Въпрос за Spektrum DX6i

Tassadar

Редовен Потребител
.......
Ако сложиш 2 приемника в модела , и единия изгуби обхват или спре да работи - така или иначе модела ще падне. Не напразно това не се практикува по този начин. При по сериозните системи обаче проблема е решен така да се каже елегантно.

Всъщност идеята е моделът да не падне. Основно изискване за използването на два приемника е двойното хоризонтално кормило. Приемниците се свързват така, че да управляват горе-долу половината самолет. Най-важното е - дясно хор. кормило с ляв елерон и обратното. Така при отказ на единия приемник, моделът запазва управляемост за едно повече или по-малко успешно кацане.



View attachment 3918

От снимката се вижда че напрактика имате 4 приемника , които комуникират с powerbox - който има 2 отделни захранвания - изолирани едно от друго , и при отпадане на едното - нещата автоматично се захранват от другото без загуба на сигнал :)

Въпросната машинка издържа 35А постоянно токоподаване и до 50А пиково на сервата - отделно към нея може да се добави 8 канален модул и така получаваме общо 18 канала радио. Ето това си е за сериозни модели :)

За съжаление 99% от печалната слава на Спектрум се дължи именно от използване на ориндж приемници.

Това изглежда страхотно, но всъщност противоречи на основния принцип за изграждане на високонадеждни системи - избягването на "единствена точка на отказ" (Sinlge Point of Failure). Освен загуба на сигнал и повреда на ВЕС/батерия, могат да се случат още куп други неприятни дефекти по веригата. Дублирането на всички системи си остава най-надеждното решение - приемници, захранване, серва, ел.ключове, кабели и т.н. Но, в крайна сметка всичко зависи от бюджета в пари и тегло който може да си позволим.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Това изглежда страхотно, но всъщност противоречи на основния принцип за изграждане на високонадеждни системи - избягването на "единствена точка на отказ" (Sinlge Point of Failure). Освен загуба на сигнал и повреда на ВЕС/батерия, могат да се случат още куп други неприятни дефекти по веригата. Дублирането на всички системи си остава най-надеждното решение - приемници, захранване, серва, ел.ключове, кабели и т.н. Но, в крайна сметка всичко зависи от бюджета в пари и тегло който може да си позволим.
Тя SPOF логиката е много хубаво нещо, обаче както знаем в авиацията се налага да се правят куп луди на пръвпоглед компромиси, и то продиктувани повече от теглото, отколкото от бюджета. Нашите смешни моделчета оставям настрана, ето пример от голямата авиация:
Защо презокеанските полети до към 60-те години са били разрешени само с 4-моторни самолети - защото звеното което е давало най-много откази са били точно двигателите. Даже някои 4моторни бутални луксозни лайнери като Lockheed Constalation често подигравателно са били наричани "The world's finest tri-motor" - толкова са били ненадеждни моторите.

С навлизане на реактивната авиация постепенно, нещата коренно се променят понеже двигателите стават много надеждни, като първо разрешават 3-моторните, а в последствие и 2-моторните самолети, както ги познаваме днес. Единствената причина все още да има 4-моторни, е че няма толкова мощни двигатели.
Интересно е че, дори и днес 2-моторните спрямо регулиращия отган FAA се явават "изключение" - Който се интересува може да прочете за т.нар. ETOPS (Extended Range for Twin Operations) сертифициране.
И тук е тънкия момент - въпреки че самолетите отдавна са 2-моторни, все още най-ненадеждните (спрямо различни статистичести модели, като MTBF и др.) агрегати са 2-но и 3-но резервирани (правя паралел със сателитите при моделите).
За мен извода, следвайки горната логика, е че на първо място трябва да резервираме приемниците (като надеждност на приемане, не като хардуер) отново на I-во място да резервираме силовата електроника, и на 3-то I-во място сервата. :)
 

Tassadar

Редовен Потребител
Безспорно съм съгласен, че всичко е компромис и няма как да се резервира всичко. Трябва да се подхожда според степента на риска. В конкретния случай с AR12120, идеята ми беше, че два отделни приемника със сателит и разделни захранвания (2хAr6210) биха дали същата надежност на радиовръзката плюс някой екстри:
- две отделни шини на сервата. Ако някое серво или кабел даде "на късо" ще засене всички серва на шината. С две шини - само половината.
- два отделни декодера на сигналите. Случвало се е калпав kill switch на повредено искрово запалване да изгори приемник с високо напрежение. В случая - само единия приемник.
- можем да използваме един 6 канален приемник и втори многоканален (ако трябват много канали) защото кормилата нормално са на първите канали. Това може да се окаже и финансово изгодно.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Определено няма универсален отговор, потърсих мнения и в няколко международните форуми където летят основно Giant Scale - и там също мненията са раздвоени. И двата метода имат предимства и недостатъци - но като цяло какви интересни изводи намерих:

- Повечето хора слагат 2-ри приемник за да спестят дълги кабели за сервата или просто защото имат няколко 6 канални приемника вместо 12 канален. Тоест не търсят резервираност а по скоро функционалност. При по големите модели не е добра идея да се пускат Y-кабели за мощните серва които харчат много ток.

- Въпреки че кормилата се разделят между 2-та приемника , в действителност ако единият приемник откаже си е чист късмет да се приземи самолета защото зависи другия как изгаря и какво поврежда, и в какво състоянието остават кормилата. Елероните лесно се разделят - но елеватор и ръдър доста по трудно. Често говорят за случай на двоен елеватор при който единият приемник спира и машинката остава в това положение заключена - другият приемник напъва другата машинка - която се претоварва и в крайна сметка изгаря и втория приемник.

- в 90% от случаите хората препоръчват да се резервира батерията която е проблем в повечето случаи.

Ето няколко интересни теми по въпроса: тук и тук
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
За момента, като че ли най-сигурно, пък и не толкова скъпо е да се ползва външно устройство от типа Powerbox, при модели с достатъчено голям размер. То се грижи за регулиране на напрежението, интерференция, индивидуална токова защита за всеки серво канал, и т.н.
Ето най-простото устройство от този тип на фирмата PowerBox:
https://www.powerbox-systems.com/produkte/powerbox-systeme/powerbox-evolution.html
 

muns61

Редовен Потребител
Елеваторът е от 2 отделни части, с отделни машинки, управлявани от отделни приемници. Същото е с елероните, а без вертикално кормило се лети без проблеми. С отказало половин управление може би трудно ще се кацне, но без никакво - абсурд.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Елеваторът е от 2 отделни части, с отделни машинки, управлявани от отделни приемници. Същото е с елероните, а без вертикално кормило се лети без проблеми. С отказало половин управление може би трудно ще се кацне, но без никакво - абсурд.

В този случай изглежда доста практично решение - така нямаш кое да блокира машинките и да претовари BEC-a.
 
Нагоре