Иначе по темата:
Стрижи - едни птчики от сорта на лястовици,
Въпроса, кои са по яките, Миг -ве или Су -та, по мое мнение не е много коректен. Двата самолета родени да изпълняват различни задачи. Мига е проектиран като лек изтребител. Су -то като тежък. Целта на лек изтребител, да осигури противовъздушна отбрана непосредствено над бойното поле. Тежкия Су трябва да превземи въздушното пространство в оперативно-тактическа дълбочина. Поради тази причина Мигове са дислацирани по близо към "опонента" (да бъдем политическо коректни) т.е. в страните на Варшавския договор. Целта на Су -та, да превземат въздуха над територията на противника - страните на НАТО, и да осигурят спокойствието в небето, докато фронтова авиация "оре" земята.
Иначе, най ИДEЛНИЯ вариант,Миг и Су да хвърчат над цяла Европа - в ДЕПРОНОВ вид и да ни радват! Нищо, че са ръбати, в крайна сметка са убавци!!!!
За Су - наистина невероятна история на самолета:
Думите на първия пилот - изпитател (син на конструктора Илюшен), след първия полет - "усетих, че този самолет може повече, от това което може човек".
Обаче, се случва невероятното - след първия полет е констатирано, че основната цел - предимство над задокеанския самолет не е постигнато. Проблема, е тегло, - след "накачулване" на радиоелектроно оборудване, ракетите, плюс "добър апетит" на двигатели - и самолета става неприемлимо тежък.
Проекта е на пълен ход, до ниво работни чертежи. Необходимо е решение - посредствен изтребител веднага в серия (отговарящ на изисквания и никакви проблеми), или правим машина която побеждава противника, но ще имаме проблем с партията и КГБ - те ще питат: какво сте правили до сега!!!!
Ген. конструктор Симонов (тогава), взе второ решение -
силен ЧОВЕК и инженер. И хората успяват да направят в кратки срокове още по добър самолет.
Имало е, и майтапи - двигателите в крайна сметка, изкараха много тяга (след намесата на партията и КГБ ) поради тази причина, при форсаж, спирачките не задържаха самолета на място! Решиха да закачат отзад верижен влекач (част от танк), та това чудо, почна да го мъкне и него !!!!! Явно намесата на партията и КГБ е била сериозна. В изпитателна серия машината, постигаши звукова скорост, ПРАКТИЧЕСКИ ВЕРТИКАЛНО.
За Мига, - винаги са били любимци ... и много, много не са "репчиха", за сметка на това, правиха добри самолети в спокойни условия - може би така трябва да бъде.
Все пак Су - то са ми по симпатични - държаха се като пичове - истински авиатори - просто ми допадат!!!
филм за Су:
за Миг: