Депронов Миг29 - v4 по чертеж на RCpowers - BuildLog

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Зимата винаги е била хубав период за правене на нови модели , ъпгрейд и ремонт на стари :) , последните няколко седмици времето не е никак благосклонно и затова реших да си спретна един депронов модел. От опит знам че зимата не е много добра за летене на големи джетове заради ниската температура и батериите :) - не че не става с напъване и стопляне - но резултата винаги е счупен самолет. За това си е най-добре нещо по малко с батерия около 2200 mAh на 3 клетки. Отдавна се кана да направя новият модел Mig29 на RCpowers и ето резултата:

Чертежа е платен , но пък си струва парите от всякъде - писал съм за него тук. Показаните обаче тук неща могат да се използват при всички депронови модели , именно затова правя темата като BuildLog да наблегна на основни моменти при изработката на такива модели.

За начало ми трябваше разпечатан чертеж - в МанияПринт става за 3лв - като чертежа заема 2 листа А0 формат. Мания принт са денонощни - така че в 11:30 вечерта прескочих и си го разпечатах :)

Материали за изработката на фюзелажа модела:

1. 2 листа депрон - от бриколаж
2. Хартиено тиксо TESA - okolo 25мм ширина
3. Пистолет с горещ силикон. Ползвам пълнители STANNOL с голяма температура на топене.
4. X-acto нож със сменяеми накрайници - за този самолет изхабих около 4 ножчета. Почне ли да се изтъпява - веднага сменяйте защото почва да разкъсва депрона и става грозно
5. Пластмасов триъгълник от книжарницата
6. Метална линия - около 70см дълга -
7. Обикновена ножица
8. Карбонова тръба 4мм външен диаметър 2мм вътрешен
- с 1мм стена - купувам си ги от specrc.com във Варна.
9. Карбонова тръба 3мм външен диаметър , 2мм вътрешен
10. Епоксидна смола 5 мин
- по желание - аз лично ползвам на BISON
11. 1.6мм тяги - купувам заваръчна тел от една фирма до магазин ДЖЪМБО Дружба - продава се на парчета по 1 метър
12. Щипки, рогчета, стопери
13. Лепило за депрон UHU-POR


За голяма част от нещата съм писал подробно тук в тази тема.

Електроника:

1. Мотор 2200kv на 3 клетки - кой от където намери - HK, rctimer
2. Перка 6х4
3. Серво машинки Corona DS-919MG - 6 бр. - цифрови с метални колела.
4. Приемник Spektrum AR636 с вградена стабилизация
5. Спийд Контролер Turnigy AE-45A


MiG-29_V4_CADPic.png
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Първата фаза е изрязването на елементите от депрон. За подложка използвам 2 см фибран колко може по мек - на който скалпела се забива без проблем. Така пазя масата и не изхабявам скалпела бързо.

С ножица изрязвам елементите от чертежа , като се опитвам да оставя около 2 см от контура за рязане където може. Ако някъде просто 2 елемента се доближават - режете колкото може и 1мм да остане не е драма :)

След като изрежа елементите - започвам обикновено с най-големите, което обикновено е тялото скрилата. Залепвам на разстояние 10-15см и по ъглите хартиеният шаблон към депрона с малки парченца от хартиеното тиксо - ето няколко снимки:

IMG_9269.JPG IMG_9270.JPG IMG_9271.JPG IMG_9272.JPG IMG_9275.JPG IMG_9276.JPG IMG_9277.JPG IMG_9278.JPG


След като изрежа елементите - обикновено оставаш шаблона върху тях - като го прилепям отстрани с хартиено тиксо към елемента. Така по лесно намирам после кое какво е - особено ако чертежа е с много части.

Как точно да режем депрон - заснех ето това малко видео:

 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
След като изрежем всички части, идва ред на поставяне на карбоновите подсилки. Ще използвам голяма тръба 4мм диаметър за крилата и за 2-та елевона.

