Как да започна със самолет.

anplmat

Потребител
Здравейте,
Пиша в този раздел защото съм от Младост 1 и ще бъде видяна от колеги наблизо (ако модераторите преценят да сменят местоположението и)
Чета във форума от цял месец за да не досаждам излишно, но според мен е време явно да поискам помощ в начинанието си с което всички тук се занимават.
Моля за помощ при избора на подходящ модел самолет за абсолютно начинаещ. Видях тема по този повод която е от 2013 год, и предвид прогреса на техниката сигурно е леко поостаряла.
Крайната ми цел е да карам самолет със сравнително голям обсег и FPV, затова ми се иска оборудването което първоначално закупя да не бъде нещо което след 6 месеца ще ми е непотребно. Другата ми идея е Вие които сте минали по моя път, най-вероятно са ви останали части които само ви събират прах, а на мен може да са полезни, така вие ще се отървете от тях, а аз няма да харча пари да нови части.
Може и да бъркам кардинално в мисленето си, на реших че е по-добре да питам отколкото да сбъркам.
 

Airman

Редовен Потребител
Здравейте,
Пиша в този раздел защото съм от Младост 1 и ще бъде видяна от колеги наблизо (ако модераторите преценят да сменят местоположението и)
Чета във форума от цял месец за да не досаждам излишно, но според мен е време явно да поискам помощ в начинанието си с което всички тук се занимават.
Моля за помощ при избора на подходящ модел самолет за абсолютно начинаещ. Видях тема по този повод която е от 2013 год, и предвид прогреса на техниката сигурно е леко поостаряла.
Крайната ми цел е да карам самолет със сравнително голям обсег и FPV, затова ми се иска оборудването което първоначално закупя да не бъде нещо което след 6 месеца ще ми е непотребно. Другата ми идея е Вие които сте минали по моя път, най-вероятно са ви останали части които само ви събират прах, а на мен може да са полезни, така вие ще се отървете от тях, а аз няма да харча пари да нови части.
Може и да бъркам кардинално в мисленето си, на реших че е по-добре да питам отколкото да сбъркам.

Здравей,

Тук определено има много по-опитни от мен и сигурно ще имат мнение по въпроса различно от моето. Точно защото и аз съм след края на първия си сезон на моделист искам да споделя близкия си опит от първите си стъпки.
Аз преди две години започнах с джетовете на RC Powers - ГОЛЯМА ГРЕШКА!!! Не се подвеждай да стартираш с ефектни и красиви модели каквито са моделите на изтребителите.
Относно крайната ти цел FPV с голям обсег и абсолютната ти неопитност към момента смятам, че нямаш вариант да се сдобиеш с самолет, който може да покрие двете основни задачи:
- ОБУЧЕНИЕ НА НАЧИНАЕЩ: да те научи на основните команди, да прощава грешки и да е сравнително бюджетен. С две думи самолет, който да те научи да летиш и да добиеш малко увереност.
- FPV С ГОЛЯМ ОБХВАТ: да лети бързо и да е максимално ефективен при по-висока скорост, да пести батерия, да носи по-голамо тегло и т.н.

Бих те посъветвал следното:

- купи си самолет за начинаещ "Тренер". Аз лично се уча и продължавам да се уча на един тренер направен от Muns61. Лесно ще го откриеш и ще се свържеш с него във форума. Мисля, че дори имаедин готов за продажба в момента. Не му правя реклама, но си заслужава от там да започнеш!
- започни да идваш на ежеседмичните сбирки, а през лятото и ежедневни на поляната в Младост. Този безценен опит, който ще добиеш там ще ти спести много пари!!! Това го гарантирам! Там ще се запознаеш и с правилните хора, които ще те научат да летиш! Там ще срещнеш и точните хора за ментори в далекообхватното FPV!

Абе с две думи: Купи си тренерче и започни да идваш на поляната - другото ще ти се изясни с времето :)
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Здравей Антон, и добре дошъл във форума. Както ще видим в раздела за начинаещи има доста информация по темата.

Като цяло има 2 основни пътя за започване:
  • с правен от теб модел от депрон.
  • с готов модел тип RTF
Кой от двата варианта ще избереш , зависи изцяло от теб, като основната разлика между тях е че първия набляга повече на летенето, докато втория на моделизма.

Вариант 1 - правен депронов самолет
Аз лично започнах с правени модели от депрон, и по точно с джетовете на RCpowers :) , не знам защо колегата по нагоре не ги харесва. Добре са измислени, лесно се правят, летят перфектно, и най-вече евтини и лесно се ремонтират. Може би най-добрите чертежи в интернет ... нямат аналогия.

Проблема с правените модели е че те обикновено не стават от първия път. Често в процеса на работа хората допускат доста грешки, и макар уж в началото незначителни - крайния резултат често не лети. Но пък това се коригира, защото цената на депрона е 8лв на парче, и оборудването се мести на нов модел лесно.

Какви са предимствата на правените самолети: Ниска цена, реално плащаш само оборудването, лесен ремонт ако се строши нещо. Ако обичаш да майсториш то целият процес също е забавен.

Какви са недостатъците: Трябва да си купиш много странични неща , като инструменти и материали , които в началото не можеш да прецениш , и така ги купуваш в продължение на месеци 1 по 1 , винаги нещо забравяш. То са рогчета, кабели , спийдове, мотори , перки , серва, уреди за измерване , уреди за балансиране на перки и т.н, пистолети за горещ силикон, различни лепила. Докато се усетиш , уж евтин модела , но цената набъва много поради това че ти трябват всички тези материали. Друг голям недостатък е че в началото винаги допускаш грешки, и шанса да литнеш от раз е мноооого малък :) - обикновено става с много чужда помощ съвети и дооправяне. Аз лично в началото накупих толкова много неща , че още имам пълни торбички и кутийки които няма да ползвам никога - затворени пари ей така.

Но както казах процеса е забавен, учи се много в движение.

Ето пример за правен самолет от мен на RCpowers, в описанието на видеото има и линк към темата във форума:


Вариант 2 - готов купен модел
Тук нещата се променят със всяка година , но актуален модел е ето този Hobbyzone Mini Apprentice S RTF, SAFE

Какви са предимствата на купен самолет: Ако се избере правилно модела, идва готов със всичко нужно в комплекта, и след като го купиш от магазина реално можеш да отидеш на поляната и да летиш веднага на момента :) - пътя от Myhobby.bg до поляната в младост е около 30-40 мин. Тоест вътре в кутията освен самолет имаш и радио, и батерия и зарядно и самолет и нямаш нужда от нищо освен от шапка и слънчеви очила ;) Крайната цена на тоя модел излиза по-евтино от горния - защото там не включваш цената на радиото, на батерии , зарядни и нагласяването на всичко това.

Също така този начин е най-евтиният да се провери дали ви пасва това хоби, и ако случайно се окаже че не ви харесва , готовия модел се продава по лесно, от една купчина части торбички.

Какви са недостатъците на купен самолет: То не е точно недостатък, но ако не купите проверен модел на проверена фирма, може да си купите нещо "евтинко" което няма нито да лети, нито да върши работа.

Ето видео ревю точно на този модел правено от мен Август 2016



Иначе , по въпроса за FPV самолет в последствие , ще ти трябват доста неща да "донакупиш" и според мен не си струва от сега да се запасяваш с каквото и да е - по скоро си избери кой път да почнеш :)

Който и от двата да избереш , групата се събира почти всяка седмица ( при добро време ) на поляната , така че на живо ще можеш да видиш/пипнеп модели и оборудване. Струва си да минеш дори и само на разходка - но гледай да е като се постопли :)
 

Airman

Редовен Потребител
Здравей Антон, и добре дошъл във форума. Както ще видим в раздела за начинаещи има доста информация по темата.

Като цяло има 2 основни пътя за започване:
  • с правен от теб модел от депрон.
  • с готов модел тип RTF
Кой от двата варианта ще избереш , зависи изцяло от теб, като основната разлика между тях е че първия набляга повече на летенето, докато втория на моделизма.

