SkyArtec Cessna 182 - Автономният летец...

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Здравейте колеги, много нетипично за мен, но искам да ви представя един от малкото ми модели, които не са EDF. Този е най-новото попълнение към ескадрилата ми: SkyArtec Cessna 182. Купих го от колега моделист с идеята да експериментирам с авто-пилот, докато чакам да заредят самолета, който искам, в Евро склада на НК.

Тук ще напиша кратка версия на ревюто и модификациите по самолета. Пълната информация можете да намерите в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com

ХАРАКТЕРИСТИКИ

Размах: 980мм
Дължина: 780мм
Полетно тегло: ~560 грама (реално постигнато - 621 грама до сега, ще става повече)
ЦТ: ~47мм до 50мм от водещия ръб

КАКВО МИ ХАРЕСВА

На първо място това ще е начина на закрепване на крилото. Лепилото държи доста добре, а винтовете го захращат много здраво, без местене, клатене и луфтове, към фюзелажа. Другото добре измислено в този самолет е ъгъла на мотора и стойката на мотора. Ъгълът е постигнат, като едното от пънчетата където се завива стойката за мотора е по-изпъкнало от другото и автоматично прави правилния ъгъл на мотора. Стойката е метална и доста здрава, и може да понесе доста мощен мотор. Обемът вътре в тялото също е доста добър, като сервата за опашката са изместени по-назад и има доста място точно в центъра, под крилата. Напред към мотора също има доста място, там натиках спиида и ВЕС-а. В центъра мисля, че един авто-пилот ще влезе без проблеми на една принтирана стойка, че да е малко по-далече от силовите кабели.

КАКВО НЕ МИ ХАРЕСВА

Поне на моят модел, резбите за винтовете във фюзелажа не са в една равнина с дупките в крилото и винтовете се навиват малко под ъгъл. Като цяло не е проблем, просто по-често ще трябва да подменям винтовете, защото ще се разваля резбата по-бързо при често сваляне на крилата. Другият проблем е крехкостта на клевисите (тези щипки, които свързват тягата от сервото с контролното рамо на контролната площ). Само докато се опитвах да направя по-добър механичен трим на контролните площи, успях да счупя 3. Добре, че имах резервни такива останали от EDF моделите ми. Следващият проблем е липсата на ЦТ (център на тежестта) убозначаване на крилата, и в книжката с инструкциите. И последното нещо е стоковата електроника. Аз съм маниак на тема ефективност, и стоковия мотор е всичко друго, но е ефективен по моите стандарти. Четох из интернет за модела и хората са постигали 13-14 мин с 2200мАх 3 клетки батерия, което е много зле. Аз сложих мой мотор и спиид, с 4 клетки 1000мАХ батерия, и самолета може да лети около 20 мин.

ПРИСЪДАТА

Като цяло модела е много добър, много добре е измислен, и има доста място във фюзелажа. Стойката за мотора също е много добра. Ако ще пипате клевисите, бъдете много внимателни, и е добре да имате резервни такива за всеки случай. Модела е много подходящ за начинаещи и за напреднали, защото има потенциал на акробатичност, който доста ми хареса.

Ето малко снимки и на модела, и видео от първият полет.

Cessna-182-%2528006%2529.jpg


Перката е АРС 8х6 SF.

Cessna-182-%2528007%2529.jpg


Тъй като авто-пилота трябва да се захрани с отделен ВЕС, реших да монитрам такъв предварително, за да не се занимавам след това. Така намалявам и натоварването върху спиида.

Cessna-182-%2528005%2529.jpg


На айлероните монтирах панти защото тиксото, с което бяха направени пантите преди, се разпадна само като го докоснах.

Cessna-182-%2528008%2529.jpg


Всяко серво получи собствен канал на приемника за по-добро настройване и флапи.

Cessna-182-%2528009%2529.jpg


Отсега за батерията имаше нужда от разширяване, за да се събере 4S 1000mAh батерията.

Cessna-182-%2528012%2529.jpg


И вече е готов за полет.

Cessna-182-%2528014%2529.jpg


Cessna-182-(015).jpg


И ето го видеото:


Като цяло модела лети страхотно и доста добре се справя със тежка опашка. Ще му поръчам по-голяма батерия, за да се оправи баланса. Модела може да лети доста бавно, а флаперона го забавя още повече. Със системата, която сложих ще изкара 20 мин с 1000мАх батерия, и малко повече с по-голяма. Като цяло лети доста бързо при 25% газ с 8х6 перката, може да лети и с по-малко, но трябва повече концентрация и внимание, за да се държи във въздуха.
 

Tassadar

Редовен Потребител
Не знам, но мисля че всеки РЦ пилот трябва да притежава подобен тип самолет ей така за кеф. Я Чесна, я Пайпър. Навремето като новобранец купих една такава Чесна от Ники. Обаче се уплаших, че ми е рано и ще я смеля. Продадох я без да я литна. Сега съжалявам.
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Не знам, но мисля че всеки РЦ пилот трябва да притежава подобен тип самолет ей така за кеф. Я Чесна, я Пайпър. Навремето като новобранец купих една такава Чесна от Ники. Обаче се уплаших, че ми е рано и ще я смеля. Продадох я без да я литна. Сега съжалявам.
:D Мога да ти кажа от къде можеш да намериш КИТ (без електроника) на такава 1.4метра, много качествена изработка и детайлна. Само 220 лева. :)
 

Tassadar

Редовен Потребител
:D Мога да ти кажа от къде можеш да намериш КИТ (без електроника) на такава 1.4метра, много качествена изработка и детайлна. Само 220 лева. :)

Ех. Нали си чувал за WAF - Wife Acceptance Factor?:cool: Е, аз съм стигнал границата на поносимост на жената. Докато не намеря начин да съхранявам всички модели скрити от погледа й, не мога да си позволя нови самолети. По тази причина екстричката ми живее в багажника на колата.:confused:
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ех. Нали си чувал за WAF - Wife Acceptance Factor?:cool: Е, аз съм стигнал границата на поносимост на жената. Докато не намеря начин да съхранявам всички модели скрити от погледа й, не мога да си позволя нови самолети. По тази причина екстричката ми живее в багажника на колата.:confused:
Абе тя и моята мрънка постоянно, но тествам този фактор с всеки следващ самолет, който все е по-голям от предишния някак си!!!
 

icevtec

Новодошъл
Мани, вчера виснах Екстрата от тавана ... Остава да прибера и другите безпризорни модели, от багажника и къде ли не, и незнам тогава този фактор, колко ще покаже ...
 
Последна промяна:

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Такааа, първият автономен полет на Чесната вече е факт, за съжаление видео точно на този полет нямам, тъй като не носех големия апарат, а мисията беше на 100 метра височин, и на ГоПро-то се вижда просто като точка в небето.

Пълната информаиця около авто-пилота можете да намерите тук: ArxangelRC.blogspot.com

Имаше само едно предизвикателство пред това да монтирам контролера, и това беше да измисля някаква повдигната подложка, на която да монтирам АРМ-а, която да е максимално равна. Та след "голямо" мислене, в крайна сметка стана това:
Cessna-182-%2528018%2529.jpg


Това е смесица от анти-вибрационна силиконова пяна и анти-вибрационни двойно-залепващи подложки. Двата слоя пяна са залепени един за друг с UHU Por. Като цяло изглежда да са на едно ниво, контролера също изглежда, че е водоравен, когато го залепих вътре. В полет, въпреки, че духаше и днеска, не се видя да има изкривяване на полета.
Cessna-182-%2528022%2529.jpg


GPS-a го хванах за крилото с велкро и прозрачно опаковащо тиксо, че да не вземе да изчезне в полет...
Cessna-182-%2528023%2529.jpg


А това е видеото от полета вчера (07.12.2013). Вятъра беше МНОГО силен, но ми беше интересно дали ще отлети крилото на самолета, и как ще се справя контролера в такова време. В общи линии крилото остана здраво, но вятъра подхвърляше 700 грамовия самолет както си поиска. Контролера определено се справя доста добре със стабилизацията, но дори той не може да попречи на това целия самолет да бъде подхвърлян из въздуха като перце.!!!

Препоръчвам видеото да се гледа на цял екран, и на по-висока резолюция от поне 720р, за да се види самолета.

 

icevtec

Новодошъл
Искаме on-board видео с 808ката, сложена някъде на крилото и да е от автономна мисия! :)
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Искаме on-board видео с 808ката, сложена някъде на крилото и да е от автономна мисия! :)
Е отдавна Чесната вече не е автономна, тя беше само тестовата платформа преди да преместя АРМ-а на самолета, за който беше предвиден. :) Но пак може да сложа някъде камерката за едно видео.
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ето малко полетни снимки на Чесната от времето й с АРМ-а. Беше доста удобно за снимане, когато сама си върти кръгчета над поляната. :)

Cessna-182-%2528026%2529.jpg


Cessna-182-%2528027%2529.jpg


Cessna-182-%2528028%2529.jpg
 

venzito

Новодошъл
Колега аз май купих въпросната Чесна от теб и идея си нямаш какво и се случи миналата седмица,отказа ми моторчето и докато падаше с носа надолу в последния момент завъртя както съм забравил лостчето на пълна газ и се разби брутално в земята,не остана нищо от самолетчето . Досега бях в траур но вече търся ново,иначе доста добре летеше ;)
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Колега аз май купих въпросната Чесна от теб и идея си нямаш какво и се случи миналата седмица,отказа ми моторчето и докато падаше с носа надолу в последния момент завъртя както съм забравил лостчето на пълна газ и се разби брутално в земята,не остана нищо от самолетчето . Досега бях в траур но вече търся ново,иначе доста добре летеше ;)
Много кофти... иначе да, беше хубав летец! :)
 

west_ice

Потребител
Имах същия, страхотен самолет. Запали ме много бързо към това хоби, както и малко ме отказа в края :( Имах лошия късмет да се уча на него, а не трябваше. След няколко катастрофи го съсипах и начина по който лети се влоши прекалено много. Надявам се скоро да дойда на поляната с нов самолет и с удоволствие ще гледам как твоята честна се носи във въздуха.
Поздравления Ники, честничката изглежда супер :)
 
Нагоре