За крилата ще изрежа триъгълен канал от долната страна - докато за елевоните ще направя пълен правоъгълен разрез който от едната страна ще залепя с хартиено тиксо - ще напълня с 5 минутна епоксидна смола и ще сложа карбончето там. Нарочно го правя по 2 различни начин - за да видите различни технологии на поставяне. И двата начина са добри и работят. Ето няколко снимки от елевоните , както и 10 мин подробно филмче за изрязване и поставане на карбон в крилата:

IMG_9289.JPG IMG_9290.JPG



След като направя карбоновите подсилки - ще изрежа кормилата, а именно: Елерони, Елеватор ( Елевони ) и Ръдър. Изразвам според чертежа движещият елемент след което правя срез на 50-60 градуса на по малкото парче за да може да се движи без проблем - ето така:

Ето снимки и видео с подробни обяснения:

IMG_9285.JPG IMG_9286.JPG IMG_9287.JPG

 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
След като поставих карбона и направих пантите от тиксо - дойде ред на същинското сглобяване на самолета. Тук вече използвах инструкциите които са в чертежа и са направени стъпка по стъпка. Интересното в случая е че използвам профил тип KFM4 - което би трябвало да даде на крилото по голяма стабилност и скорост. Ефекта се постига като от горната част на крилото се слага допълнителен слой от 6мм депрон който е 50% от площа на крилото , а от долната 3мм слой депрон със същия размер. След което крилото се заобля по този начин:

kfm4.jpg

А при мен се получи това

IMG_9301.JPG

Ето и малко снимки от процеса

IMG_9291.JPG IMG_9292.JPG IMG_9293.JPG IMG_9294.JPG IMG_9295.JPG IMG_9296.JPG IMG_9297.JPG IMG_9297.JPG IMG_9298.JPG IMG_9299.JPG IMG_9300.JPG IMG_9302.JPG IMG_9303.JPG

След залепването следва процес на шкурене на целия модел. Използвах шкурка с размер 280 залепена на парче фибран което беше заоблено с формата на сапун. Така няма остро ръбове и няма да се повреди депрона. Тъй като депрона е мек материал - ако задере някъде се получава голяма дупка - затова се шкури много внимателно.

Прави се някъде навън с маска на носа и устата и защитни очила. Праха е ужасен и е много лесно се вдишва и после дразни продължително време. Отново важи правилото - не правете това в средата на хола.

Идеята е да заоблите леко всички атакуващи ръбове и да придадете правилен профил на крилата.

По чертеж трябваше да закрепя квадратна кабинка от депрон на самолета - но ми се видя скучно и реших да импровизирам. Изрових една прозрачна кабина която съм купувал отдавна за 5-6$ от rc-castle.com като резервна част за нещо - поизрязах я с ножицата леко и я залепих със горещ силикон към модела. Предварително боядисах с четка участъка под кабинката с черен цвят :)

Получи се ето това:

IMG_9304.JPG
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Идва ред на електрониката + моторната рама, рогчета , тяги и серва.

Изворих един приемник AR10000 за тест който е на снимката, но ще сложа AR636 който има вградена стабилизация - поради тази причина избрах и цифрови серва - тъй като са по бързи и ще държат на стабилизацията. Моторамата е изрязана от 3мм шперплат на лазер. Понеже правя доста такива модели - си бях изразал преди време 10 броя. Разбира се може лесно да се изреже с резбарско лъкче - но аз съм си мързелив :)

IMG_9317.JPG

Използвах ето тези стопери на рамената за серво машинките. Удобни са защото лесно с малко болтче с шестограм може да се хване тягата и да и се променя дължината според нуждите. Тук има и други варианти - но мен този най ми допада.

IMG_9318.JPG

След като завинтя стопера слагам на края малко лак за нокти - краден от жена ми ;) да съм сигурен че няма да изпадне в движение. Пробвах и с фиксатор за резба - но там не ми се получи добре. Поради малкия размер фиксатора се разнася и затруднява движението на елемента - а е важно да се върти свободно - иначе ще създаде усилие при движение на серво машинката.

