Спомени за спорта

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Днес получих следващия подарък за музея:
OS91.jpg
Сашо(AlexM) изпрати двигател O.S. MAX 91 SZ-H RC helly 14,95cc, при това комплект с карбуратор и свещ от лимитирана серия.
Благодаря Сашо!

24.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Вече имаме и СУПРАНАР 838
Предавател, приемник, машинки, инструкция и схеми в нея, оригинална кутия.
Липсват стиковете, касетката за батерии от захранването на приемника, антената е леко повредена.
Чакам втори в който има стикове и здрава антена, ще комплектовам този.
Никога не сме имали такова чудо в клуба.
Първото ми впечатление по-голям буклук не съм виждал.
В инструкцията не е попълнена датата на производство, стои 198... . Няма печат на ОТК.
Отворих приемника ужас, единственото хубаво са няколкото танталови кондензатори.
Смятам,че няма какво да описвам повече. На витрината и това е ...не трябва да има липси в музея.
СУПРАНАР-838.jpg
Съществува и по-стара версия СУПРАНАР-82, произвеждана от 1977-а. Нямам информация да е внасяна в България и не смятам да я издирвам.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Днес получих голям кашон с подаръци.
Изпращача е м.с.Розен Тодоров от гр.Плевен.
Вероятно повечето от нещата в кашона ще запазя, като изненада за посетителите на музея.
Ще покажа едно малко бижу:
NORVEL BIG MIG .061 R/C Revlite , Designer Valery Novikov, St.Petersburg, Russia, 2004
Norvel.jpg
NORVEL BIG MIG .061 R/C Revlite, изключителна прецизност и качество!
Както и един изключителен артифакт от далечната 1978-а - извлечение от заплатата:
Розен1.jpg
Ясно се вижда "Майстор на спорт - 13.00" лева
От другата страна на това извлечение Розен е записал рецепта за гориво:Розен2.jpg
Ще я напиша по разбираемо:
1.Рициново масло - 12%
2.МС-20 - 12%
3.Етер - 30%
4.Керосин - 44%
5.Амилнитрит -2%

Използвам форума да благодаря на Розен!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
От пратката на Розен изкочиха още интересни артефакти.
Темата "Спомени за спорта" започнах от 1973-та,защото моите лични спомени за автомоделизма са от тогава.
Не подозирах дори, че с течение на времето ще мога да получа материали с по стара дата.

21-24 август 1969г. гр.Познан, Полша
Второ международно състезание с участие на българския отбор по автомеделизъм:
1969-1.jpg
От ляво на дясно м.с.Тодор Сеферинов състезател АРС , м.с.Розен Тодоров се състезава в клас АС-3 и е клекнал пред него.
В средна линия приклекнал под човека с фуражка и натиснал съветски състезател е м.с.Лазар Симеонов състезател АС-2.
Приклекнал на първа линия преди момиченцето е м.с.Георги Рошев състезател АС-4.
Предпоследния на втора линия е Стефан Димитров състезател АС-1.
Българските състезатели са с бели ризи без вратовръзка и спортни сака.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Ще представя следващия артефакт от пратката, която изпрати м.с.Розен Тодоров:
BG28-3.jpg
Скоростен автомодел с двигателно колело клас АС-2. Модела е в отлично състояние, липсва само резонансната тръба.
Има надпис BG28 и това означава, че е представлявал Ямболски окръг. Състезателя е Иван Болградов.
В протокола публикуван от мен за мероприятията през 1980г. се вижда негово участие(25-27 април гр.Михайловград).
Двигателя е "Rossi 15", но от по-старите с "бяла" глава.
BG28_Rossi15.jpg
Интересен е начина на обръщането му. Реже се предната част на картера, а на остатъка се прави резба.
Новата задна капачка съответно с дифузьор, жигльор и шибър се навиват с гайка към картера.
Този начин на обръщане не винаги е сполучлив.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Ще представя следващите артефакти от пратката, която изпрати м.с.Розен Тодоров.
Няколко прекрасни снимки.
25-26 април 1970г. I-ва контролна среща по автомоделизъм гр.Шумен
AC-1 Максим Макариев София 121,6 км/ч
АС-2 Димитър Павлов Шумен 142,8 км/ч
АС-3 м.с.Светослав Тенджерков София 148,7 км/ч
АС-4 Георги Рошев София 176,4 км/ч
АР - м.с.Тодор Сеферинов 305,8 т.

