Моят първи RC самолет

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Какъв да бъде той - купен или правен, евтин или скъп, или пък никога да не се чупи ;)?
Ако си начинаещ, запалил се наскоро фен на RC самолетите, то този форум е мястото където ще ти помогнем , да си отговориш на точно тези въпроси...

Ще започна с един цитат - основната причина за над 90% от начинаещите фенове на RC авиомоделите, които се отказват от хобито е следната - избора на неподходящ модел, който не отговаря на уменията им да пилотират модели (ако въобще имат такива). Сигурно си харесвате тези бързи и красиви EDF изтребители, които така хубаво летят на клипчета в youtube? Един съвет - не си и помисляйте за тях! Не ги гледайте дори... поне за известно време.

Та какъв да е той - с две думи, той трябва да има благ характер - Как така самолет да има характер? Ами да, като домашните любимци и хората, всички самолети имат характер. Това означава, той да ти прощава грешките които ще правиш често, да помага в ключови моменти (излитане, кацане), да е умерен и предвидим във всяка една ситуация.

Нека коментираме някои конкретни въпроси:

- Микро, малък, или голям модел - Да уточним, че под микро модел ще разбираме такъв с полетно тегло до 100 грама, малък е този с тегло до 400-500 грама, и всичко над половин килограм, ще приемем за голям модел.
Най добре се ориентирайте към микро, или малък модел - колкото по малко тегло, толкова по-малко щети при краш на модела. Има микро модели с тегло 40-50 грама, които са почни "безсмъртни" ако ги карате върху затревена поляна например.

- Електрически или с двигател с вътрешно горене (ДВГ) - Твърдо само електрически, при това окомплектован с литиево-полимерна (LiPo) батерия. Избягвайте моделите който се продават в комплект с NiMH батетия - това е стара технология, и най-вероятно и модела който върви с нея ще е морално остарял.

- Щом електрически - с четков или безчетков (т.н. brushless) мотор - При моделите за начинаещи, особено микро моделите четковия мотор е напълно достатъчен. Факт е, че все повече модели са окомплектовани с безчеткови мотори и това е добре.

- С какво дистанционно управление да бъде - 2.4 GHz, 27 MHz, IR? - Ако купувате модел пълен комплект - т. нар. RTF (Ready To Fly), то гледайте дистандионното да е на честота 2.4 гигахерца (GHz), което е най-актуалната технология. Обичайно тези дистанционни се захранват с 4 батерии размер АА.
Съществуват и радиоапаратури в мегахерциовия диапазон (напр. 27 MHz, 35 MHz, 72 MHz). Ще познаете тези апаратури по дългите им телескопични антени. Те не са за предпочитане и поради факта, че имат голяма консумация - нужни са им до 8 бр. батерии АА, които ще трябва да сменяте доста често. Друг голям недостатък е, че някои буквално може да ви подкара модела :) (случайно или нарочно), ако се случи да има два модела на една и съща честота и канал.
Освен горните технологии, които са най-масови съществуват и инфрачервени (IR) дистанционни, които са съвсем несериозни, поради това че могат да се ползват само на закрито и когато има пряка видимост с модела.
На последно място ще отбележим и WiFi технологията, която все по често се използва за някои модели, които можете да управлявате от смартфон и таблет, но те също са по скоро в категория играчки а не хоби.

- 3 или 4 канален самолет- Предполагам вече сте срещнали тези понятия, ето какво означават - самолета има нужда от 4 органа на управление (или канала), за да може да се се управлява по 3-те оси в пространството. Те са:
1. Газ (throttle) - управлява оборотите на мотора.
2. Елеватор (elevator) - това е управляемата повърхност на хоризонталната част от опашката на самолета. С нея се управлява по напречната ос, т.е. променя се височината, както и се ползва при извършване на завой.
rc-airplane-elevators.gif

3. Елерони (ailerons) - Има по един на всяко крило. Елероните винаги се отклоняват в срещуположни посоки. С тях се управлява наклона на самолета по надлъжната ос.
rc-airplane-ailerons.gif

4. Кормило за посока (rudder) - това е кормилото което се отклонява в ляво и дясно на опашката - може да се досетите, че с него самолета завива накъде? :)- наляво и надясно.
rc-airplane-controls-rudder.gif


Почти всички модели за начинаещи обаче 3 канални - защо е така? Ами защото елероните (канал 3) при тях липсват съвсем умишлено - когато няма елерони, самолета много трудно може да се обърне по гръб, и оттам да последват проблеми с ориентацията на ученика, защото вече "горе" е долу, а "наляво" става надясно. Трябва да се опитате да покарате самолет по гръб, за да ме разберете.
Ако обаче настоявате да стартирате с 4-канален модел, ще ви бъде ЗНАЧИТЕЛНО, по-трудно да привикнете при първите полети, като най-вероятно ще има повече чупени и лепене на модела. Хубавото е, чевече има модели с електронни асистенти, които имат режим за начинаещи, както и други полезни неща, които са обект а отделна стати. Накратко ако ви интересуват подробности, вижте следните модели - E-Flight Apprentice S и Parkzone Delta Ray.

- Компютърни RC симулатори - Тук не става на въпрос за тези в които вие уж седите в кабината и пилотирате... при RC симулаторите, вие все едно сте на поляната и карате модела пред вас. Разликата между двата вида симулатори е огромна! Ако примерно кацате успешно Boeing 747 с Flight simulator X, въобще не си мислете, че ще бъдете експерти и в RC пилотирането! RC симулаторите са много мопезни за начинаещи, защото помагат (донякъде) да се превъзмогне стреса от първите полети и МНОГО помагат за привикване с ориентацията при карането на самолет...

Е, може би вече сте малко по-подготвени за вашия първи полет, поне на теория :).

Силно Ви препоръчвам да прочетете тази статия на Веско (Vesibo), където ще научите много полезни неща за успешното ви развитие, като RC пилот!

Желая безаварийни полети и страхотни моменто, с това толкова забавно хоби! :pilot:
 
Последна промяна:

arsovhome

Редовен Потребител
Моят първи RC самолет
Моят първи RC самолет, това е като моята първа любов. Тук, мисля си, съвети могат да се дават, но най-често няма смисъл. Просто нещата се случват. Моята първа любов, която ме запали по RC самолетите се случи именно когато видях в youtube рекламата на Bananahobby8 CH BlitzRCWorks Su-47 Berkut V2 RC EDF Jet.
Но понеже беше, прекалено скъп за мен по това време си купих втората ми любов 5 CH Starmax Thunderbird F-16 Pro RC EDF Jet, a най-важното и 6-канален симулатор(BlitZRC flight simulator), с помоща на който и PhoenixRC 4 "летях" близо половин година преди да се осмеля да опитам реален полет.
Всичките ми перипетии с него могат да се видят филмирани в моя канал в youtube
https://www.youtube.com/user/arsovhome
Накратко - разопаковане, сглобяване, предстартови тестове, несполучливи първи опити за летене осуетени от недобре залепени фабрични елементи, лошо настроени(големи) отклонения на елерони и елеватори, включен вектор на тягата при излитане. От друга страна тези "дребни неуспехи"(не успях да го вдигна на повече от 1-3 метра) ми донесоха „големия успех”, че не го разбих, а ми се размина с малки козметични ремонти. Сега моята „втора първа любов” Starmax Thunderbird F-16 е „зависнал” на стената до моето „пилотско кресло” вкъщи и ми радва окото.
KMOAL-bF_4fM-7JaRXFK05awn_u0EIQ7GgYqw53fsc0=w140-h78-p
nqIaxbCYURbG1YIZr-wLJnqRHv3Z30a3Ld6bGskMKyQ=w78-h140-p
do9_0YDdmrRVdOo7bRSZqvBwaHkQTjxKq-CsEeNC05E=w140-h105-p
OSDnSD6WotA7No8BchRu1jDLAU4Z3rsd_cwQlBi_jJ8=w140-h105-p

Там ще си и остане, защото за полети вече имам напълно готов същия втори F-16, само че в зелено-черната окраска, купен на много по-ниска цена от Линдингер. А аз продължавам да си мечтая, някой ден да съм горд собственик на Su-47, Mig-29 Sebart ...
 
Последна промяна:

mert12345

Потребител
Прочетох всичко, добре видях какви са главните канали на самолета. Може някой който знае нещо за хеликоптерите да каже за глажните канали и като има хели с 3 канала какво му липсва (ако му липсва нещо :) )
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Прочетох всичко, добре видях какви са главните канали на самолета. Може някой който знае нещо за хеликоптерите да каже за глажните канали и като има хели с 3 канала какво му липсва (ако му липсва нещо :) )
Липсва му със сигурност - 3 каналното хели в славнение с 4 канално, няма едно от основните движения характерни за хеликоптерите - плъзгане в ляво и плъзгане в дясно (при мод 2, това е командата ляво-дясно на десния стик).
С малки изключения, 3 каналните хелита са по-скоро играчки отколкото хоби модели.
Същото важи и за т.нар. 3.5 канални - откровена китайска измислица, откъде го намериха тоя половин канал и до сега им се чудя на глупостите.
 

mert12345

Потребител
Липсва му със сигурност - 3 каналното хели в славнение с 4 канално, няма едно от основните движения характерни за хеликоптерите - плъзгане в ляво и плъзгане в дясно (при мод 2, това е командата ляво-дясно на десния стик).
С малки изключения, 3 каналните хелита са по-скоро играчки отколкото хоби модели.
Същото важи и за т.нар. 3.5 канални - откровена китайска измислица, откъде го намериха тоя половин канал и до сега им се чудя на глупостите.
:D :D :D Сигурно аксесуарите му са полувин канал.
Това малко ме обденежди, защото мислех да си купя хеликопер с вградена камера, но е 3.5 канала, а исках да направя няколко видеа на софия и няколко по специчифни на къщи (шпионажки :D ) но ми трябва плъзгането :(
 

mert12345

Потребител
Здравейте! Вече си имам hobbyzone champ!
Счупих му крилото първи ден :D, защото имаше проблем с ръдера и трчбваше да го настройвам грубо. Но имам един въпрос. Защо на кутията (куфара) пише made in china? Не трябва ли да пише пр. made in Germany или нещо от сорта.
 

arsovhome

Редовен Потребител
Здравейте! Вече си имам hobbyzone champ!
И аз в началото като теб правех грешка при качване на фотографии в поста. "Изображение" от форматиращия ред се използва за снимки с Image URL(т.е. от някъкъв сайт в Интернет например), а снимки от компютара се вмъкват с бутона "Качи Файл".
 

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте! Вече си имам hobbyzone champ!
Счупих му крилото първи ден :D, защото имаше проблем с ръдера и трчбваше да го настройвам грубо. Но имам един въпрос. Защо на кутията (куфара) пише made in china? Не трябва ли да пише пр. made in Germany или нещо от сорта.
Всичко е чайна стайл. Жълтурите са ни окупирали отвсякъде.:boi:
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Защо на кутията (куфара) пише made in china? Не трябва ли да пише пр. made in Germany или нещо от сорта.

Много просто - дори и iPhone-ите на APPLE се правят в Китай - защото там е по евтино. Това изобщо не означава автоматично НЕ-качествено. Последните 10 че и повече години - всяко производство се изнася в Китай.

Ако на модела ти пишеше Made in Germany - цената щеше да му е 550 евро примерно - и става непродаваем.
 

mert12345

Потребител
Здравейте! Днес преживях един по-сериозен краш. Карах си самолета и изведнъж духна един силен вятър. А аз пък съм на село и съм близо до кметсвото. Та, духна вятъра и го занесе над кметсвото, а от стадиона до там е 206 метра (нямаше отхват) и то падна там. Беше близо до един балкон, но човека го нямаше... Чистача отвори вратата и един човек ми го взе. Но, батерията е била паднала и не го намерихме. Самолета е здрав, но останах без батерия за 13 лв. И сега си научих урока: никога не карай 38 грамов самолет при вятър от 2,6 m/s !:boi::biri::pilot:
 
Нагоре