Горивни смеси

st5rov

Редовен Потребител
Малко плагиатство ...:write::oplez:


Горивните смеси се състоят обикновено от гориво, смазочно масло и т.н. присадки.И понеже в моделизмите използваме основно два вида двигатели - с нагрeвна свещ и компресионни, говорим и за два вида горивни смеси. Едно нещо обаче е изключително важно да се знае-почти всички компоненти са отровни и леснозапалими.Затова и ще мине много време, докато получите право сами да приготвяте гориво в клуба. Излишно е да споменавам, че не е желателно да предизвиквате семеен съвет, ако решите да проверите бързината, с която Бърза помощ или Пожарната реагират.

СЪСТАВЯНЕ НА ГОРИВНИТЕ СМЕСИ

При съставянето на горивните смеси обикновено се ръководим от наличните компоненти, от целта, с която ще се пускат двигателчетата, от степента на износване на двигателя и от метеорологичните условия. И да не забравяме най-важното- чисти и подходящи съдове за правене и съхраняване на горивото. Защото... питайте батко си Евгени, ако някой ден ви дойде на гости. Той много добре знае как прекрасно шише с гориво се превръща в очарователна локва.
Съединяването на отделните компоненти за двигателчетата с нагревна свещ става в следния ред: рициновото масло се налива в спирта, разбърква се добре /не с пръст!!!/, филтрира се /ако се окаже, че вътре плуват терористи или поне песъчинки/, оставя се да се утаи в продължение на 2-3 дни и едва тогава се прибавя нитрометан.
За компресионните двигатели рициновото и минералното масло се разтварят в етера, след това се прибавя керосинът и след филтрирането на сместа се добавят присадките. Ако се готвите за състезания - процедурата е малко по-дълга, но в основата си е същата. Горивото се разбърква интензивно в херметически затворен метален съд /от стъклените имаме само приятни спомени/, след два-три дена се изтегля внимателно част от съдържанието и се тръгва за медали.
РЕЦЕПТИ ЗА ГОРИВНИ СМЕСИ
Тези рецепти не се изписват от чичо доктор, а се вземат от надежни източници. Следващите редове са взети от книгата на Иван Лучев "Микролитражни двигатели", издадена в далечната 1978 година. Много от тях ще ги срещнете и в съвременните форуми...
За разработка на компресионни двигатели /МК16, МК17, "Ритъм", "КМД" и т.н./могат да се забъркат в стил" а ла Ути Бъчваров"следните сосове:
№1 №2 №3
Рициново масло - 33,3% 30% 30%
Етилов етер - 33,3% 35% 28%
Керосин/газ/ - 33,3% 35% 42%
Към рецепти № 2 и 3 можете да прибавите и 0,5 - 1,5% амилнитрит.Стига да не науча...
За разработка на двигатели с нагрeвна свещ обикновено се препоръча следната комбинация:
№4 Рициново масло - 25%
Метанол - 75 %
Когато двигателите вече са разработени /а това е вече друга голяма тема.../,за получаване на максимална мощност можете да изпробвате готварските си умения със следните рецепти:
№5 Рициново масло - 8% ,минерално масло - 8%,етилов етер - 36%,керосин/газ/ - 45%,амилнитрит - 3%
№6 Рициново масло - 10%, минерално масло -10%,етилов етер- 27%,керосин - 50%,амилнитрит-3%
№7 Рициново - 14% ,етер - 16% , керосин - 66%,амилнитрит - 4 %
№8 Рициново - 16%, етер - 30% ,керосин - 50%,амилнитрит - 4%
С тези смеси двигателите работят на повишени температури и натоварвания.Леко е затруднен запускът в хладно и влажно време.
За разработени двигатели с нагревна свещ можете да изпробвате следващите гозби:
№9 Рициново масло - 25%,метанол - 55%,нитрометан - 20%
№10 Рициново масло - 17%,метанол - 65%,нитрометан -18%
№11 Рициново масло - 24% , метанол- 60%,нитрометан - 15%,амилнитрит -1%
№16 Рициново - 25%,метанол - 37,5%,нитрометан-37,5%
№19 Рициново - 25%,метанол - 70%,ацетон - 5%
За двигатели с работен обем 3,5 см3
№21 Рициново - 20%,метанол - 55%,нитрометан -15%,бензол - 10%
За радиоуправляеми модели
№22 Рициново - 25%,метанол - 70%,нитрометан -5%
За двигатели с кубатура под 0,8 см3
№23 Рициново -20%,метанол- 40%,нитрометан - 30%,етилов етер - 10%
От уважение към Иван Лучев запазих неговата номерация.
Много често вместо спазване на някаква прецизност се правят бъркочи "на око", т.е. спазват се приблизително някакви установени в практиката пропоции. Обикновено се използват шишенца от рициново масло, при което техният обем се използва за създаване на горивни смеси, които не са за отговорни стартове.Тези рецепти имат едно преимущество, че са изпитани в практиката и се предават по всевъзможни куриозни начини .Например в бившата тоалетна на базата в ОДК на плочките са записани две съкровени рецепти, които вършат идеална работа и позволяват да се бръмчи по всяко време на денонощието с всякакви видове двигатели. Все пак, когато си приготвяте поредната супичка за любимото моторче, трябва да спазвате следните простички правила:
Първо, изискванията за чистота на съдовете или тубичките за гориво трябва да се превърнат за вас в нещо "параноично".
Второ, направете всичко възможно да не дишате парите на съставките,т.е. смесването може да става или на открито, или в по-големи помещения, като шишетата стоят максимално кратко време отворени.
Трето, да знаете какво "правят" отделните съставки, например:
-намаляването на съдържанието на маслото може да става само в разумни граници, понеже маслото влияе изключително много на топлинния режим на двигателя, а също така и за колко време ще можете да го унищожите поради ненормално триене на частите му. Прекаленото му повишаване увеличава саждите /стига да запалите чудовището си/;
- повишаване съдържанието на керосина /газта за осветление/ подобрява икономичността, повишава работната температура на двигателя и затруднява запускането на дзвера;
- повишаването на съдържанието на етера улеснява запуска, подобрява температурния режим на двигателя, но намалява калоричността на горивото. А както знаем от вицовете за борците, "нема ли рана/храна!/, нема и борба";
- увеличаването на процентното съдържание на амилнитрита подобрява запуска, повишава мощността / оборотите/ на моторчетата, но води до повишаване на работната температура и ... много нагар по буталото и кантрабуталото.\Подобни екстри дава и нитрометанът .
Забележка:
Тези съвети са писани преди 13 години. Публикувани са отново, защото до първите постове има много букви, а както много добре знаете, съвременното българче взе много да се плаши от българските букви. О, времена, о, нрави!
За тези години горивата и съставките са си останали същите. Само бъркането вече се прави в една ПЕТлитрова туба, но като че ли и тя взе да става малка. По време на ваканцията тримата кордови пияндета гаврътнаха, за отмора, туба и половина горивце. Колко е хубаво, че ваканциите все пак свършват!!!

Публикувано от Клуб "Млад журналист", ОУ"Л. Каравелов" - Бургас.
 
Последна промяна:
Нагоре