PA Katana MD

niki

Потребител
Здравейте,

Обмислям вариант да си купя:
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=54

Интересувам се дали някой лети с това самолетче и с каква електроника, препоръчаната от PA или алтернативна?

След известно проучване останах с впечатлението че спийд контролера и сервата са доста скъпи в сравнение с други такива с подобни характеристики.
Какво бихте ме посъветвали да направя?

Благодаря!
Ники
 

vesibo

Редовен Потребител
Здравей, първо искам да те поздравя за намерението да закупиш самолет от PA. Аз лично скоро се сдобих със самолет от там и съм безумно доволен.Много отдавна се заглеждам по всички техни модели и трябва да ти кажа, че те нямат лош модел.Който и техен модел да вземеш няма да съжаляваш.Съветвам те да вземеш тяхното оборудване за модела, защото пасва идеално на моторамата и е изчислено за самият самолет.Вярно, че е по-скъпичко малко от китайските части, но притежаваш ли такъв модел трябва да е с това оборудване, в противен случай самолетът ти никога няма да лети по същият начин.Комбото на пръв поглед изглежда доста невзрачно, но не е така и се произвежда в Германия.Плюс това е изчислено по грамаж и айродинамика и всичко ще ти пасне както трябва, иначе ще имаш проблем с ЦТ и както казах самолета ще лети особено.Това е темата на моя самолет от PA.-precision-aerobatics-addiction
Иначе Катаната е чудесен 3D самолет, но се изискват умения за пилотирането му.Желая ти успех в покупката и безаварийни полети с чудесната машина.:):pilot::biri::crazy:
 

niki

Потребител
Привет! Много благодаря за бързия и информативен отговор! Мога да кажа, че едвам ме нави :D Самолетчето вече пътува:pilot:
Филмът ми започна...:D
:biri:
 

vesibo

Редовен Потребител
Това е страхотна новина:win: Самолета наистина е един от най-добрите на PA и честно казано следващият ми самолет ще бъде този.:) За разлика от Addiction моторамата е поставена, а закрепването на елероните е по специална технология и много добро аеродинамично изпълнение.Разглобява се и се транспортира лесно.Харесаха ми и калъфите за крилата, които предлагат.Има и чудесни серва за него, за разлика от моя, където предлаганите серва ги няма нийде:boi::DХареса ми и дървеното витло, което предлагат 13х5, също и генераторите на вихри.Общо взето като сметнах се оказа , че с всичките глезотийки, които може да вземеш за модела цената е около 550 лв. и мисля, че е перфектна на фона на тоягите от хобикинг, където цената за подобен модел ще е почти същата.(Изключение правят няколко модела на жълтурите, които се броят на пръсти.Един от тях имах.;))
Филмът ти ще бъде доста интересен.:D Ще се радваме и нас да ни запознаеш с него.:) Ще чакаме да доразвиеш започнатата тема, защото тези модели освен с перфектното си летене са много красиви и наистина са :win:.
 

niki

Потребител
Привет! :D:biri:

Австралийците се оказа че го нямат в наличност, всъщност от сайта им се пазари по странен начин. Чаках около 3 дена за да получа отговор, в който ми казват че половината неща, които съм поръчал ги нямат в наличност и ако искам мога да платя само за останалите и да ги пращат. Оказа се че нямат самолет (жълт), нямат калъфи за крила, както и vox витла :eek:, така че от тях чакам моторчето, спийда, спинъра и сервата. Тая работа за сега е $280 с доставката, ще видим като пристигнат колко още ще се доплаща на митницата.

Самолетчето го намерих в няколко европейски сайтове, предимно английски и няколко немски, но някои не пращат до България, в други надценката си изглеждаше солидна а в трети го нямаше в наличност. Та по няква случайност попаднах на полски магазин от където самолетчето с доставка излезе 350лв. и пристигна за 3 дни! За сравнение от Австралия го предлагат за 280лв, но без доставка, мито и ддс, мисля че като се сумират се получава много близка до австралийската цена (на производителя).

