LiPo - насоки за подбор на правилните батерии, разработването им и експлоатацията

Прилагали ли сте до сега правилата за правилно ползване на ли-по батериите? (Прочетете ги първо)

  • Да, всичките!

    Votes: 23 41.1%
  • Да, но само някои от тях...

    Votes: 26 46.4%
  • Не, нито едно!!!

    Votes: 7 12.5%

  • Total voters
    56

geo111

Потребител
Дадох стойностите като примерни за отклонения
А иначе тая седмица може да мина край теб да видиш разликите
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Един въпрос - след заряд на батериите в режим BALANCE , когато измеря напрежението , то никога не е еднакво за всички клетки. А четох някъде че трябва да са еднакви до третия знак
Напр:
- на клетка 1 - 3.891
- на клетка 2 - 3.924
- на клетка 3 - 3.799

Това нормално ли е. зарядното ми е CellPro 10xp, батериите GensAce и Tatoo, не са надути и т.н.

Равни до третия знак си е направо 6-ца от ТОТО-то :) - по две причини. Първо клетките все пак имат някакви отклонения една от друга в параметрите, и после е въпрос с какво ги измерваш.

Разлики от порядъка на няколко mv са напълно нормални - примерно за 3-клеткова батерия да имаш 3.85, 3.82, 3.84 - си е нещо нормално.

А защо се получава - по различни причини:

- Ако си разредил батерията ЯКО - и си паднал под 3.00 волта :) после можеш да си я заредиш , тя не се раздува ... но настъпва промяна в Химията.
- Ако си я окъсил. Имал съм случай докато правя нещо през ноща и вече почти заспал вържа спийд-а на обратно, след което ПРАС - заварка, батерията уж добре - само че едната клетка почна да пада по бързо от другите като поседи няколко дена.

- При падане на батерията - след различни крашове. Не е нужно да е на баница, достатъчно е малка пукнатина и едната клетка почва да сдава багажа по бързо ( наранената )

Възможно е изобщо да нямаш такъв проблем - ако разчиташ на тези малките "аларми" дето УЖ мерят :) - повечето имат ужасна грешка ама УЖАСНА.

Сигурно има и други варианти които съм пропуснал.
 

AlexM

Редовен Потребител
Дадох стойностите като примерни за отклонения
А иначе тая седмица може да мина край теб да видиш разликите
Остави ги тия разлики, направи и един пълен заряд разряд и виж колко амперчаса вкарва.Така ще имаш по добра информация колко здраве е батерията.Аз имам 5000mah 6 клеткови които са с перфектни клетки по волтаж но батерията вкарва 3000mah максимум вече(все пак са на по 5 години и над 200 цикъла).
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Дадох стойностите като примерни за отклонения
А иначе тая седмица може да мина край теб да видиш разликите
Дори да минеш, освен да констатирам разликите, няма как да разбера къде е проблема, ако има такъв.
Най-добре преди това направи следното:
1. Слагаш батерия на balance charge, като не ползваш паралелен борд, а една по една директно на зарядното!
2. Като зарядното приключи измерваш стойностите с достатъчно точен уред. Правиш това веднага след като приключи заряда, а не след ден-два.
3. Повтаряш горната последователност с още няколко батерии.
3. Споделяш стойностите във форума.
 

geo111

Потребител
Веднага отговарям във форума.
Снощи ги заредих и измерих веднага - разликте се оказаха в третия знак, или ако е във втория , то напр. 4.178 и 4.182 , т.е. всичко се оказа наред.
Благодаря за бързите отговори
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Много съм доволен от батерииките на Gens Ace за планера, които взех. След 3 старта и прибиране до вкъщи и трите клетки бяха точно на 3.62. Зареждат се и 3те точно до 4.20. На Cellpro-то му вярвам, на резултатите. До сега с NanoTech-a винаги е имало разлика след полет между различните клетки. Отделно, че Fuel Level-a ми го дава на 100% докато другите все седи на 98-99 и то след 3-4-5 полета.

Само се чудя дали да не им презапоя по един XT30 накрайник вместо това JST...
 
Последна промяна:

iLoveRC_BG

Потребител
Само не разбирам до колко волта на клетка да зареждам 3клеткова 2200mah 11,1v батерия и на колко да настроя липо алармата да пищи?

