Самообучение - от прости към сложни маньоври - А-Б-В в пилотирането

st5rov

Редовен Потребител
каране му е майката и в случая, тонове теория не струват, колкото грам практика

Така си е! Не напразно за един обстрелян боец са давали 10 невлизали в бой!!!

Благодаря на теб и на Веско, че ми отговорихте!!! :crazy:
 

velko

Редовен Потребител
Ами няма защо да ми благодариш специално на мен, защото май с моите отговори само те обърквам допълнително... Не умея да обяснявам много хубаво и се получават двусмислици и недоразумения...То и да показваш и да учиш хората си е своеобразен талант, който аз не притежавам...:rolleyes::oops: Нищо де...но ми е по лесно на поляната да направя нещо и да видиш как става директно, отколкото да го обясня и напиша в писмена реч...Иначе можеш и спокойно да си завиваш и само с елерон и елеватор в доста по-големи радиуси...Абе бате Веско си ги обяснява нещата и следвай уроците стриктно и тренирай...след време ще натрупаш достатъчно опит и увереност, както и усет кое как става! Успех и много часове във въздуха с моделите ти пожелавам!:pilot:
 

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте от днес започваме разглеждането на фигури и упражнения от висшият пилотаж.Искам още веднъж да Ви обърна внимание, че всичко разгледано до тук Ви е напълно достатъчно да се справите с нещата.Можете ли да летите добре хоризонтално, по гръб и на нож няма да има фигура или упражнение, което да Ви се опре.Тайната съставка да бъдете брилянтен пилот е да подавате прецизни и точни команди на кормилата без никакви други излишни, или както аз казвам паразитни команди.Естествено много работа със симулатора, а след това и на пистата.Много често ми задават въпроса това как да го правя, така или така.Отговорът е и така, и така.Утре ще се занимаваме с висене, но преди да стигнем до там трябва да усвоим хариер летенето, защото това е портала за висенето.Нещата, които кажем днес за този вид полет ще бъдат същите и за същинското висене.
Упражнението днес - излитаме правим лупинг с малък радиус и в завършващата му фаза оставаме хариер, така правим заход и повтаряме упражнението от другата страна, след което кацаме хариер.
Техника на изпълнение-подаваме газ и излитаме с горна команда на елеватора започваме лупинг с равни крила, преди горната точка на лупинга връщаме газта и подаваме пълна горна команда на елеватора, малко преди да сме затворили лупинга подаваме малко газ и я регулираме така, че да останем в положение хариер.Важно-
елероните стабилизират самолета да не се завърта около оста си, елеваторът го стабилизира в посока напред-назад, а ръдъра да не се накланя самолета по оста си и го направлява.При хариер оборотите се синхронизират и припомпването на газта става без да се слиза от прага на тази синхронизация т.е. подава се газ и се отнема до тези обороти, които сме синхронизирали.Участват всички кормила.Също много важно е да няма ограничения на кормилата (DR/EP), тук Ви трябват бързи команди в противен случай започват колебания, които трудно ще овладявате.Трябва отново да споменем, че самолета трябва да е подходящ с точни настройки.

Успех!!!
099.gif


P.S. Първоначално може да се започне само с първата част на упражнението.
 
Последна промяна:

SMarty

Редовен Потребител
Веско, шапки не останаха да ти свалям за този хариер!
Със същия модел аз обаче имам проблеми :(
Много лесно ми се срива в ляво или дясно.
Осъзнавам, че това сриване идва от паразитни команди в комбинация с големи отклонения.
Апаратурата съм я нагласил да ми подава 100% без експоненти сигнал към симулатора.
А в самия симулатор от редакция на модела си играя с отклоненията:
да не са големи за елероните 15градуса, ръдър 25 градуса и повечко оставям за елеватора 45 градуса.
Само така успявам да го стабилизирам и да не ми се срива наляво и надясно.
Но пък идва проблем с другите фигури. За някой отклоненията идват малки при ниски скорости на модела.

CG на самолета при този урок по дефолт ли е?
Задавам си въпроса какви трябва да са настройките за висшия пилотаж ?

А,... Какво използваш за запис на клиповете ?

sim1.jpg
Извинявам се, че не го пиша лично, но предполагам и други колеги ще имат подобни проблеми :boi:
 

vesibo

Редовен Потребител
Здрасти Марти, благодаря ти за въпросите за феникса наистина са много съществени.Естествено, че използвам различни настройки, това съм писал и в последният урок.Самолета трябва да си го нагласиш по свой тертип и за всеки човек това е според възможностите и уменията натрупани в пилотирането.Моделът с, който показвам упражнението е сложен за управление и изисква доста умения.CG съм променил на -0.2мЕкспонентите са -20 на кормилата-10 елеватор.Съвета ми е да намалиш тежестта на модела щом ти е трудно така и да си поиграеш с настройките.Това е специфично за всеки и за съжаление моите настройки няма да са добри за Вас.Гледайте да се доближавате максимално до настройките на моделите, с които летите.Опитай се да караш на 100% без ограничения.
За запис използвам програмата fraps :biri:
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте днес продължаваме с черешката на тортата във висшият 3D пилотаж- "ВИСЕНЕ"
По напредналите могат да изпълняват упражнението като мен, а другите просто да захождат по познатия вече начин и правят висенето.
В какво се състои то - излитаме правим заход, хоризонтираме самолета, намаляваме оборотите така, че скоростта на самолета да се доближи до сривната( това вчера съм го изпуснал, важи и за преминаване в хариер), преминаваме в хариер и след това зависваме.Това се повтаря и от другата страна, след което заход и кацане.
Техника на изпълнение - Елероните управляват завъртането на самолета около неговата вертикална ос, елеваторът управлявя самолета напред и назад по същата ос, ръдърът управлява самолета да не се накланя в ляво и дясно по същата ос, газта управлява изкачването и спускането на самолета по тази ос.След като зависнем и газта е на дадена позиция леко се припомпва, но не се слиза под тази фиксирана позиция.Участват всички кормила и газта активно в изпълнение на фигурата.
Успех!!!
099.gif


P.S. Утре ще Ви запозная с едно сложно упражнение за висене, което ще Ви измъчи, но ефекта ще е поразяващ след усвояването му.В петък съм ви пригонвил задачка естествено, който я изпълни ще има почерпка-тортичка от майстор Тони.
 

st5rov

Редовен Потребител
Стани един съвет, карай на аерофлай или феникс.Симулаторът, който използваш не е реалистичен, повече е като детска игра.


OK! Пробвам ги един по един. За сега съм пробвал ClearViewSe, Aerofly, RealFlight. Предстои да инсталирам Phoenix :)
 

vesibo

Редовен Потребител
Както вчера обещах, днес упражнението ще е отново за висене.Предварително ви казах, че ще е трудничко, но ще Ви научи на всичко необходимо да висите като бесни, както си искате и където в пространството си искате.
400.gif

В какво се състои упражнението - излитаме, правим заход, зависваме самолета с кабината към нас,завъртаме го наляво на 90º, задържаме в това положение около 10 секунди, след това още на 90º и пак задържаме и така още 3 пъти и кацаме.Целта е самолета да няма големи отклонения докато се изпълнява упражнението.Трудно е, но не се отчайвайте изисква се работа.
Техника на изпълнение - след като зависнем стабилизираме самолета да е абсолютно вертикален подаваме команда наляво на елероните до 90º, след което дясна команда на елерона за да фиксираме тази позиция, през това време съблюдаваме газта, елеваторът и ръдърът.Всяко от тези кормила си отговаря за определеното направление, елеватор-крепи самолета напред-назад, ръдър-крепи самолета да не се накланя наляво - надясно, газ-регулира изкачването и слизането, елерони-регулират въртенето.Трудността идва от синхронизиране на всичките команди, но с занимания ще се справите.
Успех!!!
099.gif
 

Tassadar

Редовен Потребител
Такааааа.... Веско даде домашно за следващите няколко месеца.:D

Понеже съм сигурен, че ще се изнервите много с това упражнение, искам да споделя някой чалъми за по-лесно овладяване на висенето.

