Моделарски мотори

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
ENYA .19 MODEL 4004, Glow, M.R.C-ENYA COMPANY, Japan, 1968
Подарък от инж.Огнян Тихомиров Кумчев:
ENYA .19 MODEL 4004 Glow M.R.C-ENYA COMPANY Japan 1968.jpg

ENYA .19 MODEL 4004 Japan1968.jpg
Историята на двигателя разказана ми от инж.Огнян Кумчев:
"Дойде от САЩ, от приятел моделист там, вече покойник.
Употребяван, срещу разходите за доставката оттам.
Доставих го навремето за нуждите в клас кордови акробати за деца.
Когато имаше ограничение на кубатурата на мотора да 3,5 куб. см./По късно променено до 7,6 куб см./.
Докато ограничението беше до 3,5 кубика, голямо затруднение предизвикваше намирането на подходящ мотор.
Масово наличните 2,5 кубика бяха неизгодни в сравнение с 3,5 кубика.
Най-изгоден от достъпните се оказа МВВС 3,5 кубика, въпреки че е тежичък.
Бях го предоставил за безвъзмездно ползуване в Русе, после и другаде.
Върнат ми бе обратно след няколко години, изглежда поради отпадане на ограничението до 3,5 кубика."
По-голямата част от тези двигатели е била комплектована с R/C карбуратор.
Информация за двигателя от MODEL AIRPLANE NEWS July 1968:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Enya 19-IV TV.html

Благодаря Огняне!

26.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Европейско първенство кордови авиомодели 2019: https://bit.ly/3BQnwHs
Запознаха ме с м.с.Огнян Цветанов Василев(Царя)† от гр.Русе.
Технически съдия за измерване кубатурата на двигателите.
Носеше двигател за музея, но така и не го намери...
дали го беше забравил или някой го е взел така и не се разбра.
Радвам се, че се запознахме:
Огнян Цветанов Василев.jpg
За съжаление ни напусна неотдавна.
Ще цитирам з.м.с.инж.Христо Йотов:
"Беше много коректен приятел и колега, природно надарен техник и конструктор.
Когато започнахме да правим мотори беше един от много добрите изпълнители,
истински майстор при работа с металорежещи машини."
По моя молба з.м.с.инж.Христо Йотов направи снимка на картер изработен от "Царя":
ОВС 6,5сс.jpg
Този необработен картер е за 6,5 кубиков двигател.
В музея може да се види картер за 2,5 кубиков двигател:
ОВС 2,5сс.jpg
Благодарности на м.с.Тотьо Вълчев!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MVVS 2,5 GRR №105, Glow, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1984
MVVS 2,5 GRR №105, Glow, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1984 .jpg
Препоръчани витла 180х80, 200х100, 200-220х100-120.
Без паспорт.

20.06.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Cutaway POSON (ПОСОН) 2,5cc CL, Glow, ABC, Iliya Tsarski, Pleven, Bulgaria, 1987
Пореден експонат направен специално за музея от Павел Бучински:
Cutaway POSON  2.5cc CL Iliya Tsarski Bulgaria1987.jpg

Двигателя е подарък от м.с.Розен Тодоров.
Благодаря на двамата!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В "КРЫЛЬЯ РОДИНЫ" №8 1960 на стр.10 намерих информация за интересен двигател.
Реших, че е правилно да я споделя в тази тема:
1960.jpg
Част от списанието е съхранено от Добри Добрев с.Войнягово.
Благодаря Добри!
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MOKI M5 9,95cc №1577 R/C, Glow, Moki Model Engine Co., Budapest, Hungary, 1970
Пореден подърък от Христо Генов:
MOKI M5 9,95cc №1577  Glow Hungary 1970.jpg

MOKI M5 9,95cc №1577 RC, Glow, Moki Model Engine Co., Budapest, Hungary.jpg
Bore: 24 mm, stroke: 22 mm, total volume: 9,95cc

Двигател преживял много полети и срещи със земята, но все още в кондиция.
Почти година го издирвахме с Христо.

Благодаря Христо!

