HK F-18 64mm EDF Jet - още един страхотно летящ модел

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
И този самолет беше купен вече сглобен от колега моделист, но никога не беше летял.

Цялата информация, подробности и материали можете да намерите в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com

Понеже имам горчив опит с една 35мм EDF F-18-ка, бях малко скиптичен как ще лети този модел, но ревютата в сайта на НК бяха доста позитивни. Понеже имах голямо желание да видя дали лети, а не ми се занимаваше много, смених на бързо мотора защото адаптора на стоковия не стягаше импелера добре и нямаше да свърши работа, и сложих приемник. Спиида не съм го сменял, защото нямаше оплаквания от него, но и него ще сменя скоро, както и друг нов мотор.

Като цяло модела изглежда много добре, но понеже е модел разработен от НК, има свойте дизайнерски надостатъци. Мястото на батерията е направено отдолу и е изключително тясно, а в същото време от горната страна на самолета има ужасно много място, до което няма достъп освен ако не се направи отвор във фюзелажа (това ще е следващата стъпка). Предния колесник е малко мек и се сгъна при кацането след първия полет, но като цяло е прилично и добре се справя с неравностите по пистата. Хубавото е, че всяка контролна площ си има собствено серво, лошото е, че сервата са предвидени да се връзват с У-кабел към приемника, което не е проблем за айлероните, но елеватора определено не работи добре в тази конфигурация и ще сменя схемата когато сменям спиида и мотора за следващите полети.

Що се отнася до полета... просто бях МНОГО приятно изненадан - самолета литна направо перфектно, въпреки сериозно кривия елеватор, което пък ме кара да се замислям дали няма да почне да лети на криво ако взема да оправя елеватора!!! Но само времето ще покаже. :) Самолета имаше нужда само от няколко клика на трима на айлероните, иначе си летя абсолютно прекрасно, да не говорим, че изглежда супер във въздуха. Оказа се, че е и доста добре планира, което определено ме изненада. Факт е, че мотора е доста слаб, и въпреки това самолета летя супер стабилно. Ще има модификации, но всичко с времето си. :)

Ето малко снимки и видеото:

F-18-64mm-%2528001%2529.jpg


F-18-64mm-%2528002%2529.jpg


F-18-64mm-%2528004%2529.jpg


Това е безумната схема на елеватора, едното серво е с рамото надолу и права тяга, а това серво (лявото) е с рамото нагоре и и с крива тяга. Това сериозно разминава двете контролни площи на елеватора.

F-18-64mm-%2528006%2529.jpg


F-18-64mm-%2528008%2529.jpg


 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Още от самото начало беше ясно, че F-18-ката ще трябва да бъде модифициран много, за да стане прилична машина. Като цяло летеше добре и в стоков вариант, но както се казва: "Винаги може повече!". Тъй като модела е разработка на НК, определено са си оставили пръстите по него, и бая зор видях докато поправя дизайнерските грешки!!! В общи линии промените са следните: нов мотор, нов импелер, нов спиид, сервата разделени на отделни канали, нов преден колесник, нов отвор за монтиране на батерията, подобрена схема на сервата на елеватора.

Общо взето ми отне 2 вечери работа за да го доработя, но имайки в предвид, че не съм дал много пари за него, и че след това стана доста добър самолет, и в главата ми въпросът дали ще падне не беше актуален смятам, че си струваше. Това, което за съжаление не мога да променя е материала, от който е изработен (EPS), който е изключително рехав и се вдлъбва само ако го гледаш на криво. Ще трябва много да се внимава да не пада този самолет, защото има шанс и да не може да се събере след това!!!

И така, след 2 вечери на вихрене с макетния нож, рязане на кабели, слагане на нови конектори на сервата, чакане на лепило да изсъхне, и т.н., модела беше готов за полет на време за Съботната полетна сесия.

Ето малко снимки от процеса:

Този 8-витлов импелер се търкаляше из чекмеджетата и даже се оказа, че съм имал и адаптор за него. Монтирах го към новия мотор, 4000Kv, и се случи нещо, което никога не и се беше случвало, при събиране на едно място на случайни части: всичко пасна перфектно, никъде не се търкаше, и нямаше нужда от балансиране!!!

