Спомени за спорта

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Автомоделисти на посещение в музея(03 февруари 20223):
1-03.02.jpg

2.jpg

3.jpg

4 (1).jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
2019-та търсех за музея SANWA, Пламен Пенчев имаше такава и ми я изпрати.
Може да се види в този пост: https://bit.ly/3jr6SJH
След три години лично посети музея:
04.02.2023.jpg

Пламен Пенчев.jpg

3x.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Webra SPEED 91-P5 AAR HELI 1067 HHRC може да видите в този пост: https://bit.ly/3S28k1R
Озадачи ме странното разположение на съединителя и главата на турбината.
Знаех, че двигателя е на Гари Роландс и за това се свързах с него.
Както винаги любезен и добронамерен Гари ми разказа за един от своите хеликоптери.
Henseleit Three Dee 3D NT е първият по рода си RC-хеликоптер, открил нова област - 3D.
Тази нова машина e първият хеликоптер за „масово“ производство на Jan Henseleit.
Хеликоптерът е един от първите, които са лесни за сглобяване и поддръжка.
Всичко е изработено от карбон или алуминий.
3D машината е комплектована с двигател OS-MAX 15cc, но работи само с 1% нитро,
Всички други RC хеликоптери се нуждаят от 15% – 30% нитро, за да постигнат това количество мощност.
Благодарение на шумозаглушителя Hatory и карбуратора на Lotterle е лесен за настройка и много тих!
Качвам две снимки от нета:
NT-side-view.jpg

3-10_montage_der_motoreinheit_am_chassis_4.jpg
Eдна моя:
Head and carburetor.jpg
Сърдечно благодаря на Гари!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Темата "Спомени за спорта" започнах с информация за "Първото световно състезанието по автомоделизъм"
и едновременно "29-то Eвропейско състезание по автомоделизъм" в Капфенфард ГФР 1980г.
На практика, това не е началото на автомоделизма в България!

В България през 1968 е приет временен състезателен правилник.
Проведено е първото републиканско състезание в което участвуват само 6 отбора.
Не съм открил протокол от това състезание.
(Тази информация е от списание "Mлад Конструктор" книжка 4 от 1969г).
Първото участие на българските автомоделисти в международни състезания е
приятелската среща в гр.Кишинев между отборите на социалистическите страни.
Тодор Сеферинов се класира на трето място.
За съжаление годината не е уточнена.
(Информацията е от "ПИОНЕР АВТОМОДЕЛИСТ": https://bit.ly/3KLmfay )
Документирано е участие на Тодор Сеферинов на такова състезание.
Фрагмент от филма "Погоня за скоростью" на режисьора Андрей Крюковский:
1968_v2_clear.gif
Филма е съветски и за това предполагам, че кадрите са именно от Кишинев.
1968г. се провежда 5-та Спартакиада в СССР обхващаща всички спортове, в това число
и моделните. В от списание "За Рулем" от същата година става ясно,
че именно в Кишинев има специално изградена писта за кордови автомодели.
Там са проведени всесъюзните състезания по автомоделизъм.
Кишинев е сравнително близко до България и това ме кара да мисля,
че именно в тази година и на това място е било първото участие на наши автомоделисти.
Възможно е да греша...

Приемаме 1968г. за начало на организирания автомоделизъм в България.
Българската федерация по автомоделизъм(БФАМ) е учредена през 1970г.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Неочаквано посещение на музея:
Visitors from France 22.02.2023.jpg
За съжаление комуникацията с френскоговорящи е доста трудна.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
АВИО-МОДЕЛИЗЪМ ВОЕННО ИЗДАТЕЛСТВО 1981 СОФИЯ
Учебно помагало за кръжоците по авиомоделизъм.
Издадено от ОРГАНИЗАЦИЯ ЗА ВОЕННОТЕХНИЧЕСКА ПОДГОТОВКА НА НАСЕЛЕНИЕТО
Състаавил П.Станков, чертежи С.Попов.
Формат 70X100/4, интересна по съдържание книга с много чертежи.
Подарък от Милен Качаунов:
АВИО-МОДЕЛИЗЪМ.jpg

АВИО-МОДЕЛИЗЪМ ВОЕННО ИЗДАТЕЛСТВО 1981 СОФИЯ.jpg

Благодарности на Милен!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
С MIKADO LOGO 600 за първи път летях в Русе на BFFB'15 : https://bit.ly/41rIQ25
След последния сериозен краш дълго не оставаше време за него.
Вече е готов за полет:
MIKADO LOGO 600.jpg
Контролера KONTRONIK JIVE 80+ HV e заменeн с KONTRONIC JIVE Pro 120+ HV.
Стабилизацията MIKADO VBAR e заменена с MIKADO VBAR NEO.
Вместо счунените лопати HALO има ЕDGE LE-603 FBL.
Мотора остана SCORPION HK-4035-500KV.
Сервомеханизмите са ALIGN 3 X DS610 & DS655.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В този пост https://bit.ly/3Y4U6Ph приемам за началото на организирания автомоделизъм
в България е 1968г.
Една седмица изследвах интернета и открих интересно потвържедение на моята теза.
В списание "За рулем", книжка 3 от 1969г. намерих следната интересна информация:
Първото международно с българско участие е в Кишинев през 1968.jpg
Книжка 3 от 1969 е дадена за печат 19.12.1968 т.е. края на предходната година.
В същото време изниква един нов и интересен факт!
При радиоуправляемите автомодели трети е Д.Каменов(България),
а не Тодор Сеферинов!
Мога само да гадая каква е истината, дали Доко Каменов наистина е бил
състезател или водач на отбора и репортера е направил грешка?
Защо в собствената си книга е написал за третото място на Тодор Сеферинов?
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Сервомеханизми 100S Becker, Germany, 1983
Пореден подарък за музея от инж.з.м.с.Валентин Савов:
100S Becker servos.jpg
Интересни сервомеханизми, двигателя е японски, редуктора изцяло с метални зъбни колела.
Използвани са дълги години, сменяни са кабелите за различни приемници...
s100 e най-малкия сервомеханизам на BECKER.
Фирмата е произвеждала цяла гама: s100, s200, s400, us300, us600, s1000 и др.
Приемниците също са гама: за 4, 6 и 8 сервомеханизма.
Приемниците са съвместими само с предаватели BECKER.
Сервомеханизмите успешно се използвали с приемници на други фирми.
Предавателя отдавна е в музея, подробности в тази тема: https://bit.ly/3SHKOYk

Благодаря Вальо!
 
Последна промяна:

Valio Savov

Потребител
Сервомеханизми 100S Becker, Germany, 1983
Пореден подарък за музея от инж.з.м.с.Валентин Савов:
View attachment 24284
Интересни сервомеханизми, двигателя е японски, редуктора изцяло с метални зъбни колела.
Използвани са дълги години, сменяни са кабелите за различни приемници...
Предавателя отдавна е в музея, подробности в тази тема: https://bit.ly/3SHKOYk

Благодаря Вальо!
Няма защо, останаха от Марин Георгиев (лека му пръст). Апаратурата също е от него, внесена е навремето за националния отбор по ракетомоделизъм. Пускани са радиоуправляеми ракетоплани, тогавашните двигатели са били много по-резки от сегашните, голямо ускорение, големи натоварвания, метални колела са задължителни ....
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Поредно доказателство за състезанието в Кишинев през 1968г. откри м.с.Розен Тодоров:
Кишинев-68-соцстран.jpg
Познавам лично само Георги Карагюлев - водача на отбора .
Розен разпозна Тодор Сеферинов, Доко Петров и Георги Рошев.
Все още не може да се разбере кой от двамата е бил на трето място?
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
07-08 май 1994г. Национален шампионат по автомоделизъм R/C модели гр.Сопот
Събитието е в този пост: https://bit.ly/3FMCp0u
Информация от личния архив на м.с.инж.Светослав Янакиев:
08-08.05.1994 Sopot.jpg

1994 Наредба БФАМ.jpg

1994 Наредба-2.jpg

Благодаря Светльо!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Посетителите на музея след "Авиомоделения събор Казанлък 2023г" разглеждат от близо някой експонати:
1_25.03.2023.jpg
Марин Каров разглежда с инетерес O.S. FF-240 Pegasus
2-23.03.2023.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Попълнения от з.м.с.инж.Валентин Савов:
Graupner X .jpg
Интересна брошура 40 години ОСО:
40 години ОСО-1.jpg

40 години ОСО-2.jpg

40 години ОСО-3.jpg

40 години ОСО-4.jpg

Благодаря Вальо!
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Информация за участието на български автомоделисти в международни състезания
е доста оскъдна, за това изследвам и чужди списания.
В популярното чешско моделарско списание "Modelar" 1/1975 открих кратка статия
за републиканското им състезание 06-08 септември 1974г. с българско участие:
1975 modelar.jpg
В клас V1 с обем на двигателя до 1,5cm³ първо място 173,7км/час. е Георги Богданов.
Трето място за Лазар Симеонов 195,6км/час V2 с обем на двигателя до 2,5cm³.
Второ място в клас V3 5cm³ Джони Тенджерков 168,6км/час
В клас V5 10cm³ Антон Захариев 223км/час.

