Правенето наистина учи на много неща - но то трябва да е съчетано и с летене - за да се направи до край. Правенето обаче по никакъв начин не те учи да летиш. Освен това успешен направен модел се брои чак след като направи поне 2-3 полета и се докаже че е направен и лети както трябва. Иначе преди това е красив статичен модел.
Както и преди много пъти сме говорили, има различни групи в хобито - едните обичат да правят , другите обичат да летят. И двете групи се забавляват достатъчно добре. Всеки трябва да избере какво му допада - самолета си е самолет, независимо дали е направен от дърво, от балса, от клечки от депрон или от пяна или пък принтиран на 3d принтер. Щом изглежда като самолет и лети като такъв - значи е модел на самолет
А това че пяната се е доказала като най-успешен вариант за начинаещи е факт безспорен. Аз лично имам много добър спомен как започнах да летя, и колко пъти съм крашвал в началото. Един балсов модел, освен че е много по сложен за изработка, ще ди донесе голям страх от летене, нито ще се отпуснеш с него, нито ще научиш нещо. През цялото време ще мислиш как си вложил месеци в изработката и само ще го пазиш. С пазене нито се учи , нито се добиват навици.
Пяната ( или депрона ) от друга страна поевтиняват конструкцията и ускоряват процеса на изработка. Да модела може да се гъне повече във въздуха ( основно при депрона ) Да може да се поврежда по лесно визуално, и ДА ремонтира се в повечето случаи елементарно.
В тоя ред на мисли аз лично съм помагал на много колеги да започнат своята "пилотска" кариера, със напътствия и уроци тип учител-ученик. Така ми помогнаха и на мен в началото, така предавам и аз щафетата напред. Разочарованието като си разбиеш самолета винаги е голямо , независимо от какво е изработен, а когато си вложиш месеци в него изработка - повярвай ми няма да е нито красиво нито забавно.
Идеята на моделите от пяна е именно да премахнат страха от счупване , като знаеш че се ремонтират по лесно. И да аз лично не препоръчвам да се започне с правене на модел - защото човек започвайки не знае точно кое и как да направи сам. Грешките са безкрайни при първите модели.
В
тази тема съм описал различните варианти за начален самолет. От всичко което съм виждал, най-добрият вариант за начален самолет смятам че е
Mini Apprentice.
Предимствата са му че идва готов комплект с абсолютно всичко необходимо за летене, цената е повече от добра за пълен комплект - в момента е около 530лв. Не казвам че това е най-добрият модел на самолет за всички цели - а че е най-добрият комплект за първи стъпки. Системата SAFE наистина работи и наистина пази. Ако имах такава система като започвах - щях да си спестя много падане, много сменени витла и поне 15-тина ремонта на носа на моделите
Този вариант е изключително подходящ за хора които наистина започват в момента и нямат абсолютно нищо купено, защото в кутия има зарядно, батерия, радио - всичко е готово и настроено , буквало слагаш батерията на зарядното , слагаш крилата и летиш - единственото за което трябва да внимаваш е да не "изгубиш" самолета от поглед.
Ако вече сте в това хоби и имате радиа, приемници, батерии , зарадни и сте наясно кое с кое се свързва, тогава може да се мине на вариант и с ARF модел, или дори изработка на учебен такъв. Чертежите са елементарни, а изработката обикновено е за няколко вечери в къщи по 1-2 часа на вечер.
Когато човек добие достатъчно опит в летененто на "евтини модели" може да почне да лети и супер яко изработени балси и чудеса
- защото ще му носят дълго време удовоствие. И да тогава наистина се лети с внимание.
Но да започне някой с балсов модел
- на първия полет точно в земята и хобито приключва завинаги. Това сме го виждали не веднъж на живо.