Вече започнах със сглобяването на някои от детайлите, тепърва ще питам за разни неща понеже нямам опит в сглобяването на такъв тип самолети, най-много ме притеснява тая работа с опъването на фолиото :confused:

Ето и малко снимки, на пръв поглед всичко в кутията изглежда страхотно!:D

IMG_1763.jpg IMG_1764.jpg IMG_1765.jpg IMG_1766.jpg IMG_1767.jpg IMG_1768.jpg IMG_1769.jpg IMG_1770.jpg IMG_1771.jpg IMG_1772.jpg IMG_1773.jpg IMG_1774.jpg IMG_1775.jpg IMG_1763.jpg IMG_1764.jpg IMG_1765.jpg IMG_1766.jpg IMG_1767.jpg IMG_1768.jpg IMG_1769.jpg IMG_1770.jpg IMG_1771.jpg IMG_1772.jpg IMG_1773.jpg IMG_1774.jpg IMG_1775.jpg
 

vesibo

Редовен Потребител
Супер:win:, честито:), чуден е!!!В същност напълно нормално е австралийците да го нямат, та това им е най-продавания самолет.Като сложим и това, че различни магазини по света купуват количества работата е ясна, но това няма никакво значение, защото красавеца е при теб и цената е перфектна.
 

vesibo

Редовен Потребител
Привет! :D:biri:

най-много ме притеснява тая работа с опъването на фолиото :confused:
Като гледам самолета ти е с перфектно опънато фолио.o_OНе виждам какво те притеснява.А за чарколяците би трябвало да ти дойдат на поща, а не на митница, но дори да са на митница няма да ти вземат повече от 20 лв.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Честита придобивка! Страхотен красавец в любимите ми разцветки!

Относно изпъването на фолиото - по добре на този етап не прави нищо, защото има опасност да го повредиш. Аз така гледах, гледах в тубата как се прави, реших че е лесно и се сдобих с дупка във фолиото на Слика. И всичко това заради една единствена бръчка по целия самолет.:confused:

Ако все пак решиш да пробваш, вземи малка ютийка (от тези за командировки). През кърпа и с температура 170-180гр, леко и внимателно виж какво ще се получи. Точната температура зависи от конкретното фолио.
 

tghyre

Редовен Потребител
.........честито и от мен много положителни емоции и безаварийни полети!!! Нещо не можах да разбера цената обаче......в поста си Веско казва че се връзва всичко около 550 лева, обаче така като го смятам излиза около 770 лв. /без мита на тия 280$ за оборудването/ и без глезотийките!!!...та правилно ли съм разбрал или.....?!?!?!
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Жорка самолета от Австралия струва 200$.-http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=54
Комбото 138$-http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=393
Ако е със спинер 145$.Момчето си е поръчало комбото и сервата-http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=747
+ доставката, която според мен няма да е 40$, а по-малко.
Ако си поръчаш само модел, двигател и спийд цената ще ти е 507лв без доставката от 40 долара.
Той си е взел самолета от полски сайт, където цената му в момента е 615 злоти или 288лв., а комбото при поляците е 475 злоти или 223лв.Така, че излиза почти същото, само не знам поляците колко са му взели за доставка?

P.S. Като казах, че самолета излиза 550 лв имах предвид, модела и комбото, но не съм сметнал сервата, които са още 95$:boi:Генераторите,витлото и кълъфите още малко така, че абсолютно си прав че общата сметка е около 770лв, но всъщност в сайта всичко си пише и всеки може да си смята това което му трябва.
 
Последна промяна:

tghyre

Редовен Потребител
м дааааа така и предположих, че цената която си дал е без нещо щото наистина за качествен продукт каквито са моделите на PA ми се стори доста ефтино :) ........ разбрахме се де!!! :) Моделите на тази фирма наистина са качествени БРАВО и от мен, като ценител на изпипаните и добре направени модели с две ръце те подкрепям относно моделите!!!
 

niki

Потребител
Вчера пристигна и останалата част от Австралия.:D:biri:
За моя изненада не мина през митница, така че цената само за тези глезотийки е 400 лв. - мотор, спийд, спинър, серва и vox 13х6.5
Всичко дотук ми излезе 750 лв. Мисля че може и малко по-бюджетно да се подходи, по други форуми четох че средно м/у 650-850 лв. изиза едно такова чудо.

Най-големия пробем, който срещнах е, че нямаше нито един сайт, от който да взема всичко на куп, все нещо липсваше.

Доставката на самолета с обикновенна пощенска услуга от полша е 75 злоти, което е 35 лв., сайта е http://www.nasitk.pl


IMG_2315.jpg IMG_2317.jpg IMG_2319.jpg IMG_2320.jpg IMG_2322.jpg
 
Последна промяна:

niki

Потребител
След като изрязах дупките във фолиото открих, че хоризонталния стабилизатор изобщо не може да влезе в гнездото си (гнездото е много тясно), както и че самото гнездо не е съвсем симетрично (от дясно отвора бе малко по-ниско).

