Въпрос за Spektrum DX6i

George

Потребител
Здравейте,
Обръщам се към знаещите с молба за малко помощ относно Spektrum DX6i.
Какви настройки трябва да се въведат в трансмитера за да се получи тази схема на
управление на самолета,посочена на снимката.Инструкцията към Spektrum-а много
не ми помогна тъй като някои технически термини не са ми още ясни/какво точно вършат и за какво се отнасят/.
Предварително Благодаря.
Поздрави
 

Attachments

  • ruli.JPG
    ruli.JPG
    127 KB · Прегледи: 54

arsovhome

Редовен Потребител
Аз не съм работил с тази апаратура, но предполагам това ще ти свърши работа. Напиши Spektrum DX6i elevon mixing или Delta Wing Mixing в youtube и гледай как се прави.
 

Gruel

Редовен Потребител
Отиваш на SETUP LIST, после на WING TAIL MIX и даваш на ELEVON - ACT. След това в REVERSE си поиграваш малко с реверсите на ELEV и AILE, докато командите станат правилните.

Sent from my MB860 using Tapatalk 2
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Да, Траян ти го е казал вече как става накратко.
Ето тук е показано със снимки (пост #3) - снимки от 1 до 4
http://www.rcpowers.com/community/threads/elevon-set-up-using-dx6i-in-detail.5382/
Снимки 5 и 6 са опция - може да се направи един микс ако отклоненията на сервата не са достатъчни.
 

George

Потребител
Благодаря Ви за съдействието.Всичко това ми помогна много.
Нещата се получиха така както трябва и понеже цялата концепция се отнася за модел
на SU-27,включих едното серво на елеватора към канала за айлерона в приемника а
другото серво на елеватора си остана на собствения си канал.Работи перфектно.
Към тях ще включа и сервата за управление на тягата за да работят заедно и сихронно.
Рудера си има отделно две серва които ще работят заедно на своя си канал.
Това ще бъде за сега цялото управление на модела.
Между другото да попитам - Къде мога да си поръчам знаци,надписи /цветни и черно-бели/
и каквото е друго необходимо за модела под формата на лепенки?
Поздрави
 

arsovhome

Редовен Потребител
Аз за нашия с Никос F-22 първо намерих снимки в интернет. После ги отпечатах на черно-бял лазерен принтер на А4 за да ги изрежа и премеря на големина. След това си поръчах в Манияпринт http://maniaprint.bg/(там си отпечатвам и плановете за депронките на А0 за което благодаря на Светльо, който ме насочи към тях) да ги отпечатат цветно на самозалепващо се тънко фолио(подложката е бяла и печатат само на А4) и стана екстра. Резултата можеш да видиш в Моделистите от Земен. Прилагам и файловете които изпратих за F-22.
 

Attachments

  • f-22_1.jpg
    f-22_1.jpg
    311.4 KB · Прегледи: 13
  • f-22_2.jpg
    f-22_2.jpg
    311.4 KB · Прегледи: 13
  • yb-22_decal.jpg
    yb-22_decal.jpg
    205.6 KB · Прегледи: 14
  • YB-22_DECALS.jpg
    YB-22_DECALS.jpg
    175.5 KB · Прегледи: 13
Последна промяна:

George

Потребител
Благодаря ти за информацията.Резултатите Ви наистина изглеждат впечатляващи.
Аз също ще се възползвам от Вашия опит.
Но при мен изникна един друг въпрос който искам да споделя.
На англоезичните форуми за Su-37 park jet, срещнах един такъв термин:
Differential throttles provides yaw. Не че съм много на Ти с английския но го разбирам така:
Че на единия двигател се намаляват или съответно се увеличават оборотите и по този начин
модела може да промени посоката си спрямо вертикалната ос или с една дума да завиe на ляво
или надясно без да се използва рудера.Опитах се на радиото /DX6i/да проверя как стоят нещата но се оказа,
че опцията Differential е неактивна /не може да се активира/ при условие,че съм направил
настройките от предишния пост.
И въпроса ми е: как да се настрои Spektrum-а,така че да се озъществи това Differential throttles provides yaw
или по моему - с управление на векторната тяга модела да може да завива наляво и надясно?
Поздрави Георги
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Тази опция която си видял в менюто Differencial няма нищо общо с моторите. Между другото ако това ти е първи самолет и си го направил с 2 мотора :) няма да ти е много лесно. Всички модели с 2 двигателя имат много особености и за първи модел ще ти е много много много тегаво да литне.

Иначе идеята е следната - 2 мотора се правят на 2 канала - тоест трябват ти още един канал за целта - примерно AUX1 - там вързваш втория мотор и се правят 3 микса - единия е - THRO->AUX1 , другия e RUD->TRH а третия е RUD->AUX1 - според мен с DX6i няма как да стане

Освен това не мисля че ще ти хареса резултата - особенно пък на джет самолет.
 

Tassadar

Редовен Потребител
офтопик:

За да не отварям друга тема, някой от ползвателите на DX6i имал ли е следния проблем:

Ползвам таймер с обратно броене за всички мои модели. Напоследък обаче, често пъти таймерът започва да брой нагоре вместо назад, без да го забележа. Алармата естествено не сработва и едва не си пречуквам моделите като им свърши тока. Като рестарирам апаратура всичко пак си е нормално, до следващата изненада. Вече винаги гледам на къде тръгва да брой преди да литна. За сега не хващам зависимост защо се получава. Има връзка със смяна на моделите без рестарт, но при какви условия се проявява този бъг - не мога да схвана.:boi:
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
офтопик:

За да не отварям друга тема, някой от ползвателите на DX6i имал ли е следния проблем:

Ползвам таймер с обратно броене за всички мои модели. Напоследък обаче, често пъти таймерът започва да брой нагоре вместо назад, без да го забележа. Алармата естествено не сработва и едва не си пречуквам моделите като им свърши тока. Като рестарирам апаратура всичко пак си е нормално, до следващата изненада. Вече винаги гледам на къде тръгва да брой преди да литна. За сега не хващам зависимост защо се получава. Има връзка със смяна на моделите без рестарт, но при какви условия се проявява този бъг - не мога да схвана.:boi:

Проблема ти е описан много точно тук но копирам и текста в тази тема:

If I didn't re-set the timer on model 1 before selecting model 2, when I re-select model 1 later it remains in count "Up" mode from the model's last use, even though the time re-sets to the original amount. So instead of counting down from 10:00 as programmed, it starts counting up from 10:00. No alarm will sound at 20:00, of course, so it's a problem when I've become dependent on it for the battery warning.

С две думи - ако не нулираш таймера на модел 1 преди да избереш модел 2 - тогава след като се върнеш обратно на модел 1 брояча ти вече почва да брои нагоре дори и времето да е ресетнато :)

Най-отдолу пише че и други хора са забелязали проблема , и най-доброто решение е навик да изключваш апаратурата след всеки полет - другото е задължително да ресетваш таймера след полет - обаче това лесно се забравя.

Тъй като DX6i не предлага обновяване на фърмъера в къщи, няма как да се избегне тоя бъг. Може да е решен в по новите модели които излязоха тази година.

:) иначе е време за ъпгрейд - мисля че една DX9 ще ти допадне съвсем.
 

George

Потребител
Здравейте
и Благодаря за отделеното внимание
Това "Differential throttles provides yaw" както писах по-горе, съм го срещал като термин по форумите като възможност
за управление на векторната тяга за този модел.
А в менюто Differencial не зная какво има защото не мога да го активирам в трансмитера.
Ок.Разбирам,че с тази апаратура няма как да стане но за съжаление за трети микс кинти няма.
Между другото много години не съм се занимавал с моделизъм и сега това за мен е втори самолет.
Зимата направих един 30 инчов модел на SU-37, по желание на сина ми и който още лети във Виена.
В момента си довършвам един 28 инчов SU-27.И двата са направени по дизайн на Steve Shumate
и са изпълнени с два "outrunner" двигателя.
Какво значи и какво се има на пред вид при
"..... и си го направил с 2 мотора :) няма да ти е много лесно. Всички модели с 2 двигателя имат много особености
и за първи модел ще ти е много много много тегаво да литне. "
Може ли малко по подробно за това, така,че ако има някакви подводни камъни да ги избегна докато е време.
Поздрави Георги
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
DIFFERENTIAL