Искам да постигна възможно най-дълъг полет без да наранявам батерията! :)
 

dimitrov.bogdan

Новодошъл
Заряд 4.2 волта на клетка
Аларма 3.6-3.8 волта на клетка

При това положение ако батерята не е от най-качествените (говорим за нова батерия) ще бъде изхабена на половина. Има много фактори, които трябва да се вземат в предвид. Тока, Ц рейтинга, съпротивлението на клетките, околната температура. Бих започнал с 3.6, което е достатъчно да не се нарани батерията от 1 полет. След това мериш и виждаш колко ток ще поеме батерията и респективно колко е бил консумиран. Разбира се зарядното трябва да е сравнително точно и калибрирано. Ако консумирания ток е около 90% значи 3.6 на клетка е добре. Ако е по-малко може да свалиш на 3.5. Ако пък е повече от 95% е възможно батерията да не е в добро здраве.
 

iLoveRC_BG

Потребител
При това положение ако батерята не е от най-качествените (говорим за нова батерия) ще бъде изхабена на половина.
Батерията ми е zippy compact 35ц разряд и 5ц заряд!Зарядното е на E-flite 2-3cell ballancing и ще е добре да разбера на колко ампера да зареждам?Нов съм и очаквам пълен отговор на готово ,че да не си блъскам главата :):):)
Благодаря предварително!!
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Батерията ми е zippy compact 35ц разряд и 5ц заряд!Зарядното е на E-flite 2-3cell ballancing и ще е добре да разбера на колко ампера да зареждам?Нов съм и очаквам пълен отговор на готово ,че да не си блъскам главата :):):)
Благодаря предварително!!

Тока за зареждане обикновено е или 1х или 2х тока на батерията - тоест 2200mAh може да я зареждаш с 3-4A ток най-много. Вече ако батерията ти е от по-хубавите - може и на 3х да идеш, но аз това никога не го правя, и без това 2200 се зарежда достатъчно бързо на 4А.
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Баси якото :) аз зареждам на 3A ама пък съм нямал и бърза работа де... сега ще видим Револектрикса за колко време ще я зареди :)
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Кога и къде ще зареждаме?
Може да се зарежда в къщи и след това да се лети.
В такъв случай зареждам с по-малък ток, примерно 1/10 от капацитета на акумулатора.
Зареждам със значително по-малък ток и не бързам за никъде.
След заряд задължително баланс!
Балансираните акумулатори поставям в хладилник при температура 5-6 градуса.
Това правя от години(осем или повече години), преди полети, преди сбирки.
Сутрин изваждам акумулаторите от хладилника и на полето.
Ако мероприятието ще е повече от един ден, взимам и други мерки за да запазя температурата им по дълго.
В случай, че е нужно по екстремно експлоатиране при наличие на слънце може и да се понагреят, преди полет;)
Акумулаторите, които най-често използвам са от 4800-5100mAh 65C и ги зареждам с 2A.
На практика, те са сравнително скъпи и трябва да се щадят.
Акумулатори 2250mAh 65C също зареждам с 2A, защото са значително по-евтини.
На практика съм настроил заряд 2A и изключително рядко се налага да го променям.
Не твърдя, че това е най-правилния вариант.

Когато се зарежда на поляната, обикновенно се бърза и трябва да се съблюдават препоръките описани в по-горните постове.
Живота на акумулатора винаги се скъсява от по-бърз заряд.
 
Последна промяна:

iLoveRC_BG

Потребител
Някой може ли да напише в стъпки какво да правя с батерията от момента в който я получа до първия ми полет с нея?
Също не разбирам някои от термините ,като циклене,балансиране!
Батерията ми е zippy compact 2200mah 11,1v 35ц разряд и 5ц заряд!
Искам да постигна възможно най дълъг полет без да нараня батерията!
(задавам въпроса отново защото миналия път имаше разногласия)
 

AlexM

Редовен Потребител
Някой може ли да напише в стъпки какво да правя с батерията от момента в който я получа до първия ми полет с нея?
Също не разбирам някои от термините ,като циклене,балансиране!
Батерията ми е zippy compact 2200mah 11,1v 35ц разряд и 5ц заряд!
Искам да постигна възможно най дълъг полет без да нараня батерията!
(задавам въпроса отново защото миналия път имаше разногласия)
Ако прочетеш темата от първа страница ще си отговориш на всички въпроси.
Тази тема също
https://rcmania.bg/index.php?thread...хранение-на-литиево-полимерни-lipo-батерии.5/
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Освен горния линк на Алекс, може да прочетеш и тази по-натам ако ти е интересна тематиката.
Lipo батерии - тестове, сравнения, предпочитания

Не се притеснявай, трудно ще нараниш батерия ако горе-долу е избрана правилно за модела и спазваш общоприетите правила, които вече колегите са ти посочили.
Вероятно най-голямата амортизация ще бъде фактора време, защото карал не карал, тя си старее.
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Балансираните акумулатори поставям в хладилник при температура 5-6 градуса.
Това правя от години(осем или повече години), преди полети, преди сбирки.
Сутрин изваждам акумулаторите от хладилника и на полето.
Ако мероприятието ще е повече от един ден, взимам и други мерки за да запазя температурата им по дълго.
В случай, че е нужно по екстремно експлоатиране при наличие на слънце може и да се понагреят, преди полет;)
Акумулаторите, които най-често използвам....

Каква е идеята на това упражнение? Нали lipo батериите в режим съхранение седят на стайна температура? Или това е схема да ги заредиш вечерта преди да летиш специално?
 
Нагоре