Въпреки че имам 10 вида различни рогчета за кормилата - тоя път реших да пробвам домашна изработка и си изрязах такива от една стара кредитна карта с ножица за рязане на купета за RC авто модели - добре че в MyHobby.bg имат и такива глезотии :) Получи се ето това:

IMG_9319.JPG

Тягите направих от 1.6мм заваръчна тел купена от една фирма в кв. Дружба 2 - точно зад магазин Джъмно. Струваше нещо от рода на 90ст на метър, като се продава на 1 метър парчета. При размер до 15 см е много здрава и не се огъва лесно - така че елерони и ръдър направих малки тяги. Тъй като ползвам горния стопер - формата на тягата ми е елементарна - като в единият край само е закривена под прав ъгъл на буквата Г . Там заключвам със пластмасова щипка - купувана от Хобикинг.

При тягите за елевони - разстоянието е около 25см - там вече с тая тел 1.6мм има опастност да се получи огъване - за целта нахлузих върху тягата карбонова тръбичка с вътрешен диаметър 2мм - и няма шанс за огъване! Ако размерът ви позволява , може да използвате за тяги спици за колело. Най-големият размер са 25 см - от най-обикновените , купувам ги по 10-20 стотинки от магазини за колелета. Спицата е 2мм и се огъва много по трудно.

IMG_9324.JPG

Ето как изглеждат и връзки за управление на кормилата, както и залепената моторна рама с монтиран мотор и перка. Принципно перката я слагам само за тест - докато настроя всички тяги - да не опира някъде. След това я свалям веднага и стои свалена чак докато модела не е 100% готов, боядисан и настроен на радиото. Това е много важно правилно , защото при настройките лесно може да пуснете мотора и да се нараните жестоко.

IMG_9320.JPG IMG_9325.JPG IMG_9326.JPG IMG_9327.JPG
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
След пълното сглобяване - идва ред на елекрониката. Почти винаги в тази част оригиналните кабели на сервата не достигат - за целта често ползва удължители които намерих в Хобикинг ( Servo Lead Extention се водят там) има всякакви размери от 10см до 60 см - купете си повече от малките - 15 см и 30 см са най-използвани - купете си по няколко пакета , те идват по 5 броя вътре. Също ви трябват и така наречените Y-кабели - в случая ще ползваме такъв за 2-та ръдъра.

Ето така изглеждат 2-та вида:

IMG_9352.JPG

Кабелите се закрепят стабилно към самолета - по различен начин. Може леко с горещ силикон, може с тиксо, важното е да не стъчат като паяжина навсякъде след като приключите. Краищата на всички серва ги надписвам с малки етикетчета за да се разпознават по лесно:

IMG_9334.JPG

За заключване на капака ползвам малки магнитчета - пак от хобикинг, по една на двете повърхности - залепени с армирано тиксо.

IMG_9329.JPG IMG_9330.JPG

Двата приемника с които правих тестове - 6 канални , 6210 и 6115е - първият е със сателит , и е с пълен обват тоест няколко километра. Малкият 6115е се води паркфлаер - тоест нещо около 200-300м което е напълно достатъчно за такъв модел.

IMG_9332.JPG IMG_9333.JPG

В случая сложих спийда вътре кутията - но му е осигурено добро охлаждане. Чертежа на модела е така направен че минава доволно количество въздух пред спийда и мотора. Често гледам да разположа спийда някъде където има директно охлаждане. Особено при EDF джетовете е задължително радиатора да бъде монтиран някъде в потока на въздуха преди вентилатора :) - но при тези модели не е толкова критично стига да сте оразмерили правилно спийда. Тъй като имам малко запас - трябва да е наред.

Ето и още няколко снимки от кабелирането.

IMG_9328.JPG IMG_9335.JPG IMG_9330.JPG
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Последната стъпка при мен винаги е боядисване и оформяне. Тук материалите които ви трябват са хартиено тиксо, вестници , боя - аз лично ползвам спрейове на водна основа купени от Баухаус по 12лв флакона. Почти избягвам пълно боядисване на модел - защото утежнява и оскъпява :). Затова често боядисвам само няколко части с един основен цвят , след което доукрасявам с още един или пък с парчета тиксо. Цветно тиксо намерих в Офис1, а на няколко места ползвам и цветен изолирбанд на теси - за разни бели/червени/сини лентички. За малки дейтали и доукрасяване може да ползвате и боичките на Revel за техните модели - често ползвам и тях.

