Lipo батерии - тестове, сравнения, предпочитания

Gogo

Редовен Потребител
Зарибих се от тази дискусия и реших да зарадвам моя Апрентис с втора батерия:
Capture.PNG
Използвам лошото време, като се упражнявам с поялника за да сменя конектора с EC3. :)
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Пристигна ESR метъра, или по-скоро метърите, защото поръчах от 2-та вида по един. :oops:

Спретнах набързо едни измервания защото времето днес беше подходящо - навън успях да темперирам на 10 °C, вътре радиатора работи - загрях ги до 36 градуса. Естествено направих и едно измерване при стандартните 22 °C.
Всъщност тове беше целта на този тест - да видим сериозната зависимост на lipo батериите от температурата им.

Тествах общо 4 батерии - 3 ползвани (малко ползвани, но на доста годинки) + една чисто нова батерия.
Впечатлен съм от лесното ползване на ESR Meter-а, също от повтаряемостта на измерванията. За тези тестове ползвах новата версия на уреда която извежда стойности за максимален ток и съотв. "True C". За да стане това, се въвежда в паметта капацитета на измерваната батерия.
Резултатите според мен са интересни - не очаквах примерно батерия на 5 години все още да дава номиналното си 15C или Хиперион на близо 4 години още да дава реални 25C.
Прикачам PDF-a с резултатите.
Lipo tests.jpg temp measure.jpg
 

Attachments

  • Lipo IR Test.pdf
    69.8 KB · Прегледи: 23
Последна промяна:

Tassadar

Редовен Потребител
Ицо, знаеш ли дали ESR метъра взима под внимание околната температура при изчисление на True C / max Amp? Тъй като това е производно на правилото за максимално допустимата разсейвана мощност от пакета - 6W/1000mAh. Би трябвало при по-ниска околна температура, позволената максимална мощност да е по-голяма. От там и по-голям Max Amp. По аналогия с изчисляването на радиатори в електрониката.

Остава проблема с по-големия пад на напрежение под товар при високото вътрешно съпротивление. Но, батериите очевидно имат отрицателен температурен коефициент и се саморегулират в известна степен. Аз си правя извода, че най-добри резултати в полет ще получим през зимата с предварително затоплени батерии.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Ицо, знаеш ли дали ESR метъра взима под внимание околната температура при изчисление на True C / max Amp? Тъй като това е производно на правилото за максимално допустимата разсейвана мощност от пакета - 6W/1000mAh. Би трябвало при по-ниска околна температура, позволената максимална мощност да е по-голяма. От там и по-голям Max Amp. По аналогия с изчисляването на радиатори в електрониката.

Остава проблема с по-големия пад на напрежение под товар при високото вътрешно съпротивление. Но, батериите очевидно имат отрицателен температурен коефициент и се саморегулират в известна степен. Аз си правя извода, че най-добри резултати в полет ще получим през зимата с предварително затоплени батерии.
Пепи, отговорът е не. Безспорно има логика да се взема предвид околната температура, но това би допринесло много малко за практиката - в моделите едни батерии лежат изолирани в депрон от 3 страни, други са открити и постоянно се обдухват от потока и витлото.
Едно нещо обаче за мен стана ясно - доскоро си мислех, че темп. датчик има смисъл само в контекста на ДВГ. Обаче сега виждам как при нов модел ще е много полезно да се снеме темп. профил на батерията при различни околни температури и полетни режими. Ще се окаже, примерно, че под определена темп. е добре батерията да се сложи в нещо като термокалъф и т.н.
Друго нещо което е важно да се знае, е че различните липота имат различна крива на IR/temp. Тук може да се види (Пост 3).
Обичайно тези с високо С имат по-стръмна крива.
От гледна точна performance, колкото по-горещо, толкова по-добре. Обаче ако се търси дълъг живот на батерията е точно обратното. Някъде между тези 2 крайности всеки трябва да намери оптималното за него място.
Предварително подгряване на батериите е съвсем логично, и знам че масово се практикува при пилон рейсинг примерно. Разправията обаче е голяма. Мен ме блазни някакво саморегулиращо решение на база залепващ се PTC филмов нагревател, но това е друга тема.
P.S. между другото ESR метъра може да се закачи в паралел на мотогрупата и да измери IR под много висок реален товар.
 

