Моделарски мотори

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MVVS 3,5 GFR №1448, Glow, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1987
MVVS 3.5 GFR.jpg
Подарък от м.с.Любомир Колев. Нов, с кутия и паспорт.

31.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
RITM-М 2,5cc №559, Diesel, DOSAAF Kiev, 1977
РИТЪМ-M 2,5cm³, №559, ДОСААФ г. Киев, 1977
РИТЪМ-M №559 г. Киев 1977.jpg
Обем 2,46cm³, диаметър 16мм, ход на буталото 14мм, обороти 1400 об./мин.
Два изпускателни канала, с три болта на главата и надписи по картера.
Нов с кутия и паспорт.
Тъмновиолетов анод на главата и опорната шайба.

03.05.2022

RITM-М 2,5cc, Diesel, DOSAAF Kiev, 1981
РИТМ-М 2,5cm³, ДОСААФ г. Киев, 1981г.
РИТМ-М.jpg
Ритъм М Киев.jpg
Пети вариант на РИТЪМ-а, във втори вид картер, с два изпускателни канала, с три болта на главата и надписи по картера.
Черен анод на главата и опорната шайба.

04.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Moskito - Permot 1,76cc, Glow Engine, Designer Berhard Helmut Kratzsch, East Germany, 1974
Moskito-Permot 1.76.jpg
Диаметър на цилиндъра 13,65мм, ход 12мм, обем 1,76cm³, 13000оборота/минута.
Нов, в интересна кутия, без паспорт.

14.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Moskito - Permot 2,5cc, Glow Engine, Designer Berhard Helmut Kratzsch, East Germany, 1973
Moskito-Permot 2.5.jpg

14.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
NV-21 typ. II ,V.Hruska - Praha, 1950
NV-21 typ II 1950.jpg
Подарък от м.с.Георги Кабаков.

29.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
TM 3,5cc R/C, Glow, MК "Exact Mechanical Engineering" - Gabrovo, Bulgaria, 1985
TM 3,5cc R/C - МК "ТОЧНО МАШИНОСТРОЕНЕ" - Габрово, България, 1985
TM Габрово 1985.jpg
Обем 3,463cm³, диаметър на цилиндъра 16,6мм, ход на буталото 16мм.
Двигателя е копие на OPS 3,5 SPEED CAR.
Разликата е в покритието на цилиндъра, в този двигател е "никасил"!
За четири години са изработени общо 200 броя.
Партиите са от 20 броя.
Не можах да уточня от кой вид, по колко.
Подарък за музея от з.м.с.Дамян Петров(без карбуратор).
TK.jpg
Снимка с оригиналния карбуратор.
Карбуратора е копие на "Eagle" от SPEEDMODELS, само е оребрен.
Подари го з.м.с.Йосиф Христов(трикратен световен шампион по корабомоделизъм).

Днес[3.7.2021] получих списанието МЛАД КОНСТРУКТОР 4/1986.
Почти две години търсих да се появи и да купя оригинал.
Показвам цялата страница, на която в десния ляв ъгъл е интересното:
Млад Конструктор 4-1986.jpg
Не обръщаме внимание на глупостите написани от репортера за снимка 6.
За три двигателя е замесен институт, завод и накрая СО "Металхим".
Така и да е трябвало, за да получат повече хора "Златна значка ТНТМ".
Представени са три вида от двигателя ТМ, по думите на з.м.с.Марин Лисиков
това са първите три прототипа, специално изработени за изложението.
Интересно в случая е факта, че са откраднати... често се случваше на такива мероприятия.

Подробности в темата "Спомени за спорта" стр.11 пост 206 и пост 212:
https://rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-11#post-35181

23.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
CSTKAM-2,5 KR No.350500094, Glow, "END VERSION", ABC, SPO "PROGRESS", Russia, 1994
CSTKAM2.5end-1.jpg
CSTKAM2.5end-2.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър 15мм, ход на буталото 14мм, обороти 22000 об./мин.
Последната версия на ЦСТКАМ-2,5KР.

03.06.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MDS15FR, Aero, Glow, "MDS-micro" in Kimry, Tver region, Russia
MDS15FR-1.jpg
MDS15FR-2.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър на цилиндъра 15мм, ход на буталото 14мм.
Брандиран за ROBBE.
Наследника на ЦСТКАМ-2,5KР.

14.06.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MDS15D, Aero, Diesel, ABC, "OAO MDS-micro" in Kimry, Tver region, Russia
MDS15D-1.jpg
MDS15D-2.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър 15мм, ход на буталото 14мм, обороти 14000об./мин.

30.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Двата най-големи двигателя в музея са еднакви ДБ-150.
Произведени 1992-94г. в Авиотехника ЕООД – гр.Пловдив.

Преди три месеца Павел Бучински подари това чудо:
DB-150(ДБ-150) 150cc R/C, Ignition, Aircraft repair plant, Plovdiv, Bulgaria, 1991
MZ-Павел.jpg

Вчера м.с.инж.Стефан Харитов ме изненада с напълно окомплектован:
DB-24(ДБ-24) 24cc R/C Glow №879, two-line, Aircraft repair plant, Plovdiv, Bulgaria, 1992
MZ-Стефан.jpg
MZ-Стефан Харитов.jpg
Цилиндър, бутало, бутален болт и биела от МZ-150сс.
Картера и останалите детайли са произвеждани в България.
С такива двигатели е радиоуправляемата авиомишена "Ястреб МА".

След промените е "интериор" в заседателна зала на полигона към МК "ВМЗ".
Ястреба 2021.jpgПеликани...пеликани, спомени от моето детство.
Пеликани ... Пеликани.jpg
"САС-Пилот" e пилотажно-навигационeн комплекс за дистанционно управление от пилот – оператор
и по програма, на далечни разстояния без оптически средства.
Тази електроника го прави наистина "безпилотен".
Наистина безпилотен.jpg
Всичко е 100% българска разработка и българско производство!
С тъга ми разказаха как чужди делегации с гордост се снимали до него.
Питали защо след като преди 40 години сме били толкова напред,
сме спряли развитието на безпилотните апарати?
Странен въпрос, за съжаление дори ние не можем да отговорим.
Само може да се гордеем с разработеното и произведено от нашите дядовци и бащи!

P.S. Прибавих снимките и допълнителната информация на 14 юни 2021г.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
EISFELD completed, German, 1937-1939
EISFELD.jpg
EISFELD_.jpg
Това е вторият в музея, първия е в значително по-лошо състояние.
1942-A-FELGIEBEL-Benzinmotoren-Flugmodell-Motoren.jpg

18.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
K&B 3,5cc (With Bulgarian carburetor) R/C, Glow, USA, 1982
KB-y.jpg
KB-x.jpg
Подробности в темата "Спомени за спорта"
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
CYCLON .15 2,5cc PC-9 F2D, Alexander Kalmykov, Cyclon Company, Novosibirsk, Russia, 2006
PC9-1.jpg
Двигателят е нов, произведен в Новосибирск.
Калмыков Александр Николаевич е световен шампион в средата на 80-те при скоростните авиомодели (F2A).
Повече информация за него има в поста на м.с.Валентин Савов.

21.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
RITM Yashina 35601, 3 channel, ABC, for the speed of the aircraft model, Russia
РИТЪМ изработен в края на 90-те от Николай Михайлович Яшин, гр.Орск, Русия.
АВС, три канален. За скоростни авиомодели(начинаещи авиомоделисти).
Яшин1.jpg
Яшин2.jpg
Яшин3.jpg

03.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
O.S. MAX S30 R/C, O.S.ENGINES MFG.CO.LTD., Japan, 1964
O.S. MAX S30 RC 1964.jpg
30 OS MAX-S.jpg
Обем 4,86cm³, диаметър 18,8мм, ход на буталото 17,5мм, обороти 2500-14000об./мин.
Прикачвам инструкция за двигателя(pdf).
Допълнителна информация:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/OS Max-S30 RC.html

23.01.2022

10.05.2022
Прикачвам инструкция за двигателя(pdf) предоставена ми от David McIntire.
 

