Катамаран

Дискусия в 'Корабни - Електро' започната от Костадин Пенков, 11 Юни 2018.

  1. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    Здравейте,
    Започнах проект електромоторен катамаран с 2 електромотора. Ползвам балсово дърво, лепя с полиеританово лепило Akfix PA370. Шаблона го начертах на Coreldraw (на око.. да прилича на капка като цяло...) и за съжаление нямах на момента възможност за разпечатване на формат А3 за това, както се вижда, съм го разпечатал няколко листа А4. 3D макета е на програма SketchUp 2015 (има я в запундата ;] ).
    За задвижване планирам да използвам 2 електромотора RS-550, 4mm Drive Shaft 15см дължина и управлението е чрез управлението на силата на електромоторите поотделно (без рул). Планирам да купя Walkera DEVO 7 и 7 канален приемник за него. Пропуснах да уточня, че лодката е за захранване, ката че трябва да помисля и за механизъм за захранване (нещо като паничка с натегната пружина и серво за освобождаване).
    Дилемата ми е:
    1. Как да направя капаци, средното тяло и как да ги захвана за да е стабилно - да не се огъва (балсата е много меко дърво).
    2. Какво да представлява и как да закрепя платформата за захранка?
    Имам идеи, но не искам да ги споделям за да не влияя на мнението Ви.
    Благодаря предварително. Дано темата да събуди интерес.
     

    Прикачени Файлове:

    • 1.jpg
      1.jpg
      File size:
      304.1 KB
      Прегледи:
      21
    • 2.jpg
      2.jpg
      File size:
      315.8 KB
      Прегледи:
      21
    • 3.jpg
      3.jpg
      File size:
      336.8 KB
      Прегледи:
      21
    • 3D Катамаран 1.jpg
      3D Катамаран 1.jpg
      File size:
      352.4 KB
      Прегледи:
      22
    • 3D катамаран 2.jpg
      3D катамаран 2.jpg
      File size:
      496.6 KB
      Прегледи:
      21
    • 4.jpg
      4.jpg
      File size:
      382 KB
      Прегледи:
      21
    • 5.jpg
      5.jpg
      File size:
      529 KB
      Прегледи:
      21
    • 6.jpg
      6.jpg
      File size:
      250.6 KB
      Прегледи:
      21
    • 7.jpg
      7.jpg
      File size:
      202.2 KB
      Прегледи:
      21
    • 8.jpg
      8.jpg
      File size:
      243.9 KB
      Прегледи:
      21
    • 9.jpg
      9.jpg
      File size:
      520.5 KB
      Прегледи:
      21
    • 10.jpg
      10.jpg
      File size:
      340.2 KB
      Прегледи:
      21
    • 11.jpg
      11.jpg
      File size:
      581.1 KB
      Прегледи:
      21
    • 12.jpg
      12.jpg
      File size:
      238.6 KB
      Прегледи:
      21
    • 13.jpg
      13.jpg
      File size:
      223.3 KB
      Прегледи:
      21
  2. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    Хора! Давайте идеи за да има развитие. Надявам се, че Ви е интересно, но аз леко забивам относно продължението на проекта. Ако някой има идеи по въпросите ми по-горе, моля да споделя колкото и шантави да му се струват че са. Снимки на скици... предложения... нищо не отказвам. Благодаря предварително.
     

    Прикачени Файлове:

  3. JetMan

    JetMan Администратор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,689
    от:
    София
    Не съм разбирач по лодки за захранка :) , то не съм и рибар изобщо. Но съм виждал много теми и много снимки на такива лодки. Всичките изглеждат общо взето така:

    lodka1.jpg

    Тоест наблягат на голямата площ. Твоите които виждам на снимките ми приличат по скоро на малки ветроходни яхти. Трудно ще захраниш с тях нещо :)

    Ако бях на твое място бих направил следното: Пишеш в google _ лодка за захранка - и отиваш на секция снимки. Там има достатъчно идеи.

    Отделно виждам че продават готови корпуси за целта: http://www.dibla.com/project/lodka-za-zakhranka-korpus

    Което вече само ще изисква слагане на електроника + серва.
     
  4. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    Благодаря ти за включването JetMan, но първо трябва да разбереш какво е катамаран. 2-те лодки ще се свързват с тяло по средата. Ако забелязваш и това което си показал като снимка е катамаран, но с тяло което скрива 2-те лодки. Идеята ми е да е оригинална, а и ми е интересно да се занимавам с това. Нито имам финансите да купя готова лодка за 1000$ нито ще е каквато искам, нито съм мързелив, нито пък и удоволствието след направата ще е такова като при купешката.
    Не знам хората дали станаха по-богати или по-мързеливи, но аз не съм нито едно от 2-те.
     

    Прикачени Файлове:

  5. Airman

    Airman Редовен Потребител

    Публикации:
    251
    Колега, администраторът беше така любезен да ти отдели време, а ти го играеш нещо докачлив?! Защо питате като не приемате нищо различно от вашето мнение?
    Трудно се разсъждава по теми, за които си взел вече решение!
     
    st5rov and JetMan like this.
  6. Svetoslav noob

    Svetoslav noob Новодошъл

    Публикации:
    9
    Коста пича гледа да ти помогне незнам за богат и мързелив дали си но за нагец спор няма
     
  7. AlexM

    AlexM Редовен Потребител

    Публикации:
    1,101
    Супер е, но само ако му сложиш едно платно и си го управляваш с кеф в някое езеро.
    Има огромно значение лодките за захранка да изглеждат по този начин който е пуснал колегата.На първо четене трябва да носят товар до към 4-5 килограма, като естествено могат да се съберат в багажника на опел корса до газовата бутилка. :wink:
    А за гореспоменатото е нужен точно този дизайн с 2 корпуса в едно тяло, като механизацията за спускане и товара седи в центъра на тежестта.Много хора тръгнаха с тези лодки за захранка, има теми и какво ли не, дори имаме тука колега който си направи от кашон с лак и пак му върши работа, така че дерзай, опитвай, вади я от дъното няколко пъти и ще стигнеш до истината.Знам че е тъпо да го кажа но метода на китайците е много добър.Хвани най-добрата лодка на пазара и я разгледай като можеш да помислиш как да я направиш по-добре( или да я прецакаш в такав степен че да се откажеш)Все пак не откриваме топлата вода:welcome:
     
    Последна промяна: 12 Юни 2018
  8. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    AlexM Поздрави и благодаря за посрещането:biri:
    Смятам, че около 4 килограма няма да има проблем да носи. 2-те лодки в момента са около 50 грама и 75см дълги. Моторите (всеки по 200грама) + батериите и другите елементи няма да натежат значително. Дори е възможно допълнително утежняване ако не успея да се сдобия с повече батерии ;]. А и 1 килограм суха царевица не е малко... Тежестта ще я разпределям в 2-те лодки по равно (дори батериите ще са разделени по равно в лодките), а в средното тяло ще разполагам захранването на моторите (ESC), сервото за механизма за захранване и трансивъра (приемника). Тарелката за захранване мисля да я разположа над средното тяло в средната му задна част. Чакам частите за да преценя разположението им преди да продължа с укрепването (спъването) на лодките. Най - вече моторите и задвижващия вал. Дано да не се забавят. Ако имате различни идеи с радост ще ги приветствам. В началото на темата съм задал няколко въпроса. Те са основната ми дилема.
     
    Последна промяна: 16 Юни 2018
  9. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    225
    Здравей,
    много трудно ще хванеш двата корпуса - балсови са и трудно ще държат. Няма здрава основа
    Отделно и купичката за захранка ще е около 1 кг с механизма и захранката
    Но може да опиташ,
    като отгоре ще се наложи да използваш 5-6 мм шперплат
    Иначе ще има голямо усукване
    А батерии ще изплзваш липо, за тези от UPS виждам че няма място
    По ринцип за всички лодки, които съм правил, съм избягвал балсата, използвам 1мм щперплат . Балсата при първия удар в камък на брега или нещо друго се пука.
    Виждам че не си сложил и стрингери, надлъжници и т.н.

    upload_2018-6-12_20-3-29.png
    т.е. корпусите нямат здравина
    Съжалявам, но според мен ще трябва да ги преправяш.
    Обводите ( формите ) са екстра, но материала не е този, който ти трябва

    Ако имаш въпроси, ще помагам
     

    Прикачени Файлове:

    st5rov and JetMan like this.
  10. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    225
    Но не се отказвай
    Ако искаш,
    другата седмица мога да ти пратя един мой чертеж
    Със сигурност върви
     
  11. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    geo111 Чета коментара ти.. гледам какво си направил.. нямам думи... БРАВО. Може би ако пусна напреко 2 квадратни алуминиеви тръби през телата открай докрай и подсиля където ще контактува алуминиевия профил с дървото...? Батериите планирам да са литиево-йонни... изпадат ми елементи 18650 (като тези в батериите на лаптопите). За платформата мисля да използвам метална планка (не дебела) там където ще е механизма и с възможност евентуално да се сваля купичката за захранване като металната планка (основа за захващане на купичката и примерно пружинния механизъм ) ще остава на катамарана. Предложи идея и как мога да подсиля коритото от външните страни за да издържа на леки удари, чуквания. Не отказвам каквито и да е скици и чертежи, но твърдо съм решил да използвам това което съм направил до момента, дори да се наложи сериозен тунинг. Посъветвай ме и какви мотори и перки да ползвам (колко mm диаметър на витлата, с колко остриета да са...) и каквото още се сетиш ;]. Благодаря предварително.
     
  12. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    225
    Не използвай метал
    Алуминия корозира, но това не е проблем.
    Относно корпусите - обличане с шперплат 1 мм и добавяне на стингери и надлъжници. Балсата е МНОГО крехка
    Тя по принцип е подходяща за самолети. Другият вариант е да ги облепиш със смола и стъклоплат, също е доста здраво. Един пласт е достъчен
     
    JetMan харесва това.
  13. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    225
    Мотори ставам всякакви. Витлата са на проба - грешка
     
  14. st5rov

    st5rov Редовен Потребител

    Публикации:
    1,610
    от:
    София
  15. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    225
    Интересно и евтино
    Но май че основната идея в този случай е човек сам да си направи нещата
     
  16. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    Определено ще се вслушам в съвета ти да укрепя балсата, но не съм се спрял на вариант. Днес продадох задвижващите валове с карданите и перките (бяха предвидени за първоначалната ми идея за по-малка лодка) виж снимката. Петък поръчвам новите валове и електромоторите. Доставката е бавна, но има още върху какво да помисля и какво да правя. А и съм захванал и още един проект за мобилна точкозаваръчен уред с кондензатори и нещо от рода 2,7V 500 фарада общо. Повече информация за уреда като например зарядно за батериите, таймер за регулиране на времето на заварката, дисплей за следене на ток на зареждане на кондензаторите и напрежението им, мога да пиша на ЛС или да отворя тема в "Други" или където ми препоръчате, ако има интерес.
     

    Прикачени Файлове:

  17. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    Благодаря ти. Разглеждал съм я. Принципът на паничката за захранка като цяло мисля да е много подобен.
     
  18. st5rov

    st5rov Редовен Потребител

    Публикации:
    1,610
    от:
    София
  19. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    225
    Язък за хубавите дейдвудни валове, кардани и перки
    Не е трябвало да ги продаваш
    Точно това ти е трябвало за катамарана
    Не ми се вярва да си поръчал нещо по читаво
     
  20. Костадин Пенков

    Костадин Пенков Новодошъл

    Публикации:
    10
    Geo да те успокоя,
    Tези които продадох са с характеристики

    4mm диаметър на задвижващия вал, 3mm диаметър на кардана към електромотора, 150mm обща дължина, 100mm дължина на задвижващия вал, 9,5mm диаметър на ръкава на задвижващия вал, 36mm диаметър на перката

    Ааа тези които поръчах са 4mm диаметър на задвижващия вал, 3.17mm диаметър на кардана към електромотора, 250mm обща дължина, 200mm дължина на задвижващия вал, 9,5mm диаметър на ръкава на задвижващия вал, 48mm диаметър на перката.
    Одебелил съм разликите. А и взех такива с противоположно въртене (CW и CCW - Clockwise и Contra Clockwise) за да действат противоположни сили на усукване на моторите (съответно на лодките) един спрямо друг. Възможно е да се постигне и по добро плавателно поведение. Надявам се да съм постъпил правилно.
    Днес шкурках... изравних неравностите и загладих външните ръбове на дъното... КРАСОТА. Сдобих и с медна тръба външен диаметър 6mm вътрешен 4mm съвсем случайно, евентуално за водно охлаждане на транзисторите на ESC-то и електромоторите. Взех и тънка летва (не е от балса) за укрепване. Мисля да разположа по 2 летви от външната страна надлъжно открай до край на всяка вертикална стена на лодката като ги заобля за да нямат ръбове и да се сливат с плоскостите и по 2 на дъната но от вътре (или от външната страна?). Трудно ми е с времето... едно, че не е само този проекта, а и съм на работа и жена че и детенце имам... едвам се "краде" време. Бащите ще ме разберат.

    Щях да пропусна един въпрос
    Мога ли да импрегнирам балсата с грунд за MDF след което да я лакирам (всичко това основно за да предпазя дървото от следващата стъпка) и накрая да третирам с епоксидна смола или аз ще съм първия с подобна извратена идея? :)
     
    Последна промяна: 16 Юни 2018

Сподели Тази Страница