Боята трябва да е на водна основа за да не разяжда депрона! Ако за първи път ползвате най добре тествайте на едно малко парче - преди да почнете да пръскате или мажете готовия си самолет :) да няма после тъжни физиономии.

С помоща на хартиено тиксо и вестници облепяте внимателно всички части които няма да се боядисват. Също така с хартиено тиксо облепям и главите на сервомашинките , както и мотора за да не влиза боя там.

IMG_9340.JPG IMG_9341.JPG

НЕ СЕ БОЯДИСВА В КЪЩИ СЪС СПРЕЙ , струята е фина и лети навсякъде - дори и незабелязано ще боядисате цялата стая. Носи се маска на лицето за да не вдишвате много боя - а аз лично ползвам и очила. Старите дрехи също! Обикновено боядисвам на междуетажното пространство или на тавана на блока - някъде където се проветрява добре после.

След боята идва ред на тиксото и разни дребни украси като лепенки. Най-лесният начин да се направите лепенки е да разпечатате на принтер нещо - да го изрежете и после с безцветно тиксо да го сложите на модела. Доста добре става! Разбира се ако имате желание може и да си направите файл с надписи и картинки които да разпечатате на прозрачно залепващо фолио в офис1 или мания принт :) става още по красиво.

Особено внимание обърнете на атакуващите ръбове на крилата , носа и корема на самолета - там където ще каца. За тези повърхности най-често ползвам така нареченото армирано тиксо с карбонови нишки. Това е много важна част ако не искате след 2-3 канация в тревата модела да заприлича на парцал :)

На първата снимка се виждат видовете тиксо които съм ползвал, за армираното съм писал от къде се купува в тази тема за материалите.

IMG_9348.JPG

А ето го и крайният резултат:

IMG_9349.JPG IMG_9350.JPG IMG_9351.JPG

Теглото излезе 460 грама без батерия и 640 грама с батерия - напълно в нормите за този модел :)

Остана само последната стъпка - програмиране.
 
Последна промяна:

Pakidanski

Редовен Потребител
Мииии, и аз да зема да резевирам...преди да е станала опашка:D

JetMan
Да използвам резервата на Крис и да си сложа клипчетo:


 
Последна промяна от модератор:

George

Потребител
Изворих един приемник AR10000 за тест който е на снимката, но ще сложа AR636 който има вградена стабилизация - поради тази причина избрах и цифрови серва - тъй като са по бързи и ще държат на стабилизацията. .....
Здравей JetMan,
Тъй като RX AR636 не е финансово по джоба ми:) какво е мнението ти и може ли да се използва този приемник на Orange който също има вградена стабилизация?
Поздрави
 

Pakidanski

Редовен Потребител
Jetman не знам какво ще каже, но подозирам.....
Аз обаче от опит с три бройки от тия приемници и предавател JR имах обхват клонящ къде 100-200м.:D

ПП: ако читавите приемници на Спектрум не са ти по джоба...смени честотата...аз поне така бих направил:biri:
 

George

Потребител
Jetman не знам какво ще каже, но подозирам.....
Аз обаче от опит с три бройки от тия приемници и предавател JR имах обхват клонящ къде 100-200м.:D

ПП: ако читавите приемници на Спектрум не са ти по джоба...смени честотата...аз поне така бих направил:biri:
Възможно е.Но няма как да последвам съвета ти,защото инвестицията ще бъде по-голяма.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Здравей JetMan,
Тъй като RX AR636 не е финансово по джоба ми:) какво е мнението ти и може ли да се използва този приемник на Orange който също има вградена стабилизация?
Поздрави

Въпреки че хубавите цени на Orange бяха едно от нещата които ме накара да си купя Spektrum - любовта ми към тези приемници отдавна се изпари :)

Този който си посочил не е никак сполучлив - както каза Кристиан има проблеми с рейнджа и проблем с настройките. Освен това и като функции е доста беден. Интересното при AR636 е начина и режимите на настройка. С помощта на Apple или Android устройство се настройват различните полетни режими , които включват и функцията Heading Hold - тоест приемника поддържа и посоката на полет а не само стабилизация. Ето няколко примерни екрана от настройката на приемника:

IMG_2189.PNG IMG_2190.PNG IMG_2191.PNG IMG_2192.PNG IMG_2193.PNG IMG_2194.PNG IMG_2195.PNG IMG_2196.PNG IMG_2197.PNG IMG_2198.PNG IMG_2199.PNG IMG_2200.PNG IMG_2201.PNG IMG_2202.PNG

За темата обаче в момента правя малко видео в което ще обясня как се настройва този модел с 6 канален приемник на Spektrum AR6115e - който вече е на прилична цена от 70лв. За да се използват пълните функции на приемника обаче - трябва радио с новия AirWare - тоест новото DX6, DX9, DX18 както и DX10T и DX18T

SPMAR6115E-450_2.jpg
 

George

Потребител
Да разбирам ли,че Spektrum Dx6i не подържа AR636, защото ако е така няма как да сменя и апаратурата.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Да разбирам ли,че Spektrum Dx6i не подържа AR636, защото ако е така няма как да сменя и апаратурата.
Точно обратното - AR636 е напълно съвместим със всички апаратури Spektrum и позволява на радиата от нисък клас изведнъж да добият свръхестествени способности :), тъй като настройките за модела са на ниво приемник.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Много точно казано :) това е другото голямо предимство на AR636 - че всички настройки са изцяло в приемника и може да се лети с всякаква Spektrum апаратура и то със всички екстри :)
 

kosachkata

Редовен Потребител
Аз от 8ch приемник на Orange съм супер доволен http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._DSMX_Compatible_8Ch_2_4Ghz_TwinPort_Rx_.html ,абсолютно никога не съм губил обхват !!! Взех го по съвет на Arxangel като добър бюджетен приемник ,който в същото време е сигурен :)

Упс .... не видях ,че колегата пише за приемници със стабилизация ....:boi::boi::boi:
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Аз от 8ch приемник на Orange съм супер доволен http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._DSMX_Compatible_8Ch_2_4Ghz_TwinPort_Rx_.html ,абсолютно никога не съм губил обхват !!! Взех го по съвет на Arxangel като добър бюджетен приемник ,който в същото време е сигурен :)

Проблема с тези приемници е че те си работят - до момента в който незнайно защо отказват веднъж на година и тогава става белята. При положение че спецификацията на DSMX протокола не е публична - няма как китайците да са я разгадали на 100% - вероятно са се доближили , но това на мен лично не ми е достатъчно.

В спецификацията му никъде не става ясно дали резолюцията е 2048 и дали поддържа 11ms опресняване на сервата ако са дигитални :) - пише compatible with, но какво значи това не е ясно.

Цената на този приемник е около 47лв без доставката :) - за малко повече се купува 6 канален оригинален.
 

Pakidanski

Редовен Потребител
Колега, може да пробваш това:
http://www.lemon-rx.com/shop/index.php?route=product/product&path=76&product_id=107

Мисля да си викна един за проба....

Edit: покупката вече е факт...поръчах стабилизирания в комбинация със сателит, та да ги видим що за чудо е. С доставката...50кинта.
 
Последна промяна:

Tassadar

Редовен Потребител
Колега, може да пробваш това:
http://www.lemon-rx.com/shop/index.php?route=product/product&path=76&product_id=107

Мисля да си викна един за проба....

Edit: покупката вече е факт...поръчах стабилизирания в комбинация със сателит, та да ги видим що за чудо е. С доставката...50кинта.

Лимоните са доста по-кисели от портокалите. Чета по нет'я, че доста хора са се вкиселили от тях.:D
 

Pakidanski

Редовен Потребител
Лимоните са доста по-кисели от портокалите. Чета по нет'я, че доста хора са се вкиселили от тях.:D
Все някой трябва да ги пробва....

Edit: сега и аз се позачетох по форумите и най-вече в рц групс и коментарите за лимоните са доста-положителни. Казват че са с по-добри компоненти и същия чип, като оринджите, а като обхват ги сравняват със спектрумите или по-добре.... но това най-добре да се пробва от първо лице, че какви ли не хвалебствия съм чувал за какви ли не боклуци.....включително и за Пеевски.
 
Последна промяна:
Нагоре