Помощ за HPI Нитро

neon

Редовен Потребител
Здравейте. Приятеля на сестра ми ме помоли да погледна една нитро количка, която има, но не е карал от 5-6 години. Да де, но досега не съм пипвал нитро мотор. Става дума за HPI lightning 10. Веднага свързах едно липо през бек 6 волта и пробвах сервата и апаратурата - всичко работи. Може ли някой на 2 на 3 да ми обясни за двг-то:
1. Как се пали, като се има предвид, че не е палено 6 години.
2. Как се гаси.
3. Как може когато двигателя работи, количката да стои на едно място? Достатъчно е само да се натисне спирачката ли?
4. Какво гориво трябва?
5. Носил я е на ремонт и в магазина са му продали ей тези лагери и са му казали да си ги смени. От къде са? 17430668_10208138057635714_2025765381_o.jpg
6. До колко волта се зареждат запалките и след това колко пъти могат да се ползват?

Ето и малко снимки от въпросната количка.
17430761_10208137700946797_1965175992_o.jpg 17379775_10208137701026799_991231202_o.jpg 17430747_10208138039235254_818798190_o.jpg 17407949_10208138039595263_955734422_o.jpg 17430848_10208138039675265_1351117192_o.jpg
Ако трябва нещо още да се снима - кажете.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Нитрото е доста сложна материя, както сам си се убедил. Виж дали ще ти помогне тази инструкцийка, която спретнах преди време да един клиент (за съжаление съвсем се отказа - много дълга била).

Nitro101
В така описаната инструкция, се приема че моделът е в изправно състояние, моторът е разработен и са направени коректни базови настройки на иглите за високи и ниски обороти, както и ограничителя на празен ход.
Забележка: Инструкцията не претендира за пълна изчерпателност и гаранция за успешен старт на мотора.
Задължително прочетете внимателно инструкцията на Вашия модел, за да се запознаете конкретно с него.


Проверки

1. Проверете дали батериите в апаратурата и модела са годни (за батериите в модела, ползвайте качествени алкални батерии, или NiMh акумулатори).

2. Проверете дали батерията на подгревната запалка е заредена - лесно може да проверите изправността на запалката, като допрете до нея годна подревна свещ – нагревателната спирала трябва да се нагрее до ярко оранжев цвят за около 2-3 секудни.

3. Включете пробно апаратурата и модела – сервата на газта и кормилото трябва да се движат видимо без затруднения.


Зареждане на гориво.

Напълнете резервоара със свежо гориво. Не се препоръчва да се кара с останало старо гориво, престояло повече от 2 седмици в резервоара, тъй като горивото е силно хигроскопично и показателите му се влошават във времето. Проверете дали всички маркучи са на място и капачката на резервоара се затваря добре.
Внимание!
Нитро горивото е силно летливо и запалимо!
Нитро горивото е отровно при поглъщане! Ако погълнете гориво, потърсете незабавно лекарска помощ!

Стартиране на мотора.

Ако не сте привикнали, свалете въздушния филтър, за да може да виждате как и кога горивото постъпва в карбуратора, както и позицията на дроселовата клапа. Може спокойно да запалите модела и дори да го карате без въздушен филтър стига да няма прекомерно запрашаване, там където карате.

Подкачване на гориво.

Подгревната запалка не е сложена на този етап. Става по един от двата описани начина. И в двата случая се държи пълна газ – или от дистанционното, или на ръка се издърпва и държи щангата на дроселовата клапа.

1. Откачате маркуча, които влиза в гърнето на ауспуха и духате с уста докато маркучът стигащ до карбуратора се напълни целия с гориво и видите как горивото започне да изтича от иглата в карбуратора.

Внимание! При този вариант внимавайте да не погълнете от горивото защото менатола е силно отровен!

2. Запушвате с пръст отвора на ауспуха и дърпате няколко пъти стартерното въже, докато горивото изпълни маркуча. Дърпате още 3-4 пъти, за да може достатъчно количество гориво да изтече в карбуратора.
Забележка – при този метод, горивото се подкача много по-лесно когато резервоара е пълен догоре с гориво.

Запалване на мотора
Преминавате към тази точка само след като сте изпълнили горните!
Когато нямате опит, запалването става много по лесно когато са 2-ма души – единия дава газ от апаратурата, а другия държи модела на място и с другата ръка дърпа стартерното въже.

