Захранване на зарядно устройство на поляната

Dido_D

Потребител
С колегите разисквахме как да си запазим акумулаторите да не ни падат много и да няма ток да запалим, когато сме цял ден на поляната.
Има няколко варианта с който можем да захраним на зарядното ни устройство на поляната.
Единия е от запалката на автомобила.
И другия е един мой проект който смятам да реализирам до лятото. Един соларен поликристален панел с мощност 50W и контролер на заряда на акумулатора. Тази система ще я вържа към акумулатора и от там ще черпя ток за зарядното, а панела ще го зарежда малко или много и винаги ще има ток да запали.
Може не само зарядното, поялника на 12в, пистолета за топъл силикон и ФПВ-то да си захраним.
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Много зависи какви батерии зареждаш. Ако зареждаш нещо от рода на 5000mah , 6000mah na 6 клетки - забрави за тая схема :) , ако зареждаш малки батерии от рода на 1300-2200 , тогава нямаш проблеми - пускаш мотора на колата от време на време и си готов.
 

Dido_D

Потребител
За много клетъчните малко съм съгласен, но панела ще зареди акумулатора макар и по бавно. С колегата използваме следните батерии 1000, 1500, 2200, 2700 и 4000Mah 3S и 4000mah 4S. Ако трябва някой от тези батерии да се зареждат по няколко пъти за деня кво правим, палим и работи примерно 10 мин. след 1ч пак, и тази процедура няколко пъти за деня,това е свързано с разход на гориво. Този вариант с панела май е по добър.
 
Последна промяна:

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Според мен не си струва инвестицията и разправията да влачиш панела навсякъде. Ако го правиш просто за идеята е друга работа.
Слънчевите панели подават постоянен ток, т.е. ако твоя панел е 50W @ 18V това значи, че подава около 2.77 ампера. Зареждайки автоакумулатор, да кажем около 13 волта, то мощността на панела вече е 13х2.77=36W
Тази е максималната стойност която може да очакваш от панела, при перфектни условия, при условие, че го въртиш постоянно да е по възможност под прав ъгъл спрямо слънчевите лъчи.


@Tassadar - Пепи ти като правиш лоу-кост разреждачка за липо - вземи помисли и върху една слънчева зареждачка за липо батерии по системата "тънка лайсна".
Какво имам предвид - примерно горепосочения панел успешно може да зарежда липо батерии до 4S включително, които директно се закачат на изхода му, стига да има нещо което да спре зареждането на нужното напрежение.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Според мен не си струва инвестицията и разправията да влачиш панела навсякъде. Ако го правиш просто за идеята е друга работа.
Слънчевите панели подават постоянен ток, т.е. ако твоя панел е 50W @ 18V това значи, че подава около 2.77 ампера. Зареждайки автоакумулатор, да кажем около 13 волта, то мощността на панела вече е 13х2.77=36W
Тази е максималната стойност която може да очакваш от панела, при перфектни условия, при условие, че го въртиш постоянно да е по възможност под прав ъгъл спрямо слънчевите лъчи.


@Tassadar - Пепи ти като правиш лоу-кост разреждачка за липо - вземи помисли и върху една слънчева зареждачка за липо батерии по системата "тънка лайсна".
Какво имам предвид - примерно горепосочения панел успешно може да зарежда липо батерии до 4S включително, които директно се закачат на изхода му, стига да има нещо което да спре зареждането на нужното напрежение.

Ице, слънчевият панел е идеален за нашите цели, ако се използва заедно с акумулатор като буфер за излишната енергия когато не ни трябва и да отдава голям ток когато ни трябва. 50W ми се струват достатъчни да поддържат енергийния баланс при нормална употреба дори с големи батерии. 4000mAh 4S e 60W/h енергия, т.е. панелът ще може да възстанови тази енергия за 1-2ч. Идеалният вариант е панелът да стои постоянно свързан в колата и да поддържа буфера постоянно пълен.

И тук идва проблемът - как да се монтира така, че хем постоянно да работи, хем да не пречи, хем да не "хване крака" някоя нощ. o_O

Веско ползва 50W панел вече втора година и не съм го чувал да припалва колата. Има някаква електроника по него. Не знам какво точно прави, но си мисля че трябва да е някакъв трансфертер, специализиран за зареждане на автомобилни акумулатори. А, може е да не е.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Ице, слънчевият панел е идеален за нашите цели, ако се използва заедно с акумулатор като буфер за излишната енергия когато не ни трябва и да отдава голям ток когато ни трябва. 50W ми се струват достатъчни да поддържат енергийния баланс при нормална употреба дори с големи батерии. 4000mAh 4S e 60W/h енергия, т.е. панелът ще може да възстанови тази енергия за 1-2ч. Идеалният вариант е панелът да стои постоянно свързан в колата и да поддържа буфера постоянно пълен.

И тук идва проблемът - как да се монтира така, че хем постоянно да работи, хем да не пречи, хем да не "хване крака" някоя нощ. o_O

Веско ползва 50W панел вече втора година и не съм го чувал да припалва колата. Има някаква електроника по него. Не знам какво точно прави, но си мисля че трябва да е някакъв трансфертер, специализиран за зареждане на автомобилни акумулатори. А, може е да не е.
Ходя всяка година на язовир Доспад за 10ина дена, на място където няма никакво ел. захранване. И понеже не ловя риба, съм нещо като админ на целия бивак - възложено ми е развивам всякакви проекти за удобства и благинки за пребиваващите - тази година се надявам окончателно да завърша проекта за душ с отопляема проточна вода с капацитет от 200 л. на ден (ако има слънце :)).
Е понеже там разчитам единствено на слънчева енергия, както като топлина така и електричество,
да се обоснова какво не ми харесва в стандартната схема панел+контролер, който захранва оловен стартов акумулатор:
- 1-вото и основно нещо е, че се губи адски много енергия при тази схема - за да "заредиш" примерно 60W/h в едно липо - трябва да си имаш от порядъка на 120W/h на входа.
Откъде идват загубите:
- Най- много се губи от разликата между максималното напрежение на панела (Vmp) и зарядното напрежение на акумулатора. Загубата е в най-добрия случай около 20%, по често 30%. Това е така защото всички прости и евтини соларни контролери са тип PWM. Тази загуба може да бъде намалена ако се ползва контролер тип MPPT, но те са доста по-скъпи и не е оправдано за малки мощности.
- Следват загубите при химичния процес на зареждане в оловния акумулатор - около 10%
- И най-накрай КПД-то на зареждачката, около 0.9 да кажем.
Сумарно - поне половината енергия отива в графа "пропуснатите ползи".
За финал, най-кофти момента - най-сериозен е проблема със запалването в периода есен- зима , когато слънцето е толкова ниско, че просто един панел 50W нищо не помага.

Инче относно сериозни решения, това може да се залепи на колата:
http://www.solar-constructions.com/en_bus_flex.html

Който му се чете за соларни контролери:
http://www.victronenergy.com/upload...Which-solar-charge-controller-PWM-or-MPPT.pdf
И още за VI характеристиките на диодите (без значение, дали са аморфни, поли или монокристални):
http://www.linear.com/solutions/4545
 

Tassadar

Редовен Потребител
А защо тези MPPT са толкова скъпи? Това на практика е DC to DC конвертор. Маломощни такива се ползват навсякъде и не са скъпи.

Така или иначе загубите са неизбежни, но аз гледам на решението панел-акумулатор като еквивалент на азовира. Събира вода от дъжд когато и колкото има, а харчим когато ни трябва. Иначе трябва да харчим само когато вали. И колкото по-голям е язовира - толкова по-добре. А ако и по-малко се губи по тръбите до чешмите - още по-добре.;)
 

ivan p

Потребител
прочетох темата само искам в допълнение да предложа на колегата който ходи на къмпинг на доспат, един много прост начин за подгряване на вода ,само с един мъркуч около 10, 15 метра с водна помпа за каравана водата се пуска да се върти в голям бидон като мъркуча се навива на серпантина би било добре да е черен или се поставя върху черна основа ,става супер върху покрив на бус а помпата вече може да бъде захранена и от слънчев панел,помпите имат мощност около 25 вата
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
прочетох темата само искам в допълнение да предложа на колегата който ходи на къмпинг на доспат, един много прост начин за подгряване на вода ,само с един мъркуч около 10, 15 метра с водна помпа за каравана водата се пуска да се върти в голям бидон като мъркуча се навива на серпантина би било добре да е черен или се поставя върху черна основа ,става супер върху покрив на бус а помпата вече може да бъде захранена и от слънчев панел,помпите имат мощност около 25 вата
Напълно съгласен и точно това правим :) - помпа с пресостат Shurflo, сгъваем бидон 200 литра и около 30 метра обикновен градински маркуч 1/2 цол. Към маркуча закачаме таймер за поливане, който циркулира водата през 5/10 минути. За 2-3 часа водата е над 35 градуса. :biri:
 
Нагоре