Спомени за спорта

Ivan Minkov

Потребител
Да добавя към горният пост. Предните предпазители на моделите бяха направени от дебелата пластмасата на вътрешните тела на на гюмовете с които се транспортираше и продаваше сладолед по онова време. Те бяха цилиндрични и с не голям диаметър. След изрязване се налагаше термична обработка за да се поизправи пластмасата. Наистина тези предпазители издържаха "на бой" и практически не се чупеха.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Да добавя към горният пост. Предните предпазители на моделите бяха направени от дебелата пластмасата на вътрешните тела на на гюмовете с които се транспортираше и продаваше сладолед по онова време. Те бяха цилиндрични и с не голям диаметър. След изрязване се налагаше термична обработка за да се поизправи пластмасата. Наистина тези предпазители издържаха "на бой" и практически не се чупеха.
Това е 100-ова истина.
Според мен резервуара на първия модел не е правен от нас, само е кърпен.
м.с.Георги Дончев казва, че е от модел на GRAUPNER...но мисля, че греши.
Резервуарите на всички известни модели на GRAUPNER са пластмасови!
А този е от един модел произведен в Италия, по спомени Пико го бе подарил на Джони Тенджерков†.
От Джони Тенджерков† модела попадна в м.с.Тодор Дилчев.
Много стар модел и стара история. Все още не мога да открия снимка в просторите на интернет, надявам се и това ще стане.
Предните гуми на първия модел са от едни листове "италиански порест каучук" внесени за Плодивския завод "Родина" производител на велпапе.
Трудно беше да се сдобием с два листа, но невъзможно почти нямаше.
По подобие на "ракетните" тези ги кръстихме "италианските".
Имаше проблем и с лагерите за съединителя.
Разбрахме,че се използват в кейпстанролката на лентово запомнящо устройство.
За щастие също произвеждано в един от Пловдивските заводи(ЗЗУ).
Предните гуми на втория модел са от материал доставен от обувен завод в България, малко ронлив ...но подходящ за предни.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1983г.
Републиканско състезание по автомоделизъм за пионери гр.Михайловград
Отборно 6-то място
АВ1 3-то място Борис Минков
АГ 3-то място Димитър Вълев

1-3 юли Републиканско състезание по автомоделизъм за средношколци гр.Долна Оряховица
Отборно 4-то място
АВ1 3-то място Енчо Пулев
АС2 2-ро място Кирил Кирязов

[24.09.2023] Диплома на м.с.Живко Матев:
Долна Оряховица средношколци 1983.jpg

28-30 април Републикански турнир по автомоделизъм за конструктори гр.Долна Оряховица
А2 1-во място з.м.с. Марин Неделчев
А2 3-то място м.с. Димитър Дишлиев
V1 1-во място м.с.Тодор Дилчев
V2 1-во място м.с.Тодор Дилчев
V2 3-то място м.с.Георги Дончев

10-ти международен турнир купа "Варна 83"
Състезатели от ГДР, ПНР, СРР, СССР, ФРГ, ЧССР, Швейцария, НРБ(два отбора)
и отбора на домакините ОС на ОСО-Варна.
А1
з.м.с.Илия Царски(НРБ-1) 221,400
з.м.с.Марин Лесиков (НРБ-1) 219,978
Анатолий Медведев (СССР) 216,606
A2
з.м.с.Марин Неделчев (НРБ-1) 244,565
Пенчо Петров (Вн) 242,915
Mс. м.к.Владимир Попов (СССР) 240,320
A3
з.м.с.Петър Савчев (НРБ-1) 245,566
м.с.Величко Първанов (НРБ-1) 242,588
Паул Циглер (ГФР) 238,411
A4
Mс. м.к.Вячислав Соловьов (СССР) 270,676
м.с.Красимир Младенов (НРБ-1) 266,666
м.с.Любен Изворов (НРБ-1) 264,318
Отборно
НРБ-1 2452т
СССР 1386т
Варна 889т
RC-EB
Mс. м.к.Хенрих Висоцках (СССР)
м.с.Дамян Пертров (НРБ-1)
Фриц Хайнц (ГДР)
Отборно
CCCP
ГДР
НРБ-1

з.м.с.Марин Неделчев
2.jpg
з.м.с.Петър Савчев†
3.jpg
Финал на V2
1.jpg

"Дружба и братство" Чехословакия - Прага 11-14 август 1983г.
Имам само синя папка без съдържание в нея, това е корицата:
XXXXXX.jpg
Водач треньора м.с.Седеф Дончев.
Страхотен асфалт обясниха, че в сместа са прибавили кварцов пясък.
Отпред бях с гуми на SPEEDMODELS 11-ти номер(ляти,а не рязани)
отзад G100-Special на Graupner - най-добрата възможна комбинация.
Карах с дрифт по завоите...удоволствието беше голямо.
Анулираха старта.
За да снимат и изключили тока на електрониката за броене ...
Накрая повториха старта, но аз нямах гуми.

Интересното на това състезание е,че руснаците бяха с PB Alpha-83!
Те настояваха да не се купуват фабрични модели,а купиха първи....


16-18 септември 16-то Републиканско за конструктори гр.София
Отборно 4-то място
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев
V1 1-во място м.с.Георги Дончев
V1 2-ро място м.с.инж.Любомир Караиванов
V2 1-во място м.с.Георги Дончев

02 октомври 1-ви републикански турнир купа "Септември 1923"
AC-2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
RC V2 2-ро място м.с.Георги Дончев

Републикански турнир по автомеделизъм "КТА-МАДАРА,ШУМЕН 83"
AC-2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
През 1983 Валентин Савов е Републикански шампион за средношколци в клас F1B(гуменяци).
Отборно Пловдив пак са първи!

Ще го помоля ако има протокол да го качи.

Още първата година в гр.Тула трябваше да изпълня молба на моделисти от Пловдив.
По точно на з.м.с.Христо Китипов(скоростни авиомодели) трябвало карбон за перки.
Дори не знаех какво е това ...
В авиомоделният клуб ме попитаха нишки или рогозка?
Само карбон ли искаш,не искаш ли и кевлар?
Реших,че най-правилно е да взема и трите вида .
В Пловдив силно се зарадваха на двата вида карбон(нишки и рогозка).
А макарата с кевлара погледнаха с пренебрежение,на практика и те не знаеха какво е това.
След около седмица з.м.с.Христо Китипов ми я върна с думите - върни им я,не става за нищо.
м.с.Атанас Гаганелов прояви интерес към кевлара, прави някакви експерименти и започна да го използва.
Ето как изглежда и какво е останало от макарата.
Кевлар.jpg
Атанас все още го използва.
Края на 1983-а го удостоиха със званието "Майстор на спорта" по АВИОМОДЕЛИЗЪМ:
m.s.Gaganelov.jpg
 
Последна промяна:

Valio Savov

Потребител
През 1983 Валентин Савов е Републикански шампион за средношколци в клас F1B(гуменяци).
Отборно Пловдив пак са първи!
Ще го помоля ако има протокол да го качи.

За първи път станах индивидуално шампион на България. Трудно състезание, защото бях фаворит като единствен от средношколците национален състезател и това явно ме тормозеше.... Преди да тръгна, забих пирон в къщи за медала :) Не можех да си представя срама, ако не взема медал :) Състезанието тръгна зле за мен :( След първите три старта бях трети и медала взе да става под въпрос :)
Но след третия старт настана един мор .... много силен вятър, който отказа повечето .... Който пускаше, трябваше да има повече опит и повече модели :) Смлях един модел, който сгъна крилата на старта, после загубих два модела (единия отлетя без една перка) , но успях да намеря единия и се върнах за седми старт, но и без него бях първи :) Драма :)
http://www.bfavio.com/images/OldScans/OldProtocolsAvio/1983_RepParvenstvo_Srednoshkolci.pdf

Тук съм качил други резултати през годините, за които имам протоколи:
http://www.bfavio.com/HistoryProtocols.htm
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1972-а се запознах с Любен Ангелов,вероятно не греша ПЪРВИЯ АВТОМОДЕЛИСТ в Пловдивски окръг!
Работеше като фрезист в завода за пишещи машини.
В същото време се занимаваше с автомодели, в себе си го нерекох "човека-отбор".
Правеше най-различни автомодели с идеята да направи отбор.
Появата на клуба в гр.Сопот му дойде като подарък.
Помагаше ни всестранно за да се осъществи мечтата му и освен това да има повече време за неговия модел.
Днес получих един модел от неговите - А4 скоростен с двигател до 10 куб.см.
1973 Любен Ангелов.jpg
АС10.jpg
На двигателя няма надписи, за това не мога да гарантирам какъв е. Тогава се използваха OPS. Тегло без гориво 2,9кг.
Предполагам, че е OPS 60 Series 1970:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/OPS 60 Series 1970.html
Прикачвам и най-стария протокол който имам - 1973-та конструктори гр.София.
С този модел след това са се състезавали и други състезатели за отбора на гр.Пловдив.
 

Attachments

  • 1973София-конструктори.pdf
    877.6 KB · Прегледи: 4
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Racing model car with air propeller class АВ-2, Bulgaria, 1973
Вече мога да покажа и скоростен автомодел с въздушен винт с двигател до 2,5 куб.см.
Имаше запазен модел, но не бе ясно какъв точно е двигателя му.
АВ-2 e само за средношколци. Състезател с най-голям опит в този клас е Иван Минков.
Първият модел е с двигател "Спринт" и резонансна тръба, втория с "MVVS" също с резонансна тръба
(имало е интересно състезание при което Иван е победил сваляйки тръбата)
и вероятно след отмяна забраната за използване на "западни" двигатели е направен с "Rossi 15".
Иван Минков вече е бил в казармата и с този модел се е състезавал друг от клуба.
След като първо намерих "Спринт" и се убедих, че е по-голям се наложи да търся отново.АВ-2.jpg

23.03.2023
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
04-06 май 1984 Републиканско състезание по автомоделизъм за пионери гр.Пазарджик
Отборно 2-ро място
АВ1 1-во място Борис Минков 124,740 км/ч
АГ 2-ро място Стоян Караиванов
АЕ 5-то място Велин Абдулов
РС-ЕВ 9-то място Ивайло Попдончев
Прикачвам протокол (pdf)

27.02.2022 инж.Иван Минков предостави отрязък от весник "Карловска трибуна" бр.20 от 1984г:
1984 Пионери, Пазаджик.jpg

Републиканско състезание по автомоделизъм за средношколци гр.Долна Оряховица
Отборно 4-то място
А2 2-ро място Георги Митков 183,673 км/ч
АВ1 1-во място Енчо Пулев 133,333 км/ч с нов рекорд !
Снимка на рекордьора Енчо Пулев, модела вече е показан в един от постовете.
Енчо.jpg
След отпадане на забраната това е нов модел за двигател COX 1,5cc.
Eто и з.м.с.Дамян Петров(Враца)
Дамян.jpg
Ще направя няколко уточнения.
з.м.с.Дамян Петров е бивш корабомоделист с големи успехи.
Подробности,вероятно само той би могъл да сподели.
"Майстор на спорта" и след това "Заслужил майстор на спорта" са благодарение на успехи в корабомоделизма.
Не знам дали е получил същите звания и в автомоделизма, но определено ги заслужаваше.
Много добър пилот!
Както се вижда от снимката се състезава с фабричен модел от Graupner и апаратура Multiplex(KoPro).
Вероятно се е смутил от фотографа и държи предавателя обратно.

27-29.април1984 Републикански турнир по автомоделизъм гр.Криводол
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев

[21.02.2022] Иван Минков предостави диплома и възстанови част от историята:
1984 I RC V1 Ivan - Krivodol.jpg
RC-V1 1-во Иван Минков (все още войник)
След подадена контестация от отбора на гр.Михайловград декласират първите трима.
Съответно четвъртия става служебно първи.
За съжаление аз бях първи и ме декласираха заради липса на заден предпазител.
По правилника за международни състезания той не беше задължителен, правилника на
федерацията не беше коригиран.
След състезанието ген.м-р Полина Недялкова† се съгласява да го закара в поделението, намиращо се около София.

RC-V2 1-во м.с.инж.Валентин Динков
м.с.инж.Валентин Динков предостави две снимки от състезанията в гр.Криводол
по негови спомени са правени през 1984-та
Криводол1984.jpg
много познати лица
Криводол 2.jpg

06-08 юли 1984 Републиканско състезание по автомоделизъм за конструктори гр.София
A2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
V1 1-во място м.с.Тодор Дилчев
V2 1-во място м.с.Тодор Дилчев
V2 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
V2 3-то място м.с.Георги Дончев

23 септември 1984 Републикански турнир по автомоделизъм за купа "23 септември" гр.Михайловград
A2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
V1 1-во място м.с.Георги Дончев

За конструктори има турнири и накрая крайно класиране.
Републиканско за конструктори RC модели - 1-во място отборно крайно комплексно
Републиканско за конструктори Крайно комплексно - 2-ро място отборно

Нямам протоколи за конструктори,написаното е от наличните в момента дипломи.

Европейско 1984
А2 7-о място за з.м.с.Марин Неделчев 241,830 км/ч
А2 8-о място за з.м.с.Илия Царски 241,061 км/ч

B7.jpg
От ляво на дясно з.м.с.Петър Савчев†, м.с.Цветан Петров, ген.м-р Полина Недялкова†,
м.с.Любен Изворов, треньора м.с.Седеф Дончев, з.м.с.Марин Неделчев, м.с.Димитър Дишлиев, м.с.Христо Керчев и з.м.с.Марин Лесиков
C3.jpg
От ляво на дясно треньора м.с.Седеф Дончев, з.м.с.Марин Лесиков, м.с.Цветан Петров, м.с.Христо Керчев,
м.с.Любен Изворов†, з.м.с.Петър Савчев† и з.м.с.Марин Неделчев

Имам само една страница от резултатите за 2,5сс и я прикачвам(pdf).

Купа "Варна-84"
Състезатели от ГДР,ПНР,СРР,СССР,ФРГ,ЧССР,Швейцария,НРБ(два отбора)
и отбора на домакините ОС на ОСО-Варна.
А1
з.м.с.Илия Царски(НРБ-1) 217,391 км/ч
Ернст Хуберт (ГФР) 217,129 км/ч
з.м.с.Марин Лесиков (НРБ-1) 216,867 км/ч
A2
з.м.с.Марин Неделчев (НРБ-1) 255,318 км/ч
м.с.Димитър Дишлиев (НРБ-1) 248,276 км/ч
Mс. м.к.Владимир Попов (СССР) 248,276 км/ч
A3
Паул Циглер (ГФР) 272,726 км/ч
Владимир Якубович (СССР) 250,000 км/ч
м.с.Величко Първанов (НРБ-1) 248,276 км/ч
A4
Хорст Денлер (ГФР) 299,500 км/ч
Mс. м.к.Вячислав Соловьов (СССР) 285,714 км/ч
Владимир Якубович (СССР) 282,574 км/ч
Отборно класиране
НРБ-1 - 1973т, СССР - 1610т, ФРГ - 800т

RC-EB
Паата Шаринашвили (СССР)
з.м.с.Дамян Петров
Мирек Востарек
RC-V2
Никел Клод(Швейцария) - 67 обиколки
Мартин Хейн(ГДР) - 66 обиколки
Хайнц Фрич(ГДР) - 65 обиколки
Отборно класиране
НРБ-1 - 10н.т., ЧССР-13н.т., СССР-17 н.т.

А1 з.м.с.Илия Царски(НРБ-1) 217,391 км/ч
5.jpg
А2 з.м.с.Марин Неделчев (НРБ-1) 255,318 км/ч
6.jpg
Пилоти на V2
4.jpg
Старт на V2
7.jpg

23-26.08.1984 PLAUEN DDR RC VORBEREITUNGSWETTKAMPF
161.jpg
Intrernationaler Wettkampf im Automodellsport
DDR-1984.jpg
Участници м.с.Георги Дончев, м.с.Тодор Дилчев и ....

Авиомоделизъм
м.с.Атанас Гаганелов - 1-во място(планери).
Валентин Савов - 3-то място(гуменомоторни) за средношколци.
Отборно Пловдив средношколци 1-во място.
 

