..и още един нов любител с въпроси

blknight

Потребител
Здравейте,
Да се запознаем виртуално, преди да почна с въпросите и искането на съвети!

казвам се Димитър Славов, 39/Сф, накратко за всички Славов
Интереса ми към радиоуправляемите модели датира от времето когато имаше радиоуправляеми колички само в Некермана на мама... но до сега съм правил само стендови модели (и то не много) на самолети.
Напоследък страшно интересни ми станаха дроновете, и по конкретно мултикоптерите, покрай другото ми хоби - със съпругата и група приятели се занимаваме със т.н. MilSim (airsoft, военни симулации) В подобни мероприятия в чужбина масово се ползват UAV мултикоптери... и така лека по лека стигнахме до "и аз искам!"

Та - какво искам
AUAV мултикоптер (вероятно хекса) с товароносимост около 2 килограма, неакробатичен разбира се, като полезния товар ще бъдат вероятно 3 FPV камери, вероятно малко специализирано оборудване, и/или възможност за пренасяне на малки товари (портативна радиостанция, батерии, медицински материали, лека храна и т.н.), изпълнение на мисии (т.е. APM/PX), летене на поне 2 км радиус и т.н... но това ще дойде на по-късен етап.

Преди това трябва да се науча да летя, на нещо по-просто/евтино/нечупливо/ремонтопригодно

Тук идва и първия въпрос - с каква рамка да започна. Почти съм си отговорил - мейд ин бългерия, алуминиеви рамена
Моля посъветвайте, дали да се хвърлям на карбона на Tarot или подобни, или направо да се ориентирам към Arxangel :)

като конфигурация на учебното/развойно UAV, след дълго четене, гледане и цъкане на еcalc-a:
Витломоторна група - 2216-800 - мултистар, 10" пропелери
Веднага втори въпрос за тях - хубави (вероятно карбон), или да поръчам като за начало 4 комплекта евтини пластмасови витла - консуматив така да се каже...

Нататък 20/30А спийдове, афро или архангелски. Ще си направя или жичен разклонител, или дистри борд (клоня към разклонителя).

батериите ще бъдат 4S - което води и до 3 и 4-ти въпрос, а именно
- за обучение какво бихте препоръчали - няколко 2200-3000 mAh, или директно 2-3 5000(+)...
- в другото хоби масово ползваме Търниджи Нано-тех - забелязвам че тук Zipi май са по-популярни - ще се радвам на всякакви мнения за това!

Остана контролера и 5-ти въпрос
- да се уча да летя с naze full, (намерих си и един GPS в кутиите с електронни компоненти)
или
- да се ориентирам към APM и др. направо, с идеята после да ги ползвам на следващия коптер. Не ми се кара постоянно на автопилот.

-FPV оборуданията и всичко останало го оставям за по-нататък


До момента разполагам със
-днес пристига Taranis+, и приемник X8R (дано се оправя на митница...) - чакат ме часове на флайтсимулатор
-сръчност при изработка на домашни печатни платки
-сериозно запознанство с Ардуино (макар че повече ползвам голи 328p)
-всякакъв кабелаж, куплунги, тонове свински опашки, всевъзможни отврки, отверчици и отверчета (включително инчови, да живее Евроболт), бормашина, оберфреза, топъл силикон, а, и поялник разбира се)
-стаж в ползването на ЛиПо батерии и токове до към 50А
-сериозен опит в запояването и ремонта на дребни електромеханични изделя във всякакви условия - от сврян в бодливи храсти на 35 градуса жега до гръмотевична буря и проливен дъжд в 3 през
нощта
-кажи-речи подробно изчитане на форума (и другия), документацията на naze32, и т.н.

...и последен 6-ти въпрос - какво друго ми трябва в началото!?


Моля не считайте въпросите по-горе като "твърди" - ще се радвам на всякакъв съвет, особено ако е в противоположна на мислите ми посока.