Note: Only available when Flaperon or Elevon is activated (see Wing Tail Mix Page 43).
The Differential Aileron function allows precise electronic adjustments of the up vs. down aileron travel of both
ailerons. Aileron differential is used to reduce unwanted yaw characteristics during roll inputs. In order to access
the Differential Function, flaperon or elevon wing mixing must be selected and two servos must be used to operate
the ailerons. Note the Differential range is from 0% to + 100%.

Извадка от ръководството за DX6i

Дирефенциал е функция на Елероните - налична само при крила тип FLAPERON/ELEVON. Позволява презицна електронна настройка на позицията "горе" и "долу" и по този начин позволява да се избегне завъртане около центъра на тежеста по хоризонталната ос. Или с две думи финна настройка която има смисъл само за определен тип модели - в случая нямаш нужда от нея.

Относно 2-моторния Су-27 - ще се сблъскаш със следните проблеми:

- Избор на 2 абсолютно еднакви мотора - трябва да са от 1 серия , поръчани наведнъж и да се надяваш че няма големи разлики.
- Избор на 2 абсолютно еднакви контролера ( ESC ) - също като горното , една серия наведнъж поръчани.
- Двата контролера трябва да се вържат по специален начин към приемника , като на единия се прекъсне червената жичка за да не подадат и 2-та захранване :) - резултата е Магически бял пушек.
- Двата контролера трябва да се калибрират към апаратурата за Throtle Range - процедурата е различна за различните контролери.
- Перките ти трябва да са различни - едната по посока на часовниковата стрелка , а другата обратно на часовниковата стрелка :) - при положение че правиш Су-27 вероятно става дума за перки 6х4 , по този начин се избягва въртящият момент който усуква модела.
- Закрепването на моторите подвижно на елероните на самолета е малко сложно , без да опъват кабели и да стане здраво.
- Тежестта на модела става голяма - поради 2-ната електроника и това е проблем! - означава трудно излитане и екстремно кацане.
- Самото кацане само по себе си също е проблем заради перките които са на елевоните - тоест шанса да ги счупиш или изкъртиш моторите е много голям.
- Двата мотора трябва да се настроят с Микс в радиото - за да работят заедно , при този микс с DX6i няма да можеш да включиш функцията тротъл кът - тоест бутон за безопасно изключване на мотора - което значи че по невнимание ако бутнеш тротъл стика - единия мотор ще хукне и модела ще направи беля.
- Поради горния проблем - при старт трябва да внимаваш дали двата мотора работят при излитане. Често се случва двумоторен модел да се пусне и 1 секунда след това да осъжнаеш че само 1 мотор работи :) - после следва приятен краш.

Сигурно има още дреболии , но тези ми идват на ум на първо четене. Поради горните неща - такъв тип модел е сложен за изработка и за летене :)

Чертежите на Стийв Шумейт са легенда в RC средите и вече от 10-тина години се правят масово по целия свят :) - човека освен че е авио-инженер очевидно е и много запален моделист и е допринесъл страшно много за общността. Жалко че последните години не е много активен.

Ако въпросното Су - смяташ да го правиш по ламинатната технология - от 1001 части с лепене и шкурене :) това е доста мъчителен процес. Много по добре е да се насочиш към съвременните чертежи на RCpower които са с подобен дизайн но много по лесни за изработка и с доста по добри летателни качества.

