Съвет за избор на компоненти

Dan

Новодошъл
Здравейте, на скоро се запалих да си сглобя quadcopter, но много подцених задачата (предполагам като повечето хора в началото). След доста ровене из нета и тубата успях да си изчистя какъв тип дрон искам и горе-долу какви компоненти ми трябват за да покрия параметрите. За съжаление има неща, които са ми твърде неясни за да успея да формулирам правилния въпрос в google, та за това пиша тук.

Ето какво си представям, че искам:
Type - по-скоро Cinematic. Със сигурност не racing, toothpic, tiny whoop и тн.
Range - не знам кое е приемливо, на места пишат 5-6км, на други - 500м, ако може да се отдалечи на 2-3-4км ще е супер бонус, ако не - поне 500м, за да може да снима от високо?
Fligt Time - тук също намирам много неконсистентна информация - от "8-9мин е нормално" до "ето този държи по 40 миути". Aко е постижимо 25-30мин+ ще е супер. Тук едно уточнение - едва ли ще го карам като състезател.
Size - 7". Струва ми се, че като е по-голям 1-во ще може да е по-стабилен и 2-ро ще може да има по-голяма "товароносимост" евентуално за екстра батерия или GoPro
Weight - по лаишки сметки без кръчмар мисля, че ще е малко под 1100гр без GoPro.

Ето списък на частите, за които си мисля че съм се ориентирал правилно. Моля да ме поправите, разбира се :)
(не съм сигурен, дали е ок да пускам директно URL-и към bg примерно, за това ще ги пропусна и ако кажете ще добавя)

Frame - първо мислех да си принтирам, после реших, че е тъпа идея. Не съм задълбавал, но гледам една 7", карбонова, около 140-150г тегло.
Motors - Radiomaster 2508 1200kv
Propellers
- Gemfan 7042 2-blade, като ще поръчам и Gemfan 7040 3-blade, за да има с тях повече "вътък". Тук не съм сигурен на практика как ще са нещата, но на теория уж 2-blade трябва да са по-ефикасни, но по-мудни.
FC - HGLRC Zeus F722 MPU6000. Видях, че е F7, има разни барометри, черни кутии, поддържа DJI Air Unit и тн. Реално има голям избор, но този го хванах за ушите, защото ми е трудно да преценя разликите с другите, а и има добри отзиви уж.
ESC - HGLRC Forward 60A - видях, че е съвместим с контролера. Реално нямам представа ще върши ли работа за тези моторчета.
Battery - Мисля, да си сглобя сам от NCR18650B 6S и съответно 4S и да видя с коя как лети. Гледах туториал в тубата, където с такива батерии един пич докара 30+ минути летателно време. До колкото знам Li-ion не са с толкова добър "C-rating", но при по-кротко каране би трябвало да няма ядове? Все пак искам да взема и някаква Li-Pol батерия, която да е както се казва "сигурна работа", но след като го тествам на 4S и 6S, защото не знам на такава тежка машина 4S дали ще е достатъчно.

До тук с частите, които си мисля, че съм ги измислил :D Сега следват неизвестните:
1. Много гледах и четох за FPV, но в крайна сметка не разбрах има ли начин, по който Feed-а от камерата да си го гледам на iPad или в най-лошия случай на някакво мониторче? Просто варианта с очилата ме побърква и ми става лошо + че нося очила и не си го представям. От към FPV ми се струва, че бъдещето е Digital, та се двоумя между DJI Air Unit и Caddx Nebula Pro Vista Kit - горе/долу са една цена, но на DJI-я сигнала май само техните очила могат да го хванат? Като цяло нямам никаква представа как седят нещата с приемането, след като сигнала излезе от антената на дрона.
2. Струва ми се добра идея да инвестирам малко повече пари в дистанционно, защото ако се запаля мога да си го ползвам за всичко друго, така че тук съм се спрял на RadioMaster TX16S - чета, че е доста добро "entry level" радио, поддържа различни протоколи и тн. - пак неща, от които не разбирам много много. Тук също така ми е любопитно този touch screen на дистанционното има ли някакъв шанс да служи за reciever и да си гледам на него first person-а?
3. Нямам никаква представа какъв трябва да е "reciever"-а (нали така се нарича компонента, който трябва да приеме сигнала от дистанционното и да го предаде към контролера?) - какво да гледам, за да знам, че 1-во ще хваща от далече и 2-ро ще е съвместимо с горното дистанционно?
4. За Long Range май е добра идея да има GPS - не знам обаче какви компоненти ще ми трябват за него, до колкото четох въпросния контролер поддържа GPS модул. Също гледах видео, в което на екрана като overlay излизат координати и брой вързани сателити тн. Възможно ли е да се сетне, така че ако умре комуникацията дрона по GPS да се върне от където е литнал? Истината е, че тук не съм инвестирал много време да го проуча, преди да питам, така че можете да ме нахраните за мързела ми по тази точка :D
5. Антени - виждам разни доста екзотично изглеждащи антени, които закачат както по дрона, така и по очилата/мониторите. Признавам, че за тях дори не знам от къде да започна да чета, за да избера, защото са едни канали, едни чудесии и гледам като индианец. Не мисля, че брой канали и тн ще е проблем, няма да ходя по състезания, както и по места, на които има други дронове и едва ли това ще пречи.

Като заключение идеята ми е да вкарам малко повече пари за дигитална FPV система, с която да снимам първоначално и да ми замести GoPro-то, но ако се наложи ще взема GoPro по-нататък. Идеята не е толкова да снимам УАУ видеа, които да гледам после, колкото просто да се кефя на хубава гледка на живо. Четох някъде, че тази камера на DJI предава 720p/120fps, но може да записва локално в 4к/60fps, което ми звучи повече от достатъчно за да не си струва на този етап да взимам GoPro + много по-добрата картина на живо от analog.

Надявам се да не съм пропуснал някаква подробност, като цяло съм се запалил много и мисля на 1-во време да поръчам радио-то, за да мога да се упражнявам в симулатора. Абсолютно всякакви идеи, предложения и критики са високо ценени :)

Edit: Бюджет нямам фиксиран, но се надявам в 1500лв-1800лв да вместя всичко + дистанционни, екрани и тн.
 
Последна промяна:

Dan

Новодошъл
Добре, да bump-на малко темата с update:

След като инвестирах още десетина часа в проучвания, доста от нещата ми се изясниха. Сега вече проблемът е повече от към сорсинг на частите и валидиране на очакваните резултати. Новостите са следните:
1. Рамката я сменям за HGLRC Sector 7 v3. По-скъпа, но много я хвалят.
2. Ще купя 2 малки LiPo батерии 4S и 6S, с които да тествам колко пънч има, въпреки че по сметки с тези мотори и дори 2-blade пропелери трябва да има поне 4:1 съотношение trust:weight.
3. Стана ми ясно, че ако искам Digital FPV ще трябва да се бръкна за DJI FPV Goggles, които (м*мка му) са бая скъпички... Освен това и ги няма никъде налични.
4. Връзката с iPad-а става лесно, след като имаш DJI-ските очила.
5. Дистанционното със сигурност ще е описаното по-горе, но с Hall sensors на "ръчките" - струва ми се, че ще държи повече цена/стойност така.
6. За комуникация от радиото към дрона ми стана ясно, че едниствения "way to go" е TBS Crossfire. Та и това съм го изчистил - Micro TX на дистанционното, на дрона - Diversity Nano, ако успея да намеря, ако не успея ще е Nano SE + Immortal T антената. Струва ми се, че и в тази по-малко оптимална конфигурация пак ще е по-голям обхвата от на очилата + Air Unit, така че ще върши работа, а и е future proof.
7. GPS-а ще е задължителен, като съм решил да е M80Pro (GPS + Compass) на HGLRC. Предполагам тъй като ESC и FC са ми на същата марка, ще се интегрират лесно и добре. Съответно RTH ще си се активира през Betaflight.
8. Колкото до антените - до колкото разбирам в тази конфигурация няма да ми трябва нищо по-екзотично от Immortal T-то на Nano-то, и 2-те "заводски" на Air Unit-а.
9. И не на последно място - никакъв шанс да вляза в този бюджет :baraban:

Сега новите размисли и страсти са следните:
Ако ще взимам очила на DJI, искам да са новите - v2, защото са Dual Band и поддържат O3. Въпросната технология я има в новия DJI FPV дрон, на който му дават до 10км обхват, което е откачено. Тайно ще се надявам DJI да пуснат v2 на Air Unit-а си, който да поддържа O3 и съответно да е съвместим не само с новите очила, но и с новото дистанционно (пак това, което идва с FPV дрона им).
И като се стигна до гледането на новия им дрон се замислих, като начинаещ дали няма да е по-добре направо да взема него, заедно с очилата и дистанционното, защото като пари ще ми клекне същото (излъгах, като фактурирам батерии, зарядни, евентуално GoPro и време за сглабяне на DYI варианта може би ще ми излезе между 300 и 1300 лв по-скъп), а и има много idiot-proof режими за пилотиране - като за мен поне докато се науча. И евентуално ако в близко бъдеще пуснат нов Air Unit директно да си сглобя дрон, да си запазя очилата + дистанционното и дрона да го продам?? Като бонус - така даже няма да чакам 1 месец (в най-добрия случай) да ми дойдат частите от BangGood.. Единствено ме е страх, че ще го тотализирам на 2-рия ден и това определено ще боли много повече от колкото да строша някое рамо на DYI дрон, което рамо в нета струва $5

И на последно място - въпросните мотори ги дават в 6s да смучат 34A на мотор. Това ми звучи адски много, но същевременно не виждам HGLRC да имат ESC по-голямо от 60А. Ще имам ли ядове с тази конфигурация?

Като цяло много искам да тръгна по DIY пътя, защото обичам да човъркам разни неща и това да си го сглобя аз само ще подобри изживяването. Ако имате съвети за какво мога да подобря или за магазини, от където по-бързо мога да поръчам и доставят частите ще съм благодарен.
 

Kamdozer

Потребител
Здравей,
Виждам, че си доста ентусиазиран и ще се опитам да ти помогна с няколко съвета.
Най-лесния начин да започнеш разбира се е с DJI FPV комбото.
Предимства:
1. Няма сглобяване - всичко работи директно
2. Перфектна картина. Има лаг, но ти няма да го усетиш.
3. Има дуракоустойчиви режими, може да лети като мавик и има паник бутон
4. Няма нужда от допълнителна камера - качеството на вградената е ок.
5. Полетно време над 5 мин - около 8-10 мин. 20-те рекламирани не са достижими с нормално летене.
6. Идеално работещи фейлсейф и return-to-home автоматизирани процеси при загуба на сигнал или изхабена батерия
7. Добра визуализация на хоум поинт на екрана
8. Безплатен, сравнително сносен симулатор
9. Motion controller-а е доста интересна и иновативна играчка. Може да се ползва само с комбото обаче, май работи през връзката на очилата.
Недостатъци:
1. Скъп ремонт при краш
2. Крехка рамка - лесно се троши при краш
3. Затворена екосистема - за момента единствено очилата могат да се ползват с други юнити. Дистанционното работи само с дрона. Дрона работи само с тези очила и това дистанционно. Толкова. Никакъв избор
4. Новите очила работят със старите юнити, но с по-ограничен обхват поради различната конфигурация на антените на версия 2 - 2.4 и 5.8 честоти. Няма как да се напаснат, докато не пуснат нови юнити, за което все още липсва каквато и да е информация.
5. За съжаление от това, което съм видял до момента, дрона им лети доста калпаво е режим пълно акро. Единствено в ръцете отлични пилоти се получават що годе сносни кадри за фристайл. За спокойно летене може би няма значение.
6. Ограничен обхват в България (ЕС) - видеото на дрона работи само до 25 миливата или най-слабата мощност, поради регулативни ограничения. Има някакъв хак в тубата, но искат всякакви данни плюс 25 евро за да ти го хакнат, което малко мяза на схема. Тоест и да ти се иска - има вече рейндж тест в България на Drone supremacy - 2 километра (накрая).
7. Постоянния страх от краш ще пречи много на ученето на летене в акро.
8. При краш и повреда - месеци докато можеш пак да летиш
9. Брутално скъпа батерия - за същата цена могат да се купят сигурно 10 липо батерии
10. Пълна липса на възможности за подмяна на някой компонент, ако не си доволен
11. Дрона е тежък и се усеща и в полет. Гледах го на живо - наистина си е тухла:)
12. Няма как да се научи човек как да си го поддържа сам и да си правиш ремонти
13. Само версия две на очилата май може да изведе сигнал към мобилен девайс. С весия едно - само със скъпия контролер на ДЖИ.

Това по отношение на комбото.
Иначе наистина бъдещето е в дигиталната връзка, като в момента (поради неясното бъдеще на версия 2) добър вариант са и очилата версия едно със старите юнити. Отстранени са много от проблемите, работят сравнително стабилно. Единствено прекъсването на връзката е кофти, защото за разлика от аналога или другия избор за цифрово видео - шаркбайт - няма постепенно деградиране, а направо се губи картина. Понякога и фрийзват, което моментално води до краш.
На този етап няма и голяма разлика в инвестицията за различните варианти - всичко лежи на лично предпочитание и информиран избор.

Компонентите, които са избрани не са лоши и една съществена част от тях могат да се намерят при момчетата от варненския магазин FPV-bg, а мотори подходящи за целите посочени от теб има и Краси от София - има обяви и в OLX и в bazar.bg.
1. Интеграцията между GPS и останалите компоненти не е функция толкова на производителя. Просто избери наистина или Матек или по-големия на HGLRC - ще вършат страхотна работа.
2. Радиото на радиомастър е отличен избор, ако държиш да караш с нормален размер радио плюс кросфайър модул. Другия вариант, ако ще го ползваш основно за дронове е Танго 2. Препоръчвам ти да посетиш място, където ходят хора да летят за да хванеш различни варианти в ръцете си и да прецениш кое ти е удобно. Някои хора предпочитат тежестта, други по-компактни размери. Разстоянието между стиковете и хода им също имат значение, затова е най-добре да се пипне.
3. Вместо очила, можеш спокойно да ползваш малък ФПВ монитор, който да закачиш на радиото - виж мистър Стийл. Но ще е по-трудно управлението спрямо очилата, заради усещането "да си вътре в дрона", скоростта и резките маневри. Мониторите са по-подходящи за ФПВ самолети, там полета е по-бавен и спокоен, маневрите плавни.
4. Хол сензорните стикове са доста по-издръжливи от нормалните и това трябва да е причината за избора. Иначе няма значителна разлика в усещането и контрола или пък някакво отношение към промените в цените.
5. Полетно време от по 25-30 минути се докарва доста трудно и е функция на много елементи в целия билд - мотори (размери и обороти), перки, рамка, тегло, батерия (вид, брой клетки, тегло, капацитет), обща консумация и така нататък.
6. Ако държиш да стартираш със 7 инчов дрон, бих препоръчал по-скоро първия да е закупен наготово. Първо - за да се сглоби един дрон са необходими много неща, с които е възможно да не разполагаш в момента (всякакъв род инструменти). Необходима е и инвестиция във време да се разучи много информация. Може и да се обезокуражиш още докато го сглобяваш и да те откаже, защото основното което искаш е да летиш. Един готов дрон няма да излезе много по-скъпо от това да се купи готов или някой да ти го сглоби. После, след първия краш започваш да се учиш как се сглобява и как работи.
7. Препоръчвам обаче старт с нещо по-малко, за да свикнеш с акро летене. Малкия дрон (например 3 инча) е по-лек и по-издръжлив на крашове, но ще добиеш увереност при излитане, кацане и ще е по-лесно после при по-големите.

Ами това са моите 10 цента. Разбира се има още тонове информация, но за съжаление в момента имам време да напиша само това.

Успех!
 

Dan

Новодошъл
Здрвей, Kamdozer, благодаря за мнението!

Очаквах да ми разбиете мечтите на пух и прах, но явно поне малко съм успял да се ориентирам (като изключим времето за полет). Нещата, които си написал са много валидни и въпреки че поръчах комбото на DJI мисля да го откажа и все пак да тръгна по пътя на сглабянето. "Emergency Brake"-а и камерата много ме блазнят, но май не са достатъчно силно "ЗА" за да оправдаят неиздръжливостта на удари. При един краш в общи линии съм с цял дрон назад. Колкото до очилата, предвид адската им цена ми се иска да съм максимално "future proof", за това v2 продължава да ми се струва по-добрия вариант. При всички положения обаче, след време ако реша да сменя машината ще е много по-лесно с DIY решението, вместо да се чудя какво да правя Дрон + радио за сума ти пари.
За сглабянето - мисля, че имам и инструментите, и уменията (поне за запояване) и до колкото видях от разни видеа, не намерих нещо, което да ми се стори твърде заплашително, така че мисля че ще се справя и по-скоро ще ми е забавно да го сглобя. Единствено мога да ударя на камък с фината настройка, но при всички положения фактът, че ще се науча на нещо ми е достатъчен мотиватор да предпочета купчина чаркове пред нещо сглобено :)
Колкото до размера - моята логика беше обратна на твоето предложение - големите дронове летят по-плавно и нека първо се науча така, а след като добия увереност да взема някой по-малък, с който да правя разни лупинги и тн. Взех си сим, обаче, и ми се струва, че по-големия, тежък и тромав дрон по-трудно се вади от ситуация, в която нещата отиват на сълзи...
Окей, в такъв случай възможна ли е корекция на курса от горния план и вместо 7" рамка да мина на 5" + 3-blade перки за 5"? В такъв случай избраните по-горе мотори ще вършат ли работа или kv-то им ще дойде твърне низко за 5"? Просто си мисля, че за напред ще искам по-големия form factor за снимане от високо и тн и ще е добре да мога да преизползвам моторчетата, защото не са най-евтиния компонент.

Ще си дам ден-два да преосмисля категоричността си относно v2 на очилата, междувременно ако някой ме насочи има ли от къде да се сдобия с "легендарния" DJI FPV Air Unit, който да стигне до БГ за по-малко от месец-и-кусур ще черпя бира по Еконт-а :biri:

Общо взето от изброените части към момента проблем с набавянето имам с Рамката (която обаче 5"-ва я има в БГ, хммм... ), очилата, перките и този Air Unit..

Anyway, успешна седмица на всички!
 

Kamdozer

Потребител
Здравей,

Рамката Сектор можеш да купиш с 5 инча рамена, а после да си вземеш само 7 инчови рамена и да ги смениш с 5 инчовите.
Моторите далеч не са най-скъпия компонент, особено емакс еко 2 които имат идеално съотношение цена качество като начало. 4 мотора струват 2 пъти по-евтино от еър юнитите....Но ако за 7 инчовия дрон по-големи мотори с по-ниско кв са за предпочитане по отношение на ендюранс, то за 5 инчов ще дойдат може би тежки особено по-високите с по-голям статор. Ако вземеш по-малки мотори, то ще трябва пък съответно да купуваш други батерии. 1800 кв за 5 инча са добре на 6 клетки, но за 7 инчова перка е по-добре да си на 4 клетки. Така че при всички положения ще направиш допълнителне разход - или батерии или мотори. Аз лично препочитам да ползвам еднакви клетки батерии, пред еднакви мотори (освен ако билда не е същия), защото е добре моторите да са си напаснати на билда. А мотор може да замине при първия ти краш или опит да кацнеш на акро. Подгови се като цяло точно моторите да са най-често сменяните компоненти :)
Симулатора трудно ще ти предаде реалистично разликите между 7 инча и 5 инча, които въщност не са чак толкова сериозни. Затова препоръчах 3 инча за трениране...3 инчовия дрон е значително по-лек и понася добре падания. Но като си мераклия на голям - може да започнеш и с 5 инчов.
За въпроса ти по отношение на есцто на ХГЛРС в предния пост - 60 ампера са на мотор, а то е 4 в 1, тоест общо 240. 60 ампера есц 4 в 1 са прекрасно решение за почти всеки билд, без мъниците, при които няма такава нужда.
Еър юнита има алтернативи - кадекс виста и кадекс небюла, но те също не се намират вече лесно. Докато за аналог - избора е почти неограничен.
Самостоятелно да се продават В2 очила - мисля че вече не се предлагат извън комбото. Може би обяви от хора с вече потрошени дронове.....
Перки има на много места - на същото място където са и другите компоненти.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Малко съвети и от мен :)

Според мен е много важно да изясниш какво точно искаш да правиш с дрона, мисля че има няколко основни типа:

1. Да моделираш просто, да сглобяваш настройваш и т.н.
2. Да моделираш и да летиш FPV фрийстайл
3. Да летиш внимателно и да снимаш :) ( DJI )

Сега по-подробно по горните точки

1. Много искаш да разбереш как работят тез играчки и искаш да набиеш една солидна сума в закупуване на рамки контролери, мотори, спийдове, радиа, приемници и т.н. Ако те кефи електрониката и обичаш да човъркаш джаджи ( аз много ) - това е твоя път. Имай предвид че бюджета който си описал от 1500лв-1800лв е направо смешен и спокойно можеш да вкараш 3-4 пъти по толкоз и пак да има неща дето си пропуснал да си купиш :) . Този вариант набляга по скоро на путуването, а не на крайната дестинация. Ще научиш много неща, ще си накупиш още много инструменти, ще си накупиш от всичко по много - докато намериш правилните компоненти и започнат да ти се получават нещата. Всяка стъпка крие тънкости и научаването им идва с време и с изхабени пари.

