.924
- на клетка 3 - 3.799

Това нормално ли е. зарядното ми е CellPro 10xp, батериите GensAce и Tatoo, не са надути и т.н.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Един въпрос - след заряд на батериите в режим BALANCE , когато измеря напрежението , то никога не е еднакво за всички клетки. А четох някъде че трябва да са еднакви до третия знак
Напр:
- на клетка 1 - 3.891
- на клетка 2 - 3.924
- на клетка 3 - 3.799

Това нормално ли е. зарядното ми е CellPro 10xp, батериите GensAce и Tatoo, не са надути и т.н.
След заряд напрежението трябва да е някъде около 4,20 волта.
Не ми се връзват тия стойности спрямо това което си написал. Cellpro-то балансира с точност +/- 6mV че даже и по-добре. Това значи грубо, че не би трябвало да има разлика повече от 12mV между най-ниската и най-високата клетка.
От опит, разликите са даже от порядъка на 3-4mV стига да имаш уред с достатъчен клас на точност да ги измериш.
 
Нагоре