IMG_2236.jpg
След известно пилене всичко е заравнено и стабилизатора и елеватора стоят много точно, НО понеже нямах подходяща пила използвах шкурка върху тънка дъсчица и това допринесе за получаването на лек визуален луфт при зглобката, но сед като залепих с CA конструкцията ми се струва доста солидна и здрава. Предполагам, че с по-дълга пила може да се следи по-лесно за това дали пилиш хоризонтално или има лек наклон :boi:


Монтирах колесника, там си трябваше яко пилене за да се получи по-симетрично. Като се монтира директно както си е дава около 1 см разика, когато измеря разстоянието от върха на крилата до земята. Сега след пиленето имам разлика от 1-2 мм м/у ляво и дясно крило.
IMG_2246.jpg IMG_2247.jpg IMG_2249.jpg IMG_2243.jpg


Елеватора беше леко извит и даваше отклонение от около 2-3 мм от едната страна,
IMG_2298.jpg IMG_2299.jpg
в упътването пише, че това се оправя с ютия в/у гладка и равна повърхност и така и стана :)

Но при хоризонталния стабилизатор, там където трябваше да се свали фолиото и да остане само дърво за по-добро слепване с фюзелажа се получиха леки и почти незабележими бръчици от горната страна и малко по-забележими от долната, надявам се да не указват голямо влияние. Може би сега след като са залепени с CA ще може да се доопънат с горещ въздух?

Фолиото около отвора на фюзелажа за хоризонталния стабилизатор се събра малко в повече от предвиденото и там стои леко оголено:eek: но предполагам, че между стабилизатора и фюзелажа може да се сложи една тънка ивичка фолио или бяло тиксо за да изглежда слято?

IMG_2304.jpg IMG_2305.jpg IMG_2308.jpg IMG_2312.jpg IMG_2313.jpg

Това което научих дотук е, че по-добре първо около отворите да се мине с ютията за да се подсигури че са залепнали добре и след това да се режат, а за опашните плоскости първо да се изправят с ютията и тогава да се маха фолиото от контактните места :boi:


Направих и моторбокса с епоксидна смола и стъкления плат.
IMG_2219.jpgIMG_2220.jpgIMG_2225.jpg
 

Attachments

  • IMG_2304.jpg
    IMG_2304.jpg
    1.7 MB · Прегледи: 35
  • IMG_2305.jpg
    IMG_2305.jpg
    1.8 MB · Прегледи: 36
  • IMG_2312.jpg
    IMG_2312.jpg
    1.5 MB · Прегледи: 36
  • IMG_2313.jpg
    IMG_2313.jpg
    1.7 MB · Прегледи: 35
  • IMG_2307.jpg
    IMG_2307.jpg
    1 MB · Прегледи: 35
  • IMG_2308.jpg
    IMG_2308.jpg
    1 MB · Прегледи: 35
  • IMG_2307.jpg
    IMG_2307.jpg
    1 MB · Прегледи: 35
  • IMG_2308.jpg
    IMG_2308.jpg
    1 MB · Прегледи: 35
  • IMG_2307.jpg
    IMG_2307.jpg
    1 MB · Прегледи: 33
  • IMG_2232.jpg
    IMG_2232.jpg
    1.8 MB · Прегледи: 35
Последна промяна:

niki

Потребител
Привет!

Завръзката във филма ми е черната котка от първите кадри, от ревност ли от кво ли o_O прешляпа през самолета или по-точно направо си скочи с четири крака върху едното крило докато беше поставено в кашона :eek:
Щетите не са фатални, но бях толкова бесен, че пропуснах да направя снимки. Като цяло 7-8мм от задното ръбче от към страната, която се свързва с фюзелажа се пречупи/огъна, но не се отдели от основата. На региона му обелих фолиото с около 1-2 см радиус и самото дърво го напоих с CA и го притисках да стои изравнено докато втвърди, после залепих обратно фолиото с ютия а на прегъванията сожих и мако CA защото фолиото си беше загубило част от лепилото.
IMG_2372.jpg IMG_2373.jpg

А другата щета е близко до слота за сервото, там вече във фолиото остана дупчица от нокътя а под дупчицата дървената плоскост леко хътна с нещо, като пукнатина в нея. Отделно и на още едно място си остави отпечатък от ноктите, но там фолиото не се проби и с ютията се оправи и е почти незабележимо.

