ВАЖНО!!! - правила при ползване и съхранение на литиево-полимерни (LiPo) батерии

  • Автор на темата Автор на темата Xape
  • Начална Дата Начална Дата

Xape

Модератор
Модераторски Екип
ВАЖНО! Моля прочетете внимателно тази тема!

Спазвайте тези указания за да обезпечите правилната употреба и дълъг живот на батериите, както и вашата собствена безопасност!
Литиево-полимерните батерии (Li-Po) могат да бъдат много опасни при неправилно зареждане или употреба, както и да бъдат повредени необратимо!


Ползване и съхранение

1. Бъдете изключително внимателни при боравене с Li-Po батерии. Не бива да допускате батериите да бъдат подбивани, огъвани, пробивани (особено с метални предмети) или наранявани по друг начин.

2. Никога не допускайте късо съединение на изводите на Li-Po батериите! Ако това все пак се случи, дори и за кратко – оставете батерията далече от всякакви запалими материали и изчакайте поне 15 мин.

3. При временно съхранение или транспортиране на Li-Po батерии е необходимо температурата да бъде в граници от 5 до 45ᴼС.
Никога не съхранявайте Li-Po батерии в колата – възможно е те да бъдат повредени или дори да се запалят, ако температурата в колата е твърде висока. Винаги когато е възможно избягвайте да оставяте LiPo батериите на директна слънчева светлина!

4. Винаги съхранявайте Li-Po батериите при стайна температура наполовина заредени – това осигурява най-добри условия за съхранение!

Li-Po батерията е наполовина заредена, когато всяка клетка е с напрежение около 3,8V. Умножете това напрежение по броя на клетките, които съставят конкретната Li-Po батерия за да получите нейното общо напрежение за правилно съхранение – 7,6V за двуклетъчна (2S )батерия, 11.4V за триклетъчна (3S) батерия и т.н.

5. Li-Po батериите не трябва да бъдат разреждани под 3,2V напрежение на отделната клетка.

Как да съхранявам правилно батерията, ако не мога да измеря напрежежието и:

а) от напълно заредена батерия се ползва около половината от времето, нужно за нейното разреждане при ползване.
Пример: Ако летите със модела си около 8 минути за пълно разреждане на батерията, то направете полет в рамките на 3-4 митути преди да я приберете за съхранение.

б) от напълно разредена батерия се зарежда около половината от времето, нужно за нейното пълно зареждане.
Пример: Знаете от опит, че батерията се зарежда с вашето зарядно устройство за около 30 минути. Следователно пуснете батерията да се зарежда за 15-ина минути преди да я приберете за съхранение.


Зареждане и предупреждения

1. Никога не оставяйте без наблюдение включена за зареждане Li-Po батерия!

2. Необходимо е да зареждате Li-Po батериите единствено с предвидено за целта зарядно устройство или с включеното в комплекта на вашия RC модел!

3. Li-Po батериите винаги трябва да бъдат зареждани извън модела, далеч от всякакви запалими вещества!

4. След употреба батерията трябва да бъде оставена да се охлади до околната температура преди да бъде включена за зареждане.

5. Зарядният ток не бива да превишава отбелязания на етикета на Li-Po батерията.

6. Li-Po батериите не трябва да бъдат зареждани над 4,2V напрежение на отделната клетка.
 
Последна промяна:
Здравейте! Колеги имам един вапрос относно литево полимерните батерии,моята батерия е 6200mah 7.4v 30C интересува ме кад да я зареждам и разреждам и ако може малко по подробно защото съм новак и не ми са ясни повечето неща.Това са ми батериите- http://www.amazon.co.uk/FLOUREON®-Quality-Battery-Airplane-Helicopter/dp/B00N8P3QM8

А това ми е зареждачката-
http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&product_id=15
Мерси Предварително!!!
 
Настройваш зареждачката на LiPo батерии, 2 клетки, 6 ампера и си намираш занимание за 1 час.
 
Здравейте! Колеги имам един вапрос относно литево полимерните батерии,моята батерия е 6200mah 7.4v 30C интересува ме кад да я зареждам и разреждам и ако може малко по подробно защото съм новак и не ми са ясни повечето неща.Това са ми батериите- http://www.amazon.co.uk/FLOUREON®-Quality-Battery-Airplane-Helicopter/dp/B00N8P3QM8

А това ми е зареждачката-
http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&product_id=15
Мерси Предварително!!!
Здравей и добре дошъл във форума.
Тази тема е относно безопасността, а другата на Arxangel относно експлоатацията (в която си пуснал същия пост) е толкова добре развита, че не виждам какво може да се добави. Просто се върни на 1ва страница и прочети внимателно темата. Ако останат въпроси, ги задай конкретно.

Относно твоята батерия/зарядно - можеш да зареждаш батерията на максималата стойност - 6 ампера. За разреждане - батерията е с много голям капацитет и те съвесвам да я разреждаш през модела (доколкото виждам е батерия за кола). Може да ппробваш да разреждаш през зарядното, но ще отнеме много време и може да прегрее.
 
Здравейте, за да не правя нова тема реших да попитам тук. Имам 3 подути батерии от дрон Bugs 3. Подуха се от дефектирало зарядно, ама докато усетя че и зарядното е дефектирало и 3-те се подуха, като едната е даже в двоен размер. Къде мога да ги изхвърля най-безопасно? В големите маркети където има отпадъци за батерии може ли да се дават и LiPo батерии?
 
Здравейте, за да не правя нова тема реших да попитам тук. Имам 3 подути батерии от дрон Bugs 3. Подуха се от дефектирало зарядно, ама докато усетя че и зарядното е дефектирало и 3-те се подуха, като едната е даже в двоен размер. Къде мога да ги изхвърля най-безопасно? В големите маркети където има отпадъци за батерии може ли да се дават и LiPo батерии?
За да са безопасни, трябва да са напълно разредени, по възможност под 2V на клетка.
Ако имаш зарядно което разрежда става лесно. Ако нямаш може да ползваш някаква авто крушка или луничка на 12V. Ако и това ти е сложно, ги слагаш на дрона и летиш докато може, като спре да лети оставяш батерията включена за цяла нощ, за да се разреди напълно.

p.s. Ако зарядното ги подува, то това е от презареждане, което ги прави много опасни докато не се разредят!
 
Топиш в кофа със солена вода за няколко часа и после в контейнера за батерии. А може и да я изгориш в хубав огън.
 
Благодаря. Ще им вържа по една крушка, добра идея е. Едната се поду до такава степен че пръсна пластмасовата обвивка, а другите две са просто меки на пипане, но не смятам да рискувам да ги ползвам отново. Вече имам друго зарядно с други батерии и за сега нямам проблем.
 
Топиш в кофа със солена вода за няколко часа и после в контейнера за батерии.
Това е много опасен метод, ако батерията се сложи заредена в разтвора. Електрокорозията разгражда тотално електродите далеч преди да се е разредила. След това няма нормален начин да бъде разредена.
 
Разреждане на батерията - /примерно с крушка/. Електродите се дават на късо, и тогава се поставя в кофа със солената вода!
 
Изтриването на мнението ми не беше най-умното действие за деня.

Електрокорозията протича по-бавно от разреждането на батерията. Даже и да разяде електродите, които стърччат над обвивката, карищата им постоянно контактуват със соления разтвор и разреждането продължава.
Преди време така утилизирах няколко батерии, някои имаха мъртви клетки и общо взето бяха с намален значително капацитет.
Да, може да се разредят предварително с някакво съпротивление, но се подуват и загряват. Солената вода едновременно разрежда и охлажда. Преди операцията режа кабелите на батерията, някой може да потрябва. После режа мостовете между клетките, което не е задължително.
 
Последна промяна:
Топенето в солена вода е най-лошата идея която може да се пробва. Особено ако батерията е по големичка и най-вече като е заредена. В Интернет на много места е опроверган тоя стар мит. От електролизата електродите се разграждат и тя ще бъде бавна само ако батерията е малък капацитет с малък ток. Ако е по голяма и е вече заредена - ще разгради електродите и ще остави батерията заредена, вече без никакъв шанс за обезопасяване.

Не виждам смисъл някой да спори с Харе за батерии - като се има предвид количеството на батерии които му мина през ръцете за последните 5 години, и повредените батерии които носят хората в магазина за помощ.

Разреждане с крушка е най-безопасният вариант и то се прави в контролирана среда - в някоя тенекия отворена или голям глинен съд - далеч от запалими неща. Защото ако батерията пламне - гори много интензивно и пуши страшно!
 
Изтриването на мнението ми не беше най-умното действие за деня.

Електрокорозията протича по-бавно от разреждането на батерията. Даже и да разяде електродите, които стърччат над обвивката, карищата им постоянно контактуват със соления разтвор и разреждането продължава.
Преди време така утилизирах няколко батерии, някои имаха мъртви клетки и общо взето бяха с намален значително капацитет.
Да, може да се разредят предварително с някакво съпротивление, но се подуват и загряват. Солената вода едновременно разрежда и охлажда. Преди операцията режа кабелите на батерията, някой може да потрябва. После режа мостовете между клетките, което не е задължително.
Постът ти, който изтрих гласеше: "Изпробвано, работи." като отговор на този мой пост. Изпратих ти писмена причина за изтриването на поста "Подвеждащ пост в тема за начинаещи".
Явно егото ти е по-силно от разума и щом търсиш публичност, ще отделя известно време за обосновка, макар това да не е от полза:
Тази тема е създадена от мен, за да е в помощ на хора които нямат никакъв опит и тепърва почват да ползват липо батерии. Приоритет на темата е безопасността, както това е отбелязано в червено още в първия пост.
Считам че това дефинитивно мнение от 2 думи е подвеждащо и затова го изтрих. Още повече в конкретния случай съм установил опитно, че е грешно.
- В конкретното питане имаме (вероятно) презаредени клетки, за които ти твърдиш, че ще се разредят "за няколко часа" в солен разтвор. Стоиш зад това свое мнение?
- Провери ли какъв капацитет има конкретната батерия на дрон Bugs 3? Ако да, какво количество вода да ползваме, за да не заври?
- Твърдиш също така, че батерия 2S ще се загрее при разреждане с 12V крушка??
- Също предлагаш момчето дето е нов в хобито първо да разфасова батерията???
- Електролизи и прочее не считам че имат място в тази тема, иначе нямам нищо против - магистър по химия съм.
 
Топенето в солена вода е най-лошата идея която може да се пробва. Особено ако батерията е по големичка и най-вече като е заредена. В Интернет на много места е опроверган тоя стар мит.
И тьй като във всеки мит има нещо вярно, то който го интересува може да прочете откъде е тръгнал - TУK, ТУК и ТУК.
И за да спестя четене на писателите - Процедурата е описана преди мноого години от производителя Kokam, като метод за утилизиране на липо клетки (а не цели пакети). Процедурата е следната:
1. Клетките се разреждат по възможнст до 0V чрез подходящ товар;
2. Прави се страничен разрез в полимерната обвивка.
3. Така прорязаната и разредена клетка се потапя в разтвор от вода и сол за няколко часа.
 
Back
Нагоре