Attachments

  • 1984 пионерско.pdf
    671 KB · Прегледи: 5
  • 1984 европейско.pdf
    80.7 KB · Прегледи: 9
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1984-а за състезателите от националния отбор имаше приятни изненади.
Вероятно свързани с доклада на треньора м.с.Седеф Дончев след състезанието в гр.Прага.
Не трябваше да се допусне изоставане от руснаците, а вероятно и от всички останали.
На следващата година всички щяха да бъдат с фабрични модели.
Първо пристигнаха два вида апаратури MULTIPLEX.
Ето първият, той е с лостове(снимката е от интернет,все още търся този вариант).
MULTIPLEX COMBI CAR PLUS SCHMALBAND FM MODUL SYSTEM
800px-MPX_Combi80+CAR.jpg
Бях свикнал с кормилото на SANWA и предпочитах втория вид, но м.с.Седеф Дончев бе непреклонен.
с думите "взимай докато давам" не ми остави място за избор.
Предпочитах вторият вид
KO PROPO EX-I.jpg
На първото състезание Валентин Герчев от София дойде при мен и ме помоли да си сменим предавателите.
Казва не мога с кормило искам с ръчки. Съгласих се моментално,но го помолих той да уведоми м.с.Седеф Дончев.
Така нещата си дойдоха на мястото.
На снимката е имено този предавател, който ми служи дълги години и до момента работи без проблем.
Единственно някой счупи антената и присадих друга.
Интересно, че това не е MULTIPLEX EXPERT EX-I!
Предавателя е KO Propo TYPE PT-210 със сменяеми радиомодули 27 и 40 MHz и FM модулация.
Приемниците са MULTIPLEX и на радиомодулите има надпис MULTIPLEX.
Сервомеханизма KO Propo PS-30BH е мечта - здрав, бърз, надежден и държи средната точка.
Преди ден м.с.инж.Валентин Динков сподели с мен, че и до ден днешен използва PS-30BH за руля на FSR-a.
Сервомеханизъм на 35 години!
За две години почти всички имаха такива предаватели(разширения състав на националния отбор),
а така също приемници и сервомеханизми за състезателите с повече модели.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
PB Alpha 81,PB Alpha 82 и PB Alpha IS произвеждани от фирмата PB Racing Products Ltd. в периода 1981-1983г.
За съществуването на няколко вида разбрах преди месец, когато започнах да търся такъв модел.
Първата година пристигнаха само няколко броя, но бях от щасливците.
Кутията е запазена от м.с.Тодор Дилчев, а модела купих от Италия.
Alpha PB12 Independent Suspension, 1/8 on road, PB Racing Products Ltd, England, UK, 1982
PB IS.jpg
A3.jpg
A2.jpg
A1.jpg
Клубовете Михайловград и Варна купиха по един модел директно от Антонио Дела Дзопа(Antonio Della Zoppa) след завършване на състезанието "Купа Варна".
В Габрово и София се правеха опити да се произведат пластмасовите детайли, работата беше бавна и без особен успех.
За обслужване на такъв модел са нужни шестограми, в онези години нямаше такива в България.
С такива работеше Horst Denneler (West Germany), а з.м.с.Марин Неделчев беше в добри взаимоотношения с него.
Нужни ми бяха четири вида и обяснихме това, искаме да ги купим разбира се след края на състезанието.
Хорст Денелер каза, че са много скъпи и не се продават.
Много се разочаровах от отказа, но той се засмя и предложи да ги заменим за бутилка коняк.
Това бе голям жест,не мога да го забравя! Години работех с тях и много ги пазех.
PB SWISS TOOLS.jpg
"PB SWISS TOOLS" отново са редом с Алфатa.

26.05.2023
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
10-12 май 1985 Републиканско състезание по автомоделизъм за пионери - гр.Търговище
Отборно 3-то място.
АВ1 1-място Калин Неделчев 120,805 км/ч
АЕ 2-ро място Билян Асенов
АГ 4-то място Стоян Караиванов
РС-ЕВ 6-то място Дишко Дишков
Прикачвам протокол pdf

Републиканско състезание по автомоделизъм за средношколци - гр.Казанлък
Отборно 1-во място!
АВ1 1-во място Борис Минков
А2 2-во място Ганчо Христов
V1 1-во място Ганчо Христов
RC EB 3-то място Стоян Есев
Получих за музея две флагчета от инж.Ганчо Христов[16.08.2019]
Ганчо Христов '85.jpg

26-28 април 1985 Републикански турнир по автомоделизъм за конструктори гр. София
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев
V1 2-во място м.с.Тодор Дилчев
V2 1-во място м.с.Георги Дончев
V2 2-во място м.с.Тодор Дилчев
RC-EB 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков

02-07 юни 1985 Дружба и братство Унгария - Егер
Йордан Симеонов, Огнян Филипов†, м.с.Седеф Дончев и състезателите:
A1 1-ро място з.м.с.инж.Илия Царски 220,022 км/ч
A1 2-ро място з.м.с.Марин Неделчев 211,565 км/ч
A2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев 246,575 км/ч
A2 2-ро място з.м.с.инж.Илия Царски 245,465 км/ч
А3 5-то място з.м.с.Петър Савчев 241,675 км/ч
А3 6-то място м.с.Любен Изворов 232,708 км/ч
А4 3-то място з.м.с.Петър Савчев 277,478 км/ч
RC-EB 2-ро място з.м.с.Дамян Петров
RC-EB 9-то място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V1 17-то място м.с.инж.Валентин Динков
RC-V1 23-то място м.с.Тодор Дилчев
RC-V2 15-то място з.м.с.Дамян Петров
RC-V2 25-то място м.с.Тодор Дилчев
Искам да отбележа,че прекалено много хора съпровождат отбора.
Първите двама на практика са екскурзианти, но може и да не съм прав...
Прикачвам протокол pdf

28 юни - 01 юли 1985 Републиканско състезание по автомоделизъм за конструктори - гр.Шумен
Отборно 2-ро място.
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
RC EA 1-во място м.с.Георги Дончев (с Зил-157 1:10)
RC EA 2-ро място м.с.инж.Любомир Караиванов
RC EB 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
V1 1-во място м.с.инж.Валентин Динков
V1 3-ро място м.с.Тодор Дилчев
V2 2-ро място м.с.Тодор Дилчев

Както бях писал в предните постове класа RC EA,не беше отменен!
Просто по понятни причини някой хора не искаха да се правят състезания за него.
На това състезание събрахме специално повече от три модела.
Георги Дончев с Зил-157 1:10 интересен модел правен в СССР,
на практика бе невъзможно да бъде победен.
Аз разбира се с "Волгата", а трети се класира Станчо Станчев от Шумен с камион "Мадара".

