FPV правила

SMarty

Редовен Потребител
Колеги,
Влезе ми и на мене крастата под кожата :)
Но да споделя нещо което ме тревожи.
Миналото лято, като бяхме на едно частно летище бяхме инструктирани постоянно се оглеждаме за приближаващи самолети. Въпреки, че бяхме нащрек един "мъник" почти ни изненада като се появи от посока извън общоприетите заходи към летището.
Тогава още се чудех дали тези самолети приближавайки такива летища обявяват пристигането си ? И ако да, то на какви честоти се прави това и дали може да се слуша?
Предполагам пилотите на тези малки самолети виждат отдалече, че пистата е свободна от друг самолет, но дали могат да видят радиомодели?!

Въпросите си останаха до вчера, когато разучавайки варианти за набиване на маршрути в автопилота и гледайки гугълмапа се замислих, че неволно бих могъл да причиня инцидент на нисколетящ малък ИСТИНСКИ самолет. Та аз въобще незнам на каква височина летят те. В района където ходим да летим е и това частно летище. А като се стопли времето доста често насам натам преминават нисколетящи малки самолети. Дори и мотоделтапланери минават.
И така поразрових за информация на каква височина трябва да се лети, какви правила трябва да се спазват? ... Открих едно голямо нищо...
Това още повече ме изправи на нокти.
Някой ще каже не си търсил където трябва - ами да сподели информация.

Технологиите за FPV позволяват вече доста отдалечени полети, много се изписва за това как да стигаме все по-далече .. но нищо за това как да не станем причина за инцидент при който може да пострадат пилоти на истински самолети.
Те имат ли си разрешени коридори за летене или всеки си фърка където си ще ?
Едва ли ...
Извинявам се ако звуча параноично, но наистина нищо незнам по темата!
Моля всеки който има познания в областта да сподели. Добре би било да получим отговор и от истински пилот на такъв самолет.
Моля, нека коментарите да не са от вида "един FPV самолет нищо неможе да направи на един истински - небой се!"
Ама мен от "небой се", най ме е страх!
 
Някъде съм чел, че е разрешено до 400 или 500 метра да се вдигат РУ моделите по правилник... къде го четох нямам спомен. Няма как да предвидиш дали ще се удариш в истински самолет, но може да се застраховаш като сложиш мигащи диоди по самолета, така че да са видими и да привличат вниманието на евентуално преминаващи на близо самолети. Аз съм планирал скоро да оборудвам Раптора с 3 ватови мощни диоди, от истинските, точно с тази цел, а и за да го виждам по-лесно когато е на голяма височина.
 
Последна промяна:
Оказва се, че страните които имат нормативна уредба за радиоуправляемите летателни апарати се броят на пръсти. Явно въпреки бурното развитие на авиомоделизма през последните години, все още няма "критична маса" и не е станала голяма беля за да накара законотворците да сътворят нещо по въпроса. Това е добре за нас. Никой не иска да го вкарват в рамки. Трябва обаче сами да си измисляме и спазваме някакви правила, за да запазим това положение по-дълго.

Или пък нормативна база има, но никой не знае къде е. И аз съм търсил напразно...

В Австралия например има правила, според които радиоуправляемите модели трябва да летят само на регистрирани места и да имат застраховка. Застраховката не важи извън тези места. Безпилотните апарати (FPV) трябва да летят само извън населени места на височина до 400фута, а за полети над тази височина се изисква специално разрешение.

У нас, доколкото знам, голямата авиация трябва да лети на над 400м височина. Изключение са трасетата за излитане и кацане около летищата, селскостопанската авиация и може би други подобни. За гражданската авиация трасетата са обособени, но информацията не е публично достъпна. За София не бива да се лети високо с модел на север от Цариградско шосе например. Теорeтично, за FPV полет може да се подаде летателен план в РВД, но струва пари и едва ли ще бъде одобрен.

От друга страна, самолетите и хеликоптерите които летят ниско вземат предвид опасностите от сблъсък с малък летящ обект, било то птица или авиомодел. Но, не дай си Боже нещо стане, знаем кой ще е виновния.

Ето този хубавец си правеше осморки на 100м метра височина над блоковете онзи ден. Дали се е оглеждал за FPV,a?
heli.jpg
 
Последна промяна:
......Няма как да предвидиш дали ще се удариш в истински самолет, но може да се застраховаш като сложиш мигащи диоди по самолета, така че да са видими и да привличат вниманието на евентуално преминаващи на близо самолети. Аз съм планирал скоро да оборудвам Раптора с 3 ватови мощни диоди, от истинските, точно с тази цел, а и за да го виждам по-лесно когато е на голяма височина.

click

Е този го е направил с ленти, но твоето предложение за 3W LED е по-удачно.
Ха... и да питам какви цветове е редно да се слагат и къде?
 
Стандартно се слага зелена светлина на дясното крило, червена на лявото и бяла на опашката. Бялата е добре да е мигаща.
 
Ами аз имам само бели мощни диоди на Philips, така че тях ще ползвам, не ми трябват за ориентация на къде лети, колткото просто лесно да го намеря в небето, и евентуално да го забележат ниско летящи самолети.
 
Тези неща се отнасят за по-голямата авиация, но мисля, че пряко засягат и
FPV полетите, като все по-често ползващи тези пространства.
1. Въздушното пространство в България е два вида - контролирано (клас C) и неконтролирано (клас G). Има и други класове, но те не са интересни за ултра леката авиация. Където не е указано ДРУГО е G пространство, но само до 10000 фута или 3048 метра (!). Това е важно, защото над 3000 метра навсякъде в БГ е C пространство. (Ако трябва да сме точни, G пространство е до 9500 фута или 2900 м. защото има буферна зона за безопасност).
2. Свободно може да се лети само в клас G пространство.
3. С предварителна заявка може да се отдели ВОЗ (временно отделена зона), която ако бъде разрешена може да бъде навсякъде, включително и в C пространство. Така например се лети законно по време на състезания от Добростан, който за съжаление е 100% в C пространство и практически е изцяло незаконно да се лети от там ако няма активен ВОЗ.
4. Генерално логиката да има контролирано C клас пространство е да се защити и контролира пространството около големите летища. Накратко, в България това е около София, Пловдив, Горна Оряховица, Бургас и Варна. Всички ще се съгласите, че нито вие искате да се окажете на пътя на някой кацащ или излитащ или подхождащ към летището Боинг, нито Боинга иска да ви види на неговия път.
5. Във C пространството може да се лети само с двустранна радио връзка и ако въздушното средство има транспондер. Освен това се говори на английски (за което трябва квалификация и кетап) и има още куп изисквания, трудно преодолими или направо неизпълними за парапланер(ист). В тази връзка в проекта сза Наредба за свръхлеките ВС, всъщност направо си го забараняват и има доста законови причини за това.
6. Дефиницията на Временно Отделената Зона, е че представлява временно отделено за нуждите на някого въздушно пространство. Когато един ВОЗ се активира, достъпа до пространството се контролира изцяло то този някой. Никой "външен" не може да влезе във ВОЗ-а, без негово знание, контрол и съгласие.

Когато летят военните, те си отделят техни ВОЗ-ове. Очевидно, когато лети една от двете изправни (?) 29-ки на Графа не ви искат наблизо и това е логично. Нелогичното е, че практически във ВСЕКИ РАБОТЕН ДЕН военните заграбват почти ЦЯЛА България, ефективно блокирайки всичко и навсякъде. Независимо дали за деня ще излети за 20 минути една 29-ка в района на Графа или има мащабно натовско учение. Почти никога (освен по време на учения) през уикендите военните не активират ВОЗ-овете, така че през уикендите общо взето ограниченията са само С пространствата.

Други малки ВОЗ-ове се обособяват покрай стрелковите полигони и при особени ситуации, например при обезвреждането на експлозиви (лятото общо взето около петолъчката имаше постоянно активен ВОЗ)

И така, за да може да се знае все пак кой какви претенции към въздушното пространство има, ежедневно от РВД обобщават заявките и ги публикуват минимум ден по-рано в План за разпределение на въздушното пространство.

Плана е достъпен на адрес http://www2.bulatsa.com/aup/. Най-практични са HTML файловете в папката на горния адрес, чрез които можете да видите карта направо в Google Maps.

Сините региони са планираните ВОЗ-ове. Черните региони са пространствата от клас C. Където нищо няма е G пространство от земята ДО 3000 метра (!). Разгледайте плана, от него доста добре се вижда точно къде са С пространствата.

Когато кликнете на някоя зона ще ви излезе информация за долната и горната граница на зоната, както и от кога до кога е планирано да е активна (ако в ВОЗ).

Ето пример какво значи точно табелата на зоната:

LBTSA32 - име на зоната
Upper: FL230 горна граница, в случая в полетно ниво. FL230 означава 23000 фута или около 7000 метра
Lower: GND долна граница, в случая GND, което значи GROUND или от земята
From: 09.10.2012 07:00 Зоната е планирана да е активна от 7:00 utc или 7+3=10 часа сутринта
Until: 09.10.2012 22:00 ...до 22 utc, т.е. 01:00 сутринта на 10.10

С други думи на 9.10 военните от Графа ще летят от 10 до 01:00, т.е. и нощни полети ще правят. Или всъщност може и нищо да не правят, но "да има". Както ще забележите доста глям периметър около София е в CTR зоната така, че може да се съобразява с планираните полети . Важно е да не се лети в глисадите и подходите на летищата. Извън тази зона, често се извършват различни полети от лека авиация на ниска височина, полетите са изцяло на визуален контакт така, че там е необходима постянна визуална информация. Мисля, че между нас има и други, които летят и на голяма авиация та ако има нещо, което се сещат да ме допълнят.
 
Последна промяна:
Всичко относно обслужването на въздушното пространство, сепарацията, видовете ВП,видове полети, полетни нива, радарна сепарация и тн. са описани в тези наредби.
Наредба №2 за правилата на полетите - http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j...38MsyU91S1utEG5rWvNf40w&bvm=bv.66330100,d.bGE
Наредба №11 за обслужване на въздушното движение - http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j...6Ik0ACdrEntIsO3NcloUrfw&bvm=bv.66330100,d.bGE
Наредба за свръхлеките въздухоплавателни средства - http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j...vLkqGsA4YxCAHnQ&bvm=bv.66330100,d.bGE&cad=rja
 
Back
Нагоре