На последната страница на същото списание е показан модела на м.с.Красимир Младенов†:
Mangusta 1975.jpg
"Мангустата" може да се види и в този пост: https://bit.ly/3ZvA6WF
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Снимка от личния архив на з.м.с.инж.Илия Царски:
Първото Европейско на което е участвувал Илия - Чехословакия.jpg
Първото ЕВРОПЕЙСКО на което той е участвувал!
Спорих и не вярвах, защото по моите спомени чехите бяха силни само при RC моделите.
В същото време на снимката първи от българите е м.с.Тодор Сеферинов.
След уточняване на годината бързо открих потвържение:
XXI EUROPAMEISTERSCHAFT FEMA Bratislava 5-6 AUGUST 1972.jpg
За съжаление от 8 страни България е на последно място.
От друга страна участвуваме в Европейско година преди СССР.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
21-24 август 1969г. гр.Познан, Полша съм писал 2019-та: https://bit.ly/3KoWQ6n
В полското моделарско списание MODELARZ 9/1969 открих статия за това състезание:
Modelarz 1969-09_Page_27.jpg
10-то юбилейно републиканско състезание на тази писта!
Участвуват няколко отбора от социалистическите страните в това число България и СССР.
Има рекорден брой участници - 67, с общо 110 модела.
Официално класиране за участниците от другите държави няма, имат само дипломи.
От списанието можем да се запознаем с резултатите на някой от българските състезатели:
Стефан Димитров състезател АС-1 - 112,500 км/час
м.с.Георги Рошев състезател АС-4 - 195,652 км/час
м.с.Тодор Сеферинов състезател RC - 154,5 точки

м.с.Розен Тодоров участвува в клас АС-3(5cm³), постигнал е нов републикански рекорд 140,320 км/час.
Републиканския рекорд в този клас също е постигнат от м.с.Розен Тодоров 121.4 км/час.
Резултата е значително по-нисък от този на първите трима.
 
Последна промяна:

SASHO

Редовен Потребител
Информация за участието на български автомоделисти в международни състезания
е доста оскъдна, за това изследвам и чужди списания.
В популярното чешско моделарско списание "Modelar" 1/1975 открих кратка статия
за републиканското им състезание 06-08 септември 1974г. с българско участие:
View attachment 24306
В клас V1 с обем на двигателя до 1,5cm³ първо място 173,7км/час. е Георги Богданов.
Трето място за Лазар Симеонов 195,6км/час V2 с обем на двигателя до 2,5cm³.
Второ място в клас V3 5cm³ Джони Тенджерков 168,6км/час
В клас V5 10cm³ Антон Захариев 223км/час.

На последната страница на същото списание е показан модела на м.с.Красимир Младенов†:
View attachment 24307
"Мангустата" може да се види и в този пост: https://bit.ly/3ZvA6WF

Мангустата я има описана в книгата "Пионер Автомоделист" също, която не откривам във форума, а уж я качихме преди време.
Любо ще провериш ли, щото може и аз да не съм догледал нещо, но ако я няма да ти я изпратя в .PDF формат да я качите някъде за изтегляне, за който се интересува?

Поздрав,
Сашо
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Сашо за съжаление нещо с pdf-а се обърка, нямам идея как точно се е случило.
Светлин обеща да ги мести и постави в друг раздел за литература.
Скоро търсих и не я намерих.
Дай линк за да помолим Светлин да я сложи при другите...аз също ще я кача някъде,
за да може хората да имат достъп до нея.
В книгата има пластмасова играчка произвеждана от ГДР, модел на "Мангуста".
Беше сравнително сполучлив и лесно се преработваше.
Първия модел от ляво на дясно е именно такава "Мангуста":
Металекса и др.jpg
Каросерията се оказа изключително тежка за по-сериозни постижения и бързо се отказах от нея.
Името Красимир Младенов не се споменава в книгата.
Предполагам, че четеш всички постове в тази тема.
Наистина няма точна и достоверна информация за онези години...
В книгата си Доко Петров твърди, че първо класиране на международно
е трето място на Тодор Сеферинов!
В същото време в списание ЗА РУЛЕМ e написано, че това е Доко Петров.
Мислех, че е техническа грешка ....но по-късно открих снимка от същото събитие.
Двамата са на нея....до този момент не знаех, че Доко Петров е правил RC автомодели.
Да не говорим за това, да се е състезавал с тях.
м.с.Тодор Сеферинов и три кратен(или повече) републикански и е участвувал на всички международни.
1974 на републиканското в гр.Смолян го е победил Красимир Младенов† с "Мангустата".
С "Мангуста" Красимир Младенов† става майстор на спорта и титуляр в националния отбор.
Ако не бъркам следващият му и последен АРЕ e "Мазерати".
 
Последна промяна:

SASHO

Редовен Потребител
Привет, Любо!
Ето линк към .PDF, ще е активен 7 дни:

Пионер автомоделист

Действително е преработена играчка. Отговорих горе по спомени и реших, че е същия модел :)

Поздрав
 
Нагоре