Attachments

  • OS MaxS-30.pdf
    208.2 KB · Прегледи: 1
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
RITM Yashina, 3 channel, ABC, for acrobatic aircraft models, Russia
РИТЪМ изработен в края на 90-те от Николай Михайлович Яшин, гр.Орск, Русия.
АВС, три канален. За акробатични авиомодели(начинаещи авиомоделисти).
РИТЪМ Яашин Акробат.jpg
05.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Rossi R15 2,5cc MK3 FI Speed engine (Risonanza), ABC NIB, Papers, "BLACK HEAD", Italy, 1980
С помощ от много приятели накрая се получи експонат към който се стремях.
R15 black head.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър на цилиндъра 15мм, ход на буталото 14мм.
Двигателят е нов от м.с.Седеф Дончев, но по неясна причина характерната черна глава беше заменена с бяла(от по-стар модел).
Кутията и тръбата също не бяха от този вариант.
Оригиналната тръба в оригинална кутия за този вариант подари м.с.Георги Кабаков.
Кутия и инструкция открих при з.м.с.Марин Неделчев. Днес намерих "черна глава".
Основен двигател в моделите на з.м.с.Марин Неделчев.
Ето един от тях в темата "Спомени за спорта" стр.7 пост 135 и пост 137:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-7
Такъв двигател използваше и м.с.Димитър Дишлиев, състезател от нашия клуб.
Ето негов модел в темата "Спомени за спорта" стр.11 пост 10:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-11
Много състезатели по авио, авто и корабо моделизъм са постигнали успехи именно с тази версия.

08.03.2022
 
Последна промяна:

muns61

Редовен Потребител
Колко неща са влачени от клубовете и съхранени по мазета и тавани, вместо някой да ги ползва пълноценно.
Съжалявам, но не се сдържах. Познавам такива личности.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Колко неща са влачени от клубовете и съхранени по мазета и тавани, вместо някой да ги ползва пълноценно.
Съжалявам, но не се сдържах. Познавам такива личности.
Напълно съм съгласен с това твърдение - има такива, но не разбирам как то е свързано с тримата цитирани в този пост?
Седеф Дончев е м.с. по авиомоделизъм скоростни авиомодели, като ученик на м.с.Георги Камбуров... сам е изработвал двигател.
Като национален състезател е получавал двигатели Rossi R15 и е закупувал такива с лични средства.
До ден днешен независимо от здравословните проблеми взема участие в състезания, надявам се това да се случи и тази година.
Георги Кабаков е м.с. по авиомоделизъм скоростни авиомодели, ученик на з.м.с.Христо Китипов ... сам е изработвал двигатели.
Като национален състезател е получавал двигатели Rossi R15, резултатите постигнати от него са неоспорими.
До ден днешен е състезател по авио и коробо моделизъм.
Марин Неделчев е з.м.с. по автомоделизъм, голяма част от написаното в темата "Спомени за спорта" е благодарение на неговата работа и постижения.
Предпочитам да съм позитивен, искам да благодаря на хората запазили такива "артефакти"!
Предпочитам да ги получавам, като подарък за музея или да ги купувам от България.
Вместо да ги купувам от Русия, Украйна, Англия, Германия, Кипър и т.н.
По-голямата част от описаното в тази тема за съжаление не е от България или по-никакъв начин не е свързано с дейноста преди 1989-та година.
Моля предложения на лични, кой и какво е съхранил на тавани и мазета ... имена, телефони(анонимноста е гарантирана);)
 
Последна промяна от модератор:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Rossi .15 2,5cc NORMAL, ABC, Revised by Slavcho Slavov for F1C
F1C_Rossi15.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър на цилиндъра 15мм, ход на буталото 14мм.
Двигателят е дарение от близките на покойния м.с.Славчо Славов.
Дългогодишен състезател по авиомоделизъм таймери (F1C).
Републикански шампион 1990г., член на националния отбор.
Участник на Световното първенство по авиомоделизъм в Аржентина 1989г.
Класирал се на 35-то място в Аржентина.

Повече информация в темата "Спомени за спорта" стр.12 пост 224:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-12#post-35241

15.06.2022
 
Последна промяна:
Нагоре