Безпилотни летателни апарати - Курсове за квалификация, Законодателство, Безопасност и др.

vesibo

Редовен Потребител
Да-а-а-а само да спомена за тези, които не знаят препоръчителните мерки на ИКАО за България са със силата на закон.;)
 

st5rov

Редовен Потребител
Едно е ясно - европейската комисия разглежда полети с "дрони" над 500 килограма! Чуди се дали дали да не намали границата под 150. Някой да кара модел 100 килограма??? :p
Но тъй като чиновниците са опасно племе, достатъчно е в някой документ да се цитира само "по- малко от 150 килограма" и след това изискванията ще се отнасят и за апарати тежащи 1 грам!!!
 

stalker

Потребител
Едно е ясно - европейската комисия разглежда полети с "дрони" над 500 килограма! Чуди се дали дали да не намали границата под 150. Някой да кара модел 100 килограма??? :p
Но тъй като чиновниците са опасно племе, достатъчно е в някой документ да се цитира само "по- малко от 150 килограма" и след това изискванията ще се отнасят и за апарати тежащи 1 грам!!!

Препоръките в горните документи са максимално всеобхватни. Включени са всички приложения, начин на ползване и въобще за каквото се сетят(например опрашване на растения с пчели-роботи). Във втория документ се споменава за приетия закон във Франция, където е приета отделна регулация за радиоуправляеми апарати с полетно тегло под 25кг. Самият закон , не успях да намеря, но попаднах на страница с доста информация - за съжаление на френски.
http://frenchdrone.fr/
И тук, най-долу е закона
http://frenchdrone.fr/category/droit/
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Препоръките в горните документи са максимално всеобхватни. Включени са всички приложения, начин на ползване и въобще за каквото се сетят(например опрашване на растения с пчели-роботи). Във втория документ се споменава за приетия закон във Франция, където е приета отделна регулация за радиоуправляеми апарати с полетно тегло под 25кг. Самият закон , не успях да намеря, но попаднах на страница с доста информация - за съжаление на френски.
http://frenchdrone.fr/
И тук, най-долу е закона
http://frenchdrone.fr/category/droit/
Много полезен източник наистина - преведох набързо тълкуванията на разпоредбите. Не претендирам за високо ниво на превода - съвсем набързо го направих. Не съм чел официалния документ - ще го направя като ми остане малко време. Интересно би било да видим какво определение са дали на апаратите от категория А - това де факто са "хоби" моделите, така, както ние ги разбираме.
Ето превода:
----------------------------
Законодателството по отношение на дроновете и относитемно нова материя. Работата на DGAV (от френски – Главна дирекция Гражданско въздухоплаване) определи основните разпоредби в сила от 11 Април 2012 година относно “използването на летателни апарати без човек на борда”. Въпросните разпоредби, са правната основа във Франция, към настоящия момент:

Оновните точки обект на разпоредбите, са следните:

§ Производителине на такива изделия трябва да придобият класификация за типа на летящия апарат (от A до G), неговото основно предназначине, както и сценария на мисията (от S1 до S4)

§ “Операторите” (разбирай юридическите лица) трябва да бъдат регистрирани към агенцията, със следните детайли – тип на дейността, сценария на мисията (от S1 до S4), производител и модел на използвания апарат.

§ Пилотите трябва да имат официален сертификат (теоретична подготовка) и удостоверение за ниво ка компетентност.

§ Също се изсква разрешение за полет пред съответните служби.

Класификация на летателнита апарати:

Разпоредбите дефинират 7 групи апарати – от А до G :

Catégorie A: Авиомодели с полетно тегло под 25 kg.

Catégorie B: Всички авиомодели които са извън категория A

Catégorie C: Всички летателни апарати които не са авиомодели.

Catégorie D: летателни апарати които не са авиомодели с макс. излетно тегло под 2 kg.

Catégorie E: Летателни апарати които не са авиомодели и не са от категория C и D, с макс. полетно тегло под 25 kg.

Catégorie F: Летателни апарати които не са авиомодели с макс. излетно тегло под 150 kg не отговарящи на категории C, D или E.

Catégorie G: Летателни апарати които не са авиомодели с макс. излетно тегло равно или над 150 kg.

Тази класификация има своето значение при различаването на разрешените дейности, за всяка една категория.

Текстовете на разпоредбата от 11 Април 2012 предвиждат 4 вида различни сценария:


Scénario S-1: Дейности с пряка видимост от пилота, извън населени места, на хоризонтално разстояние от пилота което не превишава 100 метра.