F-18-64mm-%2528010%2529.jpg


Тъй като dllux спиида е доста обемен, трябваше да изкопая не малко пяна, за да влезе където трябва. Хубавото е, че долната му част се показва и във въздухозаборника, и ще се охлажда доста добре. Поради рехавостта на пяната, копането стана много лесно просто с голяма пинсета, дори не се наложи да режа много.

F-18-64mm-%2528013%2529.jpg


От предната страна, зад сервото за колесника, имаше един залепен капак, който отворих с макетното ножче. Сложих му панти и го подготвих да се слага батерията там, но се оказа, че дори с най-голямата батерия, която имам за такива модели няма да мога да балансирам този модел, защото това място е прекалено назад.

F-18-64mm-%2528015%2529.jpg


В крайна сметка се наложи да изрежа пилотската кабина, и след това да извадя малко пяна от под нея, и там се намери хубаво място за батерията. Пилота до последно не искаше да напуска самолета, но нямаше избор и беше изваден насила.

F-18-64mm-%2528017%2529.jpg


Батерията накрая намери свеото място, което реално беше същото като стоковото, но вече се слагаше от горната страна, и имаше място и за по-големи батерии за момента, когато ще сложа 4 клеткова на този звяр!!!

F-18-64mm-%2528024%2529.jpg


Изрязването на пилотската кабина не беше изпълнено по най-дакърния начин, но поне реших по цивилизовано да направя захващането на капака, така че да не го мисля много. В задната част сложих панта, а отпред магнит, получи се изключително добре.

F-18-64mm-%2528026%2529.jpg


F-18-64mm-%2528027%2529.jpg


След като сгънах стоковия колесник още на първото кацане реших, че така или иначе съм почнал да търбуша модела, ще взема да смена и предния колесник. За щастие имах един такъв, и то хубав, от един комплект за един друг модел джет. За съжаление, братята китайци бяха превъртяли хубаво хекс винчетата, така че отвиването беше невъзможно и на помощ се притече Дремел-а, за да сваля стоковия колесник.

F-18-64mm-%2528020%2529.jpg


С малко рязане и много лепило новия колесник бързо намери своето място. Ако не беше белия цвят на пластмаската, направо щеше да изглежда така, все едно самолети си беше дошъл с него от завода.

F-18-64mm-%2528021%2529.jpg


F-18-64mm-%2528022%2529.jpg


Накрая сложих нови тяги, и оправих безумната схема, по която бяха направени сервата на елеватора.

Преди:
F-18-64mm-%2528006%2529.jpg


Сега:
F-18-64mm-%2528030%2529.jpg


Като цяло, след много работа, модела се получи добре, само пилота не успя да намери своето място обратно в него. Доволен съм, че няма видими следи от моите интервенции.

F-18-64mm-%2528033%2529.jpg


Както се оказа, след всички модификации, модела все още лети!!! Чак да не повярва човек. Даже бих казъл, че изглежда доста добре във въздуха. Щеше да изглежда още по-добре без колесника, но искам да имам поне един EDF джет с колесник, за да кацам и излитам от земята, така че скоро едва ли ще го сваля.

F-18-64mm-%2528034%2529.jpg


Тук се вижда модела със свален флаперон, вдигнат елеватор. Доста ме очуди колко успява да забави скоростта, и пак да остане прилично управляем.

F-18-64mm-%2528035%2529.jpg


Ето го и видеото от първия полет след промените. Самолета искаше много малко трим за да литне в права линия.

 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ето едно видео от днеска, този път със звук за да се чуе шума на турбината. Доста е добре за този размер джет.

 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ето още една полетна компилациика на Ф-18-ката, но този път с нова 3S 45C 1300mAh батерия. Самолета лети все едно е на 4 клетки, даже накои хора така и помислиха, гледайки отстрани.

Също така малко му посвикнах на летенето, и започнах да си позволявам лиготии, като например опити за зависване срещу вятъра. Сработва доста добре, но нямаше да е лошо ако модела имаше вертикално кормило.

 
Нагоре