vesibo
Редовен Потребител
Много често ми задават въпроси относно това как да изберем витло за самолет.
Ще използвам материал, който ми беше попаднал преди време и беше обяснено с прости думи без да се навлиза в аеродинамиката.
И така:
Витлото на радиоуправляемия самолет е онова нещо, което се върти от двигателя и създава тяга, която избутва самолета напред.
При електрическите модели правилният размер на витлото е много важен, защото ако то е по-голямо от необходимото ще се увеличи консумацията на ел. двигателя, а това може да доведе до прегрявания и повреди в електрониката.
Какво представлява витлото?
Витлото е много сходно с крилата на самолет. То също като крилата има аеродинамичен профил и ъгъл на атака, които създават подемна сила.
Двете малки крилца на витлото са насочени в противоположни посоки, а помежду си имат секция с отвор, който е предназначен за монтиране на двигателя. Когато двигателят завърти витлото, то превръща въртеливото движение в тяга, която избутва самолета във въздуха.
Размери
Всяко витло има маркирани два размера в инчове(1 инч=2,54см). Първият размер е дължината на витлото от край до край, а вторият е стъпката, тя ще бъде малко по-трудна за обяснение.
Стъпката показва какво разстояние ще измине витлото при един пълен оборот на двигателя. Разбира се това се измерва в перфектна среда и не трябва да се приема буквално, а трябва да служи като ориентир за сравнение на различните витла. На реалното разстояние, което изминава витлото могат да влияят много фактори като материал от който е изработено, несъвършенства по структурата, гъстота на въздуха и т.н.
Или накратко - колкото е по-голяма стъпката, толкова по бързо ще лети самолета, но трябва да се вземе под внимание, че с това расте и натоварването на двигателя. По-лесно може да разберете стъпката, като си представите два винта - единият с по-едра резба, другият с по-ситна. Ако ги завием в парче дърво, винта с по-ситна резба ще се завива по-бавно и ще изисква повече обороти, но ще трябва да прилагаме по-малко сила, докато винта с едра резба ще се завие по-бързо за сметка на по-голямата сила, която трябва да приложим.
Дължината на витлото също влияе на полета на самолета, като с увеличаването на дължината, се увеличава тягата, която може да произведе витлото за дадени обороти, но пак за сметка на по-голямо натоварване на двигателя. При по-високооборотни двигатели се слагат по-къси витла, защото дългите витла изискват много повече усилие от двигателя за да достигнат високи обороти.
Ето някои зависимости
Изборът на витло наподобява изборът на предавка при управление на автомобил - трябва да избираме между бързо ускорение и висока скорост. При автомобила за ускорение избираме по-ниска предавка, а за скорост по-висока.
За по бързо ускорение и лесно изкачване при самолетите се избира витло с голяма дължина и малка стъпка. Това наподобява ниската предавка на автомобила.
За достигане на високи скорости се използват витла с малка дължина и голяма стъпка. Това е като висока предавка на автомобила - добре е, когато вече има набрана скорост, но при ниски скорости се ускорява бавно.
За сега това, дано да съм бил полезен с информацията.

Ще използвам материал, който ми беше попаднал преди време и беше обяснено с прости думи без да се навлиза в аеродинамиката.
И така:
Витлото на радиоуправляемия самолет е онова нещо, което се върти от двигателя и създава тяга, която избутва самолета напред.
При електрическите модели правилният размер на витлото е много важен, защото ако то е по-голямо от необходимото ще се увеличи консумацията на ел. двигателя, а това може да доведе до прегрявания и повреди в електрониката.
Какво представлява витлото?
Витлото е много сходно с крилата на самолет. То също като крилата има аеродинамичен профил и ъгъл на атака, които създават подемна сила.
Двете малки крилца на витлото са насочени в противоположни посоки, а помежду си имат секция с отвор, който е предназначен за монтиране на двигателя. Когато двигателят завърти витлото, то превръща въртеливото движение в тяга, която избутва самолета във въздуха.
Размери

Всяко витло има маркирани два размера в инчове(1 инч=2,54см). Първият размер е дължината на витлото от край до край, а вторият е стъпката, тя ще бъде малко по-трудна за обяснение.
Стъпката показва какво разстояние ще измине витлото при един пълен оборот на двигателя. Разбира се това се измерва в перфектна среда и не трябва да се приема буквално, а трябва да служи като ориентир за сравнение на различните витла. На реалното разстояние, което изминава витлото могат да влияят много фактори като материал от който е изработено, несъвършенства по структурата, гъстота на въздуха и т.н.
Или накратко - колкото е по-голяма стъпката, толкова по бързо ще лети самолета, но трябва да се вземе под внимание, че с това расте и натоварването на двигателя. По-лесно може да разберете стъпката, като си представите два винта - единият с по-едра резба, другият с по-ситна. Ако ги завием в парче дърво, винта с по-ситна резба ще се завива по-бавно и ще изисква повече обороти, но ще трябва да прилагаме по-малко сила, докато винта с едра резба ще се завие по-бързо за сметка на по-голямата сила, която трябва да приложим.
Дължината на витлото също влияе на полета на самолета, като с увеличаването на дължината, се увеличава тягата, която може да произведе витлото за дадени обороти, но пак за сметка на по-голямо натоварване на двигателя. При по-високооборотни двигатели се слагат по-къси витла, защото дългите витла изискват много повече усилие от двигателя за да достигнат високи обороти.

Ето някои зависимости
Изборът на витло наподобява изборът на предавка при управление на автомобил - трябва да избираме между бързо ускорение и висока скорост. При автомобила за ускорение избираме по-ниска предавка, а за скорост по-висока.
За по бързо ускорение и лесно изкачване при самолетите се избира витло с голяма дължина и малка стъпка. Това наподобява ниската предавка на автомобила.
За достигане на високи скорости се използват витла с малка дължина и голяма стъпка. Това е като висока предавка на автомобила - добре е, когато вече има набрана скорост, но при ниски скорости се ускорява бавно.
За сега това, дано да съм бил полезен с информацията.
