Как да си направим самолет от Депрон за начинаещи.

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Рано или късно , ще решите че искат да изработите ваш самолет с който да полетите. Тук първият въпрос който ще си зададете е кой модел е подходящ за начинаещ - тоест лесно да се управлява и лесно да се изработва. Ако вече сте прегледали интернет пространството то предполагам сте попаднали на хиляди съвети и сте чули думите STC или тренер. За съжаление правенето на депронов модел не е толкова лесно колкото изглежда , но с правилните съвети и малко търпение и упоритост ще се справите отлично.

Въпреки безкрайните съвети че трябва да започнете с горноплощник тип тренер, аз смятам че това е остаряла техника и е много по добре за започнете с Паркджет - веднага казвам и защо.

- Много по лесна изработка, по малко части , по лесно сглобяване , наличие на добри чертежи.

- По малко електроника - нужни са ви само 2 серво машинки за управление + мотор , спийд контролер, приемник , батерия и дистанционно управление.

- Двигателя и перката на самолета са посредата - което ги прави много добре защитени при падане ( краш ) - а такива ще имате със сигурност!

- Доста по забавен и разчупен дизайн

Какво Ви трябва преди да започнете:

1. Депрон - това е изолационен материал , бял или сив на цвят с дебелина 3мм и 6мм. Продава се в магазините за строителни материали , като аз лично го купувам от Бриколаж. Цената му е около 5лв за лист с размери 130см Х 80см. Купвайте само БЯЛ от 6мм - вземете си 2 или 3 листа като за начало.

DEPRON.jpg

2. Фибран - също изолационен материал с дебелина 2.5см , светло зелен на цвят. Със подобен размер на депрона. Това ви трябва като подложка върху масата на която ще режете! Намира се в магазините за строителни материали - аз лично го купувам от Бриколаж.

fibran.jpg

3. Ножчета за рязане , тук може да използвате обикновен макетен нож , или още по добрите скалпели X-acto.

maketen_nozh.jpg X-Acto-knife.jpg

4. Лепило за депрон, отново няколко варианта: UHU POR, BISON Hobby Universal, Лепкостир и др. Първите се намират понякога в Практикер или Бриколаж , аз си ги купувам от вносителя - Профикс. Лепкостир се купува от Шумен много е добър и цената е народна - повече за него тук.

uhu_por_img.jpg bison_hobby_glue.jpg lepkostir.jpg

5. Армирано тиксо - много важен елемент, без него сте за никъде. Намира се по фирмите за опаковъчни материали. Аз го купувам от ПРАКТИКА БГ

arm_tikso.jpg

6. Серво машинки - 2 броя , най добре е да намерите Аналогови Машинки около 12 грама с метални предавки. Примерно тук или тук

TGY90S-500x500.jpg
7. Спийд контролер - за нашият модел ни трябва контролер от порядъка на 30-40 Ампера , има много такива на пазара - но любимите ми са Turnigy PLUSH серията. Може да ги намерите тук или тук. Отделно към нещо ще ви трябват конектори за мотора Gold 3.5mm и за батерията XT60

TR-P30A.jpg

8. Мотор - Трябва ви мотор с 2200kv ( 2200 оборота за 1 волт ) около 350W. Може да намерите тук или тук или тук

D2826-62200.gif

9. Витло ( перка )
- за този мотор и модел ни трябва перка 6х4 , може да намерите тук или тук.

6x4.jpg

10. Рогчета, тяги, щипки, и стопери за контролните повърхности -
или по друг начин казано - много малки джунджурийки. Виждал съм моделисти да си ги изработват сами - но купените са безбожно евтини и много добри.


  • Щипки ползвам основно тези. hw_shtipka_1.jpg


  • За тяги използвам обикновенни спици за колело с дължина 25см - продават се навсякъде по магазините за колелета и струват по 20ст бройката.

11. Карбонова тръба с дебелина 3-5 мм , това е важна част от вашият самолет , слага се посредата на крилата и придава гъвкавост и здравина. Аз лични си купувам дебелостенна от тук. ВНИМАНИЕ - в процеса на работа ще се наложи да режете карбоновата тръба с различна дължина. Това се прави НАВЪН с предпазна маска на носа и устата. Карбоновият прах е опасен и не се абсорбира от организма. След това си измийте ръцете и внимателно почистете отрязаните пръчки за остатъци.

12. Батерия + зарядно + Lipo-Alarm - За посоченият модел Джет ще ни трябва батерия около 1800 милиампера на 3 клетки - примерно тази или тази. Ще ви трябва и зарядно за целта, като тук може да вземете примерно това или това. Специално за зарядното обърнете внимание да е нещо изпитано и ползвано от другите - тук топ марките са Hyperion и CellPro , не си купувайте китайско за 40-50лв защото може да си скапете батериите с него. Освен това ви трябва задължително LipoAlarm - това е малко уредче, което ви показва моментния заряд на батерия и когато той падне под определен минимум - сигнализира че е време да приземите самолета.

T1600-3-30.jpg HP-EOS0403i.jpglipo-alarm.jpg


13. Дистанционно управление ( Радио ) и Приемник - Тук имате избор точно каква апаратура да купите , като аз лично Ви препоръчвам да си вземете Spektrum DX6i и един Orange R615 приемник от тук или тук - няма как да сгрешите с тази комбинация. Повече по темата може да прочетете в тази статия за преглед на радио-апаратури за начинаещи.

dx6i.jpg r615.jpg


Ето и подробна тема с конкретна изработка на самолет от депрон
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Така , време е да допълним статията и да покажем следващите стъпки към изработването на нашият модел. След като набавихме горните неща - ни трябва чертеж на самолета на хартия. Тук има 2 начина за целта.

1. Да го отпечатате на принтер във формат А4 на няколко листа , след което да ги съедините с тиксо и така да получите един голям чертеж.

2. Да отидете с една флашка в най-близкият копирен център и да ви отпечатат чертежа на формат А0. Аз лично правя така и ползвам услугите на Маниа-Принт в София - като един чертеж ми излиза около 2лв.

Много мислих кой точно самолет да посоча за изработка, и реших той да бъде F-22 на Tomhe . Интересното при този чертеж е че е изработен прецизно, самолета се прави изключително лесно , а полетът му е спокоен и стабилен. При краш може лесно да бъде отремонтиран.

Смятам тези дни да заснема направо филмче с подробни обяснения на тънките моменти при изработка на модела.
 
Последна промяна:

teofil

Новодошъл
Здравейте искам само да допълня ,че магазините в България не са само 2 и е редно тези които прохождат в моделизма да бъдат насочвани към най близките до тях. Бих искал да помоля модераторите да отворят тема да я поставят като важна с всички хоби магазини на територията на страната. Ако ще е форум да е като останалите. За сега изглежда обещаващ и ще се радвам да се развива все така в полза на моделистите, а не в полза на даден хоби магазин. Нека покупките на частите да бъде личен избор както и в кой форум да се чете и участва. Поздрави!
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Здравей , добро предложение е за тема за магазини - бях я пропуснал в началото, но ей сега ще направя. Иначе линковете които давам са 99% от хобикинг , а тези които са от MyHobby.bg са на неща които не се продават в други магазини обикновено - става дума за продуктите на ХоризонХоби/Спектрум и т.н.
 

arsovhome

Редовен Потребител
Така , време е да допълним статията и да покажем следващите стъпки към изработването на нашият модел. След като набавихме горните неща - ни трябва чертеж на самолета на хартия. Тук има 2 начина за целта.

1. Да го отпечатате на принтер във формат А4 на няколко листа , след което да ги съедините с тиксо и така да получите един голям чертеж.

2. Да отидете с една флашка в най-близкият копирен център и да ви отпечатат чертежа на формат А0. Аз лично правя така и ползвам услугите на Маниа-Принт в София - като един чертеж ми излиза около 2лв.
Първо някъде по клиповете в тубата видях, че с нещо залепват временно хартиения план временно за депрона за по-лесно изрязване, като след това лесно се отделят едно от друго След това в едни инструкции любезно предоставени ми от Светльо срещнах термина Spray Glue за това нещо, а след известно търсене в чичко Гугъл стигнах до спрей лепило за временно залепване на планове, шаблони, кройки и т.н.. След още малко търсене попаднах на сравнително евтино такова лепило. Поръчах си го от store.bg. Получих го, имам чувството, че е точно това което ми трябва, макар че все още не намирам време да го пробвам. Представям ви го защото един колега изяви желание също да си го закупи. Казва се Монтажно спрей-лепило - Fix-it на фирмата Marabu
montazhno-sprej-lepilo-fix-it-flakon-ot-150-ml.jpg
http://www.art.store.bg/p84611/montazhno-sprej-lepilo-fix-it-flakon-ot-150-ml.html
 

George

Потребител
Здравейте,
При финализиране на един модел от депрон допустимо ли е използването на някакъв грунд /шпакловъчни смеси/с цел да се покрият някой груби области,неравности,дупчици и т.н.
и разбира се с минимално покачване на теглото.:)
Съществува ли някаква технология и какви материали се използват при подготовката на модела за боя?
Поздрави
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Принципно при депронов модел - всякакви заигравки с украсата водят до утежняване :) това е основно правило. При депроновите досега не съм ползвал никакъв кит. Но при по големите EPО или EPS модели ползвам кит за дърво с боята да запълвам пукнатини от счупвания.

Грундове и чудеса - само че украсят и утежнят модела. Повечето колеги ползват боята с цел някаква шарка и не пълно боядисване.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
:) След като няколко пъти правих опити - и така и остана в списъка за правене. Надявам се скоро да започна работа по mig29 v4 на RCpowers , и ще заснема отново. Надявам се тоя път да се получи и да го пусна тук.
 

arsovhome

Редовен Потребител
Монтажно спрей-лепило - Fix-it на фирмата Marabu
Оказа се, че има проблеми поне при депрона. Първо не ми хареса залепването, когато напръскаш леко не залепва добре, а където попадне повече лепило разяжда депрона(имах късмет, че повреденото ще попадне под KF4).SAM_0520.JPG
Наскоро купих, пробвах и останах много доволен от Q-Connect Спрей лепило Quick Mount 400ml.
233439.jpg
Препоръчвам горещо сайта http://plesio.bg/lepila-c-69978557/q-connect-sprey-lepilo-quick-mount-400ml-kf01071-p-14630.html откъдето го закупих според мен много изгодно заедно с ухо-пор(единствено нямаха налична епоксидната смола, подобна на тази на Бизон) и където има много други интересни за хобито ни неща. Още нещо интересно - пробвах как лепи депрон - депрон за да видя дали може да се използва за залепване на KF4 и дали ще се разлепи без проблем. Даде неочаквано добър резултат, залепва достатъчно здраво за KF4, когато искаш разлепяш и не остават никакви следи. Макар, че на този сайт има и друго много по-скъпо такова лепило, смятам че това се справя перфектно за залепване на планове за депрон, за залепване където се търси не максимална здравина, а възможност за разлепяне. Сега ми идва идеята, че има още едно перфектно приложение - за залепване на декали. Това ще позволи лесна промяна на изгледа на моделите от депрон.
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
:) След като няколко пъти правих опити - и така и остана в списъка за правене. Надявам се скоро да започна работа по mig29 v4 на RCpowers , и ще заснема отново. Надявам се тоя път да се получи и да го пусна тук.

Ето я и въпросната тема за изработка на депронов самолет - в случая Миг29 на Rcpowers v4 - в нея има още малко за довършване - но пък е хубаво да има препратка и тук
 

arsovhome

Редовен Потребител
С използването на Спрей лепилото Quick Mount за залепване на плана върху депрона изрязването се улеснява много, като след това се разлепват лесно и не остават никакви следи.
Илюстрация на моята "иновация" при метода "cut and fold".
 
Последна промяна:

arsovhome

Редовен Потребител
При поредния ми депронов самолет си изясних много важни неща за правилното настройване на управляващите елементи. Смятам тук да ги споделя.
Преди облитането на самолет е изключително важно да се настроят правилно и точно всички управляващи елементи.
Преди започване на настройката се убеждавам: 1. че пантите са правилно монтирани и работят нормално; 2. че всички параметри в тансмитера, които оказват влияние на отклоненията са нулирани. След това давам отклонение на управляващия елемент, който ще настройвам. За препоръчителните стереотипни настройки на МиГ-29 V4, трябва всички управляващи елементи да се отклоняват на около 30 градуса. Използвам изрязан от депрон „контрол на отклоненията” с вътрешен ъгъл 150 градуса(за да е външния му 30 градуса) , за да се настроят всички управляващи елементи да се отклоняват на 30 градуса в двете посоки.
663.jpg
Ако има разлика в отклоненията в двете посоки корегирам, чрез увеличаване или намаляване на работната дължина на тягата.Може да се регулират управляващи елементи, като се използва трансмитера. Използва се ръководството на трансмитера за специфична инструкции как да се направи това. Може механично да се намали отклонението чрез преместване на щипката на най-ниската дупка на рогчето. Може механично да се увеличи отклонението чрез преместване на тягата на най-високата дупка на рогчето.
 
