F3A

deyan.dokov

Редовен Потребител
Здравейте,

В тази тема ще се опитам да опиша накратко какво представлява F3 на FAI ( International Aeronautical Federation ) / CIAM ( International Aeromodelling Comission ).

F3A – Моторни RC моторни акробатични самолети;

F3M – Големи RC моторни акробатични самолети;

F3P – RC моторни самолети, управлявани на закрито

F3S – RC реактивни самолети ( jets )


Всички състезания за тези класове се провеждат по правилата на FAI / CIAM.

Аз ще ви представя класа в който се състезавам – F3A, както и българските варианти клас „ Народен“ и „Спорт“.



Класът F3A включва сложни въздушни маневри с радиоуправляеми авиомодели, като се изисква изключителна прецизност и умения в контролирането на модела при всякакви условия. Самолетът се влияе от атмосферните условия, за това всички маневри във фигурните комплекси се оценяват спрямо една точка на земята. Състезателят трябва постоянно да коменсира евентуални пориви на вятъра.

Обикновно дължината и размаха на крилете на F3A модел не трябва да надвишават 2 метра, а теглото не бива да е повече от 5 кг. Тези самолети се задвижват от двигатели с вътрешно горене или електрически двигатели без ограничение за мощността и на двата вида, но трябва да бъдат адекватно заглушени. Бордните радиоприемници се контролират от апараурата на състезателя, по този начин се задвижват управляемите повърхности на модела.


Страните членки на FAI могат да участват в състезания с отбор от максимум 3 състезателя, формирайки национален отбор за световни и континентални турнири. Резултата на отбора е сбора от оценките на тримата състезателя.


Полетите се изпълняват пред жури в полетна зона или още „ кутия”, която се простира 60 градуса наляво и надясно от централната линия и на височина не повече от 60 градуса отново. Всеки път когато летящият модел преминава през централната линия, се изпълнява фигура от вече познат комплекс, включваща компоненти като лупинги, тона, прави линии, свредели, чупещи тона, раверсмани и комбинация от тях. В края на летателната зона, пилотът трябва да изпълни обръщателна фигура, за да може да обърне посоката си на движение. Обикновено акробатичният комплекс се състои от 19 фигури, включително излитане и кацане. Ако те са изпълнени извън полетната зона се санкционират с отнемане на точки по начин пропорционален на степента на нарушение. Изиксва се самолетът да бъде управляван на разстояние 150 метра от пилота в равнина перпендикулярна на централната линия. Всеки състезател прави 4 предварителни старта и най-добрите три формират неговата крайна оценка. Полуфинален и финален комплекс от фигури се изпълнява само на световни и континентални шампионати, след което се лети още един познат и един непознат комплекс.


Всяко отделно представяне на състезател се оценява от комисия от независими един от друг съдии, които дават от 0 до 10 точки за всяка фигура. Всяка фигура е с определен коефициент на трудност ( К-фактор ), в зависимост от сложността. Съдиийството е основано на четири основни фактора: прецизност ( геометрично ), плавност и грациозност, позициониране и размер на фигурите. Точки се отнемат за различни неточности забелязани от оценяващите комплекса, от значение е тежестта на тези дефекти и броя на пътите направени по време на състезателен полет. В края на всеки полет съдиите могат да санкционират за прекалено шумен модел.
 

velko

Редовен Потребител
За да придобиете визуална представа какво включва фигурен комплекс за F3A състезание, си позволявам да публикувам графично представяне на фигурите от P_15(настоящият за 2014-2015г.)...отстрани в дясно е кратко описание на фигурата, а буквата К показва коефициента на трудност... Обикновено се показват фигурите със схематични диаграми на Арести, когато се публикуват от FAI или от регионалните федераций, но трябва да се познават символите и означенията в диаграмата...по този начин представени, както по долу- графично са по лесни за разчитане и пространствена ориентация от неспециалисти...


F3A_p-15.jpg

P.S.> Подклас "Спорт" (в който аз се състезавам) е базиран на фигурите от P-комплекса и е по олекотен от към сложност вариант, а "Народен" е изграден върху базисни фигури за входящо ниво и там няма обръщателни крайни фигури, само централни и са по малко на брой...обръщателните фигури или завои са по усмотрение на състезателя и не се оценяват, стига да са в полетната зона...
 
Последна промяна:

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Много полезна тема!
Една от основните цели на форума е да привлече нови и ентусиазирани участници в RC спортовете.
 

SMarty

Редовен Потребител
Много навреме се появи тази тема! С оглед предстоящите състезания информацията е полезна за начинаещите състезатели.

Цитирам Velko:
Подклас "Спорт" (в който аз се състезавам) е базиран на фигурите от P-комплекса и е по олекотен от към сложност вариант, а "Народен" е изграден върху базисни фигури за входящо ниво и там няма обръщателни крайни фигури, само централни и са по малко на брой...обръщателните фигури или завои са по усмотрение на състезателя и не се оценяват, стига да са в полетната зона...

Има ли такава ясна диаграма за "Спорт" и за "Народен" за 2014-та година?

Силно се надявам да видя и изпълнение на целия комплекс, както и "Спорт" и "Народен" записани на симулатор с видими стикове (Phoenix например)...

Дали някой от опитните състезатели биха споделили опита си в отделните фигури, върху какво трябва да се набляга, къде да се внимава и ... ако желаят разбира се - хитринки :biri:
 
Последна промяна:

velko

Редовен Потребител
Засега няма.Когато се приемат и публикуват комплексите за "Народен" и "Спорт" на страницата на БФА(Българска федерация по авиомоделизъм) за 2014-2015г, тогава ще е възможно да се направи такова видеотуториалче, като гореописаното...Иначе засега няма публикация, доколкото съм запознат онзи ден е имало общо събрание на федерацията и скоро предполагам, че ще има такова известие и публикация на сайта им...Пак подчертавам, че в официалните документи от федерацията публикуват комплексите, като диаграми на Арести. Това е общоприетата практика...За клас "Народен" съм виждал графична схема за предишен сезон, но за другите се следва нормалната практика на диаграмно представяне на фигурния комплекс със символи на Арести. Това което публикувах по-горе за P-15 не е официален документ от FAI а графична разработка от ентусиаст, който е я направил по свое усмотрение...Пропуснал е даже да упомене посоката на вятъра, въпреки че е ясно...При официалните документи има принципно и фигурите при противоположна посока на вятъра...и т.н... т.е това всеки си преценява дали да го използва, защото не е официален документ...
 
Последна промяна:

deyan.dokov

Редовен Потребител
Здравейте отново,
Велко е прав, че все още няма официални комплекси за Спорт и Народен, надяваме се скоро да има.
Днес ще ви споделя подробни описания на всички фигури от комплекса P15 на F3A за 2014 и 2015г. Направени са от Peter Uhlig, F3A пилот и уважаван международен съдия.

Slide1.JPG Slide2.JPG Slide3.JPG Slide4.JPG Slide5.JPG Slide6.JPG Slide7.JPG Slide8.JPG Slide9.JPG Slide10.JPG Slide11.JPG Slide12.JPG Slide13.JPG Slide14.JPG Slide15.JPG Slide16.JPG Slide17.JPG Slide18.JPG Slide19.JPG Slide20.JPG Slide21.JPG Slide22.JPG Slide23.JPG Slide24.JPG Slide25.JPG Slide26.JPG Slide27.JPG Slide28.JPG Slide29.JPG Slide30.JPG
 

vesibo

Редовен Потребител
Браво на Деян за темата.:win:Публикацията за комплекс P15 е чудесна, а и самият комплекс е супер.:)
 

Bruchpilot

Новодошъл
Привет на всички!
Темата наистина е много полезна, дано да видим скоро и видео. Не знам обаче защо ми се струва, че Р-15 е като че ли по - лесен от Р-11 и Р -13...
 

vesibo

Редовен Потребител
Привет на всички!
Темата наистина е много полезна, дано да видим скоро и видео. Не знам обаче защо ми се струва, че Р-15 е като че ли по - лесен от Р-11 и Р -13...
Ха, ако P-11 и P-13 са ти по-лесни от от P-15 значи си новият шампион.:) Добре дошъл.Ако имаш желание може да си напишеш имената в подписа.;)
 
Последна промяна:

Bruchpilot

Новодошъл
Ха, ако P-11 и P-13 са ти по-лесни от от P-15 значи си новият шампион.:) Добре дошъл.Ако имаш желание може да си напишеш имената в подписа.;)
Е, все пак казах, че ми се струва, че е по - лесен, което не значи, че наистина е така ;)
P.S. Съжалявам, това с подписа съм го пропуснал...
 

deyan.dokov

Редовен Потребител
Завърши първото състезание от Световната купа във Белгия в клас F3A.Силно събитие с едни от наѝ-добрите състезатели от Европа!Това са снимки от първенството.

10308270_10152282107062023_4827918373162709312_n.jpg 1901274_601968669899191_428226144397100095_n.jpg 10330281_617986124963164_4233947303864604140_n.jpg 10372012_617986091629834_8039248410583170669_n.jpg 10372109_617986014963175_3468421578585596892_n.jpg 10390535_617985981629845_8566697670078134768_n.jpg
 

Attachments

  • 10329269_617985958296514_6222564134934540941_n.jpg
    10329269_617985958296514_6222564134934540941_n.jpg
    73.5 KB · Прегледи: 2
Последна промяна:

deyan.dokov

Редовен Потребител
Това е Christophe Paysant-Le Roux,роден на 22 юни 1969г. в Шербург,Франция.23 пъти шампион на Франция,8 пъти шампион на Европа и 6 пъти Световен шампион.Снимката е с неговия модел"Galactik".
DSC06364.JPG
 
Нагоре