И още един. На бързо го прехвърлих. Споменават се сериозни суми и картинката започва да се изяснява.
http://ec.europa.eu/transport/modes/air/doc/com(2014)207_bg.pdf
http://ec.europa.eu/transport/modes/air/doc/com(2014)207_bg.pdf
Едно е ясно - европейската комисия разглежда полети с "дрони" над 500 килограма! Чуди се дали дали да не намали границата под 150. Някой да кара модел 100 килограма???
Но тъй като чиновниците са опасно племе, достатъчно е в някой документ да се цитира само "по- малко от 150 килограма" и след това изискванията ще се отнасят и за апарати тежащи 1 грам!!!
Много полезен източник наистина - преведох набързо тълкуванията на разпоредбите. Не претендирам за високо ниво на превода - съвсем набързо го направих. Не съм чел официалния документ - ще го направя като ми остане малко време. Интересно би било да видим какво определение са дали на апаратите от категория А - това де факто са "хоби" моделите, така, както ние ги разбираме.Препоръките в горните документи са максимално всеобхватни. Включени са всички приложения, начин на ползване и въобще за каквото се сетят(например опрашване на растения с пчели-роботи). Във втория документ се споменава за приетия закон във Франция, където е приета отделна регулация за радиоуправляеми апарати с полетно тегло под 25кг. Самият закон , не успях да намеря, но попаднах на страница с доста информация - за съжаление на френски.
http://frenchdrone.fr/
И тук, най-долу е закона
http://frenchdrone.fr/category/droit/
Темата е злободневна на всякъде по света. В Нова Зеландия например, където отдавна има регулация на радиоуправляемите летателни средства, нещата вървят към забрана на използване на хоби апарати извън пряката видимост
....
Сценарий 2 - тези 50м макс. височина обезсмислят ограничението от километър отдалечаване, като налагат използването специални мерки или скъпо FPV оборудване с цел осигуряване на стабилна връзка. Това е пример за разминаване на закон и "добра практика".
Няма да засягам класове, например клас F3J, F3A, сродните им класове и копийните модели. Има достатъчно моделисти, които се занимават със спорт -те ще си кажат какво ги устройва.
I'm not sure if this is the right place to post this - mods please move if not - but for anyone planning to bring their quad to Italy for their hols you should be aware that ENAC (the italian CAA or FAA) has introduced new restrictions on what you can fly, where you can fly it and, most importantly, why you fly it.
The law itself is complex and self-contradictory in parts - in others it is simply impossible to comply with. Further, it is still in the process of amendment although it came into force on 30 april.
In a nut-shell, if you are flying purely for your own amusement you can do so VFR-only up to 70m (about 230ft) agl out to a radius of 150m (about 164yards) (or maybe 200m (about 218 yards) depending on which paragraph you choose). FPV is completely forbidden even with a spotter. The normal rules apply as in the UK about subjects being under the direct control of the pilot and not overflying populated areas or gatherings. In particular it is forbidden for hobbyists to overfly beaches and national parks and to fly within 8km (5miles) of airports at any altitude. You will also require proof of third-party insurance cover specifically for your quad. These are usually quite cheap and valid world-wide. As an indication my own policy (the only one currently available in Italy) gives cover up to 3 million euros. Again, the law does not stipulate the amount of cover required, but its the only one I could get so it may be taken as indicative.
For anyone who wants to know more there is a copy of the regs in english on the ENAC site at Enac - Remotely Piloted Aerial Vehicles Regulation
For commercial flights (anything not hobby-related, even if not for money), the regulations become exponentially more complex and costly to comply with. I can help anyone who needs it with translations etc. if required. I should point out that I am by no means a lawyer, however.
If you are a member of a rc control/model club they might have links with FIAM, the Italian Federation of AeroModellers which has been very helpful. Their site is atFederazione Italiana Aero Modellismo unfortunately only in italian, but, again, let me know if you need help.
I don't like to be a wet blanket, but things are completely up in the air (pun intended) at the moment and we are all waiting to see what actually happens as time goes on.
Здравей,Здравейте, аз съм нов член на форума и от скоро съм запален по безпилотните летателни средства. Видях темата, но в нея има предимно дискусия относно законовите мерки, а не виждам да има подробна информация, относно какво представляват тези средства. Как се пилотират? Какви са видовете летателни апарати примерно: фиксирано крило (с дърпащ или тласкащ вариант на пропелера да си изберем); ротиращи крила ли(дронове, хелита); балони...дирижабли и т.н.? Моля Ви, ако имате повече информация, да ме насочите правилно, къде да се запозная подробно (по възможност на български езеик) с видовете летателни средства, типа на апаратурата която те носят, пазара на такива части/системи, сензори и възможностите на различните модели. Да разбирам ли, че това е форум само за радио управляеми летателни апарати или тук може да се научиш как да си сглобиш безпилотно летателно средство. Предварително Ви благодаря за отговорите.
Те нещата са взаимосвързани.В форума има всичко, което те интересува само трябва да четеш.Успех!!!Здравейте, аз съм нов член на форума и от скоро съм запален по безпилотните летателни средства.Да разбирам ли, че това е форум само за радио управляеми летателни апарати или тук може да се научиш как да си сглобиш безпилотно летателно средство. Предварително Ви благодаря за отговорите.
Разбрах. А аз си мислех, че има поне някаква регулация. Очаквах това понеже съм срещал вече доста хора/фирмички, които предлагат това, както и ти спомена.Относно това как стоят нещата в България - ами както обичайно - всеки си прави каквото си иска.
Ами то конкуренция винаги ще има, няма лошо. Но никъде не намерих ориентировачни цени. На час ли е, на снимка ли е, на видео продължителност ли? Имаш ли представа горе-долу.Относно идеята ти да се занимаваш с това в БГ.... Не считам, че би могъл да го реализираш като професия в момента.
Ами около 12000лв. не ми звучат малко за разрешително... Иначе си прав. След това, ако имаш клиенти цената на услугата ще е по 3, даже по 4 спрямо БГ.Сумите които си цитирал не ми се виждат толкова страшни, при положение че, ако си лицензиран услугата ще се заплаща доста добре, най-малко заради многократно по-високия стандарт.
Аз самия не се занимавам с това, така че не мога да бъда от голяма полза относно цените.Ами то конкуренция винаги ще има, няма лошо. Но никъде не намерих ориентировачни цени. На час ли е, на снимка ли е, на видео продължителност ли? Имаш ли представа горе-долу.
И най-важното - като казваш 'хоби дронче', мисля че е доста трудно да предложиш качествена услуга с хоби дрон. Трябва ти поне среден клас дрон, хубава камера и още какви ли не допълнителни джаджи.