Днес колекцията ми от Изтребители на Ревел се увеличи с още един самолет - F-18F Hornet (Стършел ). Много красив самолет и един от моите любимци. Сглобих кит-а отново доста бързо , и направих тройна фотосесия на колекцията един до друг. Първото впечатление което ми прави е че F-18F е по дълъг от другите и изглежда по голям. Това разбира се ме накара отново да проверя данните на 3-те самолета в интернет и ето урокът по история:
Eurofighter Typhoon - многоцелеви изтребител с предно хоризонтално оперение ( канарди ). Разработен и произвеждан от консорциума Eurofighter GmbH — създаден през 1986 г. от фирмите Alenia Aeronautica, BAE Systems и EADS. Разработването на самолета започва през 1979 г.
Понастоящем се произвежда серийно. Самолетът е на въоръжение в германските ВВС (Jagdgeschwader 74 на Луфтвафе),ВВС на Италия, Испания и Великобритания. Австрия поръчва 15 изтребителя Тайфун, а Саудитска Арабия подписва контракт на стойност 4,43 милиарда фунта стерлинги за доставката на 72 самолета.
Първия полет на прототипа на Eurofighter се провежда в Бавария на 27 март 1994 г.Осъществен е от Peter Weger главен тест пилот на DASA. На 9 декември 2004 г., Eurofighter Typhoon започна тримесечно изпитание на полет в "Cold Environmental Trials (Студената околната среда)" във военно въздушна база Видзел в Швеция, целта на което е да се провери оперативното поведение на въздухоплавателното средство и неговите системи при температури между -25 и 31 ° C.
Малко ТТ данни:
Единична цена - 60 милиона евро
Първи полет - 27 Март 1994г
В експоатация от - 4 Август 2003
Скорост - Mach 2.35
Таван - 20 000 метра
Дължина - 15.95 метра
Разпереност - 10.95 метра
Височина - 5.30 метра
Тегло - 11 тона
F-16 Fighting Falcon - е американски изтребител, разработен от Дженерал Дайнамикс, през 70-те години на 20 век.
Ф-16 е лек и маневрен многоцелеви изтребител за завоюване на въздушно превъзходство. Той е предназначен да допълни приетия по това време тежък изтребител F-15 Eagle ("Орел") с минимално тегло и максимално бойно натоварване
В началото на 1970-те години ВВС на САЩ обявяват конкурс за нов реактивен изтребител(LWPF-LightWeight Fighter Program), който да допълни F-15 “Eagle”. Първият изпитателен полет на прототипа Модел GD401 обозначен от ВВС на САЩ като YF-16 е осъществен инцидентно на 20 януари 1974. при засилване по полосата прототипа се оказва във въздуха и на изпитателят Фил Арчър не му остава друго освен да направи един почетен кръг и след 6 непредвидени минути полет се приземява благополучно но "Първият" официален полет става на 2 февруари а Ha 9 май същата година излита и прототипът (YF-17) Бъдещият F/A-18 "Hornet" на другата фирма участваща в конкурса Нортроп. След около година целеви изпитателни полети в началото на 1975 г. Дженерал Дайнамикс, получава одобрение и договор за развитие на проекта до серийно производство. Първият предсериен Ф-16 излита на 8 декември 1976 г. Серийното производство на самолета започва през 1978 г.
Модификациите с допълнително радиооборудване и специализирана навигационна система, допринасят за отлично прихващане, координация и водене на огън по наземно разположени цели, без значение от метеорологичните условия. В такова изпълнение, самолетът е добър изтребител-бомбардировач, но това е постигнато с компромис относно маневреността, тъй като допълнителното оборудване увеличава общото тегло на самолета.
Ф-16 е на въоръжение в 24 страни, като в 19 от тях е основен тактически изтребител, над 4 000 самолета от този вид са на активна служба по света. Някои от модификациите на F-16 (F-16C и F-16D) се произвеждат по лиценз в Турция (заводите на TAI) и Южна Корея (от корпорацията "Самсунг").планирано е производството му да продължи до 2010 г.
Бойното кръщение на F-16 се провежда, когато Израел бомбардира за първи път иракската ядрена централа в Озирак на 7 юни 1981 с 8 нейни летателни апарата и 6 от тип Ф-16.
Малко ТТ данни:
Единична цена - 19 милиона долара
Първи полет - 20 Януари 1974 г.
В експоатация от - 17 Август 1978г.
Скорост - Mach 2
Таван - 15 000 метра
Дължина - 15 метра
Разпереност - 9.96 метра
Височина - 4.80 метра
Тегло - 9 тона
F/A-18 Hornet (в превод: стършел) е американски многоцелеви изтребител на компанията МакДонъл Дъглас (McDonnell Douglas).
Разработен е през 70-те години специално за военноморския флот на САЩ и Корпуса на морската пехота, и днес е в експлоатация във въоръжените сили на няколко други страни. Предназначен е да замени F-4 Фантом и А-4 Скайхоук. Създаден е и специален дериват на F/A-18 Hornet - EA-18 Growler, предназначен за радиоелектронна борба.
Разработката на F/A-18 Hornet започва в средата на 70-те с прототипа YF-17. Първият полет на F/A-18A е извършен на 12 април 1980, а в следващите години са произведени 340 бройки от същия вариант.
F/A-18 Hornet е първият боен изтребител, който ползва мултифункционални дисплей (MFD), които дават по-големи възможности на пилота по време на битка. Двигателите General Electric F404 са лесни за поддръжка - пример за това е, че екип от 4 човека е в състояние да ги демонтира за 20 минути.
Бойното кръщене на F/A-18 Hornet е през април 1986, по време на операция "Елдорадо каньон", военна операция на САЩ срещу Либия.
Малко ТТ данни:
Единична цена - 57 милиона долара
Първи полет - 18 Ноември 1978 г.
В експоатация от - 7 Януари 1983г.
Скорост - Mach 1.8
Таван - 15 000 метра
Дължина - 17.1 метра
Разпереност - 12.3 метра
Височина - 4.7 метра
Тегло - 11 тона
Ето и малко снимки на комплекта на колекцията на масата в хола