Експоненти

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Току що попаднах на много интересен пост в RCgroups

С няколко думи се разбира че идеята на Експонентите е да компенсират неприятният ефект от радиалните серва които всички ползваме. Тъй като движението им не е линейно - реално ако не сложите никакви експоненти - то се получава точно обратното - имате експонента и то в лошият вариант.

Тук вече според височината на рамото на сервото и височината на рогчето на управляваната повърхност - трябва да се приложи такава експонента - която да доведе до линейно движение на управляваната повърхност. Това може да се стане с ъгломер и движение на стиковете, както и на око в по непретенциозните ситуации.

Air-Jon;31726997 написа:
A few bits i've learned about Exponential:

1. Good reminder about the difference between Futaba and SPektrum/JR radios. + and - expo may result in an opposite effect on different brands.

2. With any brand...if you have Expo set to 0%...then you will still have exponential movement of your controls...unless you are using linear servos. The natural geometry of radial actuation with a standard servo causes the control to be most sensitive at the center of servo travel...and least sensitive at the ends of the servo travel.
Expo was added to radios to counteract the natural exponential movement of a radial servos....there is no simple mechnical way out of it. If you have a shorter servo arm and a longer control surface arm...it will make the bad exponential motion worse...and it will take more opposite exponential programing to counteract the effect. As tdford was saying....as you use a larger amount of your servo travel arm, you get better resolution....but you also end up with more "bad" expo. Many people use this becuse they want to amplify the servos mechnical advantage....by using a shorter servo arm...and longer contro surface arm....so you have to use all of your servo travel.

3. When someone says "I don't like expo...i have mine at 0" the control of the surface will be exponential....in the bad way. You have to add some exponential to achieve linear (as a function of % of control input to % of control output) in other words....everybody should be using some expo. That said....people lived without it forever...and some just dont care....and some aircraft have so much stability that it does not make so much of a difference.

4. You may have 20% expo....but you still may not be linear. Depending on the motion ratio between the servo arm and the control surface arm, 20% expo might not even get you to linear. Between 2 planes ...unless you are talking about an ARF where you have confirmed you have all your linkages in the exact same holes on the servo and controls...you cant compare expo. The expo variable on your radio is just a relative number. the expo "feel" you like plane will be different for most planes....because it is based on the servo arm setup (motion ratio), percentage of total servo rotation used,...and of course the sensitivity/stability of the individual plane.

5. the only way to know what expo you really have is to put a degree meter on your control surface and map the change in degrees of deflection to the percentage of -/+ control input.

6. most people don't care about any of this...and just play with it until it feels right....but they should at least understand the principals. At the same time most people agree that they expect to have linear control response....and possibly some helpful expo to calm down a twitchy airplane. In general it always helps to add expo (or - expo for Futaba) but if you map out your actual linearity...which is easy....you may find that you need more expo than you think...just to get to linear.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Мда. Отделно от това, тази отрицателна експоненциалност може да е и несиметрична, ако остта на сервото не лежи в равнината на неутралната позиция на управляемата повърхност. Но, тези фини подробности имат най-голямо значение при прецизните модели с големи отклонения. Например при големи 3Д.

Тук човек може да си поиграе и да види за какво става въпрос:
http://blog.dest-unreach.be/wp-content/uploads/2008/12/servo.htm
 
Последна промяна:

SMarty

Редовен Потребител
Мооого полезна тема JetMan!
хер Гърмидолов, страхотен калкулатор !
Благодаря!
 
Последна промяна:

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Наистина много полезно.
Калкулаторът нагледно показва защо е важно да се стремим към следните две равенства при монтажа на сервата:
rod length = slave distance;
center pos. of master = center pos. slave = 90 deg.
По този начин кривата е с минимално изкривяване.
Ако пък може да изпълни и третото условие: master arm length = slave arm length,
вече зависимостта е линейна и изчезва всякакво изкривяване.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Наистина много полезно.
Калкулаторът нагледно показва защо е важно да се стремим към следните две равенства при монтажа на сервата:
rod length = slave distance;
center pos. of master = center pos. slave = 90 deg.
По този начин кривата е с минимално изкривяване.
Ако пък може да изпълни и третото условие: master arm length = slave arm length,
вече зависимостта е линейна и изчезва всякакво изкривяване.

Абсолютно. Само да отбележа, че тези условия важат, ако осите на въртене са паралелни. Ако са перпендикулярни, пак има нелинейност и несиметричност. Например вертикалното кормило на Слика с изравнени крайни максимални отклонения, се отклонява несиметрично при Dual Rate 60%. Това може да се компенсира, ако апаратурата може да прави Dual Rate с отделни настройки на експонента и отклонение в двете посоки. Spektrum DX6i не може и така си летях извесно време.:)

Затова ставам все повече фен на pull-pull системите за управленние, въпреки недостатъците им.

P1190320.JPG
 

vesibo

Редовен Потребител
За да летите 3D най-добре трябва да коригирате всеки контрол, така че да отговаря незабавно на вашето ниво на умение.;):pilot: :crazy: Аз не знам някой от нас да има идеално конструиран и изпънат модел, без деформации със спазени всички условия за линейност.Ха-ха-ха представям си кривата ми МХ 2-ка и управляващите се плоскости при работа на сервата :crazy: :crazy::crazy: , ще постигна параболична линейност.Да не говорим при полет във въздуха с всичките си сили и моменти.:D:D:D Луда работа.
 

Tassadar

Редовен Потребител
За да летите 3D най-добре трябва да коригирате всеки контрол, така че да отговаря незабавно на вашето ниво на умение.;):pilot: :crazy: .........

Така е. Строго индивидуално е. Затова производителите на апаратури са измислили отрицателните експоненти. :D
 

vesibo

Редовен Потребител
Така е. Строго индивидуално е. Затова производителите на апаратури са измислили отрицателните експоненти. :D
Така е както ти вече отбеляза за моделите, които ние караме това не е толкова важно, а и както сам се обеди подаването на команда от различни апаратури се приема по различен начин.Футаба има някакъв проблем с отрицателните експоненти.:DЗа 3D самолета най-важното нещо е първоначално от Травала да дадеш максимални отклонения на сервата и след това вече според уменията си да правиш настройки ако се налага.Да би било хубаво да са спазени всички неща, които по-горе са отбелязани, но пълно щастие няма.D/R променя хода на сервата, Expo определя прецизноста в началното и средното положение на стика.Тези неща имат смисъл тогава, когато сте изградили трайни психомоторни реакции.Ако си се приучил примерно да караш с почукване на стиковете това няма да ти свърши никаква работа, ако ще линейноста да ти е перфектна.:) Тези неща са съществени за състезателите, за нас дето джасаме изобщо ни не брига :D всичко на max и газ.:biri:
 
Последна промяна:
Нагоре