Доста се чудих как да оправя хлътналото място и накрая измайсторих един Г-образен "инструмент" и с негова помощ бръкнах отвътре и натиснах хлътналото място в обратна посока, докато същевременно през дупчицата на фолиото (тази от нокътя) със игла инжектирах CA в дървото и м/у него и фолиото и така притисках известно време докато втвърди и мисля, че май-се оправи така :)
Заглаждах с ютията после и дупчицата се разшири малко и стана може би около 1мм. Залепих едно малко парченце фолио отгоре, но незнам дали имаше нужда?
IMG_2374.jpg IMG_2375.jpg IMG_2377.jpg IMG_2378.jpg IMG_2381.jpg
IMG_2387.jpg IMG_2388.jpg IMG_2389.jpg IMG_2390.jpg IMG_2391.jpg

След това премеждие продължих с останаите неща...

Облепих луфта м/у хоризонталния стабилизатор и елеватора с ивицата прозрачно фолио, което идва в комплекта. Беше малко зор защото в упътването няма подробна информация как се прави това а се оказа, че си има специфичен пиниз, който се прави а именно след като се залепи едната страна върху стабилизатора след това не трябва да се лепи директно в/у елеватора ами първо трябва да се облепи и около ръба (вътрешната страна на луфта) на стабилизатора ползвайки връхчето на ютията и чак тогава залепих останалата част върху елеватора. Така ми се струва че се намаля съпротивлението, което фолиото указва при движение на елеватора, както допълнително се подсигурява при свиване фолиото да се огъва навътре към луфта.
IMG_2333.jpg

След това монтирах задното колело, маркирах мястото пробих 1мм отвор и го залепих с CA гел. В инструкцията се казва че трябва да се сложи едно парче тиксо в/у сглобката, но на снимки от нета не намирам да има такъв, на който да му е сложено тиксо на това място. Какво ще ме посъветвате, има ли нужда от въпросното тиксо?
IMG_2346.jpg

Рогчетата за елероните и елеватора не влизаха докрай а в упътването пише, че трбвало да пасват перфектно и само трябва да ги поставиш и заепиш. Наложи се да се поизпилят, залепих ги с епоксинда смола.
IMG_2339.jpg IMG_2395.jpg

Залепих с CA пластмасовите болтове за монтиране на крилата към фюзелажа.
IMG_2392.jpg

Монтирах моторбокса с епоксидна смола.
IMG_2348.jpg IMG_2349.jpg

След това монтирах и моторчето и спийда.
IMG_2367.jpgIMG_2369.jpgIMG_2370.jpg

Започнах да монтирам сервата и докато разпробивах дупките за винтовете се отлепи подсилващото дървено парче, което е за левия винт на сервото на елеватора.
Наложи се да използвам "Г инструмента" за да мога да го притисна добре от вътре на вън и да го залепя на мястото му с CA гел.
IMG_2385.jpg

Карбоновото фолио, което е на хоризонталния стабилизатор и елеватора очевидно се влияе при по-различна температура от тази, която се ползва за останалото фолио и се беше понабръчкало покрай изправянето на елеватора и реших да го сваля въпросното фолио и да си изрежа и залепя ново такова.
Може ли да дадете съвет от къде мога да си купя такова фолио в София?
Ето ги разлепените парчета, залепени в/у алуминиевата дограма в опит да ги изгладя, но след като ги изгладя след известно време те пак се набръчкват в старата си форма.
IMG_2364.jpg IMG_2365.jpg

Ето я и опашката без въпросните фолия.
IMG_2383.jpg

Сега съм стигнал до задънена улица, лиспват двете кукички, които се използват за pull-pull системата от към страната на сервото, както и едното телче тип Z-bend.
Моля за съвет от къде мога да се снабдя с такава тел или направо с готови такива? Дебелината им е 1мм.
IMG_2366.jpg

Отделно моля за съвет или линк за това как да изрежа дупките в карбоновия спинър, така че да се запази перфектен баланс.

Благодаря! :biri:
 

niki

Потребител
Започнах да монтирам предния капак, обаче идва по-къс и опира в моторбокса, принципно има възможност да се издърпа малко по-напред, така че да не опира в моторбокса, обаче като го издърпам и същевременно напасна отпред отвора да е симетричен спрямо оста на моторчето тогава се получава луфт/разстояние между капака и фюзелажа от лявата страна (в следствие на това, че моторчето е леко извито на дясно).

Нещо не ми се ще да пиля моторбокса и то точно в предната му част :eek:, притеснявам се да не се намали здравината му а май друг вариант няма. Моля за съвет как да процедирам!

