Здравейте колеги, време е да представя и тази моя разработка, тъй като вече стигнах до версия 3. От доста време мислех да направя куадкоптер в мини размер, но все не стигах до него, докато един прекрасен ден от FPV Model ми пратиха 4 от новите им Dragonfly мотори за тестване. Тогава седнах и начертах коптера буквално около моторите. Първите версии летяха, но имаше какво да се иска и оптимизации, които могат да се направят, така че вече съм на v3.
Моторите можете да намерите от сайта на FPV Model: http://www.fpvmodel.com/dragonfly-mc1806-2300kv-mini-motor_g695.html
Скоро ще бъдат налични и в моя магазин на цена като от Китай, но с доставка най-късно на следващия ден: www.ArxangelRC.com
Пълното ревю на рамката и моторите можете да намерите в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com
Тук ще започна пътво с тестовете на моторите, за да си обясните и защо цената им е такава.
Когато моторите пристигнаха аз нямах подходящ стенд за тестване на тягата за този размер мотори, за това се наложи да си направя нов специално за тази цел.
Следователно, за да мога да пресъздам по-точно условията за мотора, когато е монтирана рамката, сложих парче стъклотекстолит между мотора и алуминиевото рамо, за да не спомага рамото за охлаждането на мотора по време на тестовете.
Тествах моторите с 3S и 4S батерии, и респективно HQ6030 и HQ5030 витла. Изтествах и 4-те мотора, като зареждах и двете батерии преди всеки следващ мотор, така че всичките са тествани при еднакви условия. Околната температура беше 26 градуса.
В началото на теста на всеки мотор вдигах газта бавно до 50%, където я задържам за малко, и след това бавно я вдигам до 100%, където я задържам за 2 мин. Веднага след края на 2-те минути спирам газта и замервам температурата. Данните от тестовете можете да видите в таблицата долу:
Ако някой все пак иска да гледа видеото с тестовете, може да го направи, но е доста дълго.
3S тестове:
4S тестове:
Не мога да твърдя, че кантара или стенда ми се перфектно прецизни, но поне моторите са тествани при еднакви условия, така че човек може да прецени как се държат като цяло и какви са вариациите при еднакви мотори.
И все пак тук не свърших тестовете. За да е изчерпателен един тест трябва да мотора да се изтества до краен предел, за да се види колко може да издържи. И така се пренесох в гаража, където оборудвах стенда за тестване с приемник за да мога да се отдалеча от стенда в случай, че нещо гръмне!!!! Монтирах 6030 витлото, включих 4S батерията и се отдалечих на няколко метра. Наистина смятах, че това ще приключи бързо и ще успея да изгоря мотора с този тест... за съжаление доста бях сгрешил!!!
Този малък 23 грамов мотор издържа 9 минути на 4S, на пълна газ и с 6030 витло, при 220W и почти 14А!!!! 3 минути след началото на теста температурата беше 150 градуса, но мотора все още се държеше и работеше доста прилично. След 9 минути прекратих теста защото батерията беше изхабена, а мотора беше само с леко потъмнели намотки, но все още напълно работещ!!
Ако не ми вярвате, може да изгледате видеото:
След този НЕУСПЕШЕН тест, реших да не пробвам и другите мотори, защото това означаваше да прекарам цяла нощ там. На другия ден изрових едно TGS 6x5Е витло, но за съжаление неговите адаптери не пасваха на моторите, затова принтирах адаптер, който за изненада пасна перфектно, че даже нямаше и вибрации.
С това витло вече постигнах успех, моторите достигнаха около 300W на пълна газ и след около 7-8 секунди изгаряха при около 180 градуса. Единствено мотор 3 изгоря едва при 110 градуса, което означава, че най-вероятно е имал дефект в намотките за да изгори при толкова ниска температура. Факт е, обаче, че ако не се претоварват чак толкова дори мотор 3 щеше да издържи доста дълго време при нормална работа. Ето и видеото с последните тестове на моторите:
По време на тестовете открих дефект в един от адаптерите за витлата, след 2 минутния тест без да искам се опитах да завия адаптера вместо да го развия, и той се счупи. От вътре се вижда една вдлъбнатина, където може да е бил заводския дефект.
Адаптера беше топъл след теста и доста лесно се счупи. На следващия ден тествах един от другите адаптери, след като изгорих мотора самия адаптер беше към 60 градуса, опитах се да го счупя по същия начин, но не можах. Напънах го с отвертката за да го счупя и дори това не беше лесно, което значи че просто предишния адаптер наистина е бил дефектен.
И така приключи моя тест на тези мотори. Естествено преди да ги изгоря ги тествах на първата версия на рамката и така установих, че има нужда от следваща версия и малко промени.
И така с пристигането на нови 4 мотора стигаме до най-новата версия на Arx4 Mini Basher. Освен рамката смених и спиидовете, сега е оборудван с по-малки спиидове, които пасват по-добре в рамката и цялото окабеляване изглежда много по-изчистено.
Запоих всичко на към мини разпределителна платка, включително и извод за UBEC за захранване на полетния контролер.
След това монтирах моторите, сложих спиидовете с разпределителната платка и сглобих долната част на рамката. Тампоните сложих преди да я сглобя, защото така е доста по-лесно. За съжаление начина, по който сглобих рамката този път е доста тегав, и това няма да е последната версия на рамката. Ще трябва да измисля друг мето за по-лесно сглобяване, като идеята ми е да избягам от дизайна на повечето други рамки с еднослойни 3мм рамене и стърчащи кабели и спиидове.
Тази версия я сглобих с фрезенкови винтове, като направих фаски в рамката, за да влезат главите максимално и нищо да не стърчи. Получи се доста прилично.
Също доста добре се получи като цяло с принтираните дистанционери и закрепването на разпределителната платка. Много обичам да няма стърчащи кабели...
Определено има доста подобрение спрямо предишната версия. Разликата в цвета идва от това, че предишната версия е от 1.2мм дебел стъклотекстолит, а новата е от 1.5мм.
Така стигаме до монтирането на следващото ниво на рамката и полетния контролер. Въпреки, че дупките за монтаж на полетен контролер са предвидени за контролери с размерите на NAZE32 и CC3D, аз все още нямам такива и сложих АРМ контролер. Интересното е, че докато чертаех тази версия на рамката, изобщо не планирах да монтирам АРМ-а, но някак си се оказа, че има място за него заедно с принтираната кутия точно между средните дистанционери.
Тази версия е с по-големи дампери, което позволи монтирането на UBEC-a между долната и горната част на рамката.
Понеже забравих да предвидя дупки за прекарване на кабелите когато има монтиран АРМ контролер, се наложи да проява малко изобретателност при окабеляването до контролера. Прекарах кабелите на UBEC-a и силовите кабели през дупките на дамперите. Всъщност доста помага за допълнителното изчистване на рамката.
Вече всички е свързано, и остава малко за да е готов за полет коптера.
И така коптера е готов за полет... но не съвсем.
След добавката на витла и FPV оборудване вече коптера е напълно готов. Камерата има 170 градусова леща и доста прилично качество... уж е 600tvl. Видео предавателя е супер лек дори с антената, но все пак е 200mW. Видео системата ще се захранва с отделна батерия от полетната, за да си спестя ненужните смущения в сигнала. Камерата и видео предавателя се захранват с 3.3v от още един UBEC.
Като цяло съм доволен, може още на къде да се подобри рамката, но за сера се получи доста добре и доста изчистена.
Ето и малко полетни снимки:
Ето и видео от DVR-a на земята. Доста се позабавлявах, но ще трябва да потренирам минаването между храстите.
Моторите можете да намерите от сайта на FPV Model: http://www.fpvmodel.com/dragonfly-mc1806-2300kv-mini-motor_g695.html
Скоро ще бъдат налични и в моя магазин на цена като от Китай, но с доставка най-късно на следващия ден: www.ArxangelRC.com
Пълното ревю на рамката и моторите можете да намерите в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com
Тук ще започна пътво с тестовете на моторите, за да си обясните и защо цената им е такава.
Когато моторите пристигнаха аз нямах подходящ стенд за тестване на тягата за този размер мотори, за това се наложи да си направя нов специално за тази цел.
Следователно, за да мога да пресъздам по-точно условията за мотора, когато е монтирана рамката, сложих парче стъклотекстолит между мотора и алуминиевото рамо, за да не спомага рамото за охлаждането на мотора по време на тестовете.
Тествах моторите с 3S и 4S батерии, и респективно HQ6030 и HQ5030 витла. Изтествах и 4-те мотора, като зареждах и двете батерии преди всеки следващ мотор, така че всичките са тествани при еднакви условия. Околната температура беше 26 градуса.
В началото на теста на всеки мотор вдигах газта бавно до 50%, където я задържам за малко, и след това бавно я вдигам до 100%, където я задържам за 2 мин. Веднага след края на 2-те минути спирам газта и замервам температурата. Данните от тестовете можете да видите в таблицата долу:
Ако някой все пак иска да гледа видеото с тестовете, може да го направи, но е доста дълго.
3S тестове:
4S тестове:
Не мога да твърдя, че кантара или стенда ми се перфектно прецизни, но поне моторите са тествани при еднакви условия, така че човек може да прецени как се държат като цяло и какви са вариациите при еднакви мотори.
И все пак тук не свърших тестовете. За да е изчерпателен един тест трябва да мотора да се изтества до краен предел, за да се види колко може да издържи. И така се пренесох в гаража, където оборудвах стенда за тестване с приемник за да мога да се отдалеча от стенда в случай, че нещо гръмне!!!! Монтирах 6030 витлото, включих 4S батерията и се отдалечих на няколко метра. Наистина смятах, че това ще приключи бързо и ще успея да изгоря мотора с този тест... за съжаление доста бях сгрешил!!!
Този малък 23 грамов мотор издържа 9 минути на 4S, на пълна газ и с 6030 витло, при 220W и почти 14А!!!! 3 минути след началото на теста температурата беше 150 градуса, но мотора все още се държеше и работеше доста прилично. След 9 минути прекратих теста защото батерията беше изхабена, а мотора беше само с леко потъмнели намотки, но все още напълно работещ!!
Ако не ми вярвате, може да изгледате видеото:
След този НЕУСПЕШЕН тест, реших да не пробвам и другите мотори, защото това означаваше да прекарам цяла нощ там. На другия ден изрових едно TGS 6x5Е витло, но за съжаление неговите адаптери не пасваха на моторите, затова принтирах адаптер, който за изненада пасна перфектно, че даже нямаше и вибрации.
С това витло вече постигнах успех, моторите достигнаха около 300W на пълна газ и след около 7-8 секунди изгаряха при около 180 градуса. Единствено мотор 3 изгоря едва при 110 градуса, което означава, че най-вероятно е имал дефект в намотките за да изгори при толкова ниска температура. Факт е, обаче, че ако не се претоварват чак толкова дори мотор 3 щеше да издържи доста дълго време при нормална работа. Ето и видеото с последните тестове на моторите:
По време на тестовете открих дефект в един от адаптерите за витлата, след 2 минутния тест без да искам се опитах да завия адаптера вместо да го развия, и той се счупи. От вътре се вижда една вдлъбнатина, където може да е бил заводския дефект.
Адаптера беше топъл след теста и доста лесно се счупи. На следващия ден тествах един от другите адаптери, след като изгорих мотора самия адаптер беше към 60 градуса, опитах се да го счупя по същия начин, но не можах. Напънах го с отвертката за да го счупя и дори това не беше лесно, което значи че просто предишния адаптер наистина е бил дефектен.
И така приключи моя тест на тези мотори. Естествено преди да ги изгоря ги тествах на първата версия на рамката и така установих, че има нужда от следваща версия и малко промени.
И така с пристигането на нови 4 мотора стигаме до най-новата версия на Arx4 Mini Basher. Освен рамката смених и спиидовете, сега е оборудван с по-малки спиидове, които пасват по-добре в рамката и цялото окабеляване изглежда много по-изчистено.
Запоих всичко на към мини разпределителна платка, включително и извод за UBEC за захранване на полетния контролер.
След това монтирах моторите, сложих спиидовете с разпределителната платка и сглобих долната част на рамката. Тампоните сложих преди да я сглобя, защото така е доста по-лесно. За съжаление начина, по който сглобих рамката този път е доста тегав, и това няма да е последната версия на рамката. Ще трябва да измисля друг мето за по-лесно сглобяване, като идеята ми е да избягам от дизайна на повечето други рамки с еднослойни 3мм рамене и стърчащи кабели и спиидове.
Тази версия я сглобих с фрезенкови винтове, като направих фаски в рамката, за да влезат главите максимално и нищо да не стърчи. Получи се доста прилично.
Също доста добре се получи като цяло с принтираните дистанционери и закрепването на разпределителната платка. Много обичам да няма стърчащи кабели...
Определено има доста подобрение спрямо предишната версия. Разликата в цвета идва от това, че предишната версия е от 1.2мм дебел стъклотекстолит, а новата е от 1.5мм.
Така стигаме до монтирането на следващото ниво на рамката и полетния контролер. Въпреки, че дупките за монтаж на полетен контролер са предвидени за контролери с размерите на NAZE32 и CC3D, аз все още нямам такива и сложих АРМ контролер. Интересното е, че докато чертаех тази версия на рамката, изобщо не планирах да монтирам АРМ-а, но някак си се оказа, че има място за него заедно с принтираната кутия точно между средните дистанционери.
Тази версия е с по-големи дампери, което позволи монтирането на UBEC-a между долната и горната част на рамката.
Понеже забравих да предвидя дупки за прекарване на кабелите когато има монтиран АРМ контролер, се наложи да проява малко изобретателност при окабеляването до контролера. Прекарах кабелите на UBEC-a и силовите кабели през дупките на дамперите. Всъщност доста помага за допълнителното изчистване на рамката.
Вече всички е свързано, и остава малко за да е готов за полет коптера.
И така коптера е готов за полет... но не съвсем.
След добавката на витла и FPV оборудване вече коптера е напълно готов. Камерата има 170 градусова леща и доста прилично качество... уж е 600tvl. Видео предавателя е супер лек дори с антената, но все пак е 200mW. Видео системата ще се захранва с отделна батерия от полетната, за да си спестя ненужните смущения в сигнала. Камерата и видео предавателя се захранват с 3.3v от още един UBEC.
Като цяло съм доволен, може още на къде да се подобри рамката, но за сера се получи доста добре и доста изчистена.
Ето и малко полетни снимки:
Ето и видео от DVR-a на земята. Доста се позабавлявах, но ще трябва да потренирам минаването между храстите.