Разбира се има и по-лесен начин който аз препоръчвам , да си вземеш нещо готово и с времето да се научиш да го тунинговаш и ремонтираш , ще спестиш доста пари пари в началото и ще имаш нещо дето лети. Добър пример за това е нещо ей такова:

https://www.banggood.com/IFlight-TI....html?cur_warehouse=CN&ID=567467&rmmds=search

iflight250.jpg


Този комплект има почти всичко необходимо и готово сглобено. за GOPRO-то съвета ми е да зачакаш, Това идва с DJI Air Unit който си идва с вграден DVR и видеото от него е с много добро качество. Комплекта идва и с новите V2 очила. Всичко от нещата може да се използва и след краш да се прехвърли на нова рамка и т.н. Цената е малко под 2000лв От тук насетне обаче се почват, батерии, зареждачки, радио, приемници , TBS ... чудеса и отива цената пак на още толкова че и отгоре.

2. Номер 2 реално е цялата точка 1 + после много летене, батерии, симулатори и т.н. - задобряваш с всеки полет :) . Очилата действат малко замайващо да, имай предвид, че всички се чустват така в началото и само солидна доза тренировка ти дава увереност, стабилност и кеф от адреналина в последствие. Не че не може да се лети с таблет, но не съм виждал някой да го прави, мисля че рефлексите ти там ще са много по бавни.

3. Номер 3. Ако искаш да си летиш без стрес и да си снимаш без да те интересува моделизма - пътя е DJI - тук съвета ми е да опиташ с DJI Mini 2 Fly more combo - идва на 1200лв с всичко необходимо - ама имам предвид всичко всичко необходимо :) . Единствено ти остава да си закачиш таблет/телефон по твой избор и си ви играта. Плавен полет, хубава камера, 20-25 мин полет.

https://store.dji.bg/bg/dji-mini-2-fly-more-combo.html
 

Dan

Новодошъл
Здравейте отново, съжалявам за затишието - не, не съм се отказал :D, но трябваше малко да преместя фокуса. JetMan - благодаря за мнението, определено вариант 1 най-много ме блазни! Относно бюджета - той обикновено е 1-вото нещо, за което ти се разбиват тотално фантазиите, когато човек се захване с нещо ново, така че като гледам нещата отиват на към същия бюджет, но Х2 :D

Малко ъпдейт от последния път насам:
1. Частите/Конфигурацията е locked in, а именно следните - FC, ESC и GPS модул на HGLRC от темата по-горе (Благодарности на варненския магазин, препоръчан по-горе. Пича беше много печен и даде безплатни препоръки/съвети, което е рядкост в днешно време и аз го ценя високо!)
2. Радио - RadioMaster TS16X + TBS TX Micro v.2 (TBS-а пак е от FPV-bg) - Радиото е при мен от около 2 седмици, супер е яко, гледам повече време да прекарвам в симулатора, за да съм подготвен като дойде време за истински полет
3. Моторчета и рамка - от описаните по-горе, перки съм поръчал 2- и 3-blade, 7 инчови, ще видим с кои как ще е
4. Батерии - по препоръка на човека от магазина поръчах 2 броя CNHL 6S 4000mAh, дойдоха бързо, нямам още зарядно за да ги тествам, но на 1-во четене ми направи впечатление, че едната е с 30-40 грама по-тежка от другата :pardon:. Зарядно поръчах от BG HOTA D6 Pro гледах ревюта, четох мнения и за това сякаш има най-стабилни отзиви. Иначе мен лично всичките ми изглеждат като от един калъп извадени китайски боклуци. Дано да греша, ще видим като дойде.
5. То май е това като цяло, за FPV Air Unit-a е ясно кой е.

Всичко до тук е поръчано и много от нещата доставени. Чакам Air Unit-а и рамката за да мога да започна да сглабям :flyfly:
Най-голяма драма имах с очилата - никъде ги нямаше налични, всичко изчерпано и в БеГе, и в чужбината. Бях пуснал поръчка на много сладка цена в BG, но от 23-ти Март насам стоят на "Processing" и ги нямат в наличност. Днес случайно видях, че са със статус "В наличност" в онлайн магазина на DJI та ги поръчах веднага (за жалост този вариант ми оскъпява проекта с още 300+ лв, но.... oh well) и ги чакам в четвъртък да дойдат. Вече съм по-спокоен, че все пак ще успея да събера билд и ще мога да полетя преди лятото, че с тези неналични очила се бях отчаял леко.

