Балансиране на Витло за самолет

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
2 видеа от мен за баланс на Витла , със обикновен ръчен балансер и с презицен на Dubro, слагам и видеото на ХоризонХоби с Джон Редмен , който се е справил много по добре от мен :) , така че да си изберете кое да гледате.

DU-BRO TRU-SPIN PROP BALANCER #2
, намерих го да се продава в eBay.com, както и на други места. Цената му беше около 25$ + доставка още около 15$

dubq0130.jpg





 
Последна промяна:

Morpheus

Потребител
Да вметна нещо в темата. Ще покажа метода по който си балансирам витлата. Бях си харесал балансъра на Top Flite, но не ми се даваха 40$. Не е перфектно, но върши работа, поне разликата с небалансирано витло е огромна:

1236919_10200739772798262_1383065609_n.jpg
 

satriani

Редовен Потребител
С едно добро менгеме ще минем 40$.. Пък и е малко кофти за пренасяне...:)
Извини ме. .. не се сдържах :crazy:
 

Morpheus

Потребител
Всичко е въпрос на изобретателност, преди това ползвах рамката, подобна на Top Flite, основата и страните бяха от фибран. Може да се ползват чаши, клончета (каквото се сетите), стига да са с еднаква височина. Както се казва "сиромах човек, жив дявол".
Няколко думи за начина на балансиране, захващате витлото за оста, слагате я на подходящи за целта стендове (добре е да са нивелирани), ако витлото се завърти на на едната страна, слагате изолирбанд на срещуположната, докато се получи уравновесяване. Това се отнася за най-протото балансиране. Това е в кратце, така си балансирам витлата.
П.п.
Иначе по мое мнение менгемето е задължителен инструмент за моделиста, заедно с дежурните отвертки, резци, клещи, плашки, метчици, ножовка и др. Хората нямащи нужните инструменти си купуват детайлите/моделите/частите, лично мнение. За носенето, една яка раница и проблема с пренасянето на менгемето е решен :) :D ;)
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Направил съм подробно филмче , просто трябва да го обработя и ще редактирам темата. Има огромна разлика като се балансира с хубав балансер според мен.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Току що обнових първият пост - с 3-те видеа за баланс , както и линк към балансера който използвам. Когато за пръв път направих баланс на мялкия Миг29 , останах сериозно изненадан от резултата. Наистина има огромно значение за самолета - да е добре балансирано витлото.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Поздравления на Светльо за чудесните филмчета които е направил! Да вмъкна нещо и аз.

Случва се да балансираме перфектно витлото и като го монтираме на самолета - витлото пак вибрира. Причината тогава е в самия мотор. Било то изкривен вал, или небалансиран ротор, или и двете. Небалансирани конуси и цанги също са масов проблем.

Моторите от серията NTM PropDrive идват прилично балансирани, китаеца е положил извесни усилия за това. Аксесоарите към него за закрепване на витлото, обаче са направо отчайващо криви.


Можем да си помогнем с евтино лазерно фенерче за визуализиране на вибрациите на стената и чрез лепенки и циан-акрилат да се опитаме да потушим вибрациите:

balance.jpg

Вибрациите без опит за баланс:
(Извинявам се, но фотоапарата прави сянка и дрънчи бутилка с фиксатор за циан-акрилат поставена в самолета :confused:)


След поставяне на лепенка с подходящата големина на подходящото място:


Както се вижда, балансът далеч не е перфектен, но валът за витлото е безнадеждно и видимо крив. С поставянето на шайбата и конусната гайка нещата съвсем се влошиха. Гайката е без никакъв шанс за балансиране. Просто е разпробита криво.:confused:

Ще се радвам да споделите идеи за баланс на конуси - друг много важен момент в динамичния баланс на витло-моторната група.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Специално за тези NTM мотори - всеки път се чудя как да избегна тези аксесоари ако може. Наистина са ги правили зле.
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Специално за тези NTM мотори - всеки път се чудя как да избегна тези аксесоари ако може. Наистина са ги правили зле.
Ами с гайка с пластмасова втулка, ама за целта е хубаво е да с този адаптор, който се навива с винчета към камбаната, защото тези гайки на цанга нямат навиване.
 

George

Потребител
Току що обнових първият пост - с 3-те видеа за баланс , както и линк към балансера който използвам. Когато за пръв път направих баланс на мялкия Миг29 , останах сериозно изненадан от резултата. Наистина има огромно значение за самолета - да е добре балансирано витлото.
Възможна ли е някаква информация за това - Как се балансира витлото на импелера за за електрическите турбинни модели?
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Възможна ли е някаква информация за това - Как се балансира витлото на импелера за за електрическите турбинни модели?
Аз го балансирам на нормален балансер за витла, но вместо да лепя тиксото по витлата, го летя от вътрешната страна на централния хъб, така когато се развърти импелера реално тиксото
няма да се разхвърчи, а ще се пристиска към хъб-а и няма да мръдне.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Възможна ли е някаква информация за това - Как се балансира витлото на импелера за за електрическите турбинни модели?