Благодаря!
 

niki

Потребител
Сега съм стигнал до задънена улица, лиспват двете кукички, които се използват за pull-pull системата от към страната на сервото, както и едното телче тип Z-bend.
Моля за съвет от къде мога да се снабдя с такава тел или направо с готови такива? Дебелината им е 1мм.
View attachment 3230

Намерих стара резервна тяга за опашка на хеликоптер и от нея си нарязах и огънах нужните тяги :D
IMG_2403.jpg IMG_2404.jpg

Но излезе друг въпрос :)
Механизма, в който се затягат въпросните тяги има сериозен луфт там където се монтира върху карбоновото рогче за pull-pull системата, трябва ли да добавя някоя друга шайбичка там или трябва да остане така хлабаво, както се вижда на снимката?
IMG_2402.jpg


Благодаря!
 

vesibo

Редовен Потребител
Така да започнем поред, това дето се е случило с котето не е добре, но животинчето не е виновно.:)Добре си се справил с леките щети, дано те да са последни за модела.
Относно колесникът задължително сложи тиксо, макар че това лично на мен не ми хареса и в моят модел, и за това сложих две П-образни скоби, и ги залепих с епоксидна смола.
20140823_212136.jpg

20140823_212145.jpg
Карбоново фолио можеш да си купиш от тук ако магазинът все още съществува.
Без име 1.jpg
Без име.jpg
Относно капака и моят опира в мотор-бокса и мисля че така трябва да бъде.Виж снимките на моят самолет.
Що се отнася за пул-пула като опънеш въжетата мисля, че нещата ще се напаснат и според мен не ти трябват шайби, но като го нагласиш сам прецени или прочети, все някъде пише нещо за това.На сайта на PA и модела най-отдолу има различни PDF-и, би трябвало да са описали нещата.:biri:
 
Последна промяна:

Tassadar

Редовен Потребител
.......

Отделно моля за съвет или линк за това как да изрежа дупките в карбоновия спинър, така че да се запази перфектен баланс.

Направи си шаблони от хартия с необходимия размер и ги залепи на конуса там където ще изрязваш. Така отворите ще се получат еднакви. Двата шаблона трябва да са центрирани спрямо сегашните отвори. И задължително режи/пили с маска!. Карбонът е много вреден при вдишване!

....
Но излезе друг въпрос :)
Механизма, в който се затягат въпросните тяги има сериозен луфт там където се монтира върху карбоновото рогче за pull-pull системата, трябва ли да добавя някоя друга шайбичка там или трябва да остане така хлабаво, както се вижда на снимката?
....

Ако не стане със шайбички, сложи от тези на Хобикинг:

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=36262
 

niki

Потребител
Много благодаря за съветите, снимките и линковете :biri:

С пул-пул системата се оправих оказа се, че гайките могат да се натягат допълнително.
IMG_2798.jpg IMG_2799.jpg IMG_2800.jpg

Обаче се появи друг проблем, въженцата се оказаха с по-3-4 см по-дълги отколкото трябва да са, а това в случая е проблем защото са предварително капсуловани и залепени. Пробвах се да разтворя механично едната скоба/пломба с цел да я преизползвам, но тя веднага се натроши на парчета :eek: Така че минах на серия от възли вместо въпросните скоби. Направих 2-3 възела през 1 см разстояние и ги напоих с мако CA. Надявам се така да държи добре.
IMG_2815.jpg IMG_2816.jpg IMG_2817.jpg IMG_2818.jpg IMG_2819.jpg IMG_2820.jpg IMG_2821.jpg IMG_2822.jpg

Залепих и фолиото на вертикалния стабилизатор, малко късно защото вече бях залепил рогчето но с повече внимание и странни пози успях да го лепна отвсякъде.
IMG_2823.jpg IMG_2824.jpg IMG_2825.jpg



Относно предния капак, все още не мога да стигна до доволно решение. За да е напълно симетрично отпред се получава около 1мм луфт м/у фюзелажа и капака от лявата им страна.

Ето тука серия от снимки, на които може да се види, че отпред не е супер симетрично и същевременно вече се забелязва малко от луфта, който става все по-голям, когато се напасне капака отпреде да е ок.
В един чужд форум бях попаднал на случай, в който бяха изпилили горно дясно ръбче на моторбокса за да напаснат по-добре капака, но сега немога да го открия за да видя по-подробно коментарите. Някой сблъсквал ли се е с подобен проблем?
IMG_2803.jpg IMG_2804.jpg IMG_2806.jpg IMG_2807.jpg IMG_2808.jpg IMG_2809.jpg IMG_2810.jpg IMG_2811.jpg IMG_2812.jpg IMG_2813.jpg

:biri:
 
Нагоре