1970 април Шумен 3.jpg
Веселин Петров Георгиев сътезател от гр.Враца стартира скоростен автомодел клас АС1.
На практика е от гр.Криводол, интересна и колоритна личност.
Годжи в шоуто на Слави Трифонов разказва за него.

След стартовете:
4.jpg
м.с.Розен Тодоров (с очила) АС3 в цетъра на масата, от ляво на него м.с.Тодор Сеферинов АР от дясно Веселин Георгиев АС1.
Още една от друг ъгъл
6.jpg

Прикачвам протокол от това събитие (pdf)
Прикачвам и протокол от 3-то Рупубликанско по автомоделизъм проведено в гр.Шумен същата година(pdf)

[06.09.2022]
1970 Шумен.jpg
Съхранена от з.м.с.инж.Илия Царски
 

Attachments

  • 1970 Шумен.pdf
    417.7 KB · Прегледи: 12
  • 1970-3-то републиканско Шумен.pdf
    973.1 KB · Прегледи: 10
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Последната снимка от албума на м.с.Розен Тодоров свързана с автомоделизма:1979 април Плевен 2.jpg
Април 1979, гр.Плевен, общежитието на "Техникума по автотранспорт - Цветан Лазаров" където се намираше пистата за скоростни автомодели.
От ляво на дясно з.м.с.Петър Савчев†, з.м.с.Антон Младенов , з.м.с.инж.Илия Царски и м.с.Георги Младенов†. Пред Илия Царски е сина на Розен.
Момченцето най-отдясно е сина на з.м.с.Петър Савчев.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Вчера получих кашон с подаръци.
Изпращача е м.с.Христо Керчев от гр.Габрово.
Трябваше време за да разглобя и почистя модела АС-1, поради тази причина го показвам едва днес:
AC-1-Hristo.jpg
Модела е изработен от з.м.с.Марин Лесиков през 1984/85г.
Уникална, прецизна ръчна изработка на всички детайлите от модела.
Двигателя е изработен от з.м.с.инж.Илия Царски.
Характерно за моделите от онези години задните двигателни колела са извън каросерията.

29.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В поста - Републикански турнир по автомоделизъм за купа "23 септември" гр.Михайловград 1984г. имах само две дипломи:
A2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев и V1 1-во място м.с.Георги Дончев

м.с.Христо Керчев е съхранил протокол от това състезание, който силно ме изненада.
От него се вижда, че турнира е с международно участие!
Срещу моето име е МК "Аврам Стоянов"-гр.Михайловград и съм 1-ви в клас V2.
Вероятно с нещо са ме подкупили.
м.с.Христо Керчев е 3-ти в клас А4 със скорост 263,542 км/ч, ето снимка на модела:
10СС.jpg
Сканирах и прикачвам (pdf)
Сканирах документ от Пленума на Българската федерация по автомоделизъм 07.10.1984г.
Прикачвам го (pdf)
Днес няколко часа по късно получих тази снимка от същия турнир:
Михайловград1984-Марин.jpg
з.м.с.Марин Неделчев подгрява модела преди старт.
 

Attachments

  • 1984 Михайловград.pdf
    642.8 KB · Прегледи: 9
  • 1984 Пленум.pdf
    499.1 KB · Прегледи: 8
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Няколко черно бели снимки от албума на м.с.Христо Керчев:
B3.jpg
Моделите на Габровския отбор 1972г. в гр.София.
Третия от ляво на дясно е на з.м.с.инж.Илия Царски.
На края са двата RC модела, единия електро, другия с двг.
B2.jpg
1971г. гр.Варна началник клуб гр.Габрово Христо Монов†.
B8.jpg
м.с.Христо Керчев е един от най-добрите в центъра на пистата.
Помага на всички български и голяма част от чуждите състезатели при подвеждане и засилване на модела.

[12.09.2022] Прибавям снимка от личния архив на з.м.с.инж.Илия Царски
Варна 1988.jpg
"ГРАНД ПРИ ВАРНА" 1988г., на старт бъдещия световен шампион з.м.с.инж.Илия Царски
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
На сбирката в гр.Казанлък отидох само за да срещна приятели и да им разкажа за "музея".
Носех хеликоптер,акумулатори ...но дори не разбрах кога е била общата снимка.
Бях увлечен от разговорите. Някой даде идея, че е по-добре да го нарека "експозиция"

Ще представя подарък от м.с.Станчо Добрев - гр.Казанлък (F1C таймерни авиомодели):RS01_1.jpg
RS01_2.jpg
Двигателя RS10 e изработен от м.с.Станчо Добрев през 1988г. със съдействието на Румен Папов и Георги Бодурков†.
Предназначен е за скоростни и таймерни авиомодели, АBC, триканален.