Иначе независимо кой чертеж/начин избереш :) ще се радваме да покажеш модела в една отделна тема със снимки ! и после да го видим на живо и на Младост
 

George

Потребител
Здравейте JetMan,
Благодарско за подробната информация.За някой неща съм в час но за някой пак ще имам въпроси:))
Това е изключително красив самолет и много ме кефи .От близо година се занимавам с този въпрос.
Изключително богати на тези въпроси са руските сайтове от където човек може всичко да получи:))
Двигателите за Су-то са Turnigy D2826-6 а контролерите /ESC/ Hobbyking SBEC 50A и съм ги купувал заедно от
HobbyKing но това не е гаранция за тяхната едентичност.За моторите нямам забележки но контролерите
си тръгваха когато си искат и както си искат. Исках да взема 40А от синята серия които бях купил за предишния
самолет /и нямаше проблеми/ но в момента нямаше и затова отидох на тези 50А. Същият случай имах и с 20А-овите ESC-та
когато правих коптера,но всичко заспа след като ги препрограмирах със софтуера на Simon Kirby.
Затова свалих за всеки случай /ако е необходимо да го върна/оригиналния софт /FLASH и EEPROM/ от тях и ги препрограмирах
със същият софт. Въпреки,че той се препоръчва само за коптери не виждам лошо да работи и на ACRO модели.Но как ще бъдедещето ще покаже:))
Моторите сега работя тихо и спокойно като реагират своевременно на стика.Контролерите работят заедно и са вързани чрез
Y-кабел.В зависимост от контролерите не е необходимо винаги да се изважда плюсовия кабел от BEC-а.Това важи повечето за
контролери със SBEC при който BEC-a e изпълнен с импулсно захранване /S-switch/.Докато при UBEC имаме линейно захранване /U/.
При тях така или иначе вътре в ESC-а чиповете /обикновено 78L или M05 или някакви си други там/ са повече от един и са запаралелени
предварително. Но все пак технически грамотно и не е излишно да се сложат на изхода по един шотки диод /те имат малко падение на напрежението/
така,че ако случайно се прецака единия другия да продължи да работи.
Тук имам въпрос - какво значи "Двата контролера трябва да се калибрират към апаратурата за Throtle Range" и как се прави това за
мойте контролери - HobbyKing 50A SBEC.Между другото искам да спомена,че тези контролери са напълно индентични /1:1/с 60А- вите на синята серия
но са положени в зелен термошлаух.
И какво значи и как " Двата мотора трябва да се настроят с Микс в радиото - за да работят заедно , при този микс с DX6i ................."
Не е ли достатъчно,че сигналните кабели на двата мотора са заедно и работят на един канал - Throtle за по-сигурно.
Модела с цялото оборудване и Lipo-то /2200 mAh.3 ceil,30C/ ще дойде може би към 1000 гр.но това не ме притеснява.Моторите са по 350вата,35 амп. и
при Bench Test-овете в Интернет стигат до 1.2 кгр.trust .Закрепването им е изцяло по технологията на Стийв и е много добре и функционално замислено и е
монтирано в гондолите и при кацане перка може да се счупи но да се повреди сериозно двигател е по-малко вероятно.
Благодаря за съветите и за линка към RCpower.Но аз не си падам много фен по покупките на готови неща.Предпочитам сам да си направя моделите и ако
е възможно да се вложи малко творчество и това ми доставя удоволствие от хобито.
Су-то е почти готово и разбира се ще направя снимки но по-важното е да седна малко пред симулатора, че опит в летенето с такъв модел нямам:)),но
за облитане предполагам няма да има проблем да се намери човек:))
Ще бъда Благодарен ако ми отговорите на въпросите.
Поздрави Георги
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Throttle Range e настройка на контролера спрямо горната и долната позиция на конкретната апаратура която ползвал. При голяма част от контролерите операцията се прави като се пуска първо радиото - след което тротъл стика се вдига на макс. След това се пускат контролерите - които в тази ситуация влизат в програмен режим. При което се сваля стика на минимум. Контролерите писукат и после са готови. Само че това важи само за част от контролерите които съм виждал. Обикновено в ръководството им е описана тая функция. Хобикинг имат толкова много видове контролери че не мога да ти каза кои са по хубави - аз лично ползвам само 2-3 вида - като основно червените PLUSH с които всичко работи добре.