Вариант 1 - правен депронов самолет
Аз лично започнах с правени модели от депрон, и по точно с джетовете на RCpowers :) , не знам защо колегата по нагоре не ги харесва. Добре са измислени, лесно се правят, летят перфектно, и най-вече евтини и лесно се ремонтират. Може би най-добрите чертежи в интернет ... нямат аналогия.

Проблема с правените модели е че те обикновено не стават от първия път. Често в процеса на работа хората допускат доста грешки, и макар уж в началото незначителни - крайния резултат често не лети. Но пък това се коригира, защото цената на депрона е 8лв на парче, и оборудването се мести на нов модел лесно.

Какви са предимствата на правените самолети: Ниска цена, реално плащаш само оборудването, лесен ремонт ако се строши нещо. Ако обичаш да майсториш то целият процес също е забавен.

Какви са недостатъците: Трябва да си купиш много странични неща , като инструменти и материали , които в началото не можеш да прецениш , и така ги купуваш в продължение на месеци 1 по 1 , винаги нещо забравяш. То са рогчета, кабели , спийдове, мотори , перки , серва, уреди за измерване , уреди за балансиране на перки и т.н, пистолети за горещ силикон, различни лепила. Докато се усетиш , уж евтин модела , но цената набъва много поради това че ти трябват всички тези материали. Друг голям недостатък е че в началото винаги допускаш грешки, и шанса да литнеш от раз е мноооого малък :) - обикновено става с много чужда помощ съвети и дооправяне. Аз лично в началото накупих толкова много неща , че още имам пълни торбички и кутийки които няма да ползвам никога - затворени пари ей така.

Но както казах процеса е забавен, учи се много в движение.

Ето пример за правен самолет от мен на RCpowers, в описанието на видеото има и линк към темата във форума:


Вариант 2 - готов купен модел
Тук нещата се променят със всяка година , но актуален модел е ето този Hobbyzone Mini Apprentice S RTF, SAFE

Какви са предимствата на купен самолет: Ако се избере правилно модела, идва готов със всичко нужно в комплекта, и след като го купиш от магазина реално можеш да отидеш на поляната и да летиш веднага на момента :) - пътя от Myhobby.bg до поляната в младост е около 30-40 мин. Тоест вътре в кутията освен самолет имаш и радио, и батерия и зарядно и самолет и нямаш нужда от нищо освен от шапка и слънчеви очила ;) Крайната цена на тоя модел излиза по-евтино от горния - защото там не включваш цената на радиото, на батерии , зарядни и нагласяването на всичко това.

Също така този начин е най-евтиният да се провери дали ви пасва това хоби, и ако случайно се окаже че не ви харесва , готовия модел се продава по лесно, от една купчина части торбички.

Какви са недостатъците на купен самолет: То не е точно недостатък, но ако не купите проверен модел на проверена фирма, може да си купите нещо "евтинко" което няма нито да лети, нито да върши работа.

Ето видео ревю точно на този модел правено от мен Август 2016



Иначе , по въпроса за FPV самолет в последствие , ще ти трябват доста неща да "донакупиш" и според мен не си струва от сега да се запасяваш с каквото и да е - по скоро си избери кой път да почнеш :)

Който и от двата да избереш , групата се събира почти всяка седмица ( при добро време ) на поляната , така че на живо ще можеш да видиш/пипнеп модели и оборудване. Струва си да минеш дори и само на разходка - но гледай да е като се постопли :)

Да, Апрентиса също ти е опция! Цената е друга, но като приспаднеш от цената му: апаратура, приемник, батерия, зарядно, вградена стабилизация си идва на добра цена! Има си предимства!
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Темата наистина е полезна и интересна. Имам една молба към тези които горе долу знаят кое колко им е струвало за първия модел, както и кое най-много ги е затруднило.

Дали бихме могли да остойностим 3-те варианта за сравнение:

1. Паркджет RCpowers (а защо не някой от моделите на Flitetest)
2. Планер модел Мунс61 (тук разчитам на колегата Airman)
3. Mini Apprentice RTF - тук сметката ще направя аз :) - 490 лв (оборудван модел + стабилизация AS3X със Safe, апаратува DXe + зарядно 12/230V 1.3A + 1 бр. батерия 1300/3S)

Идеята е да теглим чертата на база реални билдове, за да видим къде са разликите, кое си струва, но кое и да споделим всичко което може да е в помощ на начинаещите.