23.12.2021

Приносителят силно се изненада и зарадва, като видя модела с който се е сътезавал.
Получи и съответната информация: 04-06 май 1984 "Републиканско първенство за пионери" гр.Пазарджик
АГ(Автомодел с гумен двигател) - 2-ро място Стоян Караиванов.
Аз също се изненадах,защото когато пишех за това състезание се учудих,
кой е този Стоян Караиванов ... с една и съща фамилия, но не ми е роднина.
Сега всичко си дойде на мястото.
 
Последна промяна:

fokke

Редовен Потребител
Ето и моя модел ретро , в 1/14 мащаб . Не му знам историята , знам само че е участвал модела на някакви републикански състезания
 

Attachments

  • DSCI1227.JPG
    DSCI1227.JPG
    279.7 KB · Прегледи: 30
  • DSCI1228.JPG
    DSCI1228.JPG
    322 KB · Прегледи: 30
  • DSCI1229.JPG
    DSCI1229.JPG
    331.4 KB · Прегледи: 29
  • DSCI1230.JPG
    DSCI1230.JPG
    301.2 KB · Прегледи: 28
Последна промяна от модератор:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Ето и моя модел ретро , в 1/14 мащаб . Не му знам историята , знам само че е участвал модела на някакви републикански състезания

Започнах да правя музея след като разбрах, че този модел е в България.

Ето историята му.
Модела е правен в гр.Петербург (тогава гр.Ленинград) от един мой приятел.
С з.м.с.Марин Неделчев специално отидохме при него и го купихме.
(разбира се не от България, а от гр.Тула)
Купихме го с идеята да помогнем и Георги Дончев да покрие майсторска норма.
Уникалното на модела е, че събира огромно количество точки при стендова оценка.
Георги Дончев потренира с него на фигурата и на състезанието в гр.Шумен стана първи.
За да се случи това трябваше да уговорим и провеждане на стартове в този клас,защото
въпреки че съществуваше отдавна не се провеждаха такива.
Описъл съм това състезание в някой от предните постове.
Задачата,която си поставихме бе изпълнена. Направихме Георги Дончев "Майстор на спорта".
На следващата година,след като се прибрах от Тула видях модела разрязан - един от задните мостове просто липсваше.
На въпроса ми защо е направено това - Георги отговори, че ще правят "Броневика на Ленин". Аз смятах, че това е грешно решение.
Георги така и нe направи "Броневика на Ленин". При разтурването на клуба е взел модела в къщи с цел да го съхрани.
Когато го питах къде е модела Георги просто ме излъга, каза че не знае къде е.
Случайно разбрах, че е при Вас и говорихме по-телефона. Показахте ми клипче с модела.
Разказахте ми в какво състояние сте го получили и как сте го възстановили.
На следващият ден Георги си призна, че е разменил модела за самолет.
Със самолета историята е като с "Броневика на Ленин"- стои в мазето му незавършен.
Георги обеща,че ще Ви се обади...
 
Последна промяна:

fokke

Редовен Потребител
Много мразя разни такива дразги и гледам от много време да се държа на страна от подобни отношения. Неприятно ми е че съм забъркан в такава дразга. Не ме интересуват нито кой с кого се е карал , нито вашите лични отношения и е коректно те да си останат между вас.
С човека който ми пратимодела нямам лоши отношения , напротив.
Обещах да покажа модела , ето , показах го че е реставриран и във нормален вид , не е по мазета и подобни.
Има си своята история модела и е запазен и възстановен.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Нещо не сте ме разбрали. Отношенията ни с Георги са прекрасни.
В един клуб винаги има разногласия.
За музея Георги подари всичко съхранено от него през годините, свързано с автомоделизма.
В това число всички свои дипломи и медали.
След това идва и сам се радва на постигнатото. Тогава обеща да Ви се обади.
В момента всяка вечер се бори с едно голямо копие и това му доставя удоволствие.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В клуба освен модели се правеха делтапланери и картинги. С картингите се занимаваше м.с.Мичо Спасов.
Днес подари на музея значката си за "Майстор на спорта - АВТОМОБИЛИЗЪМ"Спасов-1.jpg
снимка
Спасов-3.jpg
от ляво на дясно трети е м.с.Мичо Спасов Спасов-2.jpg
Тази снимка направих преди няколко дена. Има малка работилница с фреза, струг и други машини.
Работи от сутрин до вечер, но винаги е усмихнат.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Авторски двигател на з.м.с.Марин Неделчев 1987/88г.
Няма име ... кокилата е правена в гр.Сопот. Отливането на картера в цеха за леене към ВМЗ(на площадка с.Дъбене).
MN_1.jpg
Снимката направих в музея, не ми се вадеше за да не счупя нещо. Първите посетители видяха кокилата в този вид.
Изработена е от чугун, сърцето от графит.
MN_2.jpg Двигателят в разглобен вид.
MN-4.jpg
Посетителите ще го видят в този вид. Двигателят е 2,5сс, четири канален за онези години си беше революция.
На практика четири канални нямаше в продажба. Има два варианта двойки ABC и AAC. За музея е варианта с двойка ААС.
Коляновият вал от страна на маховика се върти по часовниковата стрелка! Използуват се свещи от Rossi.
Резонасната тръба с която е работил този тип мотор e специално свита (смачкана). Това се прави за да не я скъсат (протрият) колелата.
По-късно на Световното в щатите продадохме негов модел с такъв мотор и отделно мотор.
Колко точно е изработил не е ясно...но този е последния.

