Спомени за спорта

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Здравей, Сашо!

Благодаря!
За сега я качих тук: https://bit.ly/3KLmfay

Поздрави
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Попълнение на раздела "корабомоделизъм" от м.с.Георги Кабаков:
Правелници корабомоделизъм.jpg
БЮЛЕТИНИ КОРАБОМОДЕЛИЗЪМ.jpg
60 години БФККС.jpg
Изключително много и интересна информация.
Не смятам да сканирам и публикувам всичко това.
Всеки който иска да се запознае с нея може да го направи в музея,
или да ми напише какво точно му трябва да сканирам.

Благодаря на м.с.Георги Кабаков!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Решението за музея се роди от този форум и от темата, която ми подсказа Цветан Тодоров.
Ето няколко моментни снимки на посетителите:
Искрени благодарности на всички!
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
GOBLIN BLACK NITRO 700 Carbon, SAB HELI DEVISION, 2016
O.S.MAX 91HZ, BK-SERVO 3 x DS-7002HV & DS-7006HV & Outrage BL 9180HV, MICROBEAS 3 AXIS MEMS GYRO SYSTEM, FUTABA R608....
Eдин от моделите на Александър Манов(AlexM):
1a.jpg
2a.jpg
Модела е комплектован с помпа за гориво TURNIGY (HAND FUEL PUMP)
Електрически стартер ALIGN Super Starter For Helicopter STQ 100
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MULTIPLEX-4, 27Mhz, №172089, MULTIPLEX Modelltechnic GmbH, Germany, 1975
Multiplex-4_a.jpg
Multiplex-4_b.jpg
Multiplex-4_c.jpg
Това е втори вариант на предавателя с изходяща мощност 800mW!
Моделисти от България имаха MULTIPLEX MINI-2(https://bit.ly/3UIaG7r) и Multiplex 4
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Пореден подарък от з.м.с.Йосиф Христов от гр.Габрово
Eлектродвигатели "Маликов":
Електродвигатели Николай Маликов - Тула.jpg
Двигателите са произведени от Николай Маликов† в гр.Тула(имах честа да го познавам лично).
Специално за мен, направи двигател от същия тип за електростартер.
Беше значително по-лек и по-мощен от аналогичните "западни".
Николай Маликов† използваше готови ротори от авиационни електродвигатели(МУ).
Останалите детайли изработваше в лабораторията си.
Магнита е AlNiCo (ЮНДК) с високо съдържание на Кобалт (Co) 23.5 — 25%.
Най-важно беше устройството за намагнитване, но не си спомням подробности.
През 1961-ва Николай Маликов† поставя световен рекорд с RC авиомодел за далечина на полета.
Повече може да се прочете на този линк: https://bit.ly/3KXcMMc

Посещението на з.м.с.Йосиф Христов музея е документирано:
з.м.с.Йосиф Христов е трикратен световен шампион по корабомоделизъм, клас F3E.
Първата световна титла е завоювана през 1979 ФРГ (Федерална Република Германия).
1981г. на световното в ГДР (Германска Демократична Република) з.м.с.Йосиф Христов
отново е първи и два пъти подобрява световния рекорд!
През 1983-ва на световното в Ст.Загора (България) е втори.
Трета световна титла 1985 г. в Холандия.
Класа F3E - свободно построен модел на бърза лодка (глисиращ тип),
задвижвана с електромотор и подводен движител - само с един винт (гребен винт).
Максимално захранващо напрежение 42V.
Изпълнява се фигурата "осветена елха" очертана от равностранен триъгълник
с дължина на страните 30 м :
Полигон F3E.jpg

Благодаря Йоско!
 
Последна промяна:
Малка корекция.Световното в Магдебург е 1981,а в Стара Загора е 1983.Участвал съм и на двете като юноша.В Магдебург бях трети на В1,а в Стара Загора първи в клас F2B и втори в В1.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Благодаря Владо!
Йоско потвърди, че е сбъркал годините ...
Направих корекция в поста.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Скоростен автомодел клас АС-2 от далечната 1972-а.
Подарък от световния шампион з.м.с.инж.Илия Царски:
1972-1.jpg
1972-2.jpg

Моделите на Габровския отбор от Републиканското за конструктори в гр.София 1972г.:
B3.jpg
Третия от ляво на дясно е на з.м.с.инж.Илия Царски.

Благодаря на з.м.с.инж.Илия Царски!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
LRP SHRAK-18 4WD R/C NITRO Race Monster Truck , 2007
1:18 SCALE 4WD HIGH PERFORMANCE NITRO RACE MONSTER TRUCK
SHARK-18 NITRO MONSTER.jpg
SHARK-18 NITRO 2007.jpg
Radio A2-STX sport R/C System FM 27 Mhz Ser.No.A60503454, China, 2007
A2-STX sport.jpg
Monster SHARK-18 NITRO.jpg
В България имаше от тези модели, но не бяха особенно популярни.
Идеални за забавление, но с тях не са провеждани състезания.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
През месец май 2019-та получих дарение от близките на м.с.Славчо Славов†.
Дългогодишен състезател по авиомоделизъм таймери (F1C).
Републикански шампион 1990г., член на националния отбор.
Участник на Световното първенство по авиомоделизъм в Аржентина 1989г.
Информацията е публикувана https://bit.ly/42S9Uba и https://bit.ly/3Iv5qPP
Дъщеря му Магдалена придружена от съпруга си Николай посетиха музея:
Магдалена и Николай пред музея.jpg
Показах им един от неговите двигатели:
1.jpg
Rossi .15 2,5cc NORMAL, ABC, Revised by Slavcho Slavov for F1C (https://bit.ly/3WpJyLt).
Модела с който е участвувал на Световното първенство по авиомоделизъм в Аржентина 1989г.:
2-2.jpg
2.jpg
Купите...
3.jpg
4.jpg
Личния хронометър на м.с.Славчо Славов†:
5.jpg
Николай Кайканджозов си спомни за кръжоците по ракето моделизъм, за успехите си по фотография...
6.jpg
Най-голямата му страст са картингите, показах му снимка на картенгистите от Сопот (https://bit.ly/41YV0i9):
8.jpg
Николай се впечатли от разнообразието на микродвигатели:
7.jpg
Магдалена снимаше и показваше експонатите на сестра си ....
Не е възможно да разкажа и опиша цялостно това посещение.
Сълзите в очите на Магдалена са най-голямата награда за мен.
 
Последна промяна:

Rozenf2d

Потребител
Скоростен автомодел клас АС-2 от далечната 1972-а.
Подарък от световния шампион з.м.с.инж.Илия Царски:
View attachment 24372
View attachment 24373

Моделите на Габровския отбор от Републиканското за конструктори в гр.София 1972г.:
View attachment 24374
Третия от ляво на дясно е на з.м.с.инж.Илия Царски.

Благодаря на з.м.с.инж.Илия Царски!
Ще направя едно допълнение към тази снимка ,след разговор с з.м.с. инж. Илия Царски :
И втория модел е на Царски.Втория модел всъщност е първият скоростен автомодел построен с двигател Супер Тигър 2.5 сс.
С него става първи в категорията си на състезанието в гр.Варна.
С това класиране е включен в състава на нац.отбор и му е предоставен двигател Rossi 2.5cc.
Така сe появява и нов модел/втори/с двигател Rossi.
Този модел е третия от снимката с двигател за авиомодел.
Резонасната тръба е монтирана върху модела.Вижда се ясно.

Розен Тодоров
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
03 - 05 АПРИЛ 2009г. гр. РУСЕ
ПРОЛЕТЕН МЕЖДУНАРОДЕН ТУРНИР „ПРИСТА" ПО АВТОМОДЕЛИЗЪМ
ЗА РАДИОУПРАВЛЯЕМИ МОДЕЛИ С ЕЛЕКТРО-ДВИГАТЕЛ В ЗАЛА
За първи път се провежда състезание на мокет, при това с приятен син цвят.
Много добра организация, чуждестранно участие и разбира се стартове в клас 1:18 Electric Off Road.
Публикувал съм информация в този пост: https://shorturl.at/sCH17
Бях забравил участието на Танко Генчев в клас 1:18 Electric Off Road.
Ето неговия модел LRP SHARK-18 MONSTER ELECTRIC RC 4WD, 2007:
Monster SHARK-18 .jpg
Monster 4WD.jpg

Монстера е значително по-устойчив от бъгитата, но по-бавен от тях.
Спойлера беше счупен, но инж.Иван Минков подари от своя модел.
Сподели, че не са участвувували на състезание с него.
Благодаря на Танко Генчев за модела!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Актуален списък на дарителите:

з.м.с.Марин Неделчев Неделчев†, инж.Иван Христов Минков, м.с.Тодор Дилчев, м.с.Атанас Методиев Гаганелов,
з.м.с.инж.Валентин Савов, инж.Венцислав Петров, Пенчо Ганев, Драгомир Драганов, м.с.инж.Валентин Атанасов Динков,
Виктор Патев, м.с.Георги Ганев Дончев, м.с.Димитър Петров Дишлиев, Атанас Чакъров, Пламен Пенчев,
з.м.с.Йосиф Христов, м.с.инж.Светослав Янакиев, м.с.Георги Кабаков, Христо Куртинков, Любен Ангелов, м.с.Димитър Лесковски,
з.м.с.Асен Танев, Александър Денeв, Христо Генов, Добри Добрев†, Дмитрий Кислицин, м.с.Седеф Дончев†,
Янко Малаков, инж.Огнян Кумчев, Александър Манов, м.с.Розен Йорданов Тодоров, Роман Кудряшов, м.с.Христо Керчев,
Павел Бучински, м.с.Мичо Спасов†, м.с.Станчо Добрев, Станислав Струмински, Мая Попова,
м.с.Любомир Колев, з.м.с.Дамян Петров, м.с.инж.Стефан Харитов, м.с.Славчо Славов†(близките му), Владимир Николов LZ23,
м.с.Кирил Димитров, м.с.Васил Милев, м.с.инж.Емил Ташев, м.с.Любомир Конарски, Генко Базитов, м.с.Иван Кертиков,
Ганчо Христов, м.с.Ивайло Попов, Цветан Койнов, Кирил Кирилов, м.с.инж.Христо Йотов, м.с.Любен Бончев,
м.с.инж.Иван Лучев, м.с.инж.Любен Лучев, инж.Петър Славов, Димитър Петров, Атанас Лаловски, Марин Узунов,
Георги Кънев, Николай Божидаров Николов, м.с.Георги Георгиев(Джони), инж.Генко Петров, з.м.с.инж.Евгени Генов,
з.м.с.Венци Маринов, з.м.с.инж.Владимир Миров, Иван Чолаков, м.с.Методи Атанасов Гаганелов, инж.Стефан Христозов,
м.с.инж.Явор Христов Йотов, Момчил Петров Бъчваров, з.м.с.Александър Владимиров Мастицки, м.с.инж.Веселин Драганов,
Илиан Чавдаров Амбарев, Георги Борисов Гетов, Румен Тончев, м.с.Ангел Димитров Маргаров, м.с.инж.Петър Иванов Петров,
з.м.с.инж.Александър Денкин, Денчо Денев, Живко Симеонов, Здравко Янакиев, Любов Караиванова, з.т.з.м.с.инж.Петко Петков,
м.с.Георги Убенов, Сергей Кучерук, Ulrich Burbat, Kristen Burbat, инж.Виктор Димитров, з.м.с.инж.Илия Царски,
п/п о.з.инж.Иван Димитров Тронков, Даниела Гушлева-Скот, Васил Николов, Димитър Енджов, инж.Владимир Костов,
Dipl.Ing.Rudolf Wilhelm, Росен Венелинов, з.т.м.с.инж.Живко Сидеров, инж.Тодор Томов, Спас Станев, м.с.инж.Начо Начев,
Слави Чорбанов, Андрей Шкатов, Петър Берлиев, Михаил Венелинов Дейнов, м.с.Артин Герагос Фесчиян†,
Хартюн Фесчиян, м.с.Тотьо Вълчев, з.д.м.с.Георги Анестиев†, инж.Димитър Аврамов, Румен Тодоров Делчев,
з.м.с.Любомир Дърев, Петър Алексиев, м.с.Спас Влайков, Георги Николов†, Димитър Филев, инж.Радослав Радков,
Николай Дончев, Атанас Георгиев, Иван Ангелов, Милен Качаунов и др.

В случай, че съм пропуснал някой не е умишлено и моля да ме извини.
Ако съм сбъркал или пропуснал титла, звание - обадeте се.
Желанието ми е всичко да е точно!
Благодаря от сърце на всички съпричастни към моето начинание!

Eкспозицията се допълва почти ежедневно. Вход безплатен.
Посещения са възможни всеки работен ден от 10 до 17 часа.
Събота и неделя с предварителна заявка на тел.+359887897416
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
PB NOVA 1/8 on road, PB Racing Products Ltd., UK, 1985
Повече информация тук: https://bit.ly/3Caz09r
На снимката е модел съхранен от Христо Генов:
PB Racing 17 NOVA Independent Suspension PB Racing Products Ltd., UK, 1985.jpg
Показвам го така, както го получих...на практика това е модел на м.с.Георги Дончев.
От снимката ясно се вижда усилването на предния предпазител.
Поставен е предпазител BMT при това допълнително укрепен с алуминиева планка и полиамиден детайл.
Това е първия слаб и не добре обмислен елемент в този модел.
При минимален удар спойлера чупеше ушите на пластмасовата кутия, за която беше прикрипен.
Често се късаха ушите на кутията в мястото за закрепване на горните предни носачи.
Тези два проблема открихме на първото състезание...
На снимката се вижда решението на втория проблем бързо и добре измислено от м.с.инж.Валентин Динков.
С подходящо огънато парче от стоманена тел той усили захващането на горните предни носачи.
Изключително неудобно беше скрития предпазител за предния сервомеханизъм.
Предполагам, че е изнесен отгоре от м.с.Георги Дончев.
Христо така и не намери веригата за задния мост, но ми даде диференциала.
На него се вижда олекотения венец, мое предложение още от Alpha PB12.
Христо е преработил задните предаването на движението от диференциала на задните полуоски.
Вместо износените шестогранни ябълки е сложил стоманени щифтове.
Съвместимостта на детайлите за преден и заден мост на PB12 и PB17 се вижда от горната снимка.

PB Nova_Page_1.jpg

PB Nova_Page_2.jpg


Имахме модели на световно ниво, но страдахме от липса на резервни части.
Опитите за родно производство на гуми бяха с отрицателни резултати.
Фабричните недостатъчни за състезание, да не говорим за тренировка.
Пистата в гр.Враца беше построена години по-късно.
Единственните международни състезания бяха "Дружба и братство".
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
След PB NOVA с инж.Иван Минков имахме KYOSHO FANTOM 21-4iS 4WD 1:8
Писал съм за него в темата...
През 1985г. PB Racing Products Ltd. също пускат 4WD.
PB Nova X4, 1/8 Onroad Nitro не е внасяна в България.
При Х4 все още е запазена веригата на задния мост.
Веригата в следващата версия X5 е заменена с ремък.
Не смятам, че е нужно тези две версии да бъдат реално представени в експозицията.
Ето една снимка от просторите на интернет на PB Nova X5:
PB NOVA 4WD.jpg
Решението е с минимални промени на съществуващата конструкция.
Фрикционно регулиране на приплъзването.
Ремъчни предавки към задния и предния мост.

Опит за доработване на PB NOVA в 4WD направи м.с.инж.Светослав Янакиев.
Имаше проблеми, но не си спомням какви точно бяха.
Ето остатъците от модела му:
PB NOVA X.jpg
Неговото решение беше взаимствано от "KYOSHO FANTOM 21-4iS" 4WD.
На горната снимка се вижда удължената за целта междинна ос.
Останалите детайли от експеримента не са запазани...
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В далечната 1979-та з.м.с.Георги Миров† кани за участие Антонио Дела Дзопа(Antonio Della Zoppa) от Швейцария.
На купа "Варна-79" за първи път видяхме лексанови купета.
Модела му PB9 National имаше лексаново купе произведено от PB Racing Products Ltd.
След 1980-та всички започнахме да използваме лексанови.
Подарък от м.с.Тодор Дилчев PARMA VDS LOLA T-530:
Lola T-530 Lexan.jpg
PARMA VDS LOLA T530.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В музея има значки с неговото лого:
MODEL SPORT HISTORY Pins.jpg
Посетителите ще ги получават безплатно(до привършването на наличното количество).
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Преди 40 години Тодор Драгнев от гр.Трявна завърши обучението си в ОТ "Ген.Владимир Заимов" гр.Сопот.
Често посещаваше клуба по моделизми и помнеше много от моделистите.
Днес имаше среща на випуска и разбира се посети музея:
Тодор Драгнев.jpg
В ръцете му е AT-6 "GOLDEN SUNRISE" 2,5сс №2 на з.м.с.Асен Танев:
"На живо" е по-интересно...
Говорихме за габровските двигатели ТМ, за ПОСОН и неговите варианти и т.н.
Тодор е първия посетител получил значка от музея.
 
Последна промяна:
Нагоре