Последователност на запалване:
- Поставя се запалката на подгревната свещ;
Забележка: Не е необходимо да чакате, след като сте поставили запалката – направо преминавате към следващата стъпка.

- Подава се около ½ газ. В зависимост от настройките, ако мотора не иска да запали, опитвайте с повече и по-малко газ.
Забележка: Ако нямате асистент, може да си помогнете с подаването на газ, като завъртите докрай надясно “Throttle Trim” потенциометъра от апаратурата. Обичайно той е отбелязан с TH. Trim или THR. Trim.

- Дърпате стартерното въже
Забележка: Стартерното въже се дърпа рязко, но с къс ход (не повече от 30 см.) иначе рискувате да развалите стартера. Дърпайте, като сгъвате ръката си в лакътя (не от рамото) – по този начин хода на ръката се ограничава естествено.

- Дърпа се въжето докато мотора запали – възможно е първо да припали няколко пъти и да угасне. В момента в който запали, връщате газта до около 1/3 газ и стабилизирате оборотите.
Забележка: Придържайте модела към земята, защото при високи обороти той ще се опитва да се движи!

- При студен мотор оставете запалката 10-15 сек. докато мотора работи, след това я махнете. Ако я махнете прекалено рано, оборотите ще намалеят и мотора може да угасне.

- Загрейте мотора като го карате на променлива газ пред първите 2-3 минути.



Загасване на мотора
Мотора може да бъде успешно загасен по следните начини:
- запушете с пръст притока на въздух в карбураторав (в случая когато купето и въздушния филтър са свалени).
- Запушете ауспуха на модела, докато мотора изгасне. За да не се изгорите или изцапате, ползвайте парцал или конусна тапа с подходящ диаметър.

Съхранение при по-дълъг период.
Ако няма да карате мотора за по-дълъг период (повече от 1 месец), при последното каране изразходвайте цялото гориво докато мотора угасне. В противен случай горивото се сгъстява във времето и може да запуши иглите, кое значително ще затрудни запалването му.
Съхранявайте модела на сухо място, за да избегнете образуване на корозия в мотора.
 

neon

Редовен Потребител
Благодаря за изчерпателния отговор. Някои неща ми се изясниха. Сега проблема е, че има останало гориво от преди 6 години, което е с гъстотата на ц200. Оранжево на цвят. Предполагам, че в случая е хубаво да се прочистят иглите и да се изхвърли останалото гориво в резервоара. Какво гориво трябва да взема? Един компонент ли е или се смесва с нещо? И какво е нещото, което кара количката да стои на едно място при запален мотор?
 

IvanSapa

Редовен Потребител
-изхвърли го
-почиства се лесно с метанол(от аптеката)
-гориво си купи-MyHobby,Steldi.....
-купешкото е готово за каране
-центробежен съединител и правилно регулиране оборотите на празен ход
 

neon

Редовен Потребител
Намерих от къде са лагерите - сервото за завиване. Беше с втулки, които е бяха поразбили, смених ги с лагерите и сега се движи мнооого мазно. :)
 

neon

Редовен Потребител
Днес мотора запали. Не съм чистил нищо, реших да пробвам първо, пък ако не стане - тогава да разглобявам. Махнах старото гориво, сипах ново, подкачих докато не изкапа малко от иглата в карбуратора, сложих запалката и буквално на второто дръпване на стартерното въже - запали, даже ме изненада. На този етап не бях сложил гумите, защото не знаех какво да очаквам и постъпих така с опита си от самолетите, като нещо се тества дали работи - задължително без витло! :D
Запалих го на средна газ, след това стабилизирах оборотите и след 15-20 секунди махнах запалката. При махането се опита да гасне,но вдигнах леко оборотите и не загасна. Поработи около 5 минути и го загасих. Утре ще тествам с гуми! Още веднъж благодаря на включилите се в темата. Без насоки нямаше да се справя!
 

istoyanov

Новодошъл
Нитрото е доста сложна материя, както сам си се убедил. ......
И на мен подариха една неизползваема количка, на сервиз е тези дни. Благодаря за краткото ръководство. Ще се опитам и аз да се придържам към него. Нямам търпение да я пробвам.
Никога не съм се докосвал до RC модел и се вълнувам като малко дете. Надявам се нещата не са толкова по-сложни от електро моделите. А и нали ми е подарена :)
 
Нагоре