Безпилотни летателни апарати - Курсове за квалификация, Законодателство, Безопасност и др.

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Започвам тази тема, като се постарах заглавието да е достатъчно всеобхватно. Ако е нужно, ще го допълваме във времето.
Тази материя ще е особено актуална в следващите месеци и години, тъй като нещата към момента са в суров вид и предстои да се развиват. Естествено идеята е да сме максимално полезни за хората занимаващи се професионално или любителски в България.
Разчитам всеки да помага с каквато информация разполага по темата. Основно разчитам на физическите и юридически субекти които те първа ще се учредяват да постват полезна информация тук. Както ще видите от видеото във линка долу, нещата вече почват да се случват и в БГ:

http://bnt.bg/part-of-show/obuchavat-operatori-na-dronove-v-ruse

P.S. Всеки може и да задава въпроси тук, като отсега си запазвам правото те да бъдат премествани в други теми, за да може тази да бъде максимално актуална и по същество.
 
Идеята е доста добра и иновативна и браво на нашият приятел Гари Роуландс че се е хванал с това. Определено нещата отиват в тази посока - курсове и сертификат за управление.
 
Нищо лично просто бизнес, е казал един небезизвестен човек.Първо се почва с клъстери, после с Тутори по дрон пилотаж, после влизат лобитата за закон с който да може да се управляват само с тлъсти лицензи и познайте какво става......... ХОБИТО УМИРА понеже вече е просто бизнес.Който е по запознат, знае че човекът зад TBS(TEAM BLACK SHEEP),Trappy, срещу когото бяха повдигнати обвинения за пилотиране над NY City спечели делото в Щатите, и щом тамошната съдебна система не е намерила проблем, защо и ние да си вкарваме таралежи в гащите.Никой, в никоя държава не е тръгнал да създава клъстери и обединения за обучение на пилоти на безпилотни(малко тъпо звучи) апарати, ама виж ти ние пак сме №1.
 
Със сигурност очаквам темата да е доста гореща.
За да е ясна моята лична позиция - искам или не, регулация ще има и тя вече е в действие в много държави:
http://www.riot.ch/legal-information-about-flying-multicopter-drones-commercial/
Така че не е въпрос дали ще има, а как ние като общност може да въздействаме, така че правилата които ще се въвеждат да са наистина компромисни и оптимални за всички.
Курсове и лицензи също е добре да има - има много организации, за които това не е хоби а оръдие на труда. Аз съм ЗА курсовете по-принцип - ако един курса е на ниво, той би спестил много време и средства във вид на потрошени модели.
 
Нещо не засегнаха финасовите измерения на този курс!:crazy: И оти да ручаме жабетата.:p Нищо лично - бизнес! Ето в Австралия лиценза струва "само" 5000$. Съдебният прецедент в Щатите, за който спомена Алекс е факт т.е. ние отново ще откриваме колелото.
А хобито си е хоби.То е като водата - тече не там където и заповядат, а където може да мине с най-малко съпротивление.
Относно безопасността, там две мнения няма - тя трябва винаги да е на първо място.
 
Последна промяна:
Последна промяна:
Всеки може да развива бизнес под формата на училище за управление, кръжоци по моделизъм в които влиза и създаването управлението на UAV и да издава сертификати или грамоти, които хората изкарващи си хляба с това да притежават.Регулацията я има и в момента -400 метра височина-разрешена гама честоти.Отговорността дали ще счупиш главата на някой с камък или ще го нацелиш с дрона е една и съща, понеже и в двата случай нанасяш телесна повреда и ще си понесеш последствията.Виж вече като станем много и трябва да се регулира въздушния трафик ще ни трябват книжки:D.Колкото до специален лиценз за управление под формата на разрешително се съмнявам да влезе освен както казах лобирането на някой с висок интерес от продажбата им.
 
Всеки може да развива бизнес под формата на училище за управление, кръжоци по моделизъм в които влиза и създаването управлението на UAV и да издава сертификати или грамоти, които хората изкарващи си хляба с това да притежават.Колкото до специален лиценз за управление под формата на разрешително се съмнявам да влезе освен както казах лобирането на някой с висок интерес от продажбата им.

Точно така е в Мароко. Ако си купиш дрон вътре в страната нямаш проблеми. Но отвън не можеш да внесеш! А да ви видя тогава!:D Познай кой ще има лиценз да продава вътре в страната!:boi:
 
Аман от "бизнесмени" с яки идеи.
Като му умря на човека бизнеса с "ненадценени" RC стоки и се зае да "организира" клъстер, федерации, организации и т.н.
И какво точно ще ги обучават?!?
Как да си купим "лицензиран" дрон ли?
Защо винаги се намират хора които се опитват да бъдат "специални" и "по-" прецаквайки без да им мигне окото другите.
Ще си карам "дрона" пък каквото ще да става...
Съжалявам за тона, но се ядосах истински...
Успех на всички нелицензирани непилоти на ефтини недрони ;)
 
Дадох този линк, като пример, пряко по темата. Самата тема е много по-голяма и сериозна от въпросното видео.
 
Идеята е доста добра и иновативна и браво на нашият приятел Гари Роуландс че се е хванал с това. Определено нещата отиват в тази посока - курсове и сертификат за управление.
Светльо, позволи ми да не се съглася с теб.
Какво точно може да преподава човек, който е пилот на RC хеликоптери и как те са свързани с безпилотните апарати?
Купили са пиксхоук, свързали са го на някаква дъска и вече преподаватели се писаха. Ама и ръководството на Русенския какво ли не прави за малко допълнително финансиране.
 
Темата наистина е доста обширна, но искрено се дразня когато нещата се представят по този супер комерсиален начин.
Когато се стигне до съставяне на закони и въвеждане на конкретни норми, за съжаление точно такива хора ще бъдат взети за консултанти. Ха да познаем какви ще са изискванията за лиценз според този закон.
Този проблем в България съществува във всички сфери - медицина, право, търговия и т.н.
Ако някой иска да изкарва пари снимайки с дрон - да си плаща лиценз, но който си кара за кеф - да е свободен в рамките на безопасното.
Успех!
 
Тъй като хората и организацията от въпросното видео отнесоха доста критики, като модератор считам, че е коректно да бъде дадена възможност и те да изкажат своите гледни точки (ако желаят разбира се). Не ги познавам лично, но ще се опитам да се свържа с тях - ако желая да вземат участие по темата.
От такъв диалог мисля нашата общност може само да спечели.
 
Предполагам всички в тоя форум можем да се броим за "запознати" с материята, по един или друг начин всички сме влезли като моделисти и сме натрупали опит.

Абсолютен факт е обаче че 2014 беше годината на навлизане на дроновете :) - едва ли някой може да оспори това. Мисля също и че коптерите вече не са хоби, а са си бизнес. Щом в Технополис имс DJI фантом очевидно вече не е толкова екзотично. Там обаче няма Миг29 с векторна тяга :)

По тая причина е съвсем нормално да се почнат някакви инициативи , виждаме че е модерно , съответно защо да няма и курсове. Не виждам кое е лошото в случая че човека предлага услуга - ако има кой да я купува значи е успешна. Разбира се че нещата се правят с пари по разни програми , но това при всички случаи ще е полезно за студентите и макар и малко да научат ще е по добре от колкото да повръщат кюфтета и кисели краставици пред дискотеките :)

Пък и в крайна сметка си е негова работа какво и как продава - стига някой да го купува и да е законно аз не виждам проблем. Човека е идвал няколко пъти при нас на поляната и се държи много приятелски - помага със съвети, очевидно има голям опит в това хоби - вероятно над 30 години. Това че иска да продаде нещо прави ли го лош ?

Идеята на темата беше да обсъждаме развитието - което както виждаме е навсякъде около нас и тепърва ще се пише и мисли за дронове. Нито аз нито Ицо сме прокламирали идеи за ограничения и закони. Просто виждаме и коментираме - то е около нас и се случва. В някои държави вече има ограничения в сила , и наблюдавайки развитието в тази насока това е естественият път - защото Хоби е когато го практикуват 50-100 човека , когато станат хиляди е друго...

На нашата малка поляна - като дойдат 50 човека и ставя тясно - всички мрънкаме и не можем да летим нормално , и навсякъде около нас нещо пада , я коптер я самолет.

Какво точно може да преподава човек, който е пилот на RC хеликоптери и как те са свързани с безпилотните апарати?

Ами може да преподава правила за безопасност , начин на работа с радиото , не е нужно да е турбо експерт по настройка на PIXHAWK/APM/NAZE32 - както виждаме масовите коптери даже нямат настройки :) идват от магазина в хубава кутия и летят.

И пак накрая да довърша - не разбрах от къде тази вълна негативизъм - нали всички ние това правим - работим нещо и изкарваме пари от него. На тоя принцип всички сме лоши - в съответната сфера в която работим.
 
Съгласен съм.
Нека да обявят точно какви са целите им, за да има прозрачност.
Ако докажат, че нямат намерение да съсипят забавлението на все повече хора в България ще си взема думите назад и ще поднеса извиненията си.
Притеснявам се обаче от избора на думата "клъстър", която в икономиката се ползва за "група фирми обслужващи еднакви икономически интереси"
 
Последна промяна:
Съгласен съм.
Нека да обявят точно какви са целите им, за да има прозрачност.
Ако докажат, че нямат намерение да съсипят забавлението на все повече хора в България ще си взема думите назад и ще поднеса извиненията си.
Притеснявам се обаче от избора на думата "клъстър", която в икономиката се ползва за "група фирми обслужващи еднакви икономически интереси"
Това е което издирих в нет-а за момента - apcas.bg
 
Първо искам да отбележа, че Хоби не е когато се практикува от 50-100 човека! Преди време само в България, с моделизъм се занимаваха хиляди. Да не говорим за страни като Щатите, Русия и т.н.
И второ нещо се подменят понятията. Това с което си вадим хляба е професия, а хобито е занимание в свободното време за отмора и удоволствие. Верно, че най-добрият вариант е когато хобито е професия! Разбира се има и професионалисти в моделизма. Но точно това е основното в тази дискусия, регулациите така да са направени, че да отчитат разликата между професионализма и хоби интересите.
И в повечето страни това е в основата на съответните закони.
 
Първо искам да отбележа, че Хоби не е когато се практикува от 50-100 човека! Преди време само в България, с моделизъм се занимаваха хиляди. Да не говорим за страни като Щатите, Русия и т.н.
И второ нещо се подменят понятията. Това с което си вадим хляба е професия, а хобито е занимание в свободното време за отмора и удоволствие. Верно, че най-добрият вариант е когато хобито е професия! Разбира се има и професионалисти в моделизма. Но точно това е основното в тази дискусия, регулациите така да са направени, че да отчитат разликата между професионализма и хоби интересите.
И в повечето страни това е в основата на съответните закони.
Няма как да стане това разделение - определяйки едната група, да кажем "комерсиалните" реално дефинираш и другите множества.
Относно хобитата - един пример - риболова хоби ли е? По-скоро е хоби, като изключим индустриалния риболов. Има ли закони - Да. Значи ли че трябва да ги махнем защото ограничават хобито?
Друг пример - Закон за движение по пътищата - трябва ли и него да махнем, или да важи само за професионалните шофьори а не за "любителите"?
Според мен, ако закона е добър той намира разумния компромис между всички интереси и предпочитам да го има, защото той еднозначно определя правата и отговорностите. Ако го няма разчитам на това че някой ми е обещал, че ще внимава.
 
Абсолютно съм съгласен, точно отчитането на разликата между професионализма и хобито е въпросният компромис!:biri:
 
Абсолютно съм съгласен, точно отчитането на разликата между професионализма и хобито е въпросният компромис!:biri:
Именно! За това става въпрос в крайна сметка!
Но ако ние като общност не заемем и отстояваме нашите интереси, то наистина ще ни "натресат" някакъв закон.
А за да може да се реагира своевременно - първото необходимо условие е човек да е в час със събитията! Ето точно това е идеята на тази тема и се радвам че среща този сериозен интерес!
 
Back
Нагоре