Смяна на посоката на въртене на едното серво(при свързване с у-кабел)

arsovhome

Редовен Потребител
Сблъсках се с този проблем при кит на Multiplex FunCup. Преди това не се бях замислял в каква посока се върти сервото, понеже се променя с реверс на съответния канал. Първо при моя глайдер Walrus бях настройвал сервата(предварително монтирани) на елероните и клапите(свързани с у-кабел) без никакви проблеми, но и без да забележа, че сервото на едната клапа е различно. Елероните се движат в различни посоки, клапите в еднакви. След това при същия глайдер на Никос на полето не можахме да накараме клапите да се движат еднакво на един канал, и оставихме решаването за по-късен етап. И когато сложихме на FunCup 6 еднакви серва се сблъсках отново с този проблем понеже местата на сервата са предварително изрязани по един и същи начин за елерони и клапи. Завъртането на сервото на 180гр. напречно на крилото не променя посоката, размяна на кабелите на конектора също - само ще изпуши сервото. Тогава погледнах пак моя Walrus и видях, че различното серво се движи в обратната посока. Важно е да се помни, че всичко в тая тема се отнася за свързани серва с у-кабел. Вярно е че може да се използват 2 канала и микс, но например при само 6 канален приемник, където едната клапа трябва да се сложи на giar, a това води до съществени неразрешими проблеми. Също забелязах, че резервно серво ще ми свърши работа, защото се движи в желаната посока. Вярно, че слагането на различни серва на 1 канал може да доведе до различно движение на клапите, но в моя случай рамото от еднаквите серва стана на различното и отклонението е еднакво. Посоката на въртене може и да се смени и по два други начина: по-лесния и скъп е да се закупи Servo Signal Reverser, по-трудния чрез размяна на местата на запояване на 2 двойки кабели в сервото. Втория начин в моя случай, ще се приложи много трудно. В другите серва моторчето е свързано с 3 кабела(крайните се разменят). При моето крачетата са директно запоени за платчицата. Тридно ще се разпоят и свържат с жици, за които може и да няма място.
По-подробна информация и как става на практика може да се види във видеото.
 
Последна промяна:

arsovhome

Редовен Потребител
Защо подробно споделям моите перипетии? Заради поуката, въпреки че повечето хора сме склонни да повтаряме грешките си. И така каква е според мен поуката. Преди да се прави нещо, най-добре е да се потърси и прочете повече информация. Ползването на чуждия опит е безценно.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Решението на проблема с клапите може да се направи по няколко начина.

1. Допълнително да изрешеш каналчето за серво в крилото , така че да можеш да монтираш сервото в другата посока. При положение че самолета е от пяна - това е много лесно, другата дупка ще я запълниш с парченце депрон или само с тиксо отгоре и става супер.

2. Да сложиш Signal Reverser както си показал - струва 4лв.

3. Да направиш клапите на 2 канала - при 6 канален приемник за да направиш това трябва Елероните да са ти на един канал. Така Gear + Aux1 може да се ползват за клапи. При Spektrum DX6, DX9 и нагоре , това става супер лесно, а съм сигурен че и Търниджи с OpenTX може да го прави.

4. Да избереш цифрови серва на които може да се програмира посоката :) - даа има такива , е вярно скъпички са, но пък е елегантно решение.

5. Да обърнеш посоката на въртене на сервото с поялника - но както сам казваш, това не винаги е лесна задача според модела на сервото.
 

arsovhome

Редовен Потребител
...Така Gear + Aux1 може да се ползват за клапи...
С 6-канален Orange трансмитер ORX T-SIX и 6-канален приемник не става. На мастер Gear сервото предварително се отклонява в едната и другата посока. Опитах триково с тримиране - не става точно. С Търниджито става, но пък Нико има няколко оранжеви приемника и искаше да ги използваме. Между другото Нико е голяма работа, защото е накарал братята китайци да му пратят безплатно Radiolink AT10 2.4G 10CH Transmitter With R10D Receiver Orange за да му направи ревю и снимки и видео как го използва. Според мен много добър трансмитер, а ръковоството му е уникално.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Конкретно за този модел реших казуса по следния начин - използвах 2 различни серва които въртят в обратни посоки. Едното серво беше някакво хобикинг, а другото PKZ1081 (което всъщност върти "обратно" в сравнение с повечето серва).
След това малко забавяне на скоростта на сервата от апаратурата, което така или иначе си трябва за задкрилки и готово.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Това е модел който изисква апаратура с повече канали. Да, наистина има решения които заобикалят проблема, но те не могат да заместят замисъла на производителя.
Задкрилките трябва да са на отделни канали за да се настроят прецизно. При всички случай хода на сервата в крайните положения ще се различава! Налага се да се настройва по отделно "SUB TRIM" и "END POINT".

Та, Търниджито може да се окаже по-подходящо за целта.
 
Нагоре