Балансирането на EDF се прави много по различно от това на обикновено витло. При EDF-a разглеждаме системата като едно цяло. Погрешно е да се балансира само импелера, защото към него после слагаме хъб към мотора , и конус - 3-те неща общо правят баланса на EDF-a. Най лесният метод е така нареченият часовников метод. Прави се по следния начин:



1. С маркер се отбелязва една чертичка на конуса спрямо една от перките на импелера - белязката е както наконуса така и на самият импелер - въпреки че не се вижда добре на снимката я има и на черният импелер - отбелязано с 1

edf-1.jpg


2. Подготовка за тест:
- Трябва ви Спийд + серво балансер + Батерия.
- Батерията трябва да е заредена.
- Предпазни очила - най обиукновено от практикер/бриколаж вържат работа - струват по 5-6лв
- Теста се прави за предпочитане на широко пространство , далеч от всякакви покривки , чаршафи , листи с хартия или всичко което може да засмуче импелера. Вярвайте ми чупил съм поне 4-5 импелера докато разбера правилните места за това. Сега вече го правя в средата на хола където е само ламинат на разстояние 2-3 метра от всички страни :) - Пример - на масата за хранене - давате гас - импелера засмуква края на покривката , начупва всичките перки , вие се стряскате яко, хвърчи пластмаса из цялата стая и си еб......о мамата.
- Може да минете и без серво балансер - но става по сложно като ползвате приемник и апаратука - както ще бъде в самолета. Върши същата работа но има повече кабеляк и чудеса.

edf-2.jpg


3. Вече тестваме:
- С едната ръка държите EDF-а , като не го стискате прекалено много , но не и прекалено хлабаво - според вида на фана който ще тествате - той ще иска да ходи напред с определена сила :) . Подавате гас много лекичко. до около 20-30% НЕ ПОВЕЧЕ
- Тук запомняте горе долу вибрациите които усещате - ако има такива - вероятно ще има :)
- Развивате леко винтчето от първата снимка означено с номер 2 и въртите конуса примерно на 90 градуса в едната посока - без значения коя - само я запомнете.
- Пускате отново леко гас до 20-30% и гледате вибрациите. Така след 4 теста ще определите в коя зона са най-малко. При което Започвате да правите тестове около тая зона - малко наляво и малко надясно. Идеята е като увеличавате гаста до 20-30% - да намалите вибрациите на минимум.
- При всяко завъртане не забравяйте да позатегнете болта с номер 2!

4. Допълнителна донастройка - след като направите горните тестове е много възможно да балансирате фана до прилично положение :) , ако все още не сте доволни обаче - може да пробвате с добавяне на малка тежест - малко парченце тиксо залепено за някоя от перките - колкот се може по близко до центъра.
- Правите пак тест и гледате има ли подобрение ако сложите тиксо.
- Ако става по зле - значи това е максимума който може да постигнете, ако се подобрява - което е по вероятно , слагате малко по голямо парченце и пак тест.
- Така след няколко теста ще уцелите идеалното тегло което трябва там на мястото. Тук вече може да ползвате няколко начина да добавите това тегло постоянно.
- Първият начин е с CA лепило + Фиксатор - капвате 1-2 капки в основата на перката която сте харесали и пръскате фиксатор. Изчаквате и се уверявате че е изсъхнало и тест. Ако има нужда още - пак 1-2 капки и т.н.
- Втория начин е както Ники написа - да се лепне тиксото от вътрешна страна на конуса колкото се може по далече от центъра. Завинтва се и тест.

Цялата процедура отнема между 10 и 30 мин - трябва си търспение и зависи много от фановете.

След като завършите процедурата - правите тест постепенно от нула до 100% тротъл - трябва никъде да няма вибрации! Идеалният вариант е да се чува свистене :)

Най-накрая и най-важно е като приключите - да сложите фиксатор за резба на болта с номер 2 !!! - ако това нещо се развинти в полет троши фана на парчета и модела ви пада :) ( проверено лично )

Фактори от които зависи баланса

- Хубав марков ФАН - аз лично препоръчвам E-Flight 70mm или Wemotec
- Задължително INRUNNER мотор - с outrunner баланса просто на моменти е невъзможен.
- Може просто да поръчате готов балансиран фан от фабриката - което ви препоръчвам с 2 ръце. в Хобикинг има такива на Dr Mad Thrust,

Общи съвети при избор на EDF:
- не вярвайте на цифрите за тяга и ток в хобикинг - и двете са грешни
- Задължително е да имате ВАТ-метър и да премерите комбото колко ток харчи за да определеите какъв спийд контролер ви трябва - резерва поне 30% - тоест ако покаже 26А макс - слагате 40А , ако покаже 42А макс - слагате 60А
- Тягата се мери на кантара у вас :) - има начин! и цифрите са леко изненадващи ( надолу от посочените ) - пример хоби кинг обявява 600 грама тяга - реалната е 450грама.
- Импелерите с много пера харчат повече ток и летят с по бавна скорост - но дават повече статична тяга и обикновено по хубав звук.
- Импелерите с до 5-6 пера са най-оптимални - звука им е като на прахосмукачка и постигат най-висока скорост.
- Моделите с 2 мотора са по капризни за настройка - по отношение на спийдовете и на резонанса между двата фана.
 

