Проблеми при Spektrum DX6 - gen 1

geo111

Потребител
Здравейте приятели,

след множество крашове на поляната в младост може би най-после намерих причината ( надявам се ).

Най-накрая и на мен ми направи впечатление че има някаква причина да ми се полочват толкова крашове на малка височина. Причината се оказа в моя SPEKTRUM DX6, gen1.

Този модел на SPEKTRUM е с фиксирана антена и когато самолета е на малка височина - 2-5-7 и т.н. метра качеството на сигнала е отвратително когато


1.png ,

върха на антената сочи към самолета. За да има хубав сигнал трябва да държа апаратурата вертикално, което е меко казано неудобно.

Когато самолета е горе:

2.png

ъгъла не е 0 градуса и всичко е ок.

Направих доста тестове - някой мога да си знаят това като отче наш, но да кажем при мен, е че все се надявах причината да е в мен, приемниците и т.н.

Отначало направих тестове с FrSky с DSMX модул

При антена близка до 90 всичко беше ок, при насочване на върха на антената и там на 30-тия метър ( в Test Range режим) се губи сигнала.

При Spektrum - на 20-тия метър.


Взех от Ники един удължител на антената и си сложих една външна сгъваща се антена на 2.4 Ghz


В резултат


· Spektrum DX6

o Антената сочи с върха към самолета – обхват 20м

o Антената е перпендикулярно на самолета, без значение дали хоризонтално или вертикално – 40 м​

· FrSky с DSMX модул


o Антената сочи с върха към самолета – обхват 30м

o Антената е перпендикулярно на самолета, без значение дали хоризонтално или вертикално – 50 м​



Както виждате, дори в този вариант DSMX модула с FrSky е по добре отколкото Spektrum, НО

Тестовете също така показаха и предимство на оригиналната апаратура на Spektrum – след загуба на сигнала Spektrum възстановява управлението след по малко от 1 сек, докато DSMX модула с FrSky – след повече от 5 сек.


Извод ( за мен ):

- На всяка цена , ако Spektrum e gen 1, се изкарва външна антена

- DSMX модула с FrSky е по далекобхватен, но ако се загуби сигнала на поляната , краша е почти сигурен поради бавното възстановяване

- За всеки приемник поотделно трябва предварително да се направи Range Test



Интересно – след доста четене из форумите долу-горе се поразкри защо всичко е така

Напр. GR Propo – сложили са вградени антени 3 ( три ) насочени по X, Y и Z !!!. Не съм специалист, но доколкото можах да разбера – и с отделни платки

А Spektrum – в ниския клас – в случая с моя предавател – gen 1 – са оставили 1 !!!, и тя сочи напред - в gen 2 вече явно са се усетили и са с диверсити антена



Ако нещо в технически план не съответства – извинявам се – но това са моите ( лично за мен ) изводи
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Правилно си стигнал до тези изводи :)

Малко история първо. Този предавател DX6 gen1 е първият в евтиния клас създаден да покрия новите изисквания на EU относно силата на сигнала и така нареченото LTB ( подробности от 2015 при нас тук ) От тук стана ясно че при намален сигнал и LBT само с 1 антена нещата не се получават добре. В определени ситуации - точно както си нарисувал сигнала към самолета е направо нищожен и се получава лесна загуба на обхват. Освен всичко заради LBT-то не можеше да се постигне скорост на връзка с приемниците от 11ms - а само 22ms.

Именно по тази причина се поправиха и пуснаха DX6 gen2 , която вече идва с допълнителна антена в дръжката , разположена на 90 градуса спрямо първата, и така нещата се нормализират.

Разбира се вида на приемниците които използваш има голямо значение, дори и от оригиналните SPEKTRUM има добри и по-добри. Класика в жанра е примерно е AR6210 - който работи с 1 сателит , а може и без. В комбинация със сателита и правилно разположение тоя приемник е трепач :)

Друг много добър приемник е AR610 с 2 антени - едната от които е дълга с усилвател.

Всякакви Оранжади и Лимони се дънят - рядко , но при самолет една такава издънка = краш :) винаги е скъпа.

Повечето от приемниците на Spektrum са правени с някаква цел, и е хубаво да се подбере правилния, а не който и да е. Освен горните има и още по яки като AR10000 който е с 2 или 3 сателита и няма мърдане там. Подходящ е за по сериозни модели, защото цената е солена.
 

geo111

Потребител
Светльо, абсолютно си прав. Макар , че от друга страна 1 процент престъпност, ако ти се случи на тебе си е 100 процента. Така че въпреки невероятния софтуер и дизайн на Spektrum почнах да се ориентирам към нещо друго, не споменавам марки, да не излезе реклама. А и на мен това ми коства n на брой краша, преди да се осъзная. И със сигурност няна да повторя. Приемнниците на Spectrum , orange, lemon не са виновни. А Spektrum няма да ми смени апаратурата. Битият - бит, е... - е........
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Аз друго имах предвид :) , че ако ползваш правилното радио на Spektrum ( DX8, DX9 и нагоре ) с правилните приемници - тоя 1% няма да го имаш - ако обаче си с грешно радио ( като в твоя случай с несполучлив модел ) + ориндж/лемон приемници то имаш гарантирани приключения.

Иначе каквото и радио да вземеш , пак ще падат самолети, често причината е много по комплексна от чисто радио загуба. Хората падат кат круши и с Таранис - въпреки че обхвата му е със сигурност по-голям и много по-хвален от на Spektrum.

Чисто ценово погледнато Spektrum-a не е най-евтин и никога няма да бъде. То и целта му не е била това. Ако гледаш в Youtube клипове по щатските Jet събития, ще видиш достатъчно Spektrum - да кажем че почти преобладават - но не DX6 :)

Като знаем цената на 1 Jet от порядъка на 10-15к $ , не е като хората да на могат да си купят всякакво друго радио.

Приемнниците на Spectrum , orange, lemon не са виновни.

Баш си е проблем това, защото протокола на Spekrtum DSMX е затворен и никой не е давал документация на въпросните фирми как да си програмира приемниците. Съответно един руснак правил Reverse-Engineering в къщи като хоби, някой китаец после копирал. И станало нещо дето се вързва със Spektrum и работи прилично, на 1/10 от цената на истински приемник. В 99% от случаите няма проблеми :) - Всички го купуват щото трябва да е евтино и накрая CRASH :) - После по форумите - Spektrum не става.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Законите на физиката гласят точно това което Георги е описал. Ясно че 2 е повече от 1, но иводът че разковничето е в единичната антена не е верен.
Защо съм толкова сигурен? Защото повечето апаратури към днешна дата, включително и от висок клас са само с една антена.
При един и същ стансмитер, много важна е инсталацията на приемника в модела, ориентацията на антените, цвета на приемника да не е жълт или оранжев, и т.н...
 

AlexM

Редовен Потребител
Законите на физиката гласят точно това което Георги е описал. Ясно че 2 е повече от 1, но иводът че разковничето е в единичната антена не е верен.
Защо съм толкова сигурен? Защото повечето апаратури към днешна дата, включително и от висок клас са само с една антена.
При един и същ стансмитер, много важна е инсталацията на приемника в модела, ориентацията на антените, цвета на приемника да не е жълт или оранжев, и т.н...
Добри лети със жълти приемници скоростни модели които се отдалечават на повече от 400-500 метра с години без никави проблеми, но радиото му е JR от старите DSM2.Аз като човек минал през почти всички радиа мога да кажа също че старата ми първата DX6-ца която имах също работеше перфектно със DSM2 приемници.ОБАЧЕ като извадиха DSMX всичко се промени, и то е защото (Светльо го е обяснил по горе).Тараниса е хубава апаратура имал съм и такава, но е за хора които искат много да четът и да експериментират.Спектрума е най-простото нещо за настройка, да не говорим и че ергономията му е като седалка на бентли сравнена с тази на трабант(тараниса).Хеликоптер с Таранис не бих летял.Да не говорим за визията, всеки иска нещо ново и визулно приятно а тараниса е като Соц.Куфар.Опитаха се с новия Хорус да навлезат в голямата игра и всичко приключи.
Футабата ми е с една антена и НИКОГА, ама НИКОГА не съм губил обхват с нея.Естествено приемниците са по 80 евро среден клас но ако искаш сигурност си плащаш.Спектрум с правилните приемници и правилно поставени антени както каза Ицо също няма да има проблем.Проблема идва от жълтите кутийки.:write::hehe: Аз на Нитрото съм със жълт заради телеметрията но съм го окабелил със истински сателити, но при хелитата нямаш тоя рейндж който трябва за самолетите.Там рядко се прехвърлят 100-те метра.:pilot:
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Законите на физиката гласят точно това което Георги е описал. Ясно че 2 е повече от 1, но иводът че разковничето е в единичната антена не е верен.
Защо съм толкова сигурен? Защото повечето апаратури към днешна дата, включително и от висок клас са само с една антена.
При един и същ стансмитер, много важна е инсталацията на приемника в модела, ориентацията на антените, цвета на приемника да не е жълт или оранжев, и т.н...

