Модели с газова турбина?

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Здравейте Колеги!

Идеята ми е, тази тема да е нещо като допитване и широка дискусия, относно модели с газотурбинно задрижване - реактивни, турбовитлови, хеликоптерни, за лодки и т.н.
Моля Ви да споделите Вашите мнения по въпроса - не е нужно са се чувствате подготвени по темата, просто напишете, това което мислите - например:

- Какви предимства и недостатъци виждате?
- Защо бихте предпочели турбинен модел, или обратно?
- Какво Ви спира - само цената ли - ами ако бяха скъпи колкото едно EDF задвижване примерно? Бихте ли се изкушили?
- Турбинни... танкове може би - че защо не - M1 Abrams e с турбина много подобна като тази на F16....
- и още, и още...

И за да не си помислите че това е някаква тема за млади моделисти-милионери ;), като начало, вижте ето това филмче:

 

Shveda

Редовен Потребител
Много хубава тема, за която се говори малко.

Цената си е проблем, няма какво да си говорим. Още, тромава и трудна (не трудна, но с нужни познания, нужни инструменти и сериозен подход откъм безопасност) стартова процедура.

Иначе като система за задвижване мен не ми харесва нито нитрометана , нито елекрото и ако беше по-достъпно това е истината. Накратко, ако имах толкова пари бих си взел реакивен задвижващ модул с мотор генератор и на практика превъртам хобито!:)))
 

Shveda

Редовен Потребител
Имаш нещо на предвид за бюджетни задвижващи единици ли?
 
Последна промяна:

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Имаш нещо на предвид за бюджетни задвижващи единици ли?

Ами това е един от аспектите, да - подобряването параметрите на турбините, позволява да бъдат оборудвани по-компактни модели, които като обща стойност са доста по-приемлива сума.

Относно "запуска" на турбините - тук напредъка е главозамайващ. Преди бяха нужни минимум 2ма души, освен това - сгъстен въздух, пропан бутан и какво ли още не...

Всички турбини вече стандартно са с автоматичен старт директно на керосин (а повечето работят и на дизел). Трябва ти само свободно пръстче да бутнеш ключето за трима на газта :).
Такто казвахме едно време - на оня чичко Ладата му се пали с копче! Който не вярва, да гледа от 5.22 нататък:


Относно пожарогасителя - той винаги си трябва даже и за електрото!
 

Shveda

Редовен Потребител
Голямата мъка е, че в турбинно - рективния двигател всичко е скъпо-и материяли , а за изработка и всякакви ревизии трябват съвършенните инструменти. Дано станат по-евтини , защото са без аналог, а и за хоби целите тва е много нива нагоре от стандартното хоби. Определено в бъдеще време обаче турбини и електричество ще са най -ефективните задвижвания. Дано доживеем времето , когато цнц феза и струг ще са на цената на среден лаптоп и забавата в хобито ще се разпростре до там , че сами да си изработваме двигателите, а не само шасита. До тогава, ето да оплакнем окото :)


Самия двигател ще доведе и до употребата на въздушните лагери, употребата на изгорелите газове (това го чакам с най-голям мерак) и куп други благинки.

Има много интересни четива на Kurt Schreckling, но като всяко нещо, превод на български няма, а на мен на английски такова ниво ми е много трудно.


В Русия нещата и се случват:http://forum.rcdesign.ru/f83/thread67124.html
, но тук поне аз не притежавам нито знанията, нито парите, инструментите и времето за подобен клас хоби.
 
Последна промяна:

Tassadar

Редовен Потребител
:win:Който е фен на моделите на реактивни самолети, рано или късно трябва да направи тази крачка. Цената е проблем, но то евтино хоби няма май.:D

Иначе субективно погледнато, предимствата и недостатъците на газовите турбини в авиомоделизма според мен са:

Предимства:
- звук много наподобяващ голям реактивен двигател
- изцяло се интегрира във фюзелажа
- след определен размер, отлично съотношение тегло/мощност
- ефективност при високи скорости
- единствената алтернатива за голям модел на реактивен самолет

Недостатъци:
- инертна реакция на промяна на оборотите
- пожароопасен
- сложен за обслужване
- ниска ефективност при малки скорости, при които всъщност летят радиоуправляемите модели
- по-голям разход на гориво в сравнение с ДВГ/витлово задвижване
- цената все още е солена
- моделите с газова турбина изискват специални условия за излитане и кацане. (едва ли може да се хвърли от ръка на нашата полянка).
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Пепи, благодаря за съдържателния пост!

За по-голямо удобство си позволявам ка коментирам директно към твоя списък с предимства/недостатъци, най-вече сравнявайки спрямо EDF:

Предимства:
- звук много наподобяващ голям реактивен двигател - СУПЕРРРР!
- изцяло се интегрира във фюзелажа - Да кажем че тук са = с EDF
- след определен размер, отлично съотношение тегло/мощност - отношението е добро дори и за малките екземпляри, просто за момента няма много избор от такива
- ефективност при високи скорости - абсолютно, но тези скорости са по-скоро ненужни при моделите
- единствената алтернатива за голям модел на реактивен самолет - да кажем че и EDFите се развиват, но има инфлексна точка след която вече отстъпват - към момента това е при тяга 8+ кг. по моето скромно мнение

Недостатъци:
- инертна реакция на промяна на оборотите - да доста по-зле спрямо електрото, макар че се подобрява. Също проблем е тягата на празен ход, която я има повече, или по-малко
- пожароопасен - факт
- сложен за обслужване - като за ДВГ вече достатъчно прост, но с разходи след 25-50 часа работа
- ниска ефективност при малки скорости, при които всъщност летят радиоуправляемите модели - да, тук ще трябва да почакаме още малко да навлезнат турбовентилаторни :)
- по-голям разход на гориво в сравнение с ДВГ/витлово задвижване - ако сравняваме с турбовитлов, термичната ефективност даже е по-добра от нитрото, може би подобно на бензинов.
- цената все още е солена - това е основен недостатък към момента
- моделите с газова турбина изискват специални условия за излитане и кацане. (едва ли може да се хвърли от ръка на нашата полянка). Сигурно е така, ноо ако поляната е по-поддържана:

 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Който е фен на моделите на реактивни самолети, рано или късно трябва да направи тази крачка. Цената е проблем, но то евтино хоби няма май.:D

Иначе субективно погледнато, предимствата и недостатъците на газовите турбини в авиомоделизма според мен са:

Предимства:
- звук много наподобяващ голям реактивен двигател
- изцяло се интегрира във фюзелажа
- след определен размер, отлично съотношение тегло/мощност
- ефективност при високи скорости
- единствената алтернатива за голям модел на реактивен самолет

Определено е естестена стъпка. Хубавото е че нещата се развиват много бързо последните години и цената пада много надолу. В момента реално Турбинен Джет може да се направи за около 4-6к - в зависимост от модела който ще се ползва. Все по често се използват модели от пяна :)

моделите с газова турбина изискват специални условия за излитане и кацане. (едва ли може да се хвърли от ръка на нашата полянка).

Всъщност и аз така мислех докато не разгледах в YouTube Хората си ги меткат от ръка и си ги кацат на трева - така че е въпрос на време да видим такова нещо в Младост :)

 

vesibo

Редовен Потребител
Браво на Ицо за хубавата тема.:win:
Започвам с едно клипче, а след това ще споделя и моите мисли в тази насока.
Първо реактивните самолети са много реалистични и впечатляващи за самите пилоти и за хората, които ги наблюдават.
Определено този аспект от нашето хоби е за много напреднали инженерни екипи и пилоти.Цените за всичко, както вече споменаха и другите колеги са доста високи, но аз съм на мнение, че ако има условия за летене на такъв вид самолет, човек трябва да притежава такъв.Една от водещите фирми за газотурбинни двигатели е тази: http://www.jetcatusa.com/
Малките и средните класове турбини са по-добри за използване, защото са с по-ниска цена и по-малко тежат, а това води до по-малко натоварване на фюзелажа и контролните повърхности, естествено е за сметка на полетното време.
Друга водеща фирма е тази:http://www.jetmodelproducts.com/amt.htm
Ето една проста схема на турбина:
rc-turbine.jpg
Състои се от компресор, горивна камера и турбина.За да заработи турбината се използва електрически двигател, който спомага за загряването на въздуха и достигане на необходимото налягане.Компресорът компресира входящия въздух и той се нагрява.Загрят и с високо налягане постъпва в горивната камера, където има подгряващи свещи.Там при достигане на подходящо налягане и температура се впръсква гориво и то експлодира.Реактивната струя преминава през турбината и по този начин се създава реактивната тяга.
Ето още нещо интересно:
http://www.skymasterjet.com/index2.htm
Този тип самолети не е играчка, той може да доведе до много сериозни щети и наранявания, за това пилотите трябва да имат сериозен опит.Максималните обороти могат да достигнат 100 000 RPM, а температурата 600 градуса.
И накрая това:
 

Shveda

Редовен Потребител
1002642_525517300917560_2409369044265627225_n.jpg
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Не се съмнявах, че Веско ще пусне клипче с 3D демонстрация. :biri:
Ето и един поздрав от мен за него:

П.П. Запитан в интервю след полета Себастиано казва, че чупещите тона в клипа са специален поздрав за неговия ментор. Остава да гадаем кого е имал предвид. ;)

 

vesibo

Редовен Потребител
Не се съмнявах, че Веско ще пусне клипче с 3D демонстрация. :biri:
Ето и един поздрав от мен за него:

П.П. Запитан в интервю след полета Себастиано казва, че чупещите тона в клипа са специален поздрав за неговия ментор. Остава да гадаем кого е имал предвид. ;)

Много, много благодаря за чудесния поздрав.
П.П. Запитан в интервю след полета Себастиано казва, че чупещите тона в клипа са специален поздрав за неговия ментор. Остава да гадаем кого е имал предвид. ;)
Ха-ха -ха Криси, как кого .:D:D:D :biri::biri::biri:
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Ролинг тона с газовотурбинен Jet, лудница, както се изразява един наш авер.:)
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Ролинг тона с газовотурбинен Jet, лудница, както се изразява един наш авер.:)
Ти и Себастиано сте от една кръвна група :biri::win:
Нещо беше объркал шоуто май, щото немците бяха повече учудени отколкото въодушевени.
Така и не разбраха какво прави всъщност - нещо като нашите F3А съдии.
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Всъщност и аз така мислех докато не разгледах в YouTube Хората си ги меткат от ръка и си ги кацат на трева - така че е въпрос на време да видим такова нещо в Младост :)

Като гледам колко е очукан модела си личи че каца на трева при това тя е идеално окосена.При излитане за малко да му пламне кратуната на този пич.Тези модели са си за писта иначе освен, че може самият пилот да се запали може да пламне и поляната.:)
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Като гледам колко е очукан модела си личи че каца на трева при това тя е идеално окосена.При излитане за малко да му пламне кратуната на този пич.Тези модели са си за писта иначе освен, че може самият пилот да се запали може да пламне и поляната.:)
Ама престанете с тия джетове! - за поляната има по-подходящи турбинни модели:

 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
С този размер :) направо е плаши ! Трябва да се монтира само една високо говорителна система и ще я пратим над вторичните суровини да пусне запис:

- Внимание внимание напуснете сградата до 60 секунди или ще открием огън ..... :)
 
Нагоре