И предварително благодаря за търпението и времето ви!
(анд сорри фор дъ лог пост, дон'т хейв потейтос райт нау)

Славов
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Здравей Митко, добре дошъл във форума! :)

Определено няма да е лошо да събереш един учебен котпер, преди да минеш към голям хекса. Радвам се, че приемаш моята рамка като вариант, смятам, че няма да останеш разочарован ако я избереш. А пък и резервните части за нея (АКО се наложи) са налични на близо!

Относно моторите и размера на витлата също добре си се ориентирал, на 4S това ще ти даде доста тяга и съответно полетно време, особено преди да натовариш коптера, докато все още се учиш. Задължително е да започнеш с евтините витла, защото винаги може да има
поне няколко счупени докато човек се учи, по-добре да не струват много.

Относно ESC-тата, повече от 20А не ти трябват, като продълговатите спиидове пасват перфектно в алиминиевите рамене на моята рамка и правят целия коптер доста по-изчистен от към окабеляване. За големите коптери аз си правя разпределителни снопове, до сега там не
съм ползвал разпределителна платка.

APM-a не е нужно да го летиш на автопилот, той има и само стабилизирани режими с ръчно управление на позиция и височина. Аз лично в последно време моя коптер с АРМ го карам само в стабилизирания режим на FPV. Назе32 също е добър избор, но никога няма да ти даде
по-добро позициониране от АРМ-а, но пък по-лесно се подкарва и по-лесно се настроива да лети добре. АРМ-а иска доста четене, но като гледам си психически подготвен за това. Бих ти предложил да започнеш може би с Назе32, зависи колко бързаш де, а после за големия
коптер да вземеш АРМ/Pixhawk контролер, защото Назе-то не е подходящо за по-големи и автономни машини.

Относно батериите, ползваме Zippy Compact защото дават един много добър баланс между тегло/ С рейтинг/ капацитет, което е много добре дошло за коптерите. Нано-тека е хубава батерия но за по-големи товари, което рядко е нужно при този размер коптери, а още по-малко
при по-малък коптер за учене. С поглед към бъдещето бих казал, че по-добре да вземеш 4S 5000mAh батерии от началото, защото ще можеш да си ги ползваш после и за големия котпер най-вероятно, без да се налага да купуваш нови.
 

Rust

Редовен Потребител
Здравей и от мен и добре дошъл :) Първото нещо, което искам да те предупредя е - внимавай! Зарибявката с коптерите е страшна и може да няма връщане назад :)
Ники като цяло вече много добре ти е обяснил някои неща. Той го каза, но ще повторя: Почни от малък коптер. Научи се с нещо, което не се чупи и лети леко. Най-важното - не е опасно за околните и теб. Това ще те задържи в хобито. Тази посока, в която искаш да тръгнеш няма разумен смисъл, ако преди това не си овладял пилотирането. Да, има авто пилоти, автоматично летене и всякакви такива екстри, които даже ще се развиват в бъдеще. Все пак - нищо не е по-важно и надеждно от това да можеш да си караш коптера сам!

Naze32 има няколко firmware-а. Baseflight е изключително лесен и приятен за настройка. Harakiri е изключително добър в GPS и автоматичните режими. Тук бих искал да поправя Ники, че Naze32 (ако броим използването на Harakiri) има поне толкова добро GPS позициониране, колкото APM/PX. Та предполагам мнението му е по презумпция, че говорим за baseflight.
Другото предимство на naze32 е ръчното управление. Дава много по-добра стабилност и прецизност в управлението.
APM/PX пък е напред в мисиите. Има много опции в тази насока!

За батерии на ниска цена бих препоръчал Turnigy и Turnigy nano-tech. Zippy са даже малко по-евтини, но на мен всички такива ми се прецакаха по-бързо, та вече ги "отказах" :).

Може да хвърлиш и едно око какво правим в наш'та работилничка:
www.ledge-team.com
 
Нагоре