Как да започна със самолет.

JetMan

Администратор
Модераторски Екип

Общо взето витлото се слага според мотора , а двете заедно са "една система" и се избират според модела. Няма лесно обяснение за кое и как - затова има златни правила :) от рода на

Батерия 3 клетки 2200
Мотор 1000-1100 kv
Витло 10x4.7sf

Горното е само пример, мотора освен KV рейтинг има и максимални W ( ватове ) на които държи, идеята е да не го претовариш. Ако сложиш по голяма перка, то тя ще натовари повече мотора, и ако това "повече" е над допустимите ватове за мотора - ще видиш бял пушек и после нов мотор :)
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
След като дорнът ми литна реших, че следващата стъпка ще е самолет.

От първоначалната поръчка на неподходящи части останаха ESC-та, които явно ще са подходящи за самолет, както и един ресивър (6 канала), който би трябвало да свърши работа. Предавател имам, батерии имам 2, зарядно и инструменти - бол.

Като гледам за самолет ще ми трябват витло, мотор, чертежи и депрон.

Въпросът ми е с кой конкретен модел мога да започна като първи? Имам някакви технически познания и умения, но никога не съм карал самолет (дори и RC). Много ме впечатляват моделите на изтребители, но не мога да прочета дали са подходящи. Също така дали някакво просто крило не е ОК за начало? В случая не става дума за FPV.

Имам и друг въпрос. Какво е това SAFE? Някаква стабилизация, която се слага в самолета ли? И защо е толкова скъпа самата тя?

Моделите на изтребители са били винаги актуални. Освен че са "по-красиви", обикновено са и по маневрени, а често са и по здрави за начинаещи - защото перката им е по-средата най-често и е много защитена. Аз лично започнах именно с такъв модел , и то на първия полет го размазахме жестоко челно в земята на пълна гас. Грешката беше че бях завъртял командите нагоре и надолу :) .... С малко тиксо след 5 мин самолета летеше перфектно. За мен лично страха от разбиване е много по малък именно при тези модели - защото при нормален тренер - падайки най-често челно. Чупиш перка и кривиш ос на мотора, или изкъртваш целия модел. После колкото и да го лепиш - все е зле. Става по тежък , мотора му се сменя ъгъла и т.н.

Ето тук е описан подобен модел стъпка по стъпка. Аз лично почнах с F-22 на Tomhe - още по елементарен за направа - но Миг-29 на RCpowers лети и изглежда доста по добре.

Крилата - никак не са лесни за начинаещи, нямат ръдър, и трябва внимателно да балансираш центъра на тежестта. Лично на мен никога не са ми били приятни :)

SAFE e уникална по рода си система за безопасно летене, създадена от Spektrum, идеята е, приемника да има вградена стабилизация + няколко различни режима, обукновено са:

Начинаещ / Beginner
Напреднал / Advanced
Експерт / Expert

Като Beginner ти ограничава движенията на кормилата и ти пречи да направиш грешки. В този режим не можеш да направиш лупинг или тоно, така един вид системата ти помага да проходиш. Като ти спадне адреналина от първите полети, вече можеш с ключ на радиото да отключиш маневреността на модела, с някои от другите режими, и освен всичко - имаш и ПАНИК бутон :)

Когато натиснеш този бутон, модела се хоризонтира, независимо от текущото му положение. Най-честия проблем при начинаещи пилоти е да загубят ориентация при което модела тръгва към земята и те не могат да го извадят от това състояние. Така натискайки паник бутон - го връщаш в релсите :)

Ето тук съм направил видео на един такъв модел - Мини Апрентис

Защо е толкова скъпо - Първо защото системата е уникална по рода си за момента , като функции и лекота за използване. Продава се като готови модели изчислени и настроени - което води до схемата: купуваш и летиш. Многократно съм пресмятал, че един такъв комплект самолет е доста "по-евтин" от купуване на части , грешки, правене-чупене и т.н.

Въпрос на философия и избор. Когато взема един депронов самолет , и го сложа на масата. Пресмятайки цената му изглежда малка. Това което не виждам обаче е колко пари съм дал преди това, за грешни части ( които не стават, имам няколко кутии с тях) , за инструменти, за лепила, за смола, за карбон и още 101 други "дребни" подробности, както и това че от първия път НЕ става :)

В същото време с горния комплект, буквално можеш от магазина да идеш на поляната и да летиш , без да го разбиеш.

Ти всъщност сам видя с купуването как стои въпроса, калкулирай сега всичко от А до Я и кажи колко ти излезе първия коптер :)
 

muns61

Редовен Потребител
Аз бих сложил витло 9х4, или 9х3.8.
Никъде не видях каква е мощността на този мотор, но предвид самолета, стъпка 5 инча е много.
 

Teodor Ognianov

Потребител
Мерси много за адекватния и пълен отговор.

Много ме плаши Мигът, но е уникален като дизайн. Може да започна с него тогава.

А вече ме сърбят ръцете да направя едно SAFE на базата на някой полетен контролер от дрон с отворен код или ардуино, или пък дори raspberry pi :)

Иначе за частите аз съм доволен от това, което се получи и като цена, и като изживяване. Все пак така останаха части за самолети, а най-важното е, че имам апаратура и вече мога само приемници да купувам + други дребни. Но като цяло излезе по-скъпо от готов дрон с бръш мотори и горе-долу на цената на готов бръшлесс.

Искам да вметна, че от декатлон съм купувал пръчки за хвърчила, които са на цена от 2 лв. за около метър пръчка. Доста са здрави. Има и карбонови на около 10-12 лв. Около Ф6 са и ми изглеждат супер като за самолет.
 
Нагоре