Самообучение - от прости към сложни маньоври - А-Б-В в пилотирането

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте приятели, отварям тази тема, защото вече доста хора се интересуват от различни прости и сложни маньоври извършвани при пилотиране. Не остава време да се обясни всичко на поляната. Идеята ми е с кратки филмчета да Ви запозная с най-важните неща. Спокойно може да разискваме техниките на пилотиране и въпросите които ви интересуват свързани с това. Надявам се да Ви бъде интересно и полезно.
И така първото нещо, с което ще започнем е излитане и кацане, като описваме фигурата осморка. Това ще ни научи да излитаме и кацаме от всички страни без да се местим от нашето положение. С две думи, ще ни е все тая от къде ще правим излитането и кацането. Не трябва да забравяме, че се излита и каца винаги срещу вятърът, но понякога той си сменя посоката и тогава за неподготвените изниква проблем.
В какво се състои самото упражнение - Излита се и се излиза на 45 градуса от оста на пистата, поддържа се известно време този курс, след което се прави завой на 225 за да се получат 270 градуса и се каца на пистата.
Техника на изпълнение - работи се с всички кормила елеватор, елерони, ръдар и газ. Естествено трябва да се избере самолет имащ тези кормила.



Успех !!!
099.gif
 
Последна промяна:

Gruel

Редовен Потребител
Весо, това с клипчетата е много добра идея! Само ако може ще е добре да се виждат и стиковете - доста помага за начинаещ пилот..
 

st5rov

Редовен Потребител
10Х! И аз исках да помоля за стиковете. Ако може обясни /с думи/ как се прави завой с ръдър, елерони и т.н.
Кой симулатор предпочиташ?
3dsmile_12.gif
 

vesibo

Редовен Потребител
Да би било хубаво да се виждат стиковете, но за съжаление ще трябва да обяснявам с думи , тъй-като за тези първоначално прости маньоври стиковете се отклоняват малко и е почти незабележимо.Относно симулаторът използвам aerofly professional deluxe от години на ред и съм най-доволен от него.Може да се каже, че той ме е научил на всичко до момента.
 

vesibo

Редовен Потребител
Относно това първо упражнение нещата стоят така:
Комбинираните команди се извършват с трите кормила елерон,елеватор и ръдър.Елеронът и ръдъра работят в една посока.Последователността е следната елерон-ръдър-елеватор.Започнете с малки и плавни команди.Много е важно крилото да не се накланя много и да не се губи скорост.Ако при подаване на ръдър крилото се накланя много трябва да се компенсира с елерон в обратната посока.
 

vesibo

Редовен Потребител
Днес продължаваме със самообучението и следващото упражнение е следното.Излитаме нормално от пистата, отново излизаме на 45 градуса, изправяме самолета и поддържаме малко прав курс.Завъртаме самолетчето около оста си за сега само с елероните докато то се обърне по гръб.Фигурата се казва полутоно и точното и обяснение, и това как се прави по-натам, тъй-като има междинни маньоври ,които ще разгледаме в следващите етапи.След като сме по гръб се опитваме първоначално да летим така, а като малко посвикнем задачата ще ни е да кацнем на оста на пистата така.Не се отчайвайте ако първоначално нещата не се получават, просто трябва тренировки и всичко ще си дойде на мястото.
Техника на изпълнение-отново участват елерон,елеватор, ръдър и газ.Важно при полет по гръб елеваторът трябва да се подпира с долна команда.Отново последователността при завой е елерон-ръдър -елеватор с долна команда т.е. лостчето се натиска напред.Важно при използването на ръдър в полет по гръб, за да се завие надясно се подава ръдър в ляво и обратно.


Упражнението се извършва от всички посоки.Полетът по гръб е много важен ключов момент и е един от компонентите при правенето на основните фигури.
Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

st5rov

Редовен Потребител
Евала Весо!!!
120.gif

Няма само онези от Test Flite да се правят на велики. Направо ги сложи в малкото джобче!!!!!!!!!!!!
 

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте, днес продължаваме със самообучението и следващия етап, който включва предишното упражнение и разликата е само, че се описва осморка по познатия вече начин, само че по гръб.Това упражнение е изключително важно, защото ще ни научи винаги да даваме вярната команда, когато летим по гръб.Много пъти се случва ,когато се опитваме да правим различни фигури да се озовава самолета по гръб и тогава когато не сме подготвени се започва с грешни команди и краша е неизбежен.Виждал съм го доста често и това не е никак приятно.Запомнете нещо много важно когато самолетът ви се озове в някакво неочаквано за вас положение не бързайте да подавате каквито и да било команди, помислете и дайте вярната, а това ще стане когато тренирате и сте подготвени за нея.
Техниката на изпълнение не се отличава от предишната, единствено наблегнете на малки и прецизни команди и регулирайте газта.Когато след завой изправите самолета трябва малко да намалите газта е преди започване на завой леко да увеличите оборотите.

Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте днес продължаваме с едно упражнение, което също е много важно и затвърждава наученото до сега, а именно комбинираните команди и координираните завой.Тук Вие ще можете да усетите и осмислете до сега разглежданите неща тъй-като нещата ще се случват бавно и Вие ще може да ги виждате.В какво се състои самото упражнение.Пускаме вятър 12 m/s в симулатора и нагласяме от опцията за позиции в градуси самолетчето да е перпендикулярно на пистата.В упражнението има 4 етапа.
1.Да задържим самолета на едно място във въздуха.
2.Реене на самолета в ляво и дясно.
3.Кацане вертикално на пистата.
4.кацане в движение на пистата.
Техника на изпълнение:- участват всички кормила, елерон, елеватор,ръдър и газ.Тук се работи повече с газта и елеватора, а в реенето и елероните и ръдара.Трябва да се има в предвид, че с подаване на горна команда при еднакви обороти на двигателя самолета тръгва назад, а при долна напред.Отново наблягам на това упражненията да се правят бавно и с малки команди.
Успех!!!
099.gif


Упражнявайте се, защото утре следва нещо много забавно и всички, които успеят да го направят и пуснат клипче с това, ще имат бира от мен.

P.S.По молба на колеги пускам клипче с движение на стиковете в първият урок.
 
Последна промяна:

Tassadar

Редовен Потребител
Браво Пепи имаш я бирата:), опитай се обаче да задържаш самолета в кошарката и тогава да излиташ, не че ще е проблем за теб де.:win: :biri:

Да, реших да не рискувам:p. Този Ултимейт има много голяма тяга и го летях с 5-10% газ. Нямах достатъчна резолюция на газта... Исках да вкарам любимия Як-54 в кошарата, ама много голям туч бре- не се събира. :crazy:
 

Tassadar

Редовен Потребител
Мда. Много е ЯК то зи Як.:win: Интересно на второ четене не ми се вижда толкова голям.:cool:


Жалко, че на поляната няма такъв мазен вятър. Все е турболентен. В този ред на мисли, дай да видим как да кацаме при турболенция, че все със свити орехчета го правим на живо.;)
 

montes1970

Редовен Потребител
Както вчера обещах днес пускам една задачка -закачка, която ще е сверка на часовниците с упражненията до тук.
Обещанието от предния пост е в сила.;)
Успех!!!
099.gif
опаааа почна да ме боли главата
 

vesibo

Редовен Потребител
Да-а-а-а-а Пепи ми чете вече мислите, но това е нормално защото той отдавна работи много усърдно и резултата е на лице;).Днешното упражнение е същото като предишното, само че включваме и 4m/s турболенция освен 12m/s вятър.Ако турболенцията в началото Ви е силна, работете с по-ниска.Техника на изпълнение-участват всички кормила елерони, елеватор, ръдар и газ, разликата вече е, че се работи с тези кормила и газта доста интензивно.Целта е да се кацне на пистата без да се разбие самолета.По принцип много важно е както само във вятър така и във вятър с турболенция да се работи с по-малко газ.Това е както с автомобил на лед без ABS трябва да отпуснеш спирачката и после пак да я натиснеш.Гарантирам Ви, че всеки който се справя добре с това упражнение няма да има проблем, когато лети в силен вятър.

Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

Pakidanski

Редовен Потребител
Е това вече е сериозно предизвикателство:D

Преди време си правих подобни експерименти...та тогава бях стигнал до извода, че тия малките контурки в аерофлая при 3м/с вятър и 1 м/с турболентност, летят най-близко до контурките ми на поляната.
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Днес продължаваме с един от най-важните елементи участващи при изпълнение на фигурите от пилотажния комплекс-полет на нож.Този елемент плюс вече разгледаните сформират перфектното изпълнение на всички сложни фигури.Техника на изпълнение-участват всички кормила.Елерон - поддържа наклона на самолета по време на този полет.Ръдар- поддържа височината на полета.Елеватор- поддържа посоката по време на полет.Газ участва активно в целият процес.
В какво точно се състои упражнението.Излитаме в края на пистата правим завой на 90 градуса,следва праволинеен полет, след което завой на 270 градуса и излизаме на оста на пистата.От праволинеен полет подаваме елерон наляво и почти едновременно с това ръдър надясно, докато самолета застане на 90 градуса, след което командата за елерон се прекратява , а за ръдар остава.Газта при излизане на нож малко се увеличава.Ако ъгълът на ножа е много голям газта трябва да е повече, ако не по-малко.При излизане в нож елеваторът поддържа курса на полет.С долна команда самолета се насочва надясно , а с горна наляво.Важно да се запомни- при нож наляво стиковете се събират, а надясно се раздалечават.След достигане краят на пистат се излиза от нож в хоризонтален полет като се започва с команда на елерон - надясно, а ръдара продължава да се задържа и преди самолета да се е хоризонтирал се отпуска напълно, следва завой на 90 и 270 градуса и изпълнение на нож надясно по описаният вече начин, отново 90-270 градуса и кацаме.


Успех!!!
099.gif


P.S. Събота и неделя тренировки на поляната и в понеделник продължаваме.
 
Последна промяна от модератор:

Tassadar

Редовен Потребител
Ааааа чакай, чакай. Не сме научили кацането в турболенция.o_O

Ако се пренесем в условията на младостката поляна - козя пътека за кацане с разни препятствия и често страничен турболентен ватър, за малките неакробатични депронки става драма с елементи на трагедия: :D



Оказва се, че младостката поляна изисква по-големи пилотски умения от тези в западняшките удобни аероклубове. Въпросът е как да придобием тези умения с минимум загуби в жива сила и техника.:crazy:
 
Нагоре