FMS Dassault Rafale 64mm EDF Jet - страхотен 3D потенциал...

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
FMS Dassault Rafale 64mm EDF джет е последното попълнение на турбинната ми армада, и следващият кандидат за принтирано сопло, след Gripen-a.

За всички детайли около модела, може да посетите блога ми: ArxangelRC.blogspot.com

Като цяло, с изключение на колесника, това е най-добре измисления и направен самолет, който съм купувал готов. Поне при мен, колесника въртеше на обратно от вертикалното кормило, което практически го правеше не използваем, затова го свалих и ще се каца по корем.

Начина, по който е инсталирана турбината, ми допада изключително много и е изключително добре захванат в материала, за да не се налага дори да се лепи, което прави евентуалната бъдеща подмяна много лесна. Окабеляването също е прекарано доста удобно, като човек има достъп до всички жици от външната страна на самолета и не се налага да се занимава с граничещи с операция на сърце прекарвания на кабели и прочее. Въпросните кабели и спиид контролера са защитени от пластмасово покритие, което е залепено за фюзелажа. Аз трябваше да го сваля за да стигна до турбината, за да мога да балансирам импелера, а след това го залепих отново, но този път с прозрачно тиксо, за да е по-сигурно и да може после по-лесно да се свали за бъдещи ревизии.

Мотора се оказа по-бърз от обявения в сайта на НК - реално пристигна с ъпгреднатия на 4600Кv, а в НК пише, че е 4100Kv. Важното е, че дори по-бързия мотор успешно се справи с полети на 3 и на 4 клетки, като на 4 клетки има достатъчно тяга за да ходи вертикално.

Мога да кажа, че това е първия купен самолет, който нямаше нужда от НИКАКВИ модификации, освен балансирането на импелера, за да полети. Ако човек не го притеснява толкова вибрацията, и смята да го ползва само на 3 клетки, спокойно може само да зареди батерия, да я сложи в модела и да го литне без притеснения. Първия полет искаше малко горен трим, защото бях сложил батерията прекалено напред, но като изключим това, самолета литна перфектно, даже ми беше трудно да повярвам, че нямаше поне едно падане или друга драма около излитането.

На видеата по-долу ще видите как лети самолета, а сега ето малко снимки:

Rafale-64mm-%2528001%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528003%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528004%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528006%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528007%2529.jpg


И вече готов и в полет:

Rafale-64mm-%2528010%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528012%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528014%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528015%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528016%2529.jpg


Реално нищо кой знае колко интересно не се случи при облитането, затова ето направо един полет след като имах време да посвикна с модела. След 2-та минута има няколко преминавания на забавен каданс, който е още по-забавен порави факта, че самолета може да лети супер бавно с вирнато носле.


UPDATE 1 (03.11.2013)

Вчера беше доста интензивен ден за Rafale-то. Вече има над 1 час полети на 4 клетки и мотора, 4600Kv, все още се държи мъжки.

Ето една кратка компилациика от преминавания с наземната камера, има и доста забавени моменти.


А ето едно видео на цял полет с Rafale, сниман от трикоптера ми. Понеже за мулти-роторите имам отделна апаратура, сложих трикоптера да си виси в накаква позиция, взех другата апаратура и отидох да летя самолета. За да не кажат някои хора, че това е безотговорно, апаратурата на трикоптера беше поверена на Велко, да се намеси ако нещо се обърка. Като цяло се получи много добре, машината засне почти целия полет на самолета, като и аз се стремях колкото се може повече да седя в полезрението на камерата.


UPDATE 2 (18.11.2013)

Ето още едно видео от този уйкенд, този път обаче го летя с главно с главата надолу. Интересното е, че според мен е малко по-стабилен, когато лети така. Във всеки случай се забавлявах доста, найстина страхотен модел се оказа.

 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Малко интересна инфорамция за инстинският самолет . Dassault Rafale е Френска разработка на боен самолет - започнала през 1979г. По същото това време Обединено Кралство Великобритания заедно със Северна Ирландия започва нов проект за нуждите на Кралските Военновъздушни Сили . Германия също има нужда от нов изтребител който да замени F-4 Phantom II , така всичките страни образуват сдружение наречено ECF-European Collaborative Fighter. През 1981-ва година обаче проекта ECF се разпада по няколко причини , като една от тях е и изискването на Dassault да има лидерство при дизайна и да ползва Френският двигател SNECMA M88. Така през 1983-та година Френското правителство възлага на Dassault Aviation разработката на новият проект РАФАЛ , докато другите страни правят ново сдружение наречено "Future European Fighter Aircraft" (FEFA) - и с това започват разработката на новият Eurofighter Typhoon. Приликата между двата самолета е доста голяма според мен :)

Ето и една страничка с подробно сравнение

rafale-vs-typhoon.jpg
 
Последна промяна:

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Интересно, но колкото и да си приличат на пръв поглед, пак си има доста голяма разлика така като ги гледам отгоре. На линка, че истинския Eurofighter технологично е по-добрата машина, но и цената му е доста по-голяма от на Rafale. :D
В крайна сметка, мога да кажа едно - Rafale му личи, че е правен по френски дизайн, докато на Eurofighter-a му личи немската намеса.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Абе, дручко си е френското:p Без майтап, конкретния РЦ модел на Рафал е направо безупречен, нищо че е китайски.:rolleyes:
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Понеже и аз го наблюдавах пряко , тоя модел е перфектен , като се има предвид че е от ХобиКинг. Лети чудесно , добре забавя и каца като планер.
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ето малко снимки и видео от Съботния полет на Rafale. Това му беше първият полет във вятър, и в интерес на истината се държа доста добре, даже по-добре от колкото очаквах. В един момент зависна вертикално срещи вятра за 3-4 секунди, а често спираше на едно място в алфа позиция срещу вятъра. Страхотен модел се оказва този.

Rafale-64mm-%2528019%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528020%2529.jpg


Rafale-64mm-%2528021%2529.jpg


И видеото:

 
Последна промяна:

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ето още малко забавление във вятъра с Рафала. Започвам да му хващам цаката, и трябва да си призная, че като за самолет без векторна тяга, този се справя изключително добре с акробатиките.

 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Такааа, след като Rafale-то навъртя 3 полетни часа, накрая не издържах и реших да сменя турбината защото имах една метална, която залежаваше от известно време, та реших да я сложа в този модел. Преди да я сменя реших да тествам оригиналното оборудване да видим колко тяга дава и при каква консумация, и останах доста приятно изненадан - 50 грамовия 4600Kv мотор дава 800 грама тяга от 52 ампера!!! За размера на мотора е направо страхотно представяне въпреки, че консумацията е малко по-висока отколкото бих искал. Новата турбина е малко по-тежка, но дава 950 грама от 45 ампера консумация, та решението беше бързо, а за щастие турбината пасна в модела без никакви модификациии.

Rafale-64mm-%2528025%2529.jpg


Освен това преместих сервото на вертикалното кормило отзад на вертикалния стабилизатор. Това определено подобри многократно работата на кормилото, и центрирането вече е 100% точно всеки път. Преди, докато сервото беше в носа и тягата минаваше през целия самолет, имаше страшни луфтове в ръдъра и беше почти неползваем.

Rafale-64mm-%2528022%2529.jpg


Инсталирах и Graupner приемник и волтаж сензор за батерията. Определено батерията се чувства по-добре сега при по-ниската консумация. Този приемник има вградена стабилизация, която може да се настройва в полет през телеметрията на апаратурата, но за момента съм изключил тази екстра, ще видим кога ще стигна до нея. Волтаж сензора се връзва към баланс конектора на батерията и ми показва на апаратурата данни за всички клетки по отделно, и заедно като батерия, изключително полезно нещо се оказа. :)

Rafale-64mm-%2528024%2529.jpg


Ето и видеото от първия полет с новата турбина. При сравнение с предишните видеа може да се чуе разликата в шума на модела. Новата турбина дойде сглобена и очудващо добре балансирана.

 
Нагоре