20.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1989
В началото на годината завърших курса по английски език.
Връчиха ми диплома, която удостоверяваше това и се прибрах в гр.Сопот.
Английски-3.jpg
Около месец след това от Министерството на образованието получихме писмо
с отказ техникума да премине на програма със засилено изучаване на английски.
Реших, че напразно съм си губил 6 месеца в гр.Казанлък.

5-7 май Републикански турнир по автомоделизъм гр.Михайловград
АС-2 2-ро място м.с.Георги Дончев
АС-2 3-то място м.с.Димитър Дишлиев
RC-V1 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
Резултати само от налични дипломи.

10-21 май Републикански турнир по автомоделизъм "Ботуня"гр.Криводол
Отборно 2-ро място
RC-E12 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
RC-EB 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V1 3-то място м.с.инж.Валентин Динков
Резултати само от налични дипломи.

[23.9.2023] Диплома от м.с.Живко Матев:
19-21 май 1989г. Реп. турнир БОТУНЯ Криводол.jpg
RC-E12 3-то място м.с. Живко Матев(Живко е м.с. от 1982-ра....но това не е отбелязано на дипломата).

Края на май по телефона в къщи се е обадила ген.м-р Полина Недялкова†,
продиктувала номера на домашния си телефон с молба да се свържа с нея.
Разбира се позвъних веднага, след обичайните въпроси как е детето, жената и т.н.
генералката попита - Любо ти нали ходи на курс по английски, какво стана?
Отговорих,че съм го завършил, но все още не съм проговорил.
Още един въпрос имам ли документ за това, да разбира се имам.
Останах изумен защо ме пита.
След няколко дена отново ме беше търсила, обадих се вечерта.
Нямаше въпроси,а нареждане - ще ни бъдеш преводач на Световното в щатите.
Започнах да обеснявам, че вероятно няма да се справя и т.н. отговорноста е голяма.
Ще се справиш и ще проговориш, вярвам в теб.
На генерал не се отказва, съгласих се.

31 май - 4 юни Букурещ, Румъния "Дружба и братство"
Имам плакат:
162.jpg
Медал на з.м.с.Марин Неделчев от това състезание:
1989 Buc.jpg

Купа "Варна-89"
Имам само тази чернобяла снимка от личния архив на м.с.Христо Керчев:
B1.jpg
От ляво на дясно пъвият не се вижда защото снимката е повредена.
Следва м.с.Красимир Младенов†, м.с.Христо Керчев с метла в ръка готов да спре модела и съдията на кордите Георги Николов†.


1989 Републикански турнир "Вършец-89"
Отборно 3-то място
RC-E12 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V1 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V2 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
Резултати само от налични дипломи.

Републикански шампионат 1989 Шумен
А2 1-во м.с.Димитър Дишлиев
RC-V1 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V2 3-то място м.с.инж.Валентин Динков
Резултати само от налични дипломи.

XXXVIII Европейски шампионат за скоростни автомодели гр.Минск - СССР
1989 Минск.jpg
От ляво надясно треньор Здравко Лалчев, з.м.с.Марин Неделчев, м.с.Любен Изворов†, м.с.Цветан Петров,
м.с.Иван Копанаров†, з.м.с.Марин Лесиков, з.м.с.Петър Савчев†, з.м.с.инж.Илия Царски
 
Последна промяна:
Нагоре