Ranger EX - тежкотоварна далекообхватна FPV платформа

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Тази вечер ви предтавям най-тежкия и далекобоен самолет в армадата ми - Ranger EX от Volantex.

Тук ще напиша само кратко ревю на модела, пълната информация и всички снимки можете да намерите в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com

Ranger-%2528120%2529.jpg


ХАРАКТЕРИСТИКИ

Размах: 1980mm
Дължина: 1170mm
Полетно тегло: ~1500 грама без батерия (реално постигнато - 1995 грама без батерия за сегашната конфигурация, 2899 грама с батерии)
ЦТ: около 62мм от водещия ръб

КАКВО МИ ХАРЕСВА

Като за начало, този самолета има ОГРОМНО вътрешно пространство, отново благодарение на пластмасовия фюзелаж. В носа на самолета с лекота се събират 4х 4S 5000mAh батерии една до друга.

Ranger-%2528051%2529.jpg


От долната страна фюзелажа има голямо плоско пространство, подходящо за монтиране на безчеткова люлка. От предната страна има място за монтиране на камера от вътре на тялото, като може само обектива да стърчи навънка. В носа има и отвори за охлаждане, като в задната част на тялото има и изходни отвори.

Ranger-%2528044%2529.jpg


Ranger-%2528049%2529.jpg


Ranger-%2528046%2529.jpg


Колесника е много висок и доста здрав, би позволил монтирането и на по-висока люлка без да има опасност тя да се удря в земята при кацане или излитане.

Ranger-%2528065%2529.jpg


Както и при Raptor-a, и този самолет се сглобява абсолютно без нуждата от лепило.

Ranger-%2528007%2529.jpg


Ranger-%2528009%2529.jpg


Ranger-%2528038%2529.jpg


Над крилото има планка с вграден нивелир, изключително подходящи ако трябва да се калиброва автопилот в полеви условия, когато вече е монтиран в модела.

Ranger-%2528084%2529.jpg


Към КИТ-а има изобилие от карантии.

Ranger-%2528018%2529.jpg


Ranger-%2528031%2529.jpg


КАКВО НЕ МИ ХАРЕСВА

Основния напречник е доста тънък в сравнение с този на Раптор-а, и има нужда от подсилване.

Ranger-%2528030%2529.jpg


Оригиналният ъгъл на мотора причинява забиване на носа надолу при подаване на повече газ. За да подобря положението принтирах нова стойка за мотора с повдигнат ъгъл.

Ranger-%2528086%2529.jpg


Последното нещо, което не ми харесва е мекото крило. Така и не се счупи дори при доста големи натоварвания, но пак се огъваше доста при резки команди на елеватора. Това се оправи с подсилване на напречника и ламиниране на крилото, но щеше да е добре да е твърдно като на Раптора от завода, за да не се налага губене на време в доработки.

Ranger-%2528122%2529.jpg


Пантите на контролните площи са просто от пресован EPO. Не смятам, че са адекватни като здравина за толкова тежък самолет, но в началото не ги подсилих, което по време на тестовете причини едно леко неудобство, но за това по-натам.

Ranger-%2528027%2529.jpg


ПРИСЪДАТА

Аз избрах да купя и тествам КИТ версията без електроника, защото все пак това е модел със сериозни претенции, но оригиналната електроника в повечето китайски модели обикновено не е с достатъчно високо качество.

Ако приемем, че проблема с ъгъла на мотора ще съществува само по време на излитане, това реално е проблем ако модела ще се хвърля. При положение, че този ще излита от колесник, натискането на носа надолу от мотора не е проблем, а в полет се предполага, че модела няма да хвърчи с над 100км/ч и на пълна газ, въпреки че крилата издържат на такова летене, а ще се движи с 40-60км/ч крайцерска скорост, а при такива режими ефектът не се проявява.

Като цяло самолета е изпълнен много добре, и си личи, че доста е мислено над него. Пластмасовият фюзелаж е изключително здрав, захващането на колесника и крилото е много солидно, а задния колесник е измислен така, че да няма опасност да причини щети по вертиланото кормило при по-твърди кацания. Първите тестове показаха, че самолета може да носи доста голям полезен товар, което го прави доста добра платоформа и за сериозни задачки. Въпреки, че крилото е меко без подсилване, то пак има доста подемна сила, и полетно тегло от 4кг изобщо не би го затруднило.

Не бих препоръчал самолет за начинаещи в FPV-то, и не бих го препоръчал и за хора търсещи просто FPV самолет, Raptor-a е доста по-подходящ за тези цели. Този самолет е по-тромав и ще се представа добре в задачи където трябва носи голям товар (тежка камера например), като ползването на автопилот и автоматични режими ще е почти задължително.

А сега и малко снимки от сглобяването и видеото от първия полет.

Сглобяването става изключително лесно и бързо, когато не трябва да се чака лепило да съхне. Хубавото е, че опашните серва са реално изнесени в опашката, което увеличава теглото което може да се сложи в носа на самолета без да се наруши ЦТ-то.

Ranger-%2528067%2529.jpg


Ranger-%2528073%2529.jpg


Ranger-%2528075%2529.jpg


Реших да ползвам оригиналните тяги и клевиси, просто за да ги тествам и да видим дали ще свършат работа за този модел.

Ranger-%2528077%2529.jpg


Мото-кулата се разглобява изключително лесно, и също толкова лесно се монтира на самолета. Това прави подмяната на мотора бърза и лесна, което е добре при тестване на различни конфигурации.

Ranger-%2528016%2529.jpg


Ranger-%2528040%2529.jpg


Като за начало ще тествам самолета с T-Motor 4012-9 на 8S батерия.

Ranger-%2528053%2529.jpg


Ranger-%2528061%2529.jpg


В оригинален вид, мото-кулата позволява ползване на перка до 10 инча.

Ranger-%2528087%2529.jpg


Контролера е ребрандиран HobbyWing 70A HV, за да може да понесе 8-те клетки все пак.

Ranger-%2528055%2529.jpg


Като за начало видео предавателя ще стои на предвидената за това подложка върху опашката на самолета.

Ranger-%2528085%2529.jpg


Като за първи полет окабеляването е малко хаочитно, но ще бъде организирано по-натам, след инсталирането на автопилота.

Ranger-%2528092%2529.jpg


Крилата също получиха метални серва, като за момента флапи не планирам да ползвам

Ranger-%2528082%2529.jpg


Слагаме и най-важната част от един FPV самолет.

Ranger-%2528097%2529.jpg


И така вече е готов за полет.

Ranger-%2528102%2529.jpg


Ranger-%2528103%2529.jpg


Ranger-%2528104%2529.jpg


Ranger-%2528109%2529.jpg


Ranger-%2528110%2529.jpg


Ranger-%2528115%2529.jpg


Има доста Драконски вид гледан в профил.

Ranger-%2528121%2529.jpg


Ето и видеото от облитането

 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
И от тук почват известно количество доработки:

Като за начало подсилих карбоновия напречник, като просто вкарах в него друга карбонова пръчка. Свърши доста добра работа.

Ranger-%2528123%2529.jpg


За да вдигна ъгъла на мотора, да намали избутването на носа, и за да мога да сложа по-голямо витло за по-добра ефективност, принтирах нова стойка за мотора. Тази версия позволява монтирането на до 11 инчово витло.

Ranger-%2528124%2529.jpg


Последва и монтирането на автопилота. За целта организирах окабеляването, изпринтирах стойка за да повдигна контролера далеч от силовите кабели, и го залепих за шперплатовата планка.

Ranger-%2528134%2529.jpg


Стойката е доста добре нивелирана.

Ranger-%2528137%2529.jpg


Кутиите от Т-Моторите се оказаха перфектния начин за повдигане на опашката, така че да се изравни водоравно перфектно самолета.

Ranger-%2528148%2529.jpg


Полека лека всичко си дойде на мястото. За следене на батериятя ползвах сензор на Граупнер, вързан към Граупнер приемника, който пращаше информация за всяка клетка през телеметрията.

Ranger-%2528141%2529.jpg


Задължителния кондензатор също намери своето място в инсталацията.

Ranger-%2528143%2529.jpg


Поради липса на друго удобно място на момента, GPS-а го залепих за рамката към която се монтира крилото, оказа се доста подходяща локация.

Ranger-%2528152%2529.jpg


Ето и видео от първия полет с автопилота:


След още малко занимавка направих и стойка, която позволява ползването на до 12 инча витло.

Ranger-%2528164%2529.jpg


Дойде и момента за тестове с най-големия мотор на 10S.

Ranger-%2528170%2529.jpg


За съжаление към момента нямах 12 инча витло, така че тестовете бяха с 11х7SF. Монтирах и температурен сензор на мотора, за да съм сигурен, че няма да прегрее, защото 10 клетки са с 2 над горната граница по спецификация. И все пак, стига да не се претовари не предвиждам проблеми по тази линия.

Ranger-%2528179%2529.jpg


Ranger-%2528180%2529.jpg


Намерих и ново място на видео предавателя, така че антената да може винаги да има директен поглед към наземната станция.

Ranger-%2528173%2529.jpg


Ranger-%2528175%2529.jpg


А ето и резултата от тестовете на 10 клетки. Самолета летя в спокойно време, активният полет продължи 87 мин и самолета мина 79км, преди да изключа мотора и да го кацна.

Ranger-(184).jpg


Ето и цялото видео от този полет:


И така стигаме и до първото падане на самолета. Причината беше пантата на елеватора, която реши да се откъсне точно в началото на тестовия полет с 4S система. Та в общи линии ето това се случи:


Удара беше зловещ, но единствените реални щети бяха батериите. Всичко друго е или здраво, или може да се поправи. Това само доказва здравината на този фюзелаж. Като се изчисти калта, почти няма следи от удара, а малко армирано тиксо на носа е достатъчно да го държи все едно ниокга не е падал.

Ranger-%2528189%2529.jpg


Ranger-%2528196%2529.jpg


Ranger-%2528192%2529.jpg


Ето го и виновника.

Ranger-%2528214%2529.jpg


Реставрацията мина добре, започнах от елеватора. След като залепих 3-те части, направих прорези от двете страни на пантата и залепих вътре карбонови пластини. Елеватора стана супер твърд. След това ползвах 14 парчета АС панти за да монтирам елеватора обратно към самолета.

Ranger-%2528218%2529.jpg


Ranger-%2528219%2529.jpg


Ranger-%2528220%2529.jpg


Принтирах и леко подсилване на централната част на елеватора.

Ranger-%2528221%2529.jpg


Автопилота получи нова кутия и нова стойка. Новата кутия има дупки за UART0 пиновете, за да мога да ползвам телеметрия и OSD без да разклонявам кабела на телеметрията.

Ranger-%2528227%2529.jpg


Телеметрията сега монтирах на вертикалния стабилизатор, би трябвало да осигури доста чист оброз към наземната станция.

Ranger-%2528240%2529.jpg


Големия оранжев кабел е мрежови кабел Cat 7, с него окабелих видео системата.

Ranger-%2528238%2529.jpg


Носа е като нов.

Ranger-%2528248%2529.jpg


Така и така ремонтирах самолета, взех че ламинирах крилата, за да ги подсиля допълнително.

Ranger-%2528252%2529.jpg


От удара клевисите се изпочупиха, сега сложих 2мм тяги със стопери.

Ranger-%2528244%2529.jpg


Накрая самолета беше реставриран. :)

Ranger-%2528247%2529.jpg


Даже и литна, но с гъстата трева на поляната изобщо не беше лесно да излети.


При принтираните стойки за мотори запазих оригиналния страничен ъгъл на мотора, но за съжаление има проблем с този ъгъл, защото при подаване на повече газ завива самолета на дясно. Затова все влизаше в дълбоката трева и не можа да излети от поляната. Ще трябва да изпринтирам няколко стойки с различни ъгли и да видим как точно ще се реши този проблем.

Това е за сега, скоро ще има още ъпдейти. :biri:
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
И за този модел имам малко актуализации по проблема със завиването на дясно при излитане и с лекото носене на дясно при полет. Този уйкенд направих доста тестове, за съжаление не тествах всичко, което исках защото днеска имаше много коли и тревата беше висока и гъста и излитането беше доста рисково при положение, че самолета трудно задържа права линия.

И на кратко, изпринтирах няколко стойки за мотора с различни ъгли - от голям ъгъл на дясно, през стойка без ъгъл, та да голям ъгъл на ляво. За съжаление 1-2 стойки останаха не тествани, но се надявам скоро да имам шанс да довърша тестовете.

Интересното е, че стойката с десен ъгъл на мотора (оригиналния ъгъл е ляв), унасяше самолета по-малко на земята, но в полет не мога да кажа, че забелязах много разлика, може и да е имало, но е било малко. С една дума каквато и стойка да сложа, самолета в полет все при газ ходи леко на дясно, като пусна газта ходи малко на ляво, защото съм тримирал много на ляво за да компенсира дясното. Като цяло доста странно се получава до тук!!

Днеска се заговорих с Ивайло Трайков, и той предположи, че е възможно струята от витлото да избутва вртикалния стабилизатора от дясната страна. Ако гледате самолета отпред, витлото се върти на ляво и съответно завихря спираловидно въздуха в тази посока. Това завихряне после избутва вертикалния стабилизатор от дясната страна и го избутва на ляво, което кара самолета да се носи леко на дясно във въздуха. Т и V опашките не страдат от този ефект, ако той е реален, защото при Т-то елеватора е над вертиклания, и пречи на завихрения въздух да стигне до него, а при V опашката няма вертикални плоскости, които лесно да бъдат избутани. Като цяло има доста логика в това обяснение, помня при Раптор V1 с оригиналната мото-кула (която сочеше право назад), дори тримиран имаше малко теглене на дясно. С големия мотор на 10S бях с друга стойка за мотора, която го изкарва още по-нагоре от сегашния мотор, и е възможно струята да е минавала над вертикалния и да не го завихря. Раптор V2 е с много вирнат мотор нагоре, и ако е възможно да има такъв ефект, то при него не би трябвало да се усеща, но за момента няма как да се тества.

То е ясно, че ще трябват още тестове, най-много да сложа пак по-голямата стойка и да тествам с нея да видим дали не е от това. Междувременно, ето видео компилация от тестовете до момента.

 

Tassadar

Редовен Потребител
Ето тук са обяснени (донякъде) ефектите и причините за поставянето на мотора под ъгъл.
propwash.jpg

p-factor.jpg


Вярно, горното е писано за акробатични модели по стандартна аеродинамична схема. Ranger-a е друга бира, но все пак ефектите са същите.

Ники, опитай с тикащо витло"pusher". Нещата трябва да се променят.
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ето тук са обяснени (донякъде) ефектите и причините за поставянето на мотора под ъгъл.
View attachment 2509

View attachment 2508


Вярно, горното е писано за акробатични модели по стандартна аеродинамична схема. Ranger-a е друга бира, но все пак ефектите са същите.

Ники, опитай с тикащо витло"pusher". Нещата трябва да се променят.
Да, ще се променят, ще започне да тегли на ляво!!! Хахахахаха

Тези теми снощи ги разисквахме в Групата и FPVlab, Ranger-a е с витло над основната част от тялото, и завихрянето реално минава над опашното рамо, и то реално не позволява на въздуха да бута вертикалния от лявата страна, но го бута от дясната, защото от там нищо не го спира. Ако се вдигне мотора по-нагоре, може и да минава завихрянето над вертикалния и да не го бута, може това да се случва с голямата стойка за мотора, която в момента съм свалил. Интересното е, че не го осетих това явление с оригиналната стойка за мотора, но е възможно и по-малката перка и реално ръчния режим на летене да са скрили ефекта, защото тогава нямаше монтиран автопилот. Обсъждането продължава, а пройзводителя е информиран за ефекта, и те ще правят тестове, да видим кой пръв ще стигне до резултати. :)
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Време е за една лека актуализациика, както винаги пълната информация е налична в блога ми: ArxangelRC.blogspot.com

След едно скорошно "интересно" кацане в едни храсти на по-височка скорост, колесника леко се поразкърти, та за това взех генерално решение да го разкарам, и без това ме дразнеше и правеше излитането и канацето доста по-тегаво!

Тъй като и поставката за автопилота се беше поразкъртила отново след кацането в храстите, направо извадих цялата подложка и я изхвърлих, като оставих само най-долната шперплатова планка, която излезе изключително държалива.

Ranger-(262).jpg


Ranger-(263).jpg


Ranger-(265).jpg


Тъй като от доста време си мисля да направя начин за монтиране на автопилота точно под крилото, максимално близо до ЦТ-то, сега вече свърших и тази работа, като изпринтирах тази подложка и я монтирах точно под крилото.

Ranger-(261).jpg


Ranger-(267).jpg


В процеса на модификации сложих и нов мотор - SK3 1050kv с 200kv по-бавен от другия SK3, с който летях преди, но надеждата е този да е малко по-ефективен. Ще го ползвам в комбинация с Граупнер 60А контролер с телеметрия, който ще ми праща всичката нужна информация за ток, напрежение, обороти, температура и т.н. обратно на апаратурата по време на полет! :)

Ranger-(268).jpg


Ranger-(269).jpg


Изкарването на АПМ-а под крилото освободи ДОСТА място в тялото.

Ranger-(270).jpg


Изпринтирах нова поставка за батериите, че да не се чудя как да ги гъчкам на най-долната планка, получи се добре.

Ranger-(273).jpg


И тъй като вече няма колесник, а самолета си тежи доста хвърлянето ще е доста проблемно, затова му сложих кука и си направих ластик за изстрелване. Получи се страхотно и изстрелването е като детска игра!

Сега, знам че някой от вас веднага ще скочат, защо куката е отпред на самолета, а не отдолу на 2см пред ЦТ-то!!! И веднага отговарям сега, евентуално да предпазя темата от безумни коментари и въпроси - куката е отпред, защото не ми трябва височина от ластика, а само линейна скорост без да се притеснявам дали ще падне самолета или не. До сега има няколко перфектни изстрелвания на няколко самолета по тази схема и работи чудесно.

Ranger-(273).jpg


Ranger-(274).jpg


Ranger-(275).jpg


Ето и видео доказателство за исзтрелването


С 1050Kv мотора и 4S 10A батерия полета продължи около 65 минути, което е нов рекорд на 4S за този самолет.

За следващия полет сложих този T-Motor на 6S със същото витло като SK3-ката, и с една батериа 6S 5A полетното време е 77 минути, което е страхотен резултат!

Ranger-(276).jpg


Скоро ще има тестове с 6S 16A батерия да видим дали ще мине 2 часа. :)
 
Нагоре