FPVraptor - далекообхватна FPV платформа

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Здравейте колеги, дойде време да ви представя един от новите ми проекти - FPVraptor. Наричам го далекообхватна FPV платформа, защото самолета лети около 80 мин и покрива разстояния от около 60км с една батерия.

Тук ще напиша кратка версия на ревюто и модификациите по самолета. Пълната информация можете да намерите в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com

ХАРАКТЕРИСТИКИ

Размах: 1600мм
Дължина: 1044мм
Полетно тегло: ~950 грама (реално постигнато - 1860 за сегашната конфигурация)
ЦТ: отбелязано е на крилата

КАКВО МИ ХАРЕСВА

Доста неща са, самолета си е почти перфектен, ако го разглеждаме само като КИТ, който трябва да бъде оборудван, защото оригиналната електроника си е направо за боклука. Като за начало ми харесва това, че в крилата си има сложени надлъжници, винаги обичам, когато крилата идват готови и не се налага да ги доработвам, а карбоновия надлъжника за крилата е внушително твърд и почти не поддава на огъване. Има заготовки за флапи, само трябва да се изрежат, но за моите цели няма да са необходими. Самолетът идва с един куп винтчета, болтчета, и всякакви други неща, повечето от които остава неизползвани, но това е добре, защото е по-добре да има в повече, от колкото да не са достатъчно. Друга хубава черта е пластмасовото тяло, което е доста дуракоустойчиво, и се е доказало не веднъж, а освен това, заради тънките стени, вътре има място толкото в 2 EPO самолета. Механизма за заключване на капака и мястото за монтиране на стойка за въртене на камерата също са изключително удобни и добре измислени. Към опашката на самолета има направена платформа за видео предавател, което определено би спомогнало за правилно ЦТ ако се ползват по-тежички батерии. Като цяло целият самолет е измислен така, че да не се ползва лепило никъде, и съответно за минути може да бъде разглобен до състояние в което може да се събере в оригиналната кутия, ако се налага. Крилата се затягат с метални винтове към метални гайки вградени в елемент от тялото, което прави монтажа на крилата изключително солиден и надежден.

КАКВО НЕ МИ ХАРЕСВА

Като махнем оригиналната електроника, остава много малко, което не е наред със самолета. Като за начало не съм фен на шперплатовите планки вътре във тялото - при падане стават на клечки за зъби и се лепят много трудно, а не се продават резервни никъде. Щеше да е далеч по-разумно да са от пластмаса, та поне да се чупят на по-големи парчета и после по-лесно да се лепят. Другото е рогчетата на контролните площи, които са доста гъвкави и меки, и се наложи да ползвам други, за изненада клевисите за доста прилични като качество. И не на последно място е основата на мото-кулата - прекалено е тънка пластмасата и лесно се криви, и винаги има много отклонение в задната част на кулата, която реално не е фиксирана към нищо, но в никакъв случай това не е критичен проблем.

ПРИСЪДАТА

Като махнем скапаната електроника, която реално не е вградена част от самолета и лесно може да бъде сменена, и малкото други идейни проблемчета, самолета е една перфектна платформа за FPV. Определено смятам, че в момента това е един от най-добрите модели в този клас, поне по моето скромно мнение.

А сега ето малко снимки, а после и видеото от 61 километровия пробег между разклона за Велинград и втория вход за Пловдив, покрай магистрала Тракия.

Изключително полезно обозначение.

FPVraptor-%2528011%2529.jpg


Много практичен механизъм за закрепяне на капака, а зад него има удобно място за монтиране на pan/tilt стойка за камера.

FPVraptor-%2528005%2529.jpg


Както се вижда, мястото в тялото е огромно.

FPVraptor-%2528006%2529.jpg


Това са всички карантии, които дойдоха със самолета. Една голяма част от винчетата, рогчетата и т.н. останаха неизползвани.

FPVraptor-%2528016%2529.jpg


И това е само един пример за това защо веднага смених цялата електроника, без дори да я тествам - сервото се разпадна само долато го вадех от гнездото му.

FPVraptor-%2528017%2529.jpg


А това е количеството лепило използвано за залепяне на сервата за айлероните>

FPVraptor-%2528019%2529.jpg


Моите рогчета не бяха в бяло, но бяха ЗНАЧИТЕЛНО по-твърди и здрави от пристигналите със самолета.

FPVraptor-%2528022%2529.jpg


На тази снимка виждате оригиналната електроника на стойност около 30 лева...

FPVraptor-%2528024%2529.jpg


... а на тази виждате електрониката, която монтирах в самолета, на стойност около 300 лева... но като трябва да се върши работа не може да се пести. Цената на спиида и приемника е висока, но двете са с вградена телеметрия, и реално има само 1 допълнителен кабел от спиида към приемника, който дава ВСИЧКИ негови данни към апаратурата, без нуждата от безброй сензори, кабели, модули и други глупости, които биха стрували значително повече пари.

FPVraptor-%2528025%2529.jpg


А тука бързо направих схемата с външния UBEC.

FPVraptor-%2528026%2529.jpg


Ето и видеото от първия полет.


След едно неприятно падане на самолета поради моя грешка, всички шперплатови планки се изпочупиха и аз си направих задна планка на 3D принтера за нула време...

FPVraptor-%2528040%2529.jpg


... направих и подобрена основа за мото-кулата, като сега се хваща с един винт повече и е значително по-солидна от оригиналната.

FPVraptor-%2528034%2529.jpg


Колегата myxt ми направи и нови антени за телеметрията.

FPVraptor-%2528042%2529.jpg


И накрая НАЙ-важното - стикерчетата... :D

FPVraptor-%2528044%2529.jpg


FPVraptor-%2528045%2529.jpg


А вече баш накрая, видеото от въпросният 61км полет над магистрала Тракия. За съжаление синоптиците леко прецакаха нещата, като обещаха ясно време, а 7 км след началото на полета се оказа, че времето към Пловдив е МНОГО мъгливо!!! Нека просто да кажем, че кацането беше много интересно на сляпо, в гъста мъгла, само по GPS координати, и без видео връзка...

 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Такаааа, бая неща се натрупаха последните 2 месеца, та е време за лека актуализация на темата. Както винаги в блога ми можете да намерите пълната информация за модела: ArxangelRC.blogspot.com

Та на кратко, видео предавателя отиде в едното крило:

FPVraptor-%2528062%2529.jpg


Най-накрая минах на 433Мхз система, и нейния приемник замина в другото крило:

FPVraptor-%2528063%2529.jpg


Цялото това местене предизвика голям хаос от кабели върху крилото при фюзелажа:

FPVraptor-%2528065%2529.jpg


Монтирах малка камерка на вертикалния стабилизатор, получи се доста добра гледна точка, за съжаление камерката е доста чувствиетелна към светлина, и заради белия фюзелаж затъмнява земята и почти нищо друго не се вижда освен самолета.


FPVraptor-%2528061%2529.jpg


Сложих отделен ВЕС само за автопилота с отделна батерия само за него, за да намаля смущенията стигащи до него. Батерията седи в опашката на самолета, където принципно е мястото отредено за видео предаватела.

FPVraptor-%2528056%2529.jpg


Сложих си сензор за напрежение, като ползвам делителя на напрежение на FrSky. Оказа се, че си работи ОК с АРМ-а.

FPVraptor-%2528058%2529.jpg


Оборудвах се и с OSD най-накрая, а ВЕС-а който се вижда пред OSD-то е за 3.3v и захранва камерката в опашката на самолета.

FPVraptor-%2528059%2529.jpg


Предната камера и видео предавателя за сахранват от една 2S батерия в носа на самолета.

FPVraptor-%2528048%2529.jpg


FPVraptor-%2528051%2529.jpg


Не много отдавна ми изгоря и един мотор. Бях прекъснал един от проводниците на една от намотките, и мотора в един прекрасен момент се предаде. Втория мотор пък загуби лагер в полет, и 40 мин летя с един лагер. Той не изгоря, но не посмях да го ползвам втори път.

FPVraptor-%2528067%2529.jpg



След това реших да монтирам един доста по-мощен мотор, докато дойдат още от изгорелите. Принтирах стойка на новия мотори, като й дадох леко горен ъгъл за да не забива носа на самолета толкова надолу при подаване на пълна газ.

FPVraptor-%2528053%2529.jpg


FPVraptor-%2528055%2529.jpg


Та цялото това тъпчене на кабели и ВЕС-ове в самолета причини голям хаос от кабели, но какво да се прави, модела все още е в етап на доработка.

FPVraptor-%2528057%2529.jpg


Видео предавателя ми е 200mW, и за момента съм тествал видео връзката на 10км разстояние, като нямаше смущения във видео сигнала. Заради изгорелите мотори все още не съм имал възможност да тествам по-далеч, но се надявам скоро и това да мога да направя.

Надявам се скоро да имам още новини, а който иска да се запознае с всички детайли, моля да посети блога ми ArxangelRC.blogspot.com
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Дойде време за малко актуализация на темата, че има доста промени от последната.

Ако някой иска да прочете всички подробности, може да го направи в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com

И така, като за начало започнах с преместване на опашните серва от шперплатената подложка под крилото в опашката. Това определено подобри реакцията на контролните площи и прехвърли тегло в опашката, което ми позволява да слагам повече тегло отпред.

FPVraptor-%2528070%2529.jpg


Приемника си намери ново място, там където преди беше GPS-а. Към момента този самолет няма да лети с автопилот.

FPVraptor-%2528081%2529.jpg


Там където бяха опашните серва и автопилота преди, направих нова подложка на коята да слагам фотоапарат.

FPVraptor-%2528073%2529.jpg


После от донапрен направих легло за апарата, колкото за тестовете ще свърши работа.

FPVraptor-%2528083%2529.jpg


FPVraptor-%2528085%2529.jpg


FPVraptor-%2528086%2529.jpg


Позицията на дупката от долната страна на фюзелажа е в най-високата му точка, така че дори при кацане да няма опасност да се одари обектива на апарата. Там се получава нещо като арка, която никога не докосва земята.

FPVraptor-%2528087%2529.jpg


Поради липса на място вътре, сложих сервото за шътъра от външната страна на фюзелажа. Тъй като няма автоматизация, която да го задейства, ще го щракам аз с моментно ключе от апаратурата.

FPVraptor-%2528089%2529.jpg


Като допълнителна екстра, реших да експериментирам с ламиниране на крилото. Като за първи опит се получи доста добре според мен. Реших да тествам на това крило, че ако го повредя много да не ме е яд, а и имам резервно. :)

FPVraptor-%2528091%2529.jpg


FPVraptor-%2528092%2529.jpg


След 3 изгорени NTM мотора, стана ясно, че този мотор на 6 клетки НЕ МОЖЕ да се ползва при температури над 0 градуса по Целзий!!! Като резултат реших да сменя схемата и взех мотор за 3 клетки, като батериите ще връзвам паралелно, а не в серия. Мотора е SK3 1460Кv.

FPVraptor-%2528097%2529.jpg


С бормашината направих и допълнителни дупки за охлаждане, защото оригиналната не е достатъчна.

FPVraptor-%2528099%2529.jpg


Ето го и в полет.

FPVraptor-(102).jpg


Тестовия полет се извърши с 3S 10000mAh батерия и продължи 85 минути. Все още не съм ги зареждал, и незнам колко е изхабил, но средно-полетната консумация е била някъде между 6 и 6.5А. Ще тествам да сложа още една батерия за да стане 3S 15000mAh, и да видим колко повече ще изкара, но за сега това крило се представя абсолютно перфектно.

Малко по-натам ще сложа и малко по-бавен мотор, но на 4S 10000mAh батерия, за да видим дали ще има разлика в ефективността и пробега. В даден момент ще се наложи и да сложа някакъв автопилот, защото полети от по час и половина на ръчен режим ми идват малко в повече. :D :D
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ники, ламината на крилото с cast фолио ли е?
Не, каста е много тежък. 5mil дебелина топъл ламинат, прозрачен, незнам като тип какъв е. Качи около 30 грама на всяко полу-крило. До колкото знам има и по-тънки и по-дебели.
 
Нагоре