26.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
GMS 32 (GMS2000) 5,2cc R/C №330, Glow, ABC, Gemtec Machinery Systems, China, 2000
GMS 32 5,2cc RC №330, Glow, ABC, Gemtec Machinery Systems, China, 2000.jpg

GMS 32 (GMS2000) 5,2cc RC №330.jpg
Bore 19,8mm, stroke 17mm, displacement 5,2cc, practical range 2000-20000r.p.m.
Weight with muffler 305g.

26.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
TM 3,5cc AERO, Glow, MК "Exact Mechanical Engineering" - Gabrovo, Bulgaria, 1985
Подарък от м.с.Тотьо Вълчев :
TM 3,5cc AERO MК Exact Mechanical Engineering - Gabrovo 1985.jpg

TM 3,5cc AERO Glow MК Exact Mechanical Engineering Bulgaria 1985.jpg
През 1985г. група от 4-ри човека - з.м.с.Марин Лесиков, м.с.Любен Изворов†, м.с.Христо Керчев(и тримата
автомоделисти) и м.с.Тотьо Вълчев(авиомоделист) изработват прототипите за авто, авио и корабо вариант.
Колектива печели златна значка от изложбата ТНТМ, в списание МК 5/1985 на корицата има снимка.
Както често се случва някой ги краде от изложбата.
В общи линии двигателят е копие на OPS 3,5 SPEED CAR COPMETITION.
Обем 3,463, диаметър на цилиндъра 16,6мм, ход на буталото 16мм.
Разликата е в покритието на цилиндъра, в този двигател е никасил.
За четири години са изработени общо 200 броя.
Партиите са от 20 броя.
Не можах да уточня от кой вид, по колко.
Автоварианта е отдавна в музея и може да се види в този пост: https://bit.ly/36S0sMT
Разбира се и за него ще има стойка, табелка и клипче.

Благодарности на м.с.Тотьо Вълчев!

01.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
JENA Activist III SS 2cc №9881, Diesel, designed by Walter Hercher, East Germany, 1954
JENA Activist III SS 2cc  №9881, Diesel, Dezigner Walter Hercher, East Germany, 1954.jpg

JENA Activist III SS 2cc  №9881.jpg

Акцента е уникалната кръгла пластина за засмукване.
Българските моделисти са имали и от този вариант.
Информация от MODEL AIRCRAFT October 1962:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Jena 2M (1).html
Представения в този брой двигател е значително по-нов,
картера, вала и главата са друг вид.

01.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Super Tigre G.61 9,95cc Ring R/C w/Muffler, Glow, Made in China, 2007
Super Tigre G.61 9,95cc Ring RC  2007.jpg
Displacement: 0.61 cu in (9,95 cc), practical RPM Range: 2,500-16,500 rpm, output: 1.8 hp @ 16,000 rpm, weight w/o muffler: 20.0 oz (567 g),
weight with muffler: 26.8 oz (759 g) Includes: G-61Carb, silent Muffler .61-.90, recommended props: 11x7, 11x7.5

Информация за произведения в Италия :
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Super Tigre S.61 (Ring).html

02.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
COX .049 Skymaster, with black plastic tank , USA, 1990
COX .049 Skymaster, with black plastic tank , USA, 1990.jpg
Cox .049 Engine Skymaster Features: Black, extended-range fuel tank Drive-plate colour may vary Custom engine assembled from a mix of Original Cox.
Models requiring .049 engines Modellers wishing to use a more unique engine Performance: 15,000 - 17,000 RPM with a 5x3 prop & 25% nitro.

12.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
TOKI 15 2,5cc №А074 R/C, Glow, SHUWA INDUSTRY, Japan, 2007
TOKI 15 2,5cc, RC, Glow, Japan.jpg
Displacement 2,48cc, bore 15.5mm, stroke 12.5mm, RPM range 3000-17000.
Shaft diameter 5mm, Shaft length 19mm, length of shaft thread 11mm.
Carburetor composite rotary single needle with idle adjustment.
Nitro fuel 18% - 25%. Engine size: 9.5(L) X 4.5(W) X 8(H)
Engine material alloy.