Какво следва - доизчакване на останалите части, сглабяне и да се надяваме безаварийни първи полети. На какво се надяваме - DJI да пуснат Air Unit 2 с O3 :smile:
Лошото е, че се зарибявам лесно и сега гледам едни GoPro-та, едни ND филтри, едни DIY гимбал стабилизатори по Roll оста.... лоша работа като цяло.

Поздрави от мен и още веднъж благодаря за съветите (макар че не послушах част от тях :boi:), ще ви държа в течение и ще кача снимки на процеса, ако ви е интересно!
 

Dan

Новодошъл
Здравейте отново! Месец по-късно и вече имам сглобен малък звяр и всичко нужно за летене (освен умения явно). Със сглобяването всичко мина не гладко, но пък беше адски кеф да цялото премеждие, както и след това първични настройки, свързване на приемници, дистанционни, камери, очила и тн.

За съжаление не успях да му се нарадвам - първия полет трая около 15-тина секунди и завърши с доста лек (според мен) удар - при опит за излитане не стоеше стабилен на едно място, а леко се отнасяше в дясно (имаше вятър, дали е било от него или кофти калибриране?) като мен ме хвана страх и се опитах да го приземя, но се получи по-грубичко - падна от около 2 метра, нямаше нищо счупено, дори перките всички са здрави единствено масата на конектора за батерията се разпои от ESC-то. Тези 2-те спойки видях голям зор докато ги направя с калпавия поялник, така че не съм учуден. Добре че не даде късо с плюса на батерията.... Сега имам следния проблем - в Betaflight Setup екрана анимацията на дорна не стои стабилно, както преди, а леко по леко се отмества или ако не се отмества то през около секунда "кликва" и се кимва с 3-4 градуса на някъде, а по някога направо си откача. Аз предполагам, че това е Gyrо-то на контролера, защото когато го Arm-на моторите въртят и пак през около секунда пречаткват/претракват не знам как да го нарека, и също така на Sensors екрана в Betaflight не стоят мерките стабилно на 0, когато е поставен в покой, а пак така през около секунда има някакви спайкове както в Accelerometer-а, така и в Gyro-то.

Има ли вариант да се тества дали проблемът идва от там без да се налага пак да го пускам във въздуха с изключен акселерометър примерно? Искам да го предпазя от излишни крашове.
Мога да пратя и видеа на поведението на моторите без перки и на метриките в Betaflight.

Мерси предварително!
 

ethr

Новодошъл
Здр, най-вероятно си решил проблема, но все пак с удоволствие ще дам съвет. В thepiratebay има кракнат лифтоф...потренирай симулатора. Вземи си приличен поялник с по-едра човка, в фпв-бг повялникът е добър. Направи си smoke stopper (моят го направих с бутон..идеален за тестване). В бетата пробвай моторите един по един, дали работят плавно и не запецват(прекъсват)..калибрирай жирото от първата страница на betaflight. Провери връзката между полетният контролер и спийда..общо взето това бих направил първо, след среща със земята.
 

Dan

Новодошъл
Здр, най-вероятно си решил проблема, но все пак с удоволствие ще дам съвет. В thepiratebay има кракнат лифтоф...потренирай симулатора. Вземи си приличен поялник с по-едра човка, в фпв-бг повялникът е добър. Направи си smoke stopper (моят го направих с бутон..идеален за тестване). В бетата пробвай моторите един по един, дали работят плавно и не запецват(прекъсват)..калибрирай жирото от първата страница на betaflight. Провери връзката между полетният контролер и спийда..общо взето това бих направил първо, след среща със земята.

Здравей, ами за сега "решението" на проблема все още го чакам да пристигне по пощата (нов FC).. Liftoff-а мислех направо да си го купя даже, иначе може би около месец докато дойдат останалите части тренирах в DRL симулатора, но може би проблемът ми е психически, защото в сима не ти дреме как и къде ще кацнеш :D. Вече съм си у дома и тук имам хубав поялник с контрол на температурата + един стар 100w с крива човка, който без проблем се справи със запояването на 10awg кабели за батерията, XT60 и тн. Smoke Stopper направо си купих на ТБС от fpv-bg още при първичния билд, бета моторите работят гладко и без зацепвания, жирото го калибрирам, но продължава да дава отклонения - според мен си е заминало... относно връзката между контролера и ESC-то - не знам как мога да я проверя, въпросните компоненти са на HGLRC и се свързват с лентово кабелче, вместо да се запояват 1 по 1 (една и от причините да ги поръчам така) та там ме съмнява нещо да се е прекъснало.

Чопли ме само един въпрос, чиито отговор може да ми е адски полезен за напред - при първия полет умишлено бях го пуснал в Angle Mode, но грам не ми се стори като да се самонивелира, имаше и сравнително лек вятър на пориви и дронът сякаш дрифтваше от вятъра. Angle Mode-а не би ли следвало да компенсира отклонения от вятъра? Общо взето когато се опитах леко да roll-на за да компенсирам това отклонение дронът май не се върна в нивелирано положение и от там се омазаха нещата :D Това очаквано поведение ли е или аз не съм настроил нещо както трябва от самото начало и трябва преди втория опит да съм по-внимателен?

Продължавам да се изумявам, като гледам в тубата други 7" кво ги правят, как ги крашват и нищо им няма, а моя сдаде от едно по-твърдо кацане...
 

ethr

Новодошъл
Здр, за щастие на мен не ми се е прецаквало жиро, но съм чувал да се оплакват. Сигурно това е проблемът. Може да опиташ да спреш accelerometer-a, така няма да можеш да използваш angle и horizon mode. Self level modes не могат да държат перфектно на едно място дронът, не е като комерсиалните куадове. HGLRC в последно време правят много добри продукти..късмет че ти се е случило от малък краш. Имам цял куп изгорели спийдове, казвам си че няма причина да си е заминал, но впоследствие откривам причината :))) С времето обаче се натрупва опит и разочарованията намаляват. Пази си изгорелите..дори и с голям пистолет за горещ въздух, става да се ремонтират.. не така лесно, разбира се. Монтирай спийда и полетният с гумичките и не ги стягай съвсем много, но и да не се мърдат лесно. Връзката между esc и fc най-вероятно е добре, щом успяваш да завъртиш моторите през бетата..иначе с мултиметър може да се проверят за всеки случай. Оглеждай да не се е смачкал някой пин също. Кондензаторът закрепен за есц само с крачетата и висящ..е потенциален проблем. Може да бъде запоен на къси силиконови кабели и вързан за рамката. А иначе, за да ти е по-прецизно летенето си намали рейтовете, нещо около 500 е добре. Кацането се усъвършенства малко по малко..намали ъгълът на камерата и номерът е да дисармнеш точно преди да кацнеш :)
 

Dan

Новодошъл
Благодаря за съветите ethr, ще ги приложа! Реално точно заради липсващите Horizon и Angle не съм пробвал да го подкарам отново с изключен акселерометър. Страх си ме е хаха. Новият контролер пристигна, снощи го флашнах и му качих бекъпа от стария, да не правя пак всичко на ново 1 по 1. Днес ще го монтирам - има всичко-на-всичко запояване на рисийвъра, останалото е с конектори :)
Реших обаче да оттренирам кацането в DRL, успях да свържа DJI очилата с компа, за максимално близко до реалното изживяване и осъзнах, че като гледаш през очилата усещането няма нищо общо с монитор.... Имам 20-30 часа в DRL с радио и монитор и днес с очилата се блъсках, въртях, търкулих, пребивах и ако това беше истинска машинка щеше 2/3 от нея вече да са в кофата... Честно казано малко не ме изкефиха очилата в сравнение с монитора ноо, FPV... кво да се прави ще се свиква. Много ми се искаше днес да го вдигна някъде колкото поне да направя няколко кръгчета, преди да кацна и евентуално пак да го размажа, но май предпочитам да го оттренирам максимално добре в симулатора...

Някой може ли да ме посъветва къде в/около София е подходящо място за учене? Предполагам някаква равна поляна с по-висока трева (да омекотява хаха) и където обикновено не духа вятър?
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Вятър - според деня :) , иначе поляни бол. Зависи в коя част на София си - има известна поляна в Младост, има в Люлин и т.н. - виж темите за това.
 
Нагоре