Последна промяна:

arsovhome

Редовен Потребител
Преди първия полет, според мен, е добре самолета да се оцвети временно с тиксо за да се вижда по-добре.
 

arsovhome

Редовен Потребител
Понеже мисля, че моя пост е подходящ и за тази тема го пускам и тук.
Сега му търся колесници. Някой ако има някакви подходящи или знае от къде да купя, ще съм много благодарен. Модела е около 1100гр.
За моя МиГ-29(дето се "заразих" от теб да го правя) си купих тези:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12953___Mechanical_Retracts_2_sets_6pc_.html
Не знам дали са най-подходящи, но имат според мен следните добри качества. Леки са, изключително евтини са, механични(отварят се и затварят с помоща на серво) са и при краш ако се откъснат е по-малко вероятно да се повреди сервото. Бъгифлай продават почти същите, но са много скъпи.
http://www.buggyfly.com/index.php?route=product/product&path=48_52&product_id=318
PS Сега чакам шперплат 3мм с помоща на който да ги монтирам на модела. Взех тополов понеже е по-лек от липовия от тук:
http://www.favo-shop.com/index.php?route=product/product&product_id=97
Ако са неприбираеми, мисля че е добър варианта който ми предложи Светльо:
http://www.horizonhobby.com/main-landing-gear%3A-habu-edf-pkz7006
http://www.horizonhobby.com/complete-nose-wheel-assembly%3A-habu-edf-pkz7008
 
Последна промяна:

arsovhome

Редовен Потребител
По принцип отдавна имам проблем с пантите на депронките ми. Опитах какво ли не. Като по правило всяка нова идея ми се струваше добра, докато не я проверявах на практика. Пластмасовите първо са много груби и тежки, това ги изключва веднага. Всякакво тиксо и използвано по всякакви начини се разлепва. Накрая мисля, че стигнах засега до най-доброто решение. По съвета на Веско си направих панти от рентгенова снимка, като разновидност и от пластмасова карта. Петров ми подсказа, че е хубаво да се направят дупки с карфица, аз ги правя с шило поравно от всяка страна. Не режа под ъгъл депрона защото отслабва, а оставям достатъчно място(около 2 мм) за свободно движение в двете посоки. За сега ги лепя ели с Еvotit(защото е "тънко") или с епоксидна смола, сигурно може и с други лепила. В случая от карта се получи това:
SAM_0561.JPG SAM_0566.JPG
 

arsovhome

Редовен Потребител
Благодарение на Никос вече имам супер лек кит за депроновите(а и за всички други) модели. Подобен е на този на Deluxe, но много по-евтин закупен в Гърция. Вътре е покрит с нещо напоено с някаква течност за да не засъхва. Засега го пробвах на една малка дупка на МиГ-29, става много лесно и изглежда добре.
SAM_0572.JPG SAM_0573.JPG SAM_0574.JPG SAM_0575.JPG SAM_0577.JPG SAM_0578.JPG SAM_0579.JPG
 
Последна промяна:

Tassadar

Редовен Потребител
Благодарение на Никос вече имам супер лек кит за депроновите(а и за всички други) модели. Подобен е на този на Deluxe, но много по-евтин закупен в Гърция. Вътре е покрит с нещо напоено с някаква течност за да не засъхва. Засега го пробвах на една малка дупка на МиГ-29, става много лесно и изглежда добре.
View attachment 6666 View attachment 6667 View attachment 6668 View attachment 6669 View attachment 6670 View attachment 6671 View attachment 6672

Този супер лек кит му дават плътност 0,57 g/ml или 570kg/m3. Т.е. 17-18 пъти по-тежък от депрона. Трябва мнооого пестеливо да се запълват дупчиците. :D
 

arsovhome

Редовен Потребител
Този супер лек кит му дават плътност 0,57 g/ml или 570kg/m3. Т.е. 17-18 пъти по-тежък от депрона. Трябва мнооого пестеливо да се запълват дупчиците. :D
Естествено, че няма да използваме кит за заместване на депрона или изграждане на елементи:);). Той е супер лек, не защото се сравнява с депрона, а с обикновените китове, което съм показал на снимките. Има случаи обаче, при които според мен е оправдано използването на кит. На снимки 4,5 това вдясно пред кутията се получи когато мотора с шперплата се откачи от Миг-29 на Никос във въздуха - сигурно от края на перката. Например при кацане може да се получи дупчица от трън. При метода "кацнал на едно дърво" се получават малки дупчици от остри клони и т.н. Аз така разбирам понятието кит - за запълване на много малки дупчици с цел възстановяване на дизайна.
 
Последна промяна:
Нагоре