 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
LRP Z.12R Team Spec.3 2,1cc No.31202, ABC, O.S.ENGINES MFG.CO.LTD., Japan, 2007
LRP Z.12R Team Spec.3 2,1cc, No.31202, ABC, O.S.ENGINES MFG.CO.LTD., Japan, 2007.jpg
Engine Size .12 (2.11cc), exhaust rear, bore 13.80mm, stroke 14.00mm
Liner ABC Number of ports 3+1 (3x transfer-, 1x exhaust-port).
Crankcase 12.00mm/7.0mm bore/SG-Shaft.
Crankcase LRP VTEC.12 Heavy Duty, black coloured.
Piston Fully CNC-machined, high-silicium alloy.
Connecting Rod fork shaped aluminium using double bushings.
Glowplug turbo style, LRP Turbo #8 (No.35180) recommended.
Carburetor competition slide carburetor, 5.5mm venturi,
lightweight composite/aluminium/steel design
Power Output 1.61PS, Max.rpm 42.500, weight 221g.

21.04.2022
 
Последна промяна:

AlexM

Редовен Потребител
LRP Z.12R Team Spec.3 2,1cc No.31202, ABC, O.S.ENGINES MFG.CO.LTD., Japan, 2007
View attachment 23748
Engine Size .12 (2.11cc), Exhaust Rear, bore 13.80mm, stroke 14.00mm.
Liner ABC, number of ports 3+1 (3x transfer-, 1x exhaust-port).
Crankcase 12.00mm/7.0mm bore/SG-Shaft.
Crankcase LRP VTEC.12 Heavy Duty, black coloured.
Piston fully CNC-machined, high-silicium alloy.
Connecting Rod fork shaped aluminium using double bushings.
Glowplug turbo style, LRP Turbo #8 (No.35180) recommended.
Carburetor competition slide carburetor, 5.5mm venturi,
lightweight composite/aluminium/steel design.
Power output 1.61PS, max.rpm 42.500, weight/Gewicht: 221g.
O.S.max брандиран за LRP.
Този надпис VTEC който е сложен долу и е даже със шрифта ползван от Хонда за VTEC системата им какво ли значи, че ми стана интересно.
Може би е бил модерен тогава и са го сложили като някакъв вид реклама защото просто няма как това двигателче да има Variable Valve Timing & Lift Electronic Control, демек променливо газоразпределение. Съмнявам се от голям бранд като LRP да изполва тази думичка без коллаборация със Хонда.Яко.

P.S.
Поразчетох се за това нещо и ето какво е станало.Първите партиди на това моторче са излезнали със надпис Vtec но от Хонда веднага са повдигнали дело за използването на надписа и са го спечелили естествено. Вторите партиди вече имат името XTEC заради проблема със Хонда. Демек този си е Limited edition.
Поздрави.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Този надпис VTEC който е сложен долу и е даже със шрифта ползван от Хонда за VTEC системата им какво ли значи, че ми стана интересно.
Може би е бил модерен тогава и са го сложили като някакъв вид реклама защото просто няма как това двигателче да има Variable Valve Timing & Lift Electronic Control, демек променливо газоразпределение. Съмнявам се от голям бранд като LRP да изполва тази думичка без коллаборация със Хонда.Яко.

P.S.
Поразчетох се за това нещо и ето какво е станало.Първите партиди на това моторче са излезнали със надпис Vtec но от Хонда веднага са повдигнали дело за използването на надписа и са го спечелили естествено. Вторите партиди вече имат името XTEC заради проблема със Хонда. Демек този си е Limited edition.
Поздрави.

Сашо благодаря за тази наистина интересна информация!
Ще допълня:
LRP Z.12R Team No.31200 е с надпис LRP
LRP Z.12R Team Spec.2 No.31201 - VTEC
LRP Z.12R Team Spec.3 No.31202 - VTEC
LRP Z.12R Team Spec.4 No.31203 - ХTEC

В музея има два вида и вече са с клипчета:
За сега не смятам да търся с надпис LRP.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Webra SPEEDY RC 1,8cc, WEBRA FEIN-UND MODELLTECHNIK, Germany, 1978
Webra SPEEDY 1,8cc RC FI, Glow, Germany, 1978.jpg

Webra SPEEDY 1,8cc RC FI, Glow, WEBRA FEIN-UND MODELLTECHNIK, Germany, 1978.jpg
Обем 1,8cm³, диаметър на цилиндъра 13,5мм, ход на буталото 12,5мм, до 22000 об./мин.
Препоръчва се свещ WEBRA N5 (Bestell-Nr.4305).

20.06.2022
 
Последна промяна:
Нагоре