Хидроплани

muns61

Редовен Потребител
Интересен ми е този клас авиомодели, интересуват ме доста неща за тях.
На първо място - конвертиране на стандартен самолет с колесник на такъв с поплавъци. Един централен поплавък и 2 малки на крилата, два еднакви на място на колесника - излитане , кацане, поведение във въздуха.
Видове модели и особености на поведението при излитане, кацане и полет - горноплощник, средноплощник-акро, долноплощник с носещ профил.
Поплавъци - оразмеряване, закрепване, технологии и материали за изработка.
И всичко, което се сетите за тези модели.
smile.gif


За летящите лодки ще има друга тема, нека не ги обсъждаме тук, за да не се натрупва информацията. Сщата тема пуснах и в Моделистика.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Много интересна тема.
Мойте наблюдения са от 3-те хидрокупи на които съм присъствал и подгодвял самолети за тях.
Почти всички типове подели се преустройват относително лесно за вода. Твърдя го, понеже участниците там основно са точно с преработени модели. Вярно, че някои летят много по-добре от други. :)
С 3 поплавъка преработки не съм виждал - това като че ли се среща основно при летящите лодки.

Моделът който съм преработвал е Advance 25e оборудван с тези поплавъци, които по принцип са за Apprentice 15e.
Веско и Пепи мисля имат снимки и може да постнат ако ги пазят.
Долното крило се оказа голямо предимство, особено при вятър, защото центъра на тежестта е много по-ниско - горноплощниците имат склонност да се преобръщат лесно при страничен вятър. Височината на поплавъците трябва да е достатъчна да осигури свободно въртене на витлото, без да загребва вода при клатене и бурно време, но не повече.
Важно е точките на закрепване на поплавъците да са здрави, понеже усилията са доста големи особено при твърдо кацане (при вълни).
Относно оразмеряването, има доста инфо в нета, като отношения, разположението на "стъпката" на поплавъка и т.н.
Тъй като съм ползвал само готови компоненти, не мога да коментирам техники на изработка и подобни.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Адванса се получи много сполучлив с поплавъците за 15е. Оказа се, че най-важното е правилното поставяне и изработка, а в оразмеряването има доста толеранс.
Беше много стабилен при излитане и кацане и още по-важно - в полет. Още нещо важно - задължително адекватен рул. Иначе няма вадене на брега след кацане.

1.JPG


Стъпката на поплавъка трябва да е на ЦТ:
2.JPG


Неудачните поплавъци на някой модели водеха до това:
@6.jpg


Относно теорията, знам това:
rc-floats.jpg


Някой моменти от Хидрокупа 2013:

 

Tassadar

Редовен Потребител
Май Добри беше правил депронови поплавъци. Не знам депрона доказа ли се, че става за тази работа.
 

muns61

Редовен Потребител
Да, попорочетох из нета за проблемите с рулирането във вятър без воден рул.
Ти реши ли проблема?
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Да, попорочетох из нета за проблемите с рулирането във вятър без воден рул.
Ти реши ли проблема?
Ми то аз го правих самолета - има рул в комплекта, но не остана време да го монтирам.
Определено е проблем рулирането при вятър, дори и с рул.

Светльо кара един Canadair двумоторен и перфекно се получава рулирането с диференциална тяга на моторите.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Точно - двумоторния Canadair - с един микс на моторите - се оказа перфектен в маневрирането. Изобщо бе воден рул. Проблема с Canadair-a е ако има големи вълни че се препъва при излитане. Същото се отнася и за Catalina , както и любимият ни на всички Скипър :)

canadair-2.jpg


Ето и едно малко видео.

 
Последна промяна:

muns61

Редовен Потребител
Това е само експеримент, да видя как се излита и каца от вода и как се държи модела с поплавъци. За целта използвах стар отлично летящ самолет, с който съм свикнал. Направх полавъците по схема от нета, технологията е депрон-лепкостир-полиуретаново-тиксо. Стойките са от някакъв не много кашкавален алуминий.
Първият полет бе от ръка, да видя как излита и се държи във въздуха. Полетът ме удовлетвори, очаквах повече да му пречат поплавъците, само бе малко по-муден.
Вторият полет бе на язовира, със същата настройка и позиция на поплавъците. При разбега самолета се опитваше да завива в ляво, но си излетя нормално, направих няколко кръга и кацнах. Рулирането е специфично, иска си воден рул, особено при ветрец. За съжаление, не снимах този полет, жената печеше шишчетата.
smile.gif


За втория старт премесих напред поплавъците, тъй като редана бе доста зад ЦТ, но се оказа грешка. Самолетът стана доста по-инертен и пробегът се увеличи. Фотото също ме предаде, губи фокуса и само първите секунди от полета са горе-долу прилични.

Изводът ми от експеримента - 90 сантиметров акро средноплощник е само за безветрие и огледална повърхност на водата.

Ето го нещастното клипче-
 

Tassadar

Редовен Потребител
Интересно. Логичното е да излита по-лесно с по-предни поплавъци за да не забива носа. Да не би с преместването напред, самолета да е станал носотежък? Колко излезе теглото на поплавъците? Гълтат ли вода?
 

muns61

Редовен Потребител
Да, центровката дойде предна, духаше ветрец и не успях да я определя точно - наместих батерията на око. Теглото на поплавъците не съм мерил, но не са тежки. Тягата на мотора е на границата на зависване, при проба от ръка. Колкото до мокрене и напиване, след облепването с тиксо минавам с ютия през памучна кърпа, за да се залепи по-добре и да се изпъне. И по възможност - по-кратък престой във водата.
 

muns61

Редовен Потребител
Гърбатко!
Днес направих сухи тренировки с новият самолет. Сухи в смисъл, че излита от ръка и каца в тревата. Целта бе да го понастроя и да му видя характера в полет.

036826328.jpg


036826338.jpg


036826344.jpg


036826354.jpg


036826360.jpg


Размахът е 1000, дължина без поплавъците - 900. Телото не съм го мерил, но съм се старал да е минимално. Крилото се сваля, полавъците за закрепени към него.
Моторът е 2836-1200, спид 40А с допълнително монтиран радиатор, обмазан е с лак и и прозрачен силикон. Черният правоъгълник в дясно под кабината е радиатора. Витлото е 10х4,8 с поплавъци, има достатъчно тяга и прилична скорост. Батерията е 3 клетки, 1500 мАч, или 2200. Соло го карах с 9х6, доста е бърз. Планира добре и подходът за кацане е доста плавен.
Тези дни ще го литна и на язовира, ала да е делник и да няма много рибари и да е по възможност безветрие.
 

muns61

Редовен Потребител
Моторът е http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7992__Turnigy2836_brushless_Outrunner_1200kv.html
Витлото днес - http://www.hobbyking.com/hobbyking/...eller_DD_1060_254x152mm_orange_6pcs_set_.html
Батерия - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26451__Turnigy_nano_tech_1500mah_3S_25_50C_Lipo_Pack.html
Тягата е в изобилие, кара се комфортно. Планира учудващо добре, благодарение на двойноизпъкналия несиметричен профил и сравнително голямата площ на крилото. Може да лето доста бавно, ала над водата все още избягвам да пробвам гранични скорости. Дано има хубави дни, да му посвикна на пилотиране и кацане.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Браво! Хидропланът е станал перфектен от първи опит! Няма да има никакви грижи на Порой.
 
Нагоре