P.S. Не пречи да добавите времето (човекочаса) труд, което ви е било необходимо за съответните стъпки.
 

Airman

Редовен Потребител
Темата наистина е полезна и интересна. Имам една молба към тези които горе долу знаят кое колко им е струвало за първия модел, както и кое най-много ги е затруднило.

Дали бихме могли да остойностим 3-те варианта за сравнение:

1. Паркджет RCpowers (а защо не някой от моделите на Flitetest)
2. Планер модел Мунс61 (тук разчитам на колегата Airman)
3. Mini Apprentice RTF - тук сметката ще направя аз :) - 490 лв (оборудван модел + стабилизация AS3X със Safe, апаратува DXe + зарядно 12/230V 1.3A + 1 бр. батерия 1300/3S)

Идеята е да теглим чертата на база реални билдове, за да видим къде са разликите, кое си струва, но кое и да споделим всичко което може да е в помощ на начинаещите.

P.S. Не пречи да добавите времето (човекочаса) труд, което ви е било необходимо за съответните стъпки.

Значи аз имам опит с първите два варианта. Давам по ред:

1.RC Powers: Прекрасни модели и постоянно се усъвършенстват! За разлика от Jetman аз твърдо смятам, че са неподходящи за първи самолет! Бързи са, "нервни" са и определено носят повече стрес на начинаещия отколкото удоволствие! Това е според мен!

2. Muns61: Според мен е добра опция! Този самолет ме учи и все още! Проблемът е, че към цената от 160 лв. Трябва да добавим: батерии 2 бр. Общо 60 лв. за GensAce или Tatoo, защото другите варианти не са опция. Евтинкото привлича с цената, но при експлоатация показва евтините си качества! Приемник от 20 до 40 лв. Апаратура от 100 до 500 лв., Зарядно поне за 60-100 лв.
То сметката за тренерчето на Muns61 идва около 400 - 500 лв. в най- бюджетния вариант!
За мен заключението е, че ако знаете че това ще ви е хобито започвайте с инвестициите в зарядно от 100 до 600 лв. и апаратура от 500 лв. нагоре, но ако не сте сигурни дали ще се запалите по-добре Апрентиса. Прекрасен, удобен, напълно оборудван, толерантен към новаците и най-важното е, че е бързо ликвиден - когато ви "умалее" ще му вземете на борсата поне 70 процента от цената!
 

neon

Редовен Потребител
Аз пък ще дам един пример за минимална инвестиция, защото често се палят деца или младежи, който не могат ей така да пръснат изведнъж 500 лева за първия си полет. Разбира се има уловка. Трябва търпение и не става веднага. Изисква се труд и сръчност. Не твърдя , че частите са висококачествени, но е възможен приличен полет с тях. Частите се поръчват от китай и идват в рамките на 15-50 дни. Най-често около 25-30 дни.
1. Мотор и спийд контролер 12.05$ Screenshot_20170117-223516.png
2. Сервомашинки 4х1.23$Screenshot_20170117-223856.png
3. Апаратура с приемник, ставаща и за по напред. Разбира е далеч съм от мисълта че е върха, но става. Тurnigy 9x \ flysky th9x комплект с приемник 85$ често излизат и по форумните борси на сходни цени. 100-150 лева с приемник.Screenshot_20170117-223801.png
4. Батерия - тук подкрепям взимането на татту или генс. Но и търниджи стават за учебни. Все пак в началото начинаещия пилот едва ли ще усети разликата. Да кажем 30 лева.
5. Зарядно - 18 лв. Зареждащо 2-3-4 клеткови батерии.
6. Депрон - 8 лева. Чертржи има безплатни на всякакви самолети.
7. Рогчета, тяги, витло, пропсейвър, топъл силикон, запалка, тиксо - 15 лева.

Та по груби сметки излиза, че и за 250 лева, може да се литне.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Та по груби сметки излиза, че и за 250 лева, може да се литне.

Безпорно е така - но тук срока клони към 2 месеца общо :) от началото на мерака до политането. В същото време за 280лв може да се вземе готово самолетче със стабилизация и SAFE

В случая мисля водещото е дали човек иска да моделира, ако да -варианта с депрона е много примамлив , и учи на много неща - реално за тези 2-3 месеца подготовка човек се научава на много базови неща за моделите , радиата, батериите и зарядните.
 

anplmat

Потребител
Благодаря за бързите и полезни за мен отговори - те ме убедиха в първоначалното си предположение - без да дойда на поляната в събота нищо няма да стане. Ще следя времето и публиказиите във форума кога ще ходите (поне за миналия уикенд имаше) и ще дойда да говоря с Вас лично.
 

Павел

Новодошъл
Здравейте! Понеже гледам много клипове в тубата как да си направиш рц самолет и гледам, че използват много тънък стириопор, знаете ли откъде мога да си го купя. Гледал съм в практикер и не намерих. Преди половин година направих един самолет 1.50 на дължина :hehe: и още не съм го тествал. Видях клипче и реших и аз да го направя и ми се получи само трябва да инсталирм техниката вътре. Ето линк към самолета, ако ви е интересно:
 

rccrrc

Потребител
В интернет може да намериш стиропор.Ако си направиш резачка ще можеш да си го правиш на каквито си искаш дебелини.Може да използваш също фибран и депрон.Фибрана е хубав материал.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
гледам, че използват много тънък стириопор

Ползваме основно ДЕПРОН, намира се в Бриколаж - с дебелина 6мм ти трябва. Реже се лесно с макетен нож по чертеж , след което се лепи с лепило.

Ето тук и тук има много информация по въпроса.
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Здравейте,

Имам питане относно следния самолет: https://hobbyking.com/en_us/blue-faster-larger-internally-and-better-looking-version-of-efx.html

Преди много, много години съм правил модели, даже още имам едно МК-17 моторче някъде, но никога нещо на ток. Нямам време да режа ребра и да лепя, но ми се лети нещо, подходящ ли е модела според вас за някой практически начинаещ (вече всичко съм изтрил за 20 години като спомен)?
 

AlexM

Редовен Потребител
Здравейте,

Имам питане относно следния самолет: https://hobbyking.com/en_us/blue-faster-larger-internally-and-better-looking-version-of-efx.html

Преди много, много години съм правил модели, даже още имам едно МК-17 моторче някъде, но никога нещо на ток. Нямам време да режа ребра и да лепя, но ми се лети нещо, подходящ ли е модела според вас за някой практически начинаещ (вече всичко съм изтрил за 20 години като спомен)?
Не
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Имам питане относно витлата. Как се смятат принципно подходящите витла за един модел? Примерно трейнъра, който взех е с 9х6 инчово витло. Какво ще стане ако сложа 10х5 или 10х4 витло?
 

muns61

Редовен Потребител
Дай инфо за мотора - колко оборота на волт е и колко вата мощност. По принцип за бавнолетящи тренери се ползват витла с малка стъпка и по-голям диаметър.
 

Teodor Ognianov

Потребител
След като дорнът ми литна реших, че следващата стъпка ще е самолет.

От първоначалната поръчка на неподходящи части останаха ESC-та, които явно ще са подходящи за самолет, както и един ресивър (6 канала), който би трябвало да свърши работа. Предавател имам, батерии имам 2, зарядно и инструменти - бол.

Като гледам за самолет ще ми трябват витло, мотор, чертежи и депрон.

Въпросът ми е с кой конкретен модел мога да започна като първи? Имам някакви технически познания и умения, но никога не съм карал самолет (дори и RC). Много ме впечатляват моделите на изтребители, но не мога да прочета дали са подходящи. Също така дали някакво просто крило не е ОК за начало? В случая не става дума за FPV.

Имам и друг въпрос. Какво е това SAFE? Някаква стабилизация, която се слага в самолета ли? И защо е толкова скъпа самата тя?
 
Нагоре