Моторите може и с Y кабел както казваш да се направят - трябва да стане без проблем.

Иначе RCpowers не продават нито самолети нито части :) - продават чертежи на самолети - които нямат равни по рода си ! - казвам го от личен опит - не напразно имат и много почитатели. Чертежите им са изпипани до последния детайл , изключително опростени за изработка и изключително детайлни. Идеята за мотор в средата на модела е именно на Дейв Пауърс - което прави модела да се движи все едно е с векторна тяга - тъй като вуздушната струя обдухва директно елевоните - модела получава изключителна маневреност и то при ниско тегло - около 350-400 грама.

За облитане ще се намери кой да помогне :) , а ето за подгрявка и едно клипче от Пепи на Mig29V2 от нашата полянка :)

 

George

Потребител
Чертежите на RCpowers в какъв формат са?
Има ли възможност при рязане да се използва CNC Рутер?
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Чертежите на RCpowers в какъв формат са?
Има ли възможност при рязане да се използва CNC Рутер?

Чертежите са в нормален PDF формат A0 - предполагам че може да се режат и на рутер :) , но се режат супер лесно и на ръка!
 

muns61

Редовен Потребител
От известно време обмислям за по-сериозните самолети да ползвам 2 приемника, вместо разклонители. Например елеватор от 2 части, машинките управлявани от различни приемници. Елероните - също.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
От известно време обмислям за по-сериозните самолети да ползвам 2 приемника, вместо разклонители. Например елеватор от 2 части, машинките управлявани от различни приемници. Елероните - също.

Въпреки че е технически възможно, не мисля че би спомогнало за нещо - по скоро ще си навлечеш проблеми.

Послепис: След като си догледах филма :) да си допиша и мисълта. Предполагам че единствената причина за това е допълнителна сигурност - иначе не виждам смисъл защо ще го правиш.

Ако сложиш 2 приемника в модела , и единия изгуби обхват или спре да работи - така или иначе модела ще падне. Не напразно това не се практикува по този начин. При по сериозните системи обаче проблема е решен така да се каже елегантно.

Независимо че евтини приемници като Orange са се доказали като работещи - те в никакъв случай не могат да бъдат считани за надеждни при сериозни модели. Повече от ясно е че след като протокола DSM2 и DMSX не е публичен - то няма как е бил налучкан на 100% - все нещо е изпуснато! Затова и тези приемници в 99% от случаите си работят прилично , вярно по бавни са , с по малка резолюция - но за евтини модели биват. Обаче в онзи 1% когато решат да спрат си е 100% щета :)

В тоя ред на мисли - всички съвременни системи са измислени с такава защита. Например Сателитите на Spektrum. Един нормален 6 канален приемник модел AR6210 който има 1 сателит - и ето ти всъщност 2 отделни приемника :) като единият е комбиниран с "разпределителна кутия" за сервата. Комбиниран със съвременна апаратура DX9 която има две антени разположени на 90 градуса и DSMX протокол ти гарантира тази стабилност.

Това радио:

dx9.jpg


И ето този приемник:

6210.jpg



Горното не е пример а доказана комбинация за успех :) , ако все пак обаче не е достатъчно - Ви представям ето този приемник за сериозни моделисти:


ar1220.jpg

От снимката се вижда че напрактика имате 4 приемника , които комуникират с powerbox - който има 2 отделни захранвания - изолирани едно от друго , и при отпадане на едното - нещата автоматично се захранват от другото без загуба на сигнал :)

Въпросната машинка издържа 35А постоянно токоподаване и до 50А пиково на сервата - отделно към нея може да се добави 8 канален модул и така получаваме общо 18 канала радио. Ето това си е за сериозни модели :)

За съжаление 99% от печалната слава на Спектрум се дължи именно от използване на ориндж приемници.
 
Последна промяна:
Нагоре