Първо и най-важно да изберете подходящ самолет. По принцип всеки самолет с тяга над теглото си може да виси. Но някой висят много трудно, други висят почти сами. Триметровите 3Д модели в Aerofly са подходящи. Hangar 9 Ultimate например.

Разделяме задачата на етапи. Владеенето на хариера е абсолютно задължително за преминаване към висене. Може да се зависва и от други положения - чупещо тоно например, но това по-нататък. Критичен момент е изтеглянето от хариер в равновесната точка на самолета. Трябва опитно да намерим тази точка чрез многократни изтегляния, така че ако няма външни влияния самолетът да виси сам. Не се опитвайте да задържате. Просто изтегляте за около секунда-две след което захождате пак с хариер. Всичко това трябва да става на малка височина и близо до вас за да усещате дори малки нюанси в поведението на самолета. Това е ценното на симулатора - не се притеснявате от крашове. Правилното навлизане във висене е голяма част от решението на задачата.

Първоначално зависвайте само от едната страна - с кабинката към вас. Изберете си част от самолета която да наблюдавате непрекъснато. Аз гледам кабинката. Не гледайте нищо друго. Това позволява точно и дори предварително да усетим на къде се изхлузва самолета за да компенсираме с подходящата команда.

Моят скромен опит показва, че не бива да се реагира с резки и дълбоки команди. Плавната, но точна команда, дори забавена, е по-добра от преекспонираната бърза команда.

И така. Тренировки, тренировки, тренировки докато командите не станат инстинктивни без да се налага да мислим. Каквото и да си пишем и говорим, да гледаме клипове със стикове и без стикове, работата няма да стане докато сами не "усетите" самолета. Защото обясняване на висенето е като Вуте да обяснява на Пена що е то жираф.:D
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
По коментарите и то от хора които се справят добре с повечето неща виждам, че горното упражнение ще Ви затрудни, но това е просто само едно упражнение.Не пречи да се опитва.От опит на опит нещата ще станат.Всеки от Вас трябва много добре да си даде самооценка за това до къде е стигнал и какви са му възможностите и да си направи план за работа.Аз може да имам камерка ключодържател, но това не ми пречи да гледам последно поколение камери и когато стана готов да имам такава.Трябва да си изградите система на работа и бих казал, че сте щастливци.Това, което споделям с Вас съм го мислил и работил години, не е имало кой да ми го каже, камоли да ми го покаже.Простата истина е ,че всеки трябва да си изгради методика, да работи без да бърза, да усвои елементарните маньоври до съвършенство, да не бърка командите, да усеща машината ,да и знае възможностите и т. н.Подредил съм упражненията по сложност.Никой не е казал, че трябва да скочите на висенето като не сте овладели хоризонтален полет или полет по гръб, на нож и прочие, напротив работете до откат върху нещата без да пропускате стъпки.
Темата я пуснах не да си пиша там някакви си неща, а да съм полезен.Тук е удобно това което Ви затруднява да го обсъждаме, да се пускат клипове с нещата, да виждаме кой до къде е стигнал и какви проблеми има ,и да сме си полезни един на друг.Да вярно е , че самолета трябва да се "усеща", но има много условности-сетъп на самолет, сетъп на апаратура, сетъп на пилот, последното е най -важно.За да станат командите инстинктивни без да ги мислим, трябва преди това много, много да ги мислим.Последното упражнение не е домашно, не е ясно за някой овладяването на упражнението може да е няколко месеца, за други година ,а трети може никога да не го овладеят, това зависи само от Вас и докъде искате да стигнете.Целта на задачата не е да се нервите, а да се самоусъвършенствате.Ако някое упражнение ви нервира значи не сте готов още за него.Аз лично най-много обичам изнервящите упражнения, те ме шлифоват.
Еми за сега това.:biri:

P.S. Загледайте се във втория клип командите ми изобщо не са бавни и плавни.;)
 
Последна промяна:

Theknowledge

Новодошъл
Здравейте днес продължаваме с черешката на тортата във висшият 3D пилотаж- "ВИСЕНЕ"

Отдавна чакам с нетърпение този урок. Това ми е любимия маньовър за момента, но за съжаление ми е бая труден. От доста време се мъча с него, но го правя доста нескопосано - доказателството следва:


:) :) :) Приемам съвети всякакви. Иначе това което аз забелязах е че модела виси на винт значително по-устойчиво при по задни центровки.

Поздрави.
 

Давид Давидов

Редовен Потребител
Веско, темата е трепач! :win:

Хората сме с различни дарби. Едно ни се получава с лекота, за друго трябва да се поозорим. Отдавна съм приел, че като си наумя да науча нещо ще трябва да отделя толкова време, колкото се налага. Трудно, лесно - все тая, най-накрая го научаваш. Та, както съобщи Радио Ереван - опитите продължават :pilot:
 

SMarty

Редовен Потребител
Е днес ученото до тук бе подложено на изпит.
Прилагам скромния си опит да си изсуша прясно боядисания EDGE540T с висене :pilot:... е малко кацането нещо не е смърфи :boi:
Модела не е изцяло "боядисан" все още, не защото съм решил по габровски да пестя боя ами просто не остана много време тази вечер...
И утре е ден. Целта ми е да постигна колкото се може повече достоверност на самолета ми и като външна окраска и като симулационен модел.
За сега май се справям. Центъра на тежестта съм го оставил където трябва да си е . Не съм го изтеглял назад специално за висенето. От днес за първи път започнах да карам с големи отклонения и отрицателни експоненти както по-горе ме посъветва Веско. В началото ми беше много притеснително защото самолета е като луд, но постепенно започвам да свиквам. Така командите са много бързи и вече смело твърдя, че с предишния си начин на каране (с положителни големи експоненти) не бих вадил самолета от много ситуации през които минах днес.

Кошмар ми е момента когато обърна самолета с корема към мен ... при управление на опашката всичко си сменя знака и става едно мазало. Ама полека и на това ще свикна.
Продължавам смело напред :win:
Благодаря за съветите на Петър Гърмидолов и Веско!!!
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Браво момчета не виждам нищо нескопосано, а напротив виждам хора , които се занимават усърдно и успеха е на лице.Всичко ще Ви се получи бъдете сигурни. По принцип 3D самолетите са със задна центровка, но могат да висят и самолети с неутрална центровка.И на Жоро, и на Марто клиповете ми харесаха много.Висенето е волна програма всеки прави това ,което иска, но и при двамата забелязах нещо, което е много ценно и трябва да се прави, а именно придвижването на самолета напред и назад също и наляво, и надясно.С Давид се засичаме непрекъснато на поляната та можем на живо да обсъждаме и правим нещата.Кръстил съм темата самообучение едни ще се научат бързо , други бавно, а трети никога.Идеята беше точна такава дистанционно да си помагаме с клипове и обсъждания, всеки има право на мнение и решава как да се развива в пилотирането.Много ме радва Жоро, той кара от съвсем скоро, а напредва с изключителни темпове, явно работи усърдно.:biri:
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Ето и обещаната задачка.С две думи казано кубинска осморка на нож в двете посоки.
Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Днес упражнението ще е продължението на сложната задачка за висене от миналата седмица.В какво се състои излитаме правим половин кубинска осморка, след което зависваме пред нас.След като самолета стабилно зависне подаваме команда ляв елерон като следим всички осанали команди на кормилата за стабилно висене.Изчакваме самолета да направи две завъртания на 360 около оста си, след което захождаме отново с половин кубинска осморка и кацаме.Хубаво е упражнението да се прави и в другата посока.Много полезно упражнение за координация, правилни команди при висене.В техниката на изпълнение няма нещо, което да не сме разгледали.Ценното на тези упражнения е, че се работи с изместени стикове от централните положения.За да бъдеш добър 3D пилот това е най-важно.
Успех!!!
099.gif
 

vesibo

Редовен Потребител
Още едно упражнение за координация и правилни команди при висенето.Обърнете внимание на кацането на края.Много често като ми свърши батерията на поляната кацам така.От стабилно висене намалявате плавно газта и едновременно с това подавате долна команда на елеватора.
Успех!!!
099.gif
 
Нагоре