:) Не съм напълно съгласен с горното:

Повечето апаратури са с 1 антена НО - антената е подвижна и в инструкцията ясно описват как точно трябва да се разположи - ето една снимка с 2-те подходящи разположения:
jr-antenna.jpg

Много добре помня огромната червена бележка вътре в радиото което купих на JR XG11 , която беше сложена допълнително от ръководството, очевидно хората са се оплаквали че губят обхват и JR бяха решили добре да покажат как е правилно да се сгъва антената. Това горното е описано и многократно в RCgroups - независимо от марките на радиата.

Тоест правилното разположение е да сочи настрани , или леко надолу - така като станеш прав с радиото и предположим, че модела е на 20-30м височина срещу теб - антената го облъчва достатъчно силно. Недостатъка на тази технология е че антената постоянно се ръчка, и рано или късно се чупи и трябва смяна.

Сега Spektrum явно са решили да намерят решение на този проблем, започнаха да правят радиа с фиксирана антена, ако не се лъжа май бяха първи с това. Само че основния пазар на Spektrum e USA , а там както знаем техните радиа бичат на 200mw - което дори и с насочена антена кат морков , явно работи за малки разстояния. Това което не бяха измислили са ограниченията на EU за 100mw + LBT - което силно ограничава сигнала ...

и от там лошо разположение + слаб сигнал = Самолетите на Жоро падат :)

А че жълтите приемници са пръчка е ясно, купувал съм сигурно над 100 , за приятели и за мен. От тях едно 20 бройки бяха пълна фира и ги изхвърлих. Имаше цели серии такива - на 10-20м губят обхват. Е разбира се в повечето случаи работят , въпроса е колко надеждно , защото на 1000 човека 1 да пада веднъж месечно, ако си ти както каза Жоро си 100% фира :) Така че аз бих заложил на оригиналните приемници 100% ( то и така съм направил де )

Футабата ми е с една антена и НИКОГА, ама НИКОГА не съм губил обхват с нея.Естествено приемниците са по 80 евро среден клас

Ем да за това говорим :) - Сега факт е че FRSky успяха да доставят на пазара евтино решение с добра надеждност. Не че и те нямат брак, не че и с тях не падат , но въпреки това обхвата е доста голям + сравнително надеждна радио връзка + евтина цена. Което във всички случаи е добре, помогна за развитие на хобито в смисъл че повече хора получиха достъп до добро и качествено радио на тънка цена. Е да - това има и недостатъци, че е грозно и страшно неудобен софтуер - но пък масовката го лети за ДРОН/Коптери/FPV - където нужда от програмиране почти няма :)


много важна е инсталацията на приемника в модела, ориентацията на антените, цвета на приемника да не е жълт или оранжев, и т.н...

Иначе това е напълно вярно - и често е пренебрегвано. Като почнем от от лоша инсталация на приемника, смачкани антени, не насочени правилно, или пък огромна батерия плесната до приемника, или няма сателити - често води до фатален край.
 

SMarty

Редовен Потребител
FIGURE-1-300x254.png

Колеги, споделям тези картинки за онагледяване диаграмата на излъчване на омни антена.
Сочейки към модела, антената е най-неефективна! :)

Ако си представим, че оста Z е антената, то излъчването е максимално в перпендикулярна посока спрямо нея.


omni1.jpg


И реален пример за правилно разположена антена: успях с Frsky DHT модул с 5dBi omni антена в предаватела и с D4R-II приемник - само с малките му "косми" антенки да покрия 3км!
На снимката се вижда нивото на сигнала и легналата наляво антена на DHT модула - за да осигуря перпендикулярна посока на излъчване към приемника.IMG_20180922_154240.jpg

та... омни антената си има нейните правила независимо на какъв предавател/приемник е закичена :)
Поздрави и безаварийно! :)
 
Последна промяна:
Нагоре