Scénario S-2: Дейности извън пряка видимост от пилота, извършващи се извън населени места, с макс. хоризонтално отдалечаване до 1 километър и височина под 50 метра спрямо терена и намиращи се препядствия дело на човека, при положение че не се намират никакви хора на земята във въпросната зона.

Scénario S-3: Дейности извършвани в градска среда или в близост до хора, при пряка видимост от пилота, на хоризонтално разстояние от пилота което не превишава 100 метра.

Scénario S-4 Специфични дейности, като – картографиране, фотографиране, въздушно наблюдение, извършващи се извън пряка видимост, извън населени места и не отговарящи на критериите на сценарии S-2
-----------------------------------------


 

Tassadar

Редовен Потребител
Темата е злободневна на всякъде по света. В Нова Зеландия например, където отдавна има регулация на радиоуправляемите летателни средства, нещата вървят към забрана на използване на хоби апарати извън пряката видимост:

(след 06:24)
 

stalker

Потребител
Xape , благодаря за превода. По мое мнение(не искам да ангажирам никого), засягат ни категории от А до Е и сценарии 1 и 2.
Затова ни трябва определение за авиомодел. Например коптерите авиомодели ли са? Относно теглото- лично мен, ме устройва тегло от 25кг., но какво ще кажат моделистите изработващи копия? Техниката, спорта и хобито се развиват. Възможно е след 5-10 години да е достъпно изработването на копия на самолети и хеликоптери с тегло повече от 25кг.
Относно сценариите - първия сценарий налага ограничение в което се вместват някои спортни модели, микро модели и играчки. Като моделите водят с голяма преднина относно управляемост, сигурност на техниката и ниско тегло(по-безопасни са).
Сценарий 2 - тези 50м макс. височина обезсмислят ограничението от километър отдалечаване, като налагат използването специални мерки или скъпо FPV оборудване с цел осигуряване на стабилна връзка. Това е пример за разминаване на закон и "добра практика".
Няма да засягам класове, например клас F3J, F3A, сродните им класове и копийните модели. Има достатъчно моделисти, които се занимават със спорт -те ще си кажат какво ги устройва.
 

stalker

Потребител
Темата е злободневна на всякъде по света. В Нова Зеландия например, където отдавна има регулация на радиоуправляемите летателни средства, нещата вървят към забрана на използване на хоби апарати извън пряката видимост

И английски не разбирам :( . Но общата тендеция е ограничаване "свободите" заради нечии изкривени интереси за "сигурност" и "безопасност", с цел узурпиране на бъдещи приходи от развитието и приложението на "безпилотните" системи.

Отново се извинявам за песимизма си. :boi:
 

Tassadar

Редовен Потребител
....
Сценарий 2 - тези 50м макс. височина обезсмислят ограничението от километър отдалечаване, като налагат използването специални мерки или скъпо FPV оборудване с цел осигуряване на стабилна връзка. Това е пример за разминаване на закон и "добра практика".
Няма да засягам класове, например клас F3J, F3A, сродните им класове и копийните модели. Има достатъчно моделисти, които се занимават със спорт -те ще си кажат какво ги устройва.

Да, тези 50м височина правят повечето моделни спортове невъзможни. Как ще ловят термики планеристите, как ще правят фигури акробатите? За ракетомоделистите да не говорим. Всъщност 50м е горе-долу минималната височина на която големите модели трябва да летят от съображения за сигурност. Размерите на полетната зона за F3A (flying box) са 520Ш х 260Д х 260В в метри.
 

SMarty

Редовен Потребител
Бааааси... "Наскоро в Париж над Айфеловата кула 2 часа беше летял дрон и предизвика страхотна паника."
А бе колеги моля кажете какъв е този дрон дето издържа 2 часа полет ?
Аман от безмозъчни драскачи!
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Копирам този линк на от друга тема защото мисля че има общо: Става дума за законите в Италия в момента:

http://forums.multicopterpilots.com/pilot-s-lounge/329-italian-drone-laws.html


I'm not sure if this is the right place to post this - mods please move if not - but for anyone planning to bring their quad to Italy for their hols you should be aware that ENAC (the italian CAA or FAA) has introduced new restrictions on what you can fly, where you can fly it and, most importantly, why you fly it.

The law itself is complex and self-contradictory in parts - in others it is simply impossible to comply with. Further, it is still in the process of amendment although it came into force on 30 april.

In a nut-shell, if you are flying purely for your own amusement you can do so VFR-only up to 70m (about 230ft) agl out to a radius of 150m (about 164yards) (or maybe 200m (about 218 yards) depending on which paragraph you choose). FPV is completely forbidden even with a spotter. The normal rules apply as in the UK about subjects being under the direct control of the pilot and not overflying populated areas or gatherings. In particular it is forbidden for hobbyists to overfly beaches and national parks and to fly within 8km (5miles) of airports at any altitude. You will also require proof of third-party insurance cover specifically for your quad. These are usually quite cheap and valid world-wide. As an indication my own policy (the only one currently available in Italy) gives cover up to 3 million euros. Again, the law does not stipulate the amount of cover required, but its the only one I could get so it may be taken as indicative.

For anyone who wants to know more there is a copy of the regs in english on the ENAC site at Enac - Remotely Piloted Aerial Vehicles Regulation

For commercial flights (anything not hobby-related, even if not for money), the regulations become exponentially more complex and costly to comply with. I can help anyone who needs it with translations etc. if required. I should point out that I am by no means a lawyer, however.

If you are a member of a rc control/model club they might have links with FIAM, the Italian Federation of AeroModellers which has been very helpful. Their site is atFederazione Italiana Aero Modellismo unfortunately only in italian, but, again, let me know if you need help.

I don't like to be a wet blanket, but things are completely up in the air (pun intended
smile.png
) at the moment and we are all waiting to see what actually happens as time goes on.
 

AtomB

Новодошъл
Здравейте, аз съм нов член на форума и от скоро съм запален по безпилотните летателни средства. Видях темата, но в нея има предимно дискусия относно законовите мерки, а не виждам да има подробна информация, относно какво представляват тези средства. Как се пилотират? Какви са видовете летателни апарати примерно: фиксирано крило (с дърпащ или тласкащ вариант на пропелера да си изберем); ротиращи крила ли(дронове, хелита); балони...дирижабли и т.н.? Моля Ви, ако имате повече информация, да ме насочите правилно, къде да се запозная подробно (по възможност на български езеик) с видовете летателни средства, типа на апаратурата която те носят, пазара на такива части/системи, сензори и възможностите на различните модели. Да разбирам ли, че това е форум само за радио управляеми летателни апарати или тук може да се научиш как да си сглобиш безпилотно летателно средство. Предварително Ви благодаря за отговорите. :)
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Здравейте, аз съм нов член на форума и от скоро съм запален по безпилотните летателни средства. Видях темата, но в нея има предимно дискусия относно законовите мерки, а не виждам да има подробна информация, относно какво представляват тези средства. Как се пилотират? Какви са видовете летателни апарати примерно: фиксирано крило (с дърпащ или тласкащ вариант на пропелера да си изберем); ротиращи крила ли(дронове, хелита); балони...дирижабли и т.н.? Моля Ви, ако имате повече информация, да ме насочите правилно, къде да се запозная подробно (по възможност на български езеик) с видовете летателни средства, типа на апаратурата която те носят, пазара на такива части/системи, сензори и възможностите на различните модели. Да разбирам ли, че това е форум само за радио управляеми летателни апарати или тук може да се научиш как да си сглобиш безпилотно летателно средство. Предварително Ви благодаря за отговорите. :)
Здравей,
Добре дошъл във форума!
Има цял раздел за начинаещи наречен "Първи стъпки в RC хоби". Прегледай внимателно темите - би трябвало да намериш отговор поне на 90% от въпросите ти.
Успех в хобито!
 

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте, аз съм нов член на форума и от скоро съм запален по безпилотните летателни средства.Да разбирам ли, че това е форум само за радио управляеми летателни апарати или тук може да се научиш как да си сглобиш безпилотно летателно средство. Предварително Ви благодаря за отговорите. :)
Те нещата са взаимосвързани.В форума има всичко, което те интересува само трябва да четеш.Успех!!!
 

Pepys

Новодошъл
Здравейте и от мен.
Радвам се, че намерих този сайт с толкова много инфо и хора с опит и полезни съвети.

Основния ми въпрос е има ли вече някакви закони на черно-бяло за България, относно дроновете, как и къде можем да ги ползваме?

Но малко предистория.
Живея в Дания от 6 години. Преди 6 дена получих дългоочаквания дрон на 3DR, Solo. Основната ми идея е да натрупам опит и след време и аз като вече много други, да започна комерсиално. А и какво по-хубаво от това хобито ти да е професия :)