27-29 септември 1985 Републикански турнир по автомоделизъм за купа "Септември" гр.Михайловград
V1 3-о място м.с.Тодор Дилчев
V2 3-во място м.с.Тодор Дилчев
V2 4-то място м.с.инж.Валентин Динков
V2 6-ти м.с.Георги Дончев
Прикачвам протокола pdf, в него е и крайното класиране.

34-то Eвропейско първенство за скоростни кордови автомодели проведено - Варна 3-4 август
Участвуваха 84 състезатели от 8 страни

Плакат от събитието
163.jpg

А1
з.м.с.Марин Лесиков - 235,571 км/ч нов световен рекорд
Сергей Солдатов (СССР) - 229,767 км/ч
з.м.с.Марин Неделчев - 227,848 км/ч
А2
Тьорбори Йохансен (Норвегия) - 259,703 км/ч
з.м.с.инж.Илия Царски - 254,453 км/ч
з.м.с.Марин Неделчев - 253,522 км/ч
А3
Яак Рингмае (СССР) - 277,692 км/ч нов световен рекорд
Йозеф Руха (УНР) - 274,692 км/ч
Сергей Солдатов (СССР) - 272,726 км/ч
А4
Дидие Перенсел(Франция) - 305,395 км/ч
Харалд Арлаутцки(ФРГ) - 302,470 км/ч
Ленард Кландер(Швеция) - 298,458 км/ч

Крайно отборно класиране
НРБ - 1265 т. , СССР - 1224 т. , Швеция - 709 т.

Прикачвам протокол pdf.
Прикачвам и програмата pdf (интересно четиво).
Сканирах само в българсия вариант,има я и на немски.

За измерване на скоростта бях изработил електрониката с ултразвукови датчици.
Преди това се използваше ридконтакт и магнит, но измерването не беше точно.
Това бе причината да ме вземат като съдия по времеизмерването.
След рекорд на Яак Рингмае (СССР) се оказа, че отчета е с един разряд по-малко!
Първоначално стана голям скандал и се оказа, че виновен е треньора м.с.Седеф Дончев - той е получил
писмо с нови изисквания, но не му е обърнал внимание.
Казах, че за една нощ мога да доработя измервателната система, но това може да стане само в гр.Сопот.
Руснаците се съгласиха, няма да провалят състезанието защото са убедени, че ще повторят резултата.
м.с.Тодор Дилчев ме закара до гр.Сопот и легна да спи, а аз работих до късно и преработих системата.
На практика добавих още два знака. Събудих го и обратно, сега аз спях в колата.Сутринта бяхме в гр-Варна.
Яак Рингмае повтори резултата си и това беше нов световен рекорд!
Марин Лесиков също постигна нов световен рекорд!

Без м.с.Тодор Дилчев и моя труд това нямаше да се случи и състезанието щеше да се провали.
Единственият,който оцени това беше човек от съдийската комисия Кристиян Шмулц от Швейцария!
Благодари и ми подари шфейцарско ножче и часовник.

Друго интересно за това състезание - времето беше силно променливо и оказа влияние на резултатите.
На практика вторите модели показаха по-добри резултати от първите!

м.с.Розен Тодоров ми напомни, че пистата е била затворена по-някакви причини, а руснаците са искали да тренират.
Закарал ги до гр.Шумен(80км. от гр.Варна) и след проведените тренировки ги върнал.

Две дипломи на з.м.с.Марин Неделчев
1985 Varna 1,5.jpg
1985 Varna 2,5.jpg
Използуваха се дипломи от европейската федерация.
Но бяха объркали трикольора за медалите, които донесаха.
Фала се откри при награждаването.
За сметка на това грамотите имаха печат от Българската федерация по автомоделизъм.

Българският отбор.
Първа редица з.м.с.Илия Царски, м.с.Розен Тодоров и з.м.с.Петър Савчев†.
Втора редица з.м.с.Марин Лесиков, м.с.Димитър Дишлиев и само частица от м.с.Христо Керчев.
Трета редица з.м.с.Марин Неделчев, м.с.Красимир Младенов† и м.с.Цветан Петров

10.jpg

з.м.с.Марин Лесиков - 235,571 км/ч нов световен рекорд
8.jpg
Снимка от личния архив на м.с.Христо Керчев:
B9.jpg
От ляво на дясно з.м.с.Марин Лесиков, м.с.Христо Керчев и м.с.Любен Изворов†

11-13 октомври 1985 Републикански турнир по автомоделизъм гр.Габрово
RC-V1 1-во място м.с.Георги Дончев
RC-V2 3-то място м.с.Георги Дончев

КРАЙНО КЛАСИРАНЕ-ИНДИВИДУАЛНО за 1985г.
(София-Криводол-Шумен-Михайловград)
PC-V1
1.з.м.с.Дамян Петров
2.м.с.инж.Валентин Динков
3.м.с.Тодор Дилчев
4.Иван Керчев
5.м.с.Георги дончев
6.Петър Соколов
7.Валентин Герчев
8.м.с.Димитър Дивлинов
9.м.с.инж.Любомир Караиванов
10.Иван Минков
11.Йосиф Мадолев
12.Агоп Делгюрян
13.м.с.инж.Светослав Янакиев

PC-V2
1.з.м.с.Дамян Петров
2.м.с.Тодор Дилчев
3.м.с.Димитър Дивлинов
4.м.с.инж.Любомир Караиванов
5.м.с.Георги дончев
6.м.с.инж.Валентин Динков
7.Иван Керчев
8.Валентин Герчев
9.Петър Соколов
10.Агоп Делгюрян
11.Иван Минков
12.Йосиф Мадолев
13.м.с.Красимир Младенов

Повече подробности в протокола от Михайловград.