George

Потребител
Хиляди Благодарности за това.Както винаги точен и изчерпателен:win::biri:;)
- Възможно ли е първо да се балансира импелера на балансир за витла и след това като цяло в комплект да се продължи с процедурата?
- Съществува ли някакъв стенд "make yourself" или софтуер за прецизиране на такава дейност?:)
- Какво представлява това - CA лепило + Фиксатор? Откъде може да се купи?
- Какъв "фиксатор за резба на болта с номер 2" се използва?
Поздрави
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Отновно баланса на импелера - е лошо да го правиш защото после ще ти е много по трудно да направиш динамичния баланс.

Аз лично си направих съвсем елементарен стенд от голяма дъска и няколко летвички - използвам го за фанове от 70мм нагоре които са по мощни - защото там вече дърпат здраво в ръката и е опасно да не ги изтървеш. Закрепвам фана здраво с винтове за дървото и държа ръката си отгоре за да усещам вибрациите. На снимката се вижда как съм направил 2 прегради - едната е за 90мм - другата за 70мм.

Лепилото AKFIX го купих от някаква железария - не си спомням вече къде беше, а червената тубичка е фиксатора за резба - от Хобикинг. Този е с най-ниско ниво - Low Strength.

Обикновено като правя тест - настъпвам с крак единия край на дъската - защото иначе си тръгва, 90мм фан в най-лекия си вид прави 2.5кг тяга и си понася дъската :)

edf-stand.jpg
 

Tassadar

Редовен Потребител
Да споделя....най-накрая пристигна и моят, поръчан през септември "DU-BRO Tru-Spin Prop Balancer" - директен внос по първо направление от САЩ.:D

На пръв поглед - приятна джаджа. Оста на която се монтират витлата е идеално права и се върти без никакво биене и усилие. Притесненията ми, че стягането на витлата с пружинка не е надеждно се оказаха напразни. Пружинката стяга много добре дори големи и тежки ДВГ витла.

До момента забелязах два недостатъка.
- Основата не е идеално плоска и балансера не стои достатъчно стабилно на масата (а, масата е гарантирано права).
- Оста не е достатъчно дълга за работа с големи витла в конфигурация за странично монтиране. Например при 20 инчови витла с голям хъб лагерува на два-три милиметра от ръба и вероятността витлото да се изхлузи и падне от масата е много голяма.

Като цяло ми хареса. Сега остава да видя дали балансирано с нея витло ще работи мазно на самолет.:rolleyes:
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
100% гаранция ще ти хареса - Лично Джон Редмен ги хвали тея неща :) - човека каза че над 30 години е в моделизмите и по добро нещо не е виждал.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Много правилно си забелязал недостатъците Пепи. Този балансер е оптимален за витла в диапазона 8-20 инча някъде. При по-малки (или по-леки) витла, по-добра точност дава магнитния балансер на Top Flite.
Друго което не ми харесва е относително неудобното нивелиране на опорите и това, че не може да се разглоби лесно и пренася в компактен вид, пак в сравнение с магнитния.
При витла над 20 инча спокойно ползвай метода който прилагам за баланс на нож на косачка :) - един или два лагера които пасват плътно в централния отвор, подходяща ос и другото се сещаш.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Много правилно си забелязал недостатъците Пепи. Този балансер е оптимален за витла в диапазона 8-20 инча някъде. При по-малки (или по-леки) витла, по-добра точност дава магнитния балансер на Top Flite.
Друго което не ми харесва е относително неудобното нивелиране на опорите и това, че не може да се разглоби лесно и пренася в компактен вид, пак в сравнение с магнитния.
При витла над 20 инча спокойно ползвай метода който прилагам за баланс на нож на косачка :) - един или два лагера които пасват плътно в централния отвор, подходяща ос и другото се сещаш.

Така е Ице - няма универсални инструменти. Този покрива по-голямата част от моделарските витла. За над 20инча ще му мисля като опра до тях.:D Дай Боже по-скоро!;)

Интересно, в упътването пише че може да се балансират конуси. Ще опитам дали наистина става. Щото се изприщтвам като опра до балансиране на конуси:crazy:. Може би само балансирането на турбини е по-тегаво(предполагам).
 
Нагоре