2-3 дена си го карах на огромна поляна без къщи и хора в близост, тоест законно. Докато си летях дойде човек до мен и каза, че и той имал дрон, но било незаконно да караш в населено място. Реших да се поразровя по-обстойно в датските закони и форуми и намерих следното за дронове до 7кг:
  • макс височина до 100м
  • 5км от летище, 8км от веонно летище/база
  • мин 150м от жилищен район
  • мин 200м от място на проишевствие
  • забранено е летене над хора, публика, стадиони и други обществени съоражения
  • винаги да имаш видимост към дрон (line of sight)
Това всичко е само за 'хобист'. Ако искаш комерсиална употреба, става много интересно...
Изисква се разрешение от министерството на транспорта (датския еквивалент), което може да се изкара единствено чрез:
  • изкаран курс за управление на дрон - около 3000лв.
  • регистрирана фирма, пълно описание на дейностите, и т.н...
  • изготвяне на подробен "operation manual". Четох, че е почти невъзможно да направиш това сам И да ти го одобрят. Има фирми, които го правят на цена от 5000 до 6500лв.
  • застраховка на дрона (на всички, ако е повече от един) - около 500лв на година
  • за да ти разгледат цялото това кандидатстване също се плаща - отнема от 5 до 12 работни часа, 190лв/час.
Та накрая става една приятна сума и ми се иска да им тегля една...
Иначе, че трябват закони трябват (с изключение на тези 150м от жилищен район...). Днес един сърдит дядка ме заплашва с полиция, че съм му снимал къщата. А аз си снимах тенис клуба, в който играя. Дреме ми за този пенсионер, че и да го снимам :mad:

Та в България има ли нещо подобно?
Ако е с по-нормални условия... и без това ми писна тук :D

Стана малко дълго, но дано ви се чете.
Поздрави
:biri:
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Здравей,
Добре дошъл във форума. Информацията която предоставяш е много интересна за нас, както се казва от първа ръка.

Относно това как стоят нещата в България - ами както обичайно - всеки си прави каквото си иска.
Тук локална регулация няма кой да изработи - ще внедрим това което ЕС ни нареди, след като се изготвят общи правила за съюза. Работи по тези директиви както сме коментирали и линкнали по-горе, но като знаем скоростта с която се движи еврозаконодателството, може да отнеме още няколко години.
Относно идеята ти да се занимаваш с това в БГ.... Не считам, че би могъл да го реализираш като професия в момента. Почти всеки който си е купил хоби дронче, предлага и услуги по видеозаснемане, най малкото за да избие "инвестицията". Следователно, цените са силно подтиснати.
От това което си написал - поне в Дания имаш законова рамка да развиваш тази дейност. Сумите които си цитирал не ми се виждат толкова страшни, при положение че, ако си лицензиран услугата ще се заплаща доста добре, най-малко заради многократно по-високия стандарт.
 

Pepys

Новодошъл
Здравей, мерси за бързия отговор :)

Относно това как стоят нещата в България - ами както обичайно - всеки си прави каквото си иска.
Разбрах. А аз си мислех, че има поне някаква регулация. :) Очаквах това понеже съм срещал вече доста хора/фирмички, които предлагат това, както и ти спомена.

Относно идеята ти да се занимаваш с това в БГ.... Не считам, че би могъл да го реализираш като професия в момента.
Ами то конкуренция винаги ще има, няма лошо. Но никъде не намерих ориентировачни цени. На час ли е, на снимка ли е, на видео продължителност ли? Имаш ли представа горе-долу.
И най-важното - като казваш 'хоби дронче', мисля че е доста трудно да предложиш качествена услуга с хоби дрон. Трябва ти поне среден клас дрон, хубава камера и още какви ли не допълнителни джаджи.


Сумите които си цитирал не ми се виждат толкова страшни, при положение че, ако си лицензиран услугата ще се заплаща доста добре, най-малко заради многократно по-високия стандарт.
Ами около 12000лв. не ми звучат малко за разрешително... Иначе си прав. След това, ако имаш клиенти цената на услугата ще е по 3, даже по 4 спрямо БГ.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Ами то конкуренция винаги ще има, няма лошо. Но никъде не намерих ориентировачни цени. На час ли е, на снимка ли е, на видео продължителност ли? Имаш ли представа горе-долу.
И най-важното - като казваш 'хоби дронче', мисля че е доста трудно да предложиш качествена услуга с хоби дрон. Трябва ти поне среден клас дрон, хубава камера и още какви ли не допълнителни джаджи.
Аз самия не се занимавам с това, така че не мога да бъда от голяма полза относно цените.
Ето в този сайт има цени: http://www.otnebeto.com/p/blog-page.html Как ти се виждат тези цени?

За мен фантом 3 си е хоби дронче, но пък предостатъчен за видеозаснемане в масата от случаите. Дори по-стар модел (разбирай евтин) с добър 3D гимбъл и Go Pro е достатъчен.
Ако става въпрос за HD фотографии, или пък да предаваш 1 час нон стоп, ясно че трябва друга техника.
 
Нагоре