Основни понятия свързани с хеликоптерите.

Дискусия в 'Хеликоптери - Електро' започната от satriani, 24 Ноември 2013.

  1. satriani

    satriani Редовен Потребител

    Публикации:
    300
    от:
    София
    Исках да напиша малко понятия свързани с хеликоптерите. Например какво е swashplate и има ли почва у нас.. но много от думите звучат нелепо на Български...
    Картинките по-долу, дават ясна представа за устройството на хеликоптерите и основните елементи по тях. Моля, ако имате идея как да развием темата и да стане по-ясна - давайте предложения.

    Картинките са взети от http://2bfly.com/


    Helicopter1anatomy.png
    flybartopanatomy21.png
    bellhillerheadanatomy21.png
    2-servo-swash1.png
    2 Servo 90o Swashplate
    3-servo-swash.png
    3 Servo 120o Swashplate​
     
    Последна промяна: 30 Ноември 2013
    StarGuardian, arsovhome and vesibo like this.
  2. satriani

    satriani Редовен Потребител

    Публикации:
    300
    от:
    София
    Моля, ако имате идея как да развием темата и да стане по-ясна - давайте предложения.
     
  3. vesibo

    vesibo Редовен Потребител

    Публикации:
    3,238
    от:
    Младост-София
    Ще се опитам малко да помогна:
    Летенето на един радио-управляем хеликоптер може да бъде разделено и разгледано в 5 основни компоненти и техните функции.
    1.Основен ротор.
    2.Опашъчен ротор.
    3.Суашплейт механизъм - известен още като автомат-наклонител
    4.Събирателно управление.
    5.Циклично управление.
    Основен ротор
    Основният ротор на радио-управляем хеликоптер е разположен над тялото, и се състои от две или повече лопати простиращи се от главата на централният ротор.
    суашплейт.png

    Основният ротор в радио-управляемите модели отговаря за произвеждането на подемната сила която позволява на хеликоптера да лети.

    Витлата въртейки се във въздуха генерират подемна сила. Големината и е определена от ъгъла на атака (и скоростта на въртене) на всяко от витлата докато се движи във въздуха.

    В зависимост от това как радио-управляемият хеликоптер е създаден, обикновено Основният ротор се върти с постоянна скорост в обхвата от 1500 оборота до 3000 оборота.

    За да се увеличи тягата или подемната сила е необходимо да се увеличи диаметралната стъпка на основният ротор. На Радио-управляемият модел, ъгълът на атака (питч) може да бъде всяка една стойност между +15 градуса до -15 градуса.

    Диаметралната стъпка на лотатите се управлява от събирателното и цикличното управление, които действия се пренасят към основният ротор чрез суашплейта.

    Опашъчен ротор
    След като хеликоптерът се отлепи от земята, няма какво да го предпази от завъртане в противоположната посока, генерирана от ускорението на основният ротор.

    За да се предотврати завъртането на шасито, е необходимо да се приложи сила която да се противопостави на силата на основният ротор.

    В радио-управляемите модели с един ротор, се използва набор от малки ротори закрепени към края на опашката, носещи наименованието опашъчен ротор, който се използва да контролира отклонението от курса и завъртането на хеликоптера.

    Размерът на тягата и тук зависи от ъгълът на атака на перките.

    Увеличавайки ъгълът на атака на перките на опашъчният ротор ще увеличи тягата, което ще изтласка хеликоптера в същата посока, като посоката на основните перки.
    Докато намалявайки този ъгъл, намалява и тягата, която позволява на силата на ускорението генерирана от основният ротор, да надделее и да завърти хеликоптерът в противоположна страна.

    Жироскопи- измерват разликата в ротационна сила между хеликоптера и опашката и регулират ъгъла на атака на опашъчния ротор, така че хеликоптера да остане стабилен.

    Обикновено роторът на опашката се закрепя на ъгъл от 90 градуса спрямо основният ротор и осигурява странична тяга, която противодейства на ротационната сила породена от основният ротор, за да го задържи прав.
    В зависимост от предавателното число, обикновено роторът на опашката се върти от 3 до 6 пъти по бързо от основният ротор.

    Обикновено в радио-управляемите хеликоптери опашъчният ротор се задвижва от ремък или ускорителна тръба, които са задвижвани от главната предавка, която също така задвижва и основният ротор. В някой по евтини модели се използва отделно моторче за задвижване не опашката

    опашен ротор.png

    Суашплейт механизъм

    На български са известни и понятията автомат наклонител (или апарат-наклонител). Този механизъм преобразува командите на пилота в управление на лопатите от основният ротор.
    Суашплейтът е закрепен към вала на основният ротор точно под главата на хеликоптера и се състои от един въртящ се и един фиксиран диск.

    Долният невъртящ се диск е пряко свързан с цикличното и събирателното управление, които се контролират от сервомашинки под командването на предавателния вход от пилота.

    Двата диска са свързани помежду си благодарение на лагер. Вторият диск се върти заедно с ротора и е свързан с управлението на ъгъла на атака (pitch control) на лопатите на основния ротор.

    Суашплейта може да бъде накаран да се наклони във всяка една посока според цикличното управление, или да се движи нагоре и надолу за да промени ъгълът на атака на лопътите, под действието на събирателното управление. Което позволява на пилотът да управлява своя хеликоптер в триизмерното пространство.

    суашплейт 2.png

    Събирателно управление
    Събирателното управления повдига целият суашплейт като едно цяло. Повдигайки или понижавайки суашплейта, се постига промяна в ъгъла на атака (pitch) на всички лопати от основният ротор, едновременно и на еднакъв ъгъл.
    Ето защо, когато събирателното управление се увеличава, ще се повдигне целият суашплейт механизъм, който на своя страна ще увеличи ъгълът на атака. Увеличаването на ъгъла на атака увеличава повдигането на основният ротор, което е причина на хеликоптера да набере височина, като същевременно намаляването на ъгълът на атака намалява и повдигането.

    Тъй като всички перки си променят питч-а едновременно, промяната в повдигането остава константа за всяко едно пълно завъртане на перките.

    Циклично управление
    Накланя суашплейта нагоре или надолу и увеличава ъгълът на атака на роторните лопати поотделно, тъй като те се въртят.

    Като се променя ъгълът на питч-а, повдигането породено от всяка перка се променя и това небалансирано повдигане кара хеликоптера да се наклони към една от двете страни при която се прилага най-ниска сума на повдигане.

    Това позволява на хеликоптера да се движи във всяка посока около 360-градусов кръг, включвайки напред, назад, наляво и надясно или всякаква комбинация от четирите.

    Като пример, ако цикличното управление е избутано напред на радиопредавателя, суашплейта се накланя напред увеличавайки ъгълът на атака (съответно повдигането) в задната част на хеликоптера, което го кара да се придвижи напред.

    циклично управление.png
    Еми толкоз.Дано да съм бил полезен с тази информация.:)
     
  4. Xape

    Xape Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,064
    от:
    Sofia
    Благодаря на Ники и Веско, за положения труд - лесно е да се пускат кратки коментари, много трудно и неблагодарно е да отделиш време да напишеш цяла статия, систематизирано и разбираемо.

    Понятията използвани при хелитата са наистина много. Факт, че "новите" понятия идват от английски и звучат нелепо на български. Голяма част от "старите" термини, идват от руски и звучат не по-малко нелепо според мен, но някои хора са свикнали повече с тях.

    Затова, моля предлагайте различни термини които са ви известни или смятате за по-правилни, за да може да сме максимално полезни и изчерпателни.
    Темата е отворена за всички.
     
  5. Tassadar

    Tassadar Редовен Потребител

    Публикации:
    1,001
    Наистина бозата с термините е пълна. Със сигурност няма да дочакаме лигвисти от БАН да ги преведат, а и да ги преведат няма да получат популярност. Най-вече защото преведените термини обикновенно стават много дълги за писане и изговаряне. Например: Rudder - вертикално кормило; lift - подемна сила; кибрит - драснипалниклечица и т.н.:crazy:

    Моят апел е в този форум да използваме преведените термини където ги има, ако трябва с пояснение за коя чуждица се отнасят. По-правилно ми се струва. Иначе разговорно е ясно какво използваме.:D
     
  6. AlexM

    AlexM Редовен Потребител

    Публикации:
    1,457
    Малко относно безопасността....прясно от миналата година.И да знаете на поляната, че като се чува нещо такова пред вас, лесно и неусетно може да се окаже зад вас.Очите на 6. :hehe:
     
    endjov харесва това.

Сподели Тази Страница