Futaba T14SG

Tassadar

Редовен Потребител
Futaba T14SG
14ch FASSTest System


futaba14sg.jpg

След около 200 часа употреба (107 от които на симулатор), реших да споделя моите впечатления от 14-каналния предавател на 2.4GHz с телеметрия - Futaba T14SG.


  • Причина за покупката

От известно време се увличам по големите акробатични модели с ДВГ. Там бързо си пролича липсата на достатъчна функционалност на предавателите който притежавах в момента – Turnigy 9X и Spektrum DX6i. А и надеждността, според мен, не отговаряше на изискванията за използване в големи, скъпи и опасни ДВГ модели.

От набелязаните за по-обстойно проучване модели, Spektrum DX9, JR XG11 и Futaba T14SG, футабата спечели с най-доброто си съотношение функционалност/цена. Ергономията на корпуса, пасваща на моите ръце и промоцията на Robbe по онова време, предлагаща безплатен втори телеметричен приемник R7008SB, постави точка на търсенето.


  • Основни характеристики

Поддържани протоколи: FASSTest14CH, FASSTest12CH, FASST MULTI, FASST 7CH, S-FHSS, S-BUS2

Радио модул: вграден

Брой канали: 12 пропорционални + 2 дискретни

Латенция на каналите: 20ms или 6.3ms (в зависимост от протокола)

Типове модели: самолети, планери, хеликоптери, мултикоптери

Управление на каналите: 6 трипозиционни, 2 двупозиционни ключа, 2 потенциометъра, 2 слайдера, 4 тримера и 2 стика

Дисплей: високо контрастен графичен LCD с подсветка , два светодиода за статуса на предавателя

Управление на менюто: многофункционален тъч-бутон, два спомагателни бутона

Памет: вътрешна за 30 модела, практически неограничено на SD карта.


Повече подробности: http://www.futabarc.com/systems/futk9410-14sg/


  • Изработка

Кутията е с прецизна изработка, с перфектно пасващи съставни части – метал, матова и гланцова платмаса, гума. Качеството на ключовете и стиковете е на много високо ниво. Вътрешните компоненти са изработени без да се пести от технологични операции. Платките са просто без забележки. Стиковете са с качествени потенциометри, лагери и защитна капачка за предпазване от замърсяване, което едва ли има шанс да влезе в почти херметично затворената кутия. Регулирането на напрегнатостта на пружините става без нужда от разглобяване. За промяна на модовете (MODE 1, 2, 3 ,4) и смяната от стъпково към плавно управление на газта обаче, се налага разглобяване.

Единствено страничните слайдери, според мен, не кореспондират със солидната изработка – струват ми се някак крехки. Освен това слайдерите са трудно достъпни за хора които карат с два пръста. За тези които карат на палци няма да е проблем.

futaba7.JPG

futaba8.JPG

futaba1.JPG

futaba2.JPG

Гланцовата платмаса на дисплея и в горната част на корпуса е податлива на надраскване. За дисплея това се решава със залепването на скрийн протектор (от eBay), докато за горната част няма спасение (всъщност в Banggood продават протектори за цялата апаратура). Антената може да се върти само на 90 градуса по вертикала и хоризонтала. Поради това не може да се наклони надолу към земята за оптимален обхват. Струва ми се нередно. А JR XG11 може...:cool:

Корпусът на предавателя е по-компактен от JR XG11 и може би от Spektrum DX9. За хора с не особено дълги пръсти (като мен) е много удобен. Достигам екстремите на стиковете лесно, без напрягане. За 3D летене това е решаващо.:pilot:

  • Дисплей

На картинка дисплеят изглежда простоват. Заради него първоначално игнорирах този предавател при проучванията. Но, ми се отдаде възможност да го видя „на живо“ и резервите ми се изпариха. Изображение с такъв контраст, яркост и практически всякакъв ъгъл на видимост не бях виждал на друг монохромен LCD дисплей.:win:

На пряка слънчева светлина е безупречен, без отсенки от паралакса и отлична четимост дори в сравнение с огромния цветен TFT дисплей на върховия модел на Futaba – 18MZ (2500EUR+). На слабо осветление, с ярката бяла подсветка, дисплеят изглежда още по-добре.

futaba6.JPG

Резолюцията, ако не се лъжа, е 128х64. Менюто е буквено-цифрово, консервативно, с графики само където се налага.

  • Автономност

Предавателя се предлага от Futaba стандартно с NiMH пакет. Моят екземпляр е купен от Robbe и с приятна изненада открих, че идва с батерия Li-po 2S 2800mAh. С тази батерия апаратурата работи около 20ч. до алармата на 7.4V (програмира се). При това с интензивно използване на подсветката на дисплея. 6V е критичният минимум, т.е. имам поне още 5-6ч. резерв.

futaba9.JPG


  • Меню и навигация

Навигацията става основно чрез един малък, многофункционален тъч-бутон. По принцип не съм привърженик на „тъч-скрийн-брато“ решенията. Бутонът на Футаба работи добре и сигурно е вечен. Но, все пак ми се струва, че ролката на Спектрум например, е по-ергономична. С моите не много изящни пръсти ми се налага да внимавам къде пипам по активните зони на бутона. Друг евентуален проблем е, че ако не се заключи менюто, бутонът може да сработи в полет от неволно докосване и да направи някоя беля. С течение на времето човек свиква и започва да работи бързо. Има разни трикове по подобие на жестовете при мобилните телефони.

futaba5.JPG

Менюто беше моето най-голямо предизвикателство! За човек за пръв път сблъскващ се с Футаба и разглезен от менюто на Спектрум, това е културен шок! Тези които са писали документацията на предавателя, явно са смятали, че купувача е Футаба фен който просто си купува поредния нов модел. Просто един справочник на функциите и как да се достине до тях. Няма концептуално обяснение и описание за предназначението на много от функциите. За много от термините ми се наложи да чета речника в сайта на Футаба. Менюто "мутира" и се изменя в зависимост от конфигурацията на модела и протокола на применика. Стана ясно, че менюто не може да се научи "на изуст". Документацията винаги трябва да е под ръка.

Веднъж изживявайки културния шок, започваме да си даваме сметка, че вероятно няма нещо което не можем да програмираме на този предавател. Поне за модел на самолет, друг тип модел не съм пробвал. Вярно, това става с много въображение или „помощ от тубата“. Футаба имат дългогодишен опит и са предвидили всякакви подробности по спецификите на един самолет. Като се започне от режими на тримоване на газта и се стигне до екзотики като поддръжка на витла с променлива стъпка и регулиране на карбуратора. Все пак високата функционалност беше една от целите на покупката :cool:.


  • Аудио

T14SG е една от малкото апаратури на Футаба със звукови възможности. Няма да си кривя душата – Футаба има много да работи за да стигне нивото на Spektrum и Taranis в тази област. Футаба го прави явно неохотно, главно под натиск на потребителите – фенове.

Аудиото е достъпно само през изход за слушалки. Оправданието е, да не пречи на другите пилоти и заради шума от моделите с ДВГ. Аудио се използва само в телеметричен режим за гласово известяване на постъпващите данни и при аларми от таймери и нива на напрежения. Няма известяване при превключване на полетни режими, функции и т.н. Като се има предвид, че алармите са дублирани със зумер и вибрация, аз така и не съм ползвал слушалки при реални полети. Данните от телеметрията могат да се записват на SD картата и да се анализират в последствие, ако се налага.


  • Приемници – съвместимост и алтернативи

Futaba T14SG поддържа повечето собствени приемници от протоколите FASSTest, FASST и S-FHSS. Все пак не всички. Има таблица със съвместимостта и трябва да се консултирате с нея преди покупката на приемник. Не поддържа FHSS и T-FHSS.

Тъй като един от главните "гъдели" на този предавател е телеметрията (FASSTest - телеметричен протокол), R7008SB е логичен избор. Това е телеметричен приемник с 8 дискретни канала и до 18 канала през S-BUS шината. Поддържа голямо разнообразие от S-BUS2 сензори. За следене на захранването на приемника плюс едно външно напрежение не е необходим допълнителен S-BUS2 сензор. Два приемника R7008SB могат да се байндват заедно в конфигурация за 14 дискретни канала. Това дава възможност за избягване на използването на S-BUS серва и допълнителна сигурност (4 антени) при големите модели (dual receiver setup).

r7008sb.jpg

Приемникът е с висока резолюция и два режима на латенция – 20ms при FASSTest14CH и 6.3ms при FASSTest12CH протокол. Наистина има разлика в управлението с този приемник в сравнение с FASST алтернативата на FrSky - TFR6. Не е плацебо ефект! TFR6 също е прекрасен приемник, но както би се изразил един аудиофил при стравнението на две озвучителни тела - „няма същата сцена, присъствие и въздух“ като футабския R7008SB. И е абсолютно оправдано, като се има предвид разликата в цената...;)

ВНИМАНИЕ: FASSTest12CH се използва само с цифрови серва!Аналоговите серва не работят и с голяма вероятност изгарят в този режим! Аз го научих по трудния начин. Лесният начин е да се чете документацията внимателно.


Цената на R7008SB е доста неприятна – 120EUR в Европа. Да се използва в депронка е меко казано екстравагантно. Затова преди покупката на T14SG проучих въпроса с алтернативните приемници. ;)

TFR6A.jpg

Като споменах, TFR6 на FrSky е прекрасна алтернатива. 7-канален приемник по FASST протокол и цена 20EUR, с надежност гарантирана от репутацията на FrSky, е точно това което ни трябва. Имам доста от тях и работят отлично. Има една "плувка", обаче! Старите партиди на TFR6 не поддържат версия 5 на фърмуера на T14SG свързана с новата регулация на EU от 2015 "listen-before-talk" - ETSI EN 300 328 V1.8.1. Новите партиди, твърди се, работят без проблем. Имаме избор – или изхвърляме старите приемници, или работим със стария фърмуер на T14SG. :mad:

С T14SG и приемник Futaba R2008SB (S-FHSS) е постиган обхват от 3.7км в градска среда. Впечатляващо! Цената му е около 70$.

https://www.youtube.com/watch?v=Jgha7wONwI4


  • Заключение след 200ч използване

Предавателят продължава да работи безупречно. Няма никакви признаци на амортизация на стиковете и ключовете. Корпусът е в отлично състояние. Има следи по гланцовата пластмаса. Металният капак, матовата пластмаса и гумата са на практика непокътнати. Тъч-бутона няма видимо износване. Работи както в ден първи.

futaba3a.JPG

futaba3.JPG

futaba4.JPG


Покупката на Futaba T14SG напълно оправда целите и очакванията ми.

След такъв срок на експоатация, Turnigy 9X и Spektrum DX6i имаха вече забележима амортизация на стиковете и ключовете.

Постепенно всичките ми модели се сдобиха приемници за Futaba T14SG. Търниджито продадох, а Спекрума ми стой като резерва….



......
 
Последна промяна:

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Браво Пепи, страхотно ревю - написано много професионално. Изчетох го цялото с интерес и научих много за Футаба. Обърнал си внимание дори на най-дребните детайли! Уникално просто :biri:
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Пепи, поздравления за ревюто. Как се сравнява 14SG спрямо най-новия модел 18SZ?
Има ли много повече възможности, или е основно в дисплея разликата?
 

Tassadar

Редовен Потребител
Пепи, поздравления за ревюто. Как се сравнява 14SG спрямо най-новия модел 18SZ?
Има ли много повече възможности, или е основно в дисплея разликата?

Не съм виждал на живо 18SZ. Твърде нова е и още няма достатъчно отзиви. Общо взето това е 18MZ с леко орязани функции, в корпус на 14SG за тези които искат цветен тъч скрийн дисплей, но не са склонни да се разделят с 2500EUR, a "само" с 1200EUR. :)

Разликите в хардуера с 14SG, освен дисплея и два трим бутона в повече, има и в стиковете, които са от 18MZ и се водят по-висок клас. Поддържа вече и протокол T-FHSS (телеметричен FHSS). Цветният дисплей изисква и по-мощен процесор, а това води до по-бързо изтощаване на батерията ( 6-7 часа вместо 20+ часа). Разликите във функциите по-скоро са количествени отколкото качествени - повече полетни режими, повече миксове и т.н. Има вече и високоговорител за аудиото. :D

Картинка на 18SZ отвътре:

futk9530bi05g-lg-1.jpg


По-горе в ревюто забравих да спомена, че полетните режими (flight conditions) на 14SG не са достъпни за модели тип "ACRO". Много хора считат това за недостатък, но аз съм на противното мнение. За акро модел имам възможност да създам до 5 dual rate режима с приоритизация (аз ползвам само 3o_O) и да ги привързвам с различни функции. Например от превключане на режим "излитане" към режим "нормален полет", да ми прибира колесника, да ми загаси светлините, да вдигне задкрилките, да ми включи миксовете за нормален полет и да ми добави 100-200об./мин. на мотора на празен ход за да не гасне:cool: и т.н. и т.н. И това става с много по-малко "цъкане" отколкото с полетните режими. Полетните режими са достъпни за планерите и хеликоптерите, но там явно се налага.
 
Нагоре