Полетни Контролери - Flight Controllers

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Полетните контролери (Flight Controller) за мултикоптери, се развиват буквално всеки ден. Основната тенденция в момента която наблюдавам е сериозно преминаване от контролери с F1 процесор ( Naze32, CC3D ) към такива с F3 ( SP Racing, X-Racer F303 ) .

Идеята на тази тема е да обсъждаме актуалната информация около тях.

Преди време попаднах на видео от Joshua Bardwell. В него той описва различните видове полетни контролери и какви са им предимствата и недостатъците.


След като го изгледах разбира се , си поръчах X-Racer F303 :) , но преди малко попаднах и на нов интересен пост в RCgroups , в който описват новият контролер на MotoLab -

MotoLab Tempest Flight Controller with Integrated PDB

Който идва с интегриран PDB и цена около 40$

tempest1.1_1.jpg

Features:
* Single connection for the lipo to power both the flight controller and ESCs.
* On-board 1.5A 5V current-limited switching regulator for direct connection to lipos up to 4S, or up to 6S with power filtering.
* 1A rated LC-filtered power output for VTX/camera.
* USB interface independent of UART channels.
* Three hardware UARTs.
* Reverse current protection on lipo and USB inputs for problem-free ESC calibration.
* Dedicated serial LED/transponder output with regulated 5V and GND.
* On-board buzzer driver with 5V and lipo voltage option.
* Built-in VBAT monitor with low-pass filter from lipo input.
* Dedicated SAT receiver interface with 3.3v using JST connector for compatibility with Spektrum/LemonRC cables.
* Dedicated PPM and serial receiver interfaces with 5V power using 0.1" headers.
* Compatibility with receivers using Spektrum 1024/2048, SBUS, SumD and SumH receivers with built-in inverter.
* High-quality gold plated multilayer printed circuit board.
* Connector location on the board edges for convenient access to serial interfaces and other peripherals
* PWM outputs on the corners near the motors.
* Plated holes for all connections, with the exception of USB and UART 1 on quick-connect JST-SH.

tempest_schematic.png
 

Rust

Редовен Потребител
Аз даже чакам няколко F4-ки :-D хихихи. Вече са поддържани в betaflight 3.0. Какво е новото, ами още повече процесорна мощ и серийни портове :-D.
От друга страна онзи ден настройвах машина с класическия си flip32 F1. Оказа се, че освен, че му стигна мощността, върви страхотно с новия pid контролер на bf3.0. Tа хората с такива явно могат и да не бързат още да ги пенсионират :)
 

sergo

Новодошъл
На един от коптерите ми имам CC3D с предпоследния BetaFlight и лети страхотно. Честно казано не намирам някаква разлика с SPracingF3 EVO/то което ми на един от другите, въпреки F3 процесора. Още не съм сложил новия BetaFlight 3.0 на Sparky2.0-то защото до преди 2 дена просто не тръгваше. От вчера има нов RC, та ще тряваб да се пробва.

Но не съм голям фен на полетен контролер с вградена дистрибутарна платка. По-добрия вариант като комбинация според мен е:
  • полетен контролер с OSD
  • 4в1 ЕСЦ с дистрибуторна платка
 

Rust

Редовен Потребител
Въпрос на избор е. Аз също не съм фен, но в някои сетъпи където няма място, може да е единствения вариант. Та и там си има предимства.
Хубавото е, че вече имаме избор:
- контролер с OSD
- контролер с PDB
- контролер с PDB и OSD
- PDB с OSD + чист контролер

Какво по-хубаво от това :)
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Днес получих и новата си рамка Armattan F1-5 - с която поръчах техния F1IC ( интегриран полетен контролер с F1 чип който идва на PDB ) Програмира се като Naze32 , и в момента е с Betaflight 3.0.0 RC8. Като цяло тоя дизайн ще спести страшно много кабели. До колкото разбрах от този пост в RCgroups, в момента се работи и върху версия с F3 процесор на интегрираният Арматан борд, която ще се появи до няколко месеца.

Ето две снимки от борда , както и видео с пояснения за него.

Armattan_F1IC_00.jpg Armattan_F1IC_01.jpg

 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Spektrum току що обявиха нов F4 базиран контролер SPMFCF400 , който за момента ще се поддържа от Raceflight. До колкото надушвам имам някакво сътрудничество между двете фирми :)

SPMFCF400_a0.jpg
 

Rust

Редовен Потребител
Spektrum току що обявиха нов F4 базиран контролер SPMFCF400 , който за момента ще се поддържа от Raceflight. До колкото надушвам имам някакво сътрудничество между двете фирми :)

View attachment 10647

"No Built in SBUS Inverter" - това ни връща в ерата на F1. Очевидно с цел неудобство за Taranis потребителите (нищо изненадващо, предвид че Spectrum го продават).
А RaceFlight кога и дали някога ще полети по-добре от Betaflight (освен, че още му липсват и други важни възможности), само времето ще покаже.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
При положение че Spektrum го предвиждат за собствените си потребители :) не виждам причина някой да иска да го върже с Taranis, на пазара ще има достатъчно F4 подходящи за Taranis. А иначе за Raceflight си прав :) и аз следя с интерес тяхното развитие - за момента повече се хвалят от колкото показват.
 

Teodor Ognianov

Потребител
Страхотна тема, благодаря!

Искам да попитам защо 3 пиновите кабели, които отиват към каналите на приемника на всички контролери, които гледам в нета са само с по 1 кабел?
На първи канал в приемника всичко е на обща маса ли? Или трябва кабелите за маса да се докарат ръчно към всеки от каналите, като се монтира конторлера?
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
точно така - масата е обща за всички канали :)
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Страхотна тема, благодаря!

Искам да попитам защо 3 пиновите кабели, които отиват към каналите на приемника на всички контролери, които гледам в нета са само с по 1 кабел?
На първи канал в приемника всичко е на обща маса ли? Или трябва кабелите за маса да се докарат ръчно към всеки от каналите, като се монтира конторлера?
Здравей,
Вероятно под контролери имаш предвид мотор-контролерите (ESC). 3-те кабела са сигнален, маса(-) и захранващ(+). Захранващ имаш само ако контролера има вграден BEC. Масата е обща за всички канали, независимо от това се препоръчва и тя да бъде изведена и запоена директно на полетния контролер.
Повече по темата може да прочетеш измежду постовете тук.
 

Teodor Ognianov

Потребител
Вероятно под контролери имаш предвид мотор-контролерите (ESC)
Всъщност питах за полетния контролер, не за ESC, но това с ESC не ми стана ясно също.
ESC има 3 кабела за моторите, 2 за захранване от батерията и още 3 към полетния контролер. Явно за тия последните 3, които също са с 3 пинови букси трябва да се запои към полетния контролер.
 

Rust

Редовен Потребител
Страхотна тема, благодаря!

Искам да попитам защо 3 пиновите кабели, които отиват към каналите на приемника на всички контролери, които гледам в нета са само с по 1 кабел?
На първи канал в приемника всичко е на обща маса ли? Или трябва кабелите за маса да се докарат ръчно към всеки от каналите, като се монтира конторлера?

Всички себеуважаващи се приемници към ден днешен използват сериен протокол за комуникация (било то SBUS, IBUS, Spektrum serial protocol или друг). Връзката е цифрова, всички канали минават по един кабел (S - signal). Другите 2 кабела са маса и захранване.
При по-старите (PWM) всеки канал е с отделен кабел, а масата и захранването са общи.
 
Нагоре