Възможна ли е някаква информация за това - Как се балансира витлото на импелера за за електрическите турбинни модели?
Балансирането на EDF се прави много по различно от това на обикновено витло. При EDF-a разглеждаме системата като едно цяло. Погрешно е да се балансира само импелера, защото към него после слагаме хъб към мотора , и конус - 3-те неща общо правят баланса на EDF-a. Най лесният метод е така нареченият часовников метод. Прави се по следния начин:
1. С маркер се отбелязва една чертичка на конуса спрямо една от перките на импелера - белязката е както наконуса така и на самият импелер - въпреки че не се вижда добре на снимката я има и на черният импелер - отбелязано с 1
2. Подготовка за тест:
- Трябва ви Спийд + серво балансер + Батерия.
- Батерията трябва да е заредена.
-
Предпазни очила - най обиукновено от практикер/бриколаж вържат работа - струват по 5-6лв
-
Теста се прави за предпочитане на широко пространство , далеч от всякакви покривки , чаршафи , листи с хартия или всичко което може да засмуче импелера. Вярвайте ми чупил съм поне 4-5 импелера докато разбера правилните места за това. Сега вече го правя в средата на хола където е само ламинат на разстояние 2-3 метра от всички страни
- Пример - на масата за хранене - давате гас - импелера засмуква края на покривката , начупва всичките перки , вие се стряскате яко, хвърчи пластмаса из цялата стая и си еб......о мамата.
- Може да минете и без серво балансер - но става по сложно като ползвате приемник и апаратука - както ще бъде в самолета. Върши същата работа но има повече кабеляк и чудеса.
3. Вече тестваме:
- С едната ръка държите EDF-а , като не го стискате прекалено много , но не и прекалено хлабаво - според вида на фана който ще тествате - той ще иска да ходи напред с определена сила
. Подавате гас много лекичко. до около 20-30%
НЕ ПОВЕЧЕ
- Тук запомняте горе долу вибрациите които усещате - ако има такива - вероятно ще има
- Развивате леко винтчето от първата снимка означено с номер 2 и въртите конуса примерно на 90 градуса в едната посока - без значения коя - само я запомнете.
- Пускате отново леко гас до 20-30% и гледате вибрациите. Така след 4 теста ще определите в коя зона са най-малко. При което Започвате да правите тестове около тая зона - малко наляво и малко надясно. Идеята е като увеличавате гаста до 20-30% - да намалите вибрациите на минимум.
- При всяко завъртане не забравяйте да позатегнете болта с номер 2!
4. Допълнителна донастройка - след като направите горните тестове е много възможно да балансирате фана до прилично положение
, ако все още не сте доволни обаче - може да пробвате с добавяне на малка тежест - малко парченце тиксо залепено за някоя от перките - колкот се може по близко до центъра.
- Правите пак тест и гледате има ли подобрение ако сложите тиксо.
- Ако става по зле - значи това е максимума който може да постигнете, ако се подобрява - което е по вероятно , слагате малко по голямо парченце и пак тест.
- Така след няколко теста ще уцелите идеалното тегло което трябва там на мястото. Тук вече може да ползвате няколко начина да добавите това тегло постоянно.
- Първият начин е с CA лепило + Фиксатор - капвате 1-2 капки в основата на перката която сте харесали и пръскате фиксатор. Изчаквате и се уверявате че е изсъхнало и тест. Ако има нужда още - пак 1-2 капки и т.н.
- Втория начин е както Ники написа - да се лепне тиксото от вътрешна страна на конуса колкото се може по далече от центъра. Завинтва се и тест.
Цялата процедура отнема между 10 и 30 мин - трябва си търспение и зависи много от фановете.
След като завършите процедурата - правите тест постепенно от нула до 100% тротъл - трябва никъде да няма вибрации! Идеалният вариант е да се чува свистене
Най-накрая и най-важно е като приключите - да сложите фиксатор за резба на болта с номер 2 !!! - ако това нещо се развинти в полет троши фана на парчета и модела ви пада ( проверено лично )
Фактори от които зависи баланса
- Хубав марков ФАН - аз лично препоръчвам E-Flight 70mm или Wemotec
- Задължително INRUNNER мотор - с outrunner баланса просто на моменти е невъзможен.
- Може просто да поръчате готов балансиран фан от фабриката - което ви препоръчвам с 2 ръце. в Хобикинг има такива на Dr Mad Thrust,
Общи съвети при избор на EDF:
- не вярвайте на цифрите за тяга и ток в хобикинг - и двете са грешни
- Задължително е да имате ВАТ-метър и да премерите комбото колко ток харчи за да определеите какъв спийд контролер ви трябва - резерва поне 30% - тоест ако покаже 26А макс - слагате 40А , ако покаже 42А макс - слагате 60А
- Тягата се мери на кантара у вас
- има начин! и цифрите са леко изненадващи ( надолу от посочените ) - пример хоби кинг обявява 600 грама тяга - реалната е 450грама.
- Импелерите с много пера харчат повече ток и летят с по бавна скорост - но дават повече статична тяга и обикновено по хубав звук.
- Импелерите с до 5-6 пера са най-оптимални - звука им е като на прахосмукачка и постигат най-висока скорост.
- Моделите с 2 мотора са по капризни за настройка - по отношение на спийдовете и на резонанса между двата фана.