След мен в гр.Тула учи Иван Минков.
Една от причините да избере този град бяха моите разкази и факта, че вече има автомоделисти!
Иван пое щафетата и под неговото умело ръководство работата е продължила.
Направиха матрици за купета от руски материал подобен на лексана.
Скоро срещнах в един рускоговорящи форум разказ за "Тулските купета".
Материала за купета беше черен и сив, повърхноста леко вълнообразна.
Много леки, но не държаха на удари като лексана.
За съжаление има само една запазена снимка, при това е малко повредена.
Състезанието е в гр.Новорусийск 1985г.
Ничипуренко-Новоросийск 1985.jpg
От ляво с шапката е Ничипуренко Юрий Григориевич, след него е Петка, Иван е срещу тях.
Цитирам Иван Минков - "В ръцете на Юрий Григориевич Ничипуренко е модел на който шасито е от алуминиев п-образен профил, а предния и задния мостове са руско копие на пластмасите и частите от PB Alpha, единствено диференциала бе променен и бе по-лек от този на Алфата. Това бе изцяло руска разработка, която заради кутията която се получава, нямаше усукване на модела и се държеше много добре на пистата. Пътуването към гр.Новоросийск бе цяло приключение. Тогава за първи път видях и пътувах с лек автомобил "Волга" комби. За хотелите и емоциите около състезанията за сега няма да пиша /това е мнооого дълга тема/."

В края на годината Георги Дончев е удостоен със званието "Майстор на спорта - по автомоделизъм"!
МС1985.jpg


В края на годината з.м.с.Марин Неделчев е награден с "Орден на труда"-златен!
Орден на труда 1985.jpg
 

Attachments

  • 1985пионери.pdf
    729.1 KB · Прегледи: 0
  • 1985 Eger.pdf
    616.2 KB · Прегледи: 2
  • 1985 Eвропейско Варна.pdf
    705.1 KB · Прегледи: 7
  • Програма на български.pdf
    601.9 KB · Прегледи: 3
  • plakat 1985 copy.jpg
    plakat 1985 copy.jpg
    198.7 KB · Прегледи: 70
  • 1985 Михайловград.pdf
    810.5 KB · Прегледи: 4
Последна промяна:

AlexM

Редовен Потребител
Скоростняците са страшна работа.Гледъл съм за съжаление само на клипове.И кордоваци бях само на клипове до преди време на поляната когато дойде един човек и нахално се присламчих при него на другия край на поляната да разпитвам.....понеже изглеждаше супер яко, имаше и пускова система с трето въже за самостоятелно изстрелване.Беше ми супер интересно, особено балона за резервоар. :hehe:
На мен пък ми харесват всички защото нито Михаел Шумахер си е направил Болида, нито Алберто Томба ските но пак са шампиони и легенди.Въпрос на гледна точка.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Ще ми бъде интересно да се дискутира този въпрос.
От днешна гледна точка, а също така и от гледна точка на хора участници в тези събития.
Николай Попов(muns61) e от Плевен и вероятно познава Величко Първанов, Петър Савчев и Илия Царски?
С тези хора и града Плевен ме свързват прекрасни спомени.
Имам честа да познавам и тримата ... и всички "скоростняци" в България, част от които за съжаление не са между нас.
На практика заради тях започнах тази тема.
"Написаното в интернет пространството остава", за да не се забрави реших да пиша.
Освен да правя вероятно първия "реален музей на автомоделизма", който може да помага.
Търся протоколи,дипломи(от тях възтановявам състезания),модели, двигатели и т.н.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В началото на 1986г. от SPEEDMODELS са внесени три броя
KAWADA M-300 1/12 Electric on road, Kawada model CO.,Ltd., 1986
Интересни моменти: съчмен диференциал, карбоновото шаси, клатещо се окачване на задния мост,
пластмасови джанти ,ниското разположени акумулаторите.
Един модел е даден на м.с.инж.Валентин Динков, втория на з.м.с.Дамян Петров, а третия на Емил Ташев.
Прикачвам сканирана страница от каталога на SPEEDMODELS.
Снимките са чужди
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

Два листа настройки от оригиналната инструкция:
setup1.jpg
setup2.jpg
Една снимка без джанти, на нея се вижда пружинката на предния мост. Така беше направен предния мост на Баркаса.
front.jpg

В музеят вече има и M-300[02.07.2019], при това модела на м.с.инж.Валентин Динков:
KAWADA M-300.jpg
M-300 Kawada.jpg
За тези модели бяха закупени предни гуми №11 и задни №44 от фирмата SPEEDMODELS.
За част от националите бяха внесени електродвигатели LE MANS 240S No.4117 от ROBBE.
На модела са направени допълнение от м.с.инж.Валентин Динков.
Според него е имал успех само на първите две състезания.