whitehell

Потребител
Леко да се отклоня от темата, имам питане за LiPo-тата. Замислям се за едно сакче/торба за съхранение и зареждане на тези батерии. Чувал съм, че има шанс LiPo батерия да се запали, въпроса ми е: само при зареждане или има шанс и просто докато си седи в шкафа, колата, мазето и т.н.?
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Леко да се отклоня от темата, имам питане за LiPo-тата. Замислям се за едно сакче/торба за съхранение и зареждане на тези батерии. Чувал съм, че има шанс LiPo батерия да се запали, въпроса ми е: само при зареждане или има шанс и просто докато си седи в шкафа, колата, мазето и т.н.?
Няма кратък отговор на въпроса ти. Добре е да приемеш, че може да се запали всеки един момент, също както си приел, че ей сега може да друсне 9 по Рихтер. Ето тук са обяснени много добре основните причини, които могат да причинят пожар:
http://www.rctech.net/forum/electric-road/182219-understanding-lipo-fires-101-a.html
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Леко да се отклоня от темата, имам питане за LiPo-тата. Замислям се за едно сакче/торба за съхранение и зареждане на тези батерии. Чувал съм, че има шанс LiPo батерия да се запали, въпроса ми е: само при зареждане или има шанс и просто докато си седи в шкафа, колата, мазето и т.н.?

В Баухаус , а предполагам и в други подобни магазини , има едни метални кутии по 20-тина лева ( червени ) - идеални са за съхранение в къщи за целта :) . Гледам, че някой колеги си носят и батериите на полето в такива.
 

Петко Балински

Новодошъл
След като ми се самозапали едно Kyosho се стреснах и в момена в къщи ги държа в ей такава касичка за пари от Практикер купена за 20 кинта IMG_20160512_212819.jpg,а за по-големи батерии (над 4 клетки) и такива със скапани елементи които ползвам за ремонти в мазето ги слагам в ей такава каса подобна на тези дето ги има по хотелите!
С това майтап не бива !!!
 

Attachments

  • IMG_20160512_214509.jpg
    IMG_20160512_214509.jpg
    421.3 KB · Прегледи: 22
  • IMG_20160512_214500.jpg
    IMG_20160512_214500.jpg
    414.3 KB · Прегледи: 21
  • IMG_20160512_212856.jpg
    IMG_20160512_212856.jpg
    478.1 KB · Прегледи: 21
Последна промяна:

Xape

Модератор
Модераторски Екип
След като ми се самозапали едно Kyosho се стреснах и в момена в къщи ги държа в ей такава касичка за пари от Практикер купена за 20 кинта View attachment 8925,а за по-големи батерии (над 4 клетки) и такива със скапани елементи които ползвам за ремонти в мазето ги слагам в ей такава каса подобна на тези дето ги има по хотелите!
С това майтап не бива !!!
Би ли споделил как ти се самозапали киошото? Намираш ли вероятна причина?
 

Петко Балински

Новодошъл
Батерията от доста време се беше понадула от много ръчкане и лошо стопанисване. Един прекрасен ден карахме в парка с хлапетата. Качих количките в колата и прибирайки се към нас изведнъж багажника ми се задими (карам Партнер) Спрях и успях да я разкача от количката като се разминах само с опушено боди ... Явно от друсането пакета се е сомоспукал и направихме "ДИМКА" Сега ми е смешно , ма тогава ...
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Точно такива случки учат на дисциплина :) - защото човек като не е виждал , си казва ---> а, на мен няма как да ми се случи.
 

Gogo

Редовен Потребител
Аз ползвам това.

Събира без проблем три и повече батерии 3S 3200 mAh. Торбичката е лека и удобна за пренос.
 
Последна промяна:

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Освен къде се съхраняват батериите, е много важно да се съхраняват на 3.8V на клетка.
Вероятността да се стигне до катастрофално саморазрушаване (thermal runaway) намалява заедно с напрежението.
 
Нагоре