11.06.2023
 

Attachments

  • Kawada M300.pdf
    183.3 KB · Прегледи: 3
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1986
Републиканско първенство по автомоделизъм за пионери - гр.Симеоновград
2-ро място отборно
АВ1 1-място Калин Неделчев 137,720 км/ч
АЕ 3-то място М.Кулински

На снимката Калин Неделчев
Калин.jpg

18-20 април Републикански турнир за конструктори гр.Долна Оряховица
RC-E12 2-ро място м.с.инж.Валентин Динков
RC-EB 3-то място м.с.инж.Валентин Динков
V1 2-ро място м.с. Тодор Дилчев
V2 2-ро място м.с. Тодор Дилчев
RC-V2 3-то място м.с.инж.Валентин Динков

GRAND-PRIX GDR Lipzig
RC-E12 1-ро място м.с.инж.Валентин Динков
Динков.jpg
Обсъждали сме с м.с.инж.Валентин Динков защо след това състезание не му е присвоено званието "Заслужил майстор на спорта"
Същата година е 1-ви и на "Дружба и братство" проведено в България.
За RC моделите други състезания нямаше. Това бе демотивиращо ...

16-18 май Републиканско първенство за средношколци - гр.Шумен
Първо място отборно!
АВ1 1-во място Борис Минков COX 130,152 км/ч
АВ2 3-то място Петър Петракиев Rossi 163,785 км/ч
A2 1-во място Костадин Чергиланов Rossi 234,987 км/ч - нов рекорд за средношколци!
V2 2-ро място Борис Минков
Прикачвам протокол pdf

На снимката Борис Минков COX 130,152 км/ч
Борис Минков.jpg

Костадин Чергиланов Rossi 234,987 км/ч - нов рекорд за средношколци!
Костадин Чергиланов.jpg

Отбора победител
Отбора.jpg
Състезателите и двамата ръководители м.с.Георги Дончев и м.с.инж.Любомир Караиванов

Републиканско първенство по автомоделизъм за конструктори - гр.Шумен
3-то място отборно
А2 1-во място м.с.Димитър Дишлиев
А3 3-то място Цветан Генков "червен модел" OPS
V1 1-во място м.с.инж.Валентин Динков
V2 2-ро място м.с.Тодор Дилчев
V2 3-то място м.с.инж.Валентин Динков
Възстановяваме модела на Цветан Генков и ще го покажа по-късно.

03-08 юни "Дружба и братство 86" гр.Криводол
1.jpg
Отборно - България,СССР,ГДР,УНР ...
А1 3-то място з.м.с.Илия Царски НРБ-II 228,252 км/ч
А1 6-то място м.с.Христо Керчев НРБ-I 206,706 км/ч
A2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев - НРБ-I 254,237 км/ч
A2 3-то място м.с.Димитър Дишлиев - НРБ-II 247,017 км/ч
А3 4-то място м.с.Цветан Петров НРБ-II 256,1187 км/ч
А4 1-во място м.с.Христо Керчев НРБ-I 287,770 км/ч
А4 2-ро място з.м.с.Марин Лисиков НРБ-I 283,867 км/ч
RC-EB 1-во място з.м.с.Дамян Петров
RC-E12 1-во място м.с.инж.Валентин Динков с KAWADA M-300
Прикачвам протокол pdf

2-3 август XXXV Европейско за скоростни автомодели гр.Хановер - Германия
Програмата:
FEMA.jpg
Добавям плаката от личния архив на м.с.Христо Керчев:
1986 Hanover.jpg

з.м.с.Илия Царски поставя Нов световен рекорд в клас A1 238,568 км/ч и е на първо място.
з.м.с.Марин Неделчев е на 6-то място в клас А2 252,454 км/ч
м.с.Цветан Петров също е на 6-то място в клас А3 262,773 км/ч
м.с.Христо Керчев е на 8-мо място в клас А4 297,422 км/ч
България отборно е на 4-то място.

Снимки от личния архив на м.с.Христо Керчев:
C11.jpg
Емил и Весо.jpg
Хановер 1986 Европейско.jpg
Довели до отстраняването на треньора м.с.Седеф Дончев от поста му.
Причината e срещата с Емил Петров†(невъзвращенeц).
Един задължително е пишел отчети за всичко случило се,
възможно е дори да са двама.

С резултатите на другите наши състезатели можете да се запознаете от протокола (pdf)


Международен турнир "Варна-86" (49 състезатели с 68 модела)

A1
1-во място з.м.с.Илия Царски 232,588 км/ч
А2
1-во з.м.с.Марин Неделчев 256,959 км/ч
3-то м.с.Димитър Дишлиев 234,467 км/ч
А3
2-ро м.с.Цветан Петров 261,476 км/ч
3-то з.м.с.Петър Савчев 257,880 км/ч
А4
1-во място м.с.Христо Керчев 297,128 км/ч
2-ро място м.с.Любен Изворов 293,964 км/ч
Отборно класиране на скоростните модели
НРБ - 1538 т., СССР - 1225т., УНР - 592 т.
RC-EB
1-во място з.м.с.Дамян Петров
RC V2
1-во място з.м.с.Дамян Петров
3-то място м.с.Тодор Дилчев
Отборно класиране на RC моделите
НРБ - 1025т., СССР - 825т., ПНР - 296т.

Марин.jpg
з.м.с.Марин Неделчев почиства модела след старта

Снимки от личния архив на м.с.Христо Керчев:
v1.jpg
з.м.с.Дамян Петров вдига знамето, зад него з.м.с.Илия Царски и м.с.Христо Керчев
v2.jpg
Варна 86-1.jpg
Варна 86-2.jpg
Награждаване в клас А4 1-во място м.с.Христо Керчев, 2-ро място м.с.Любен Изворов†

Прикачвам протокола от Купа "Варна-86".

Прикачвам протоколите за 1986г. по авиомоделизъм.

Ноември 1986г. треньора м.с.Седеф Дончев е заменен от Здравко Лалчев.
Здравко Лалчев е син на генерал и няма нищо общо с моделизмите.

Тази година имаме участие по ракетомоделизъм на републиканско първенство за жени!
Прикачвам протокол pdf
 

Attachments

  • 1986средношколци.pdf
    831.5 KB · Прегледи: 3
  • 1986Криводол.pdf
    665.9 KB · Прегледи: 10
  • 1986_5_RepParvenstvo_Raketo_Jeny.pdf
    1.8 MB · Прегледи: 3
  • 1986_RepParvenstvo_Srednoshkolci.pdf
    1.9 MB · Прегледи: 1
  • 1986_CupaNBonev.pdf
    1.4 MB · Прегледи: 4
  • 1986_41_RepParvenstvo_F1.pdf
    1.3 MB · Прегледи: 1
  • Hannover 1986.pdf
    522.3 KB · Прегледи: 3
  • Varna1986.pdf
    550 KB · Прегледи: 6
Последна промяна:

Valio Savov

Потребител
Обсъждали сме с м.с.инж.Валентин Динков защо след това състезание не му е присвоено званието "Заслужил майстор на спорта"
Същата година е 1-ви и на "Дружба и братство" проведено в България.
За RC моделите други състезания нямаше.Това бе демотивиращо ...

За да разберат за какво става дума, може би трябва и да се каже какво означаваха званията "Майстор на спорта", "Заслужил майстор на спорта" и да си национален състезател в Народна Република България. Аз не можах тогава да стана МС :) Покрих нормата, ама беше на контролно състезание на нац.отбор :( От другите знам, че званията са носели допълнение към заплатата тогава и то не малко. Плюс това националните състезатели са имали 75 работни дни освобождаване от работа за лагери, подготовка и състезания !!! Та това са повече от три месеца !!! Сега е невъзможно просто !!! И това е било желязно, шефовете казват "не може" .... след позвъняване от комитета на партията, се кълнат, че не са били разбрани правилно :) Може .... Аз отсъствах от училище когато си пожелая :) И съм ходил на лагер-школи по две седмици .... никакви грижи, храна, спане, път всичко ти е платено, а тези дето работеха и заплати си получаваха :)
Та те така беше в НРБ :)
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Вальо нямам никаква идея за това,което пишеш.
Мога да пиша за себе си,не си спомням да съм получавал някакви надбавки към заплатата.
Повече от 20-години бях в националния отбор.
За 75 работни дни освобождаване също за първи път го разбирам.
Хората работещи в Прототипната база т.е. в клуба нямаха проблем с освобождаване,
но наистина се пишеха молби за тази цел.
За работещите в производството,особенно хората на смени понякога имаше проблеми.
Пишеш молба за освобождаване и прикрепяш към нея писмото,което си получил
и ако разрешат добре...ако ръководителя не разреши,оставаш на работа.
В писмото има цитирани министерски постановления,но никой не си е правил труда
да разбере за какво конкретно става въпрос.
От онези години се е съхранили два такива документа
Gaganelov 001.jpg
и лично написана молба
Gaganelov 002.jpg
м.с.Атанас Гаганелов е получавал някаква надбавка и отделно "Граждански и общественни" т.е. свободни дни за работа по моделите.
м.с.инж.Валентин Динков е получавал такава надбавка в годините,в които е завеждащ "Окръжен клуб моделизми" гр.Пловдив.
Според него тези надбавки са били само за щатните работници към ОСО,но може и да бърка.
10% от основната заплата за "Майстор на спорта" и 15% за "Заслужил майстор на спорта"
Голяма част от националните състезатели бяха на щатна работа в клубовете на ОСО.
Ще попитам и другите от клуба при случай.
Наистина е интересно да се знае за кого и какви привилегии е имало,какви облаги са носели тези звания.
Но да ги видим в документи.
 
Последна промяна:

Valio Savov

Потребител
Аз съм го чувал от з.м.с. Кръстю Рашков - дългогодишен член на нац.отбори, вице Световен шампион и Европейски шампион ....
Предполагам, че става дума за по-ранни години 1967-1975 например. И ставаше дума за работа в завод или конструкторско бюро.
Отделно за ордени на труда и соц.труд :) А това на Наско е от 1991 .... демокрацията настъпва :)
Мога да кажа, че на нашите лагершколи отивахме с толкова средства, че не можеха да ги похарчат :) въпреки старанията в ресторанта :)
 
Последна промяна от модератор:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Потърсих набързо в нета, но не открих нищо за онези години.

За 1991 и по-късно открих:
През 1991-ва Великото народно събрание отмени Указа за духовно стимулиране и сложи край на
раздаването на спортни звания у нас. До края на олимпийския цикъл след летните игри в Сеул
през 1988 година имаме 870 заслужили майстори, 8330 майстори и 160 000 кандидат-майстори на
спорта. След 1991-ва никой не отнема техните почетни титли, но постепенно спира използването
им, защото не се раздават нови.
2003 ВРЪЩАТ ЗВАНИЯТА НА СПОРТИСТИТЕ
13 Декември 2017 има още карекции
Управляващите връщат соцзванията на българските спортисти. Парламентът прие на първо
четене изцяло нов Закон за физическото възпитание и спорта.
Министърът ще има правомощие да издава наредба за удостояване на спортисти и треньори със
звания „майстор на спорта“, „заслужил майстор на спорта“ и „заслужил треньор“.

Това не дава отговор за привилегиите от по-ранен период.
Вероятно ще трябва да